Projekt Car Experience – Muzeum Automobilizmu
Projekt muzeum włoskiego biura architektonicznego 3 Gatti nawiązuje do dalekowschodniej sztuki składania papieru. Delikatna, przejrzysta bryła i spiralna konstrukcja wkomponowana jest w krajobraz i jednocześnie świetnie oddaje miejski charakter budynku. Jednak punktem odniesienia jest samochód.
fot. 3 Gatti
|
Car Experience to dopiero ogłoszony, zwycięski projekt międzynarodowego konkursu na stworzenie Muzeum Motoryzacji w chińskim mieście Nanjing. Projekt, przygotowany przez włoską pracownię architektoniczną 3 Gatti, traktuje samochód w trzech aspektach: jako obiekt pożądania, pasji, poszukiwania, ucieleśnienie rozwoju technologicznego, ale także jako eksponat wystawowy, dzieło sztuki, czy w końcu środek lokomocji lub formę przewodnika po muzeum.
fot. 3 Gatti
|
Forma budynku nawiązuje do papierowej figurki origami. Goście mogą przemieszczać się po zewnętrznej rampie muzeum własnym samochodem. Tak jak na safari, tyle że tu obiektem „polowania” są auta. Na dachu, gdzie zlokalizowano parking, zwiedzający mogą zostawić samochód i wewnętrzną platformą zejść w dół. Główna konstrukcja budynku opiera się na pochylnej spirali, ze szklaną ścianą oddzielającą obie części: zewnętrzną z wewnętrzną. Część wewnętrzna, zarezerwowana wyłącznie dla pieszych ma łagodniejszy stopień nachylenia, podczas gdy zewnętrzna, bardziej stroma, przeznaczona została dla transportu samochodów. Ruch wjeżdżających do budynku samochodów stanowi więc coś na kształt dynamicznej „tapety”, kontekstu w jakim widz ma odczytywać ekspozycję.
fot. 3 Gatti
|
Budynek może spełniać rolę miejsca wystawowego. Tu wszystko jest przystosowane do samochodu. Samochód stanowi punkt odniesienia.
Żadnych schodów łączących sąsiednie piętra, ścian czy wind, tylko pochylnie, rampy, które wiją się kręto stwarzając płynną koncepcję przestrzeni. Bryła projektu zakłada bowiem swobodne przemieszczanie się strumienia samochodów, umożliwiając dostęp do wszystkich poziomów gmachu. Podobne rozwiązanie zostało zastosowane w Muzeum Mercedesa w Stuttgarcie.
Całkowita powierzchnia muzeum ma wynosić 15 tys. m2, a jego budowa ma się rozpocząć jeszcze w tym roku. Oddanie inwestycji planowane jest rok później – w 2010r.
Żródło: http://www.3gatti.com
fot. 3 Gatti
|
Najnowsze
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Kiedy debiutowała na rynku, wielu przecierało oczy w niedowierzaniu. Elektryczna Skoda wyceniona na ponad 300 tys. złotych zwiastowała poważną zmianę wiatru w ofercie czeskiego producenta. Co otrzymamy, kupując najdroższy model w historii marki? Sprawdziłyśmy to, testując model Enyaq Coupe w topowej wersji wyposażenia RS Maxx. -
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
-
Brak miejsca na pieczątki w dowodzie rejestracyjnym. Czy trzeba wymieniać go na nowy?
-
Ford Puma 2024 – test. Miejski crossover ze sportowymi korzeniami
-
La Squadra One Shoot – do takich samochodów wzdychają fani motoryzacji!
Zostaw komentarz: