Katarzyna Frendl

Porsche 911 – pierwsze jazdy na Torze Kielce

Tak trudno oddać słowami radość wynikającą z jazdy świetnym samochodem po torze wyścigowym. Ale spróbuję.

Tor Kielce. Prezentacja Porsche 911 – dzieła sztuki użytkowej. Jest ciepło, asfalt jest suchy, samochody zatankowane. Na przepięknych obręczach tkwią nowe opony. Na pit lane poustawiano w rządku pełną gamę modelową. Jest 911, 911 Carrera S (w lakierowniu Black, Graphite Blue i Guards Red), z których jedna została wyposażona w manualną, 7-biegową skrzynię biegów. Jest też 911 Carrera 4S (Racing Yellow), 911 Carrera S Cabriolet (White), 911 Targa 4S (Lava Orange), 911 Turbo S (Miami Blue), Porsche 911 Turbo S Cabriolet (Graphite Blue). Specyfikacje wszystkich aut dostępnych na prezentacji zamieszczam poniżej – znajdziecie tam ceny wersji podstawowych, dodatków i finalną kwotę za poszczególne egzemplarze.

Jak zmieniła się 911-stka?

Porsche 911 Carrera i 911 Carrera S
Porsche 911 od dziesięcioleci jest najlepiej sprzedającym się samochodem sportowym na świecie. Cóż, mnie to nie dziwi. W nowej generacji modelu są nowe motory, turbodoładowane – a jakże – silniki typu bokser. To już tradycyja. Jest udoskonalone podwozie, nowoczesne multimedia – czyli wszystko to, co bogate tygryski kochają najbardziej. Ci, którzy umieją prowadzić te auta, i to wyścigowo, na torze, z pewnością docenią też skrętną tylną oś, po raz pierwszy opcjonalnie dostępną dla modeli Carrera. Są inne, ładniejsze, przednie lampy z czteropunktowymi światłami do jazdy dziennej, pozbawione wgłębień klamki drzwi, przeprojektowana tylna pokrywa z pionowymi żaluzjami, no i nowe tylne lampy z charakterystycznymi, czteropunktowymi światłami hamowania, które nocą wyglądają obłędnie! W kabinie pojawiła się nowa kierownica, podobna do tej z 918 Spyder, oraz montowany seryjnie system multimedialny Porsche Communication Management z ekranem dotykowym. Oferuje on zdecydowanie bogatszy zakres funkcji, a przy tym jest znacznie prostszy w obsłudze.

Pod maskę trafiła nowa generacja jednostek biturbo; tylne koła Carrery napędza teraz silnik o mocy 370 KM i 450 Nm momentu, a 911 Carrera S – 420 KM i 500 Nm momentu. Obie jednostki mają po 6 cylindrów i 3 litry pojemności. Z maksymalną prędkością obrotową 7500 obr./min, nowe silniki zdecydowanie wkraczają poza standardy reprezentowane przez konwencjonalne jednostki turbo. Podkreśla to zresztą ich donośna, typowa dla Porsche ścieżka dźwiękowa.

Ale skoro jesteśmy na torze, to grzechem byłoby nie sprawdzić, jak to auto startuje (podajemy dane producenta). 911 Carrera Coupé ze skrzynią Porsche-Doppelkupplung (PDK) i pakietem Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,2 s. 911 Carrera S z PDK oraz pakietem Sport Chrono potrzebuje na to zaledwie 3,9 s (również o 0,2 s szybciej). Jednocześnie wzrosła w stosunku do poprzednika prędkość maksymalna obu modeli: 911 Carrera osiąga teraz 295 km/h, a 911 Carrera S – 308 km/h. Na kierownicy pojawia się przełącznik wyboru trybu jazdy – zupełnie jak w modelu 918 Spyder. Kierowca może wybrać jeden z czterech programów: Normal, Sport, Sport Plus oraz Individual. Zależnie od specyfikacji, ten ostatni pozwala dobrać własną konfigurację samochodu i osobno zmieniać ustawienia systemu PASM, aktywnych poduszek silnika, strategii działania przekładni PDK oraz układu wydechowego. W połączeniu ze skrzynią PDK przełącznik ma dodatkowy przycisk – Sport Response. Po jego wciśnięciu układ napędowy przez 20 s pracuje w trybie maksymalnego przyspieszenia, na przykład aby kierowca mógł szybko wyprzedzić. Przekładnia dobiera wtedy optymalne przełożenie, a silnik jeszcze bardziej spontanicznie reaguje na wciśnięcie pedału gazu.

Nowa Carrera dostała również nowe zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management) z obniżonym o 10 mm prześwitem, nową generację amortyzatorów, obręcze z pięcioma podwójnymi ramionami, na których zamontowano ogumienie o obniżonych oporach toczenia. Wszystkie warianty mają teraz szersze tylne felgi (11,5 zamiast 11 cali), a 911 Carrera S otrzymuje także szersze opony (305 zamiast 295 mm). Porsche 911 Carrera jest opcjonalnie dostępne ze skrętną tylną osią, znaną z modeli 911 Turbo oraz 911 GT3. Zwiększa ona zwinność samochodu i daje większą stabilność podczas zmiany pasa przy dużych prędkościach. Przy okazji poprawia też zwrotność w ruchu miejskim. W podwoziu tkwi także hydrauliczny system podnoszenia z siłownikami zintegrowanymi w kolumnach przedniej osi. Za naciśnięciem przycisku, układ ten w ciągu 5 sekund zwiększa prześwit z przodu pojazdu o 40 mm, chroniąc tym samym podwozie przed uszkodzeniami, np. na stromym wyjeździe z garażu.

911 Turbo i 911 Turbo S
Przestylizowany przedni pas z bocznymi prowadnicami powietrza, dodatkową poprzeczką centralnego wlotu powietrza oraz podwójnymi, subtelnymi listwami diodowymi w zderzaku poszerza optycznie karoserię. Z boku uwagę zwracają nowe, 20-calowe obręcze – w 911 Turbo S z siedmioma, a nie z dziesięcioma, jak dotychczas, podwójnymi ramionami. Zmienił się również kształt końcówek układu wydechowego oraz tylnej pokrywy – teraz trzyczęściowej, z pionowymi poprzeczkami po bokach i osobną osłoną pośrodku, optymalizującą przepływ powietrza w komorze silnikowej.

Topowe modele serii, czyli 911 Turbo oraz 911 Turbo S, dysponują teraz o 20 KM mocniejszym silnikiem, mają bardziej wyrazisty design oraz rozbudowane wyposażenie. Są dostępne w wersjach coupe i kabriolet. Podwójnie turbodoładowana, 6-cylindrowa jednostka o pojemności 3,8 litra w modelu 911 Turbo osiąga teraz moc 540 KM, a w Turbo S – 580 KM. To rezultat wprowadzenia turbosprężarek z większymi kompresorami. Porsche jest wciąż jedynym producentem samochodów, który stosuje turbosprężarki o zmiennej geometrii turbiny w silnikach benzynowych. Obie jednostki mają teraz tzw. funkcję dynamicznego doładowania – „boost”, która utrzymuje ciśnienie doładowania podczas zmian obciążenia, np. gdy kierowca zwolni na krótko pedał gazu. Dochodzi wtedy jedynie do przerwania wtrysku paliwa, podczas gdy przepustnica nadal pozostaje otwarta. W rezultacie na kolejne wciśnięcie pedału gazu silnik reaguje niemal bez zwłoki. W trybach Sport i Sport Plus działanie tej funkcji jest jeszcze bardziej odczuwalne niż w trybie Normal.

W przypadku 911 Turbo S Coupé sprint do setki zajmuje 2,9 s, a jego prędkość maksymalna wynosi 330 km/h. 911 Turbo rozpędza się od 0 do 100 km/h w 3,0 s i osiąga prędkość maksymalną 320 km/h.

W modelach 911 Turbo jest teraz nowy, sportowy program PSM Sport – niezależnie od aktualnie wybranego trybu jazdy (opisane powyżej). Aby go włączyć, wystarczy krótkie wciśnięcie klawisza PSM na konsoli centralnej. Osobno uruchamiany program znacznie zmniejsza zakres ingerencji układu PSM w porównaniu z trybem Sport Plus znanym z poprzednika i pozwala jeszcze bardziej zbliżyć się do granic dynamiki jazdy – na przykład na torze wyścigowym. W trybie tym na panelu wskaźników pojawia się ikona ostrzegawcza PSM i wiadomość, że wpływ układu na stabilność pojazdu zostaje ograniczony. Tradycyjnie, dłuższe przytrzymanie przycisku systemu PSM całkowicie go odłącza.

Podwozie nowych modeli 911 Turbo ze standardowym elektronicznym systemem kontroli tłumienia PASM zapewnia teraz jeszcze większą wszechstronność, jeśli chodzi o pogodzenie osiągów z komfortem jazdy. Dodatkowo, 911 Turbo S ma kompletny zestaw elementów z zakresu dynamiki jazdy: seryjne są tu układ stabilizacji przechyłów PDCC oraz ceramiczne hamulce PCCB. Wśród nowych opcji zarezerwowanych dla wszystkich 911 Turbo znajduje się radarowy system kontroli pasa ruchu oraz układ podnoszenia przedniej osi, który na życzenie o 40 mm zwiększa prześwit nad przednim spojlerem przy niewielkich prędkościach.

Na rynku Porsche 911 Turbo zadebiutuje pod koniec stycznia 2016 roku.

Porsche 911 Carrera 4 i Porsche 911 Targa 4
Porsche 911 z napędem na obie osie wybiera ponad jedna trzecia nabywców modelu. Montowane w standardzie adaptacyjne zawieszenie PASM (Porsche Active Suspension Management) z obniżonym o 10 mm prześwitem skuteczniej łączy torowe prowadzenie z wygodą podróżowania na długich dystansach. Dynamikę jazdy dodatkowo potęguje skrętna tylna oś, opcjonalnie dostępna dla modeli Carrera 4S. Zmiany optyczne, jakie przeprowadzono w nowej generacji 911 Carrera, w modelach czteronapędowych uzupełniono o szereg dodatkowych modyfikacji. Przykładowo, tylny pas świetlny zyskał teraz trójwymiarowy design, który wzmacnia wrażenie głębi po włączeniu lamp. Przy okazji potęguje on optyczną szerokość samochodu – tak jak wcześniej, „911” z napędem na obie osie ma bowiem o 44 mm szersze tylne nadkola.

Podobnie jak legendarna, pierwsza odsłona modelu, współczesna 911 Targa ma szeroki słupek środkowy, odsuwaną część dachu nad przednimi fotelami i panoramiczną tylną szybę. Miękki dach można zamykać lub otwierać za naciśnięciem przycisku – po złożeniu znika on za oparciami kanapy.

Za sprawą podwójnego turbodoładowania 3-litrowy, 6-cylindrowy silnik modeli 911 Carrera 4 oraz 911 Targa 4 osiąga moc 370 KM i 450 Nm maksymalnego momentu obrotowego, a w przypadku wariantów S wartości te rosną do, odpowiednio, 420 KM i 500 Nm.

W połączeniu z napędem na obie osie – teraz sterowanym elektrohydraulicznie – 911 Carrera 4 po raz pierwszy notuje lepszy czas w sprincie do „setki” od swoich tylnonapędowych odpowiedników. Odmiana zaopatrzona w opcje w postaci skrzyni PDK oraz pakietu Sport Chrono przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,1 s (o 0,4 s szybciej od poprzednika), a model S potrzebuje na to 3,8 s (o 0,3 s mniej). Kabriolet S i 911 Targa 4 z takim samym wyposażeniem prędkość 100 km/h osiąga zaledwie o 0,2 s wolniej. Maksymalna prędkość modelu, zależnie od wersji i wyposażenia, waha się od 287 do 305 km/h.

W połączeniu z opcjonalnym pakietem Sport Chrono nowe modele 911 po raz pierwszy otrzymują kierownicę z obrotowym przełącznikiem trybów jazdy – zupełnie jak w modelu 918 Spyder. Kierowca ma do wyboru trzy zdefiniowane tryby jazdy (Normal, Sport oraz Sport Plus), a także program Individual. W modelach ze skrzynią PDK przełącznik ma ponadto dodatkowy przycisk – Sport Response Button. Po jego wciśnięciu układ napędowy przez 20 s pracuje w trybie maksymalnego przyspieszenia, na przykład w celu przeprowadzeniu manewru wyprzedzania.

Typową dla Porsche praktyczność na co dzień zwiększa hydrauliczny system podnoszenia przedniej osi z siłownikami zintegrowanymi w kolumnach zawieszenia. Za naciśnięciem przycisku układ ten w ciągu 5 sekund zwiększa prześwit z przodu pojazdu o 40 mm, chroniąc tym samym podwozie przed uszkodzeniami, np. podczas pokonywania stromego wyjazdu z garażu.

Nowe modele Porsche 911 Carrera 4 oraz 911 Targa 4 trafią do polskich dealerów pod koniec stycznia 2016 roku.

{{ download(187) }}
{{ download(188) }}
{{ download(189) }}
{{ download(190) }}
{{ download(191) }}
{{ download(192) }}
{{ download(193) }}

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze