
Polscy kierowcy do Czarnogóry wjadą bez Zielonej Karty. Wystarczy polisa OC
Kolejny kraj będzie uznawać polską polisę OC posiadaczy pojazdów. Bez konieczności załatwiania certyfikatu Zielonej Karty lub kupowania ubezpieczenia granicznego, polscy zmotoryzowani będą mogli wjeżdżać na terytorium Czarnogóry.
W Europie już prawie nie ma państw, które wymagałyby od polskich zmotoryzowanych posiadania certyfikatu Zielonej Karty lub wykupienia ubezpieczenia granicznego. Systematycznie rośnie zaś liczba krajów, do których nasi kierowcy mogą wjechać legitymując się samą tylko aktualną polisą OC. W zeszłym roku do tego grona dołączyła Bośnia i Hercegowina. Niebawem wejdzie do niego także inne bałkańskie terytorium – Czarnogóra – zapowiada Mariusz Wichtowski, prezes zarządu Polskiego Biura Ubezpieczycieli Komunikacyjnych.
PBUK zawarło już z Biurem Narodowym Czarnogóry umowę o zniesieniu obowiązku kontroli certyfikatów Zielonej Karty. Po podpisaniu analogicznych dokumentów przez Biura Narodowe wszystkich państw Unii Europejskiej, rozszerzenie Porozumienia Wielostronnego zostanie ratyfikowane przez Komisję Europejską.
Czarnogóra będzie 36. sygnatariuszem Porozumienia, liczącego 37 państw (Lichtenstein reprezentuje Biuro Szwajcarskie), spośród 48 członków Systemu Zielonej Karty. Kierowcy pojazdów zarejestrowanych w krajach, których Biura Narodowe są sygnatariuszami Porozumienia, mogą poruszać się po ich terytoriach bez konieczności posiadania Zielonej Karty. W ich przypadku domniemywa się posiadanie ważnego ubezpieczenia OC posiadaczy pojazdów, zawartego w kraju, w którym pojazd został zarejestrowany.
– Zniesienie obowiązku posiadania certyfikatu Zielonej Karty lub ubezpieczenia granicznego przy wjeździe na terytorium Czarnogóry, to duże udogodnienie dla naszych zmotoryzowanych. Kraj ten staje się dla Polaków coraz częściej wybieranym kierunkiem turystycznym. Jego popularność może niebawem jeszcze wzrosnąć, wraz z coraz skuteczniejszym opanowywaniem pandemii przez europejskie państwa i luzowaniem obostrzeń. Nie można zapominać także o tym, że Czarnogóra wraz z całymi Bałkanami Zachodnimi będzie stawać się dla Polski coraz istotniejszym partnerem handlowym. Dlatego zmiejszenie formalności ułatwi pracę kierowców w transporcie i spedycji – podsumowuje Mariusz Wichtowski.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem