Polska magazynem auto złomu? Zalewa nas morze uszkodzonych aut na rynku wtórnym!
Coraz większy odsetek aut na rynku wtórnym to samochody mocno uszkodzone - czy po szybkiej "reinkarnacji" samochody te wyjadą na polskie ulice? A może nasz kraj służy raczej jako magazyn samochodowego złomu?
Jeszcze w 2019 roku z danych strony autobaza wynikało, że ⅓ aut oferowanych na rynku wtórnym miała odnotowaną szkodę. Czyli co trzeci samochód miał jakąś historię szkód. Dotyczyło to 34% pojazdów marki Audi i Opel; 35% pojazdów marki Volkswagen; 37% pojazdów Renault i 38% pojazdów marki Ford.
Obecnie udział szkód w tych autach zbliża się do 50%. Dokładniej: szkodowość aut marki Audi wynosi 48%, Opla 46%, Volkswagena 47%, Renault 45%, natomiast Forda 47%.
Coraz trudniej jest kupić bezszkodowe auto na rynku wtórnym. Obecnie, w sytuacji kiedy tych aut brakuje, a ceny poszły w górę, klienci muszą zapłacić więcej, a mają do wyboru towar gorszej jakości. Niemal co drugie auto miało odnotowaną jakąś szkodę.
Jakimi samochodami jeżdżą Polacy?
Samochodami jakich marek najczęściej i jakimi modelami chcę jeździć Polacy. Królują tu głównie niemieccy producenci: Opel, Audi, Volkswagen czy BMW. Poniżej procent wszystkich wyszukiwań w serwisie autobaza.
MARKA | MODEL | % |
OPEL | ASTRA | 3,9% |
AUDI | A4 | 3,8% |
VOLKSWAGEN | GOLF | 3,4% |
BMW | SERIA 3 | 3,3% |
FORD | FOCUS | 3% |
VOLKSWAGEN | PASSAT | 2,8% |
FORD | MONDEO | 2,6% |
BMW | SERIA 5 | 2,2% |
AUDI | A6 | 2% |
SKODA | OCTAVIA | 2% |
AUDI | A3 | 1,8% |
RENAULT | MEGANE | 1,6% |
OPEL | INSIGNIA | 1,4% |
HONDA | CIVIC | 1,3% |
FORD | FIESTA | 1,3% |
OPEL | CORSA | 1,2% |
SEAT | LEON | 1,2% |
KIA | CEED | 1% |
TOYOTA | COROLLA | 1% |
NISSAN | QASHQAI | 1% |
Wśród tych najczęściej sprawdzanych modeli aut odsetek szkód oscyluje wokół 50 procent, z czego niestety dwa modele BMW Seria 3 i Ford Focus przekroczyły już ten próg; wynosi odpowiednio: 53 i 51 procent.
Najpopularniejszy Opel Astra ma odsetek szkód na poziomie 49 procent, Volkswagen Golf na poziomie 47 procent, a Audi A4 na poziomie 46 procent.
Czy ten niekorzystny dla kupujących trend będzie nadal postępował?
Prawdopodobnie tak – dopóki nie ustabilizuje się sytuacja spowodowana przez COVID-19. Słaby kurs PLN, okresowe zamykanie granic, już przełożyło się na wzrost cen i mniejszą podaż. Czy po pandemii rynek wtórny będzie w lepszej kondycji? Trudno powiedzieć. Miejmy nadzieję, że tak. Być może postępująca wymiana aut na elektryczne w Zachodniej Europie przełoży się na większą podaż aut spalinowych w naszym kraju — twierdzi Piotr Korab członek zarządu autobaza.pl.
Przebiegi aut na rynku wtórnym
Bardzo ciekawe wnioski rysują się również z obserwacji przebiegów aut. Patrząc na poniższy wykres widać wyraźnie, że największe roczne przebiegi robią auta najmłodsze – do 5 lat. Od 5 do 10 lat przebiegi nieco “wyhamowują”. Potem nieznacznie ruszają do przodu, jednak widać zdecydowanie, że krzywa przyrostu km się “wypłaszcza”.
Od ok. 2001 rocznika (20-letnie auta) liczba przejechanych km zaczyna spadać. I dochodzi do takiego absurdu, że średnie przebiegi aut piętnastoletnich, są na tym samym poziomie co średnie przebiegi aut trzydziestoletnich.
Niestety w Polsce zarówno odczyty przebiegu, jak i bezszkodowość aut jest prawdziwą bolączką wtórnego rynku aut. Kupujący chcą wierzyć w niskie przebiegi czy bezszkodowe auta, a handlarze bezwzględnie to wykorzystują.
Czy czeka nas zatem zalew samochodowego złomu, którego nikt nie chce kupić? Miejmy nadzieję, że nie.
Najnowsze
-
BMW Skytop – limitowany luksusowy roadster na specjalne zamówienie
BMW Skytop to najnowszy, ściśle limitowany model niemieckiej marki, który zadebiutował na imprezie Concorso d'Eleganza Villa d'Este 2024 na jeziorem Como. Pierwotnie, BMW nie miało w planach produkcji seryjnej, jednak pozytywny odzew publiczności zmienił decyzję. -
Prototyp Renault Twingo zaprezentowany w Paryżu
-
Mini Hatch po kuracji u AC Schnitzer
-
Audi A3 Sportback TFSI e
-
Lexus ES obchodzi 35. urodziny – opis modelu i dane techniczne
Zostaw komentarz: