![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F05!2F45476.jpg)
Program budowy 100 obwodnic. Na jakim etapie aktualnie są prace?
Budowa nowej drogi, obwodnicy, zmienia krajobraz, ułatwia komunikację, daje możliwość rozwoju, ale dochodzą też negatywne skutki jej oddziaływania, jak chociażby hałas często tam, gdzie wcześniej go nie było. Musimy też pamiętać, że wyprowadzony ruch znacznie poza daną miejscowość powoduje często, że życie w danej miejscowości zamiera.
Głównym beneficjentem Programu budowy 100 obwodnic mają być mieszkańcy miast i miejscowości, którzy szczególnie odczuwają skutki ruchu drogowego. Podstawowym celem budowy obwodnic jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z miast i miasteczek. Dzięki temu zwiększy się bezpieczeństwo kierowców i podróżnych, a także mieszkańców poszczególnych miejscowości.
Rada Ministrów przyjęła 13 kwietnia 2021 roku uchwałę w sprawie ustanowienia Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Na budowę 100 obwodnic, która będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego rząd przeznaczy 28 miliardów złotych. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, odpowiedzialna za realizację programu, prowadzi aktualnie prace przygotowawcze dla 78 obwodnic. Trzynaście obwodnic jest już na etapie realizacji.
Obecnie w realizacji jest trzynaście obwodnic o łącznej długości 106,9 kilometra i wartości 1,8 miliarda złotych.
Są to obwodnice:
- Wąchocka w ciągu DK42 (woj. świętokrzyskie),
- Smolajn w ciągu DK51 (woj. warmińsko-mazurskie),
- Żodynia w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie),
- Strzelec Krajeńskich w ciągu DK22 (woj. lubuskie),
- Gryfina w ciągu DK31 (woj. zachodniopomorskie),
- Lipska w ciągu DK79 (woj. mazowieckie),
- Suchowoli w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Sztabina w ciągu DK8 (woj. podlaskie),
- Brzezia w ciągu DK25 (woj. pomorskie),
- Gostynia w ciągu DK12 (woj. wielkopolskie),
- Grzymiszewa w ciągu DK72 (woj. wielkopolskie),
- Szczecinka w ciągu DK20 (woj. zachodniopomorskie)
- Pułtuska w ciągu DK61 (woj. mazowieckie).
Dla obwodnic Smolajn i Brzezia zostały wydane już decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) i trwają tam roboty budowlane.
Obecnie ogłoszonych jest dziewięć postępowań przetargowych, z czego jedno na realizację około 3-kilometrowej obwodnicy Strykowa w ciągu DK32 (woj. wielkopolskie). Pozostałe osiem to przetargi na dokumentację dla zadań o łącznej długości około 87 kilometrów. W przygotowaniu jest obecnie 78 zadań o łącznej długości ponad 657 kilometrów.
Wszystkie obwodnice, jakie powstaną w ramach PB100, będą drogami klasy GP (główne ruchu przyspieszonego). Większość z nich będzie miała przekrój jednojezdniowy, ale tam, gdzie drogi będą przebiegać w terenie zurbanizowanym, a w ramach prac przygotowawczych prognozowane jest duże natężenie ruchu, powstaną jako dwujezdniowe. W takim przekroju powstaną m.in. obwodnice Wąchocka (DK42), Nowego Targu (DK49), Chrzanowa i Trzebini (DK79), Olsztyna i Dywit (DK51), Kalisza (DK25), Pułtuska (DK61), Głogowa (DK12) oraz Legnicy (DK94).
Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?