Płyny, płyny i… akumulator

Proponujemy kilka czynności obsługowych, które uczynią wasze 4 kółka bardziej niezawodnymi. Z powodzeniem możecie je wykonać samodzielnie na parkingu, praktycznie bez użycia narzędzi.

O sprawności samochodu decydują w znacznej mierze proste czynności obsługowe. Warto dowiedzieć się jak wykonać samodzielnie niekóre z nich, a staniemy się… bardziej niezależne.

Wymiana płynu chłodzącego
Układ chłodzenia jest wypełniony cieczą chłodzącą zawierającą glikol etylenowy. Płyn ten o właściwym stężeniu stanowi doskonałą ochronę elementów układu chłodzenia przed korozją i nie ulega zamarzaniu. Cieczy takiej nie należy wymieniać na wodę.

Poziom cieczy chłodzącej powinien znajdować się między znakami „MIN” i „MAX” widocznymi na ściance zbiornika wyrównawczego. Sprawdzaj ilość płynu tylko przy zimnym silniku.
Fot. E. Milcar

Poziom cieczy chłodzącej zaleca się sprawdzać przy każdym napełnianiu zbiornika paliwem. Zbiornik płynu znajduje się na ogół w tylnej części przedziału silnika.

Poziom cieczy chłodzącej powinien znajdować się między znakami „MIN” i „MAX” widocznymi na ściance zbiornika wyrównawczego przy zimnym silniku. Stan ten nieznacznie podnosi się przy nagrzanym silniku i opada ponownie, kiedy temperatura silnika się obniża.

Jeżeli poziom cieczy chłodzącej znajduje się poniżej znaku „MIN”, należy uzupełnić układ takim samym rodzajem mieszaniny, jaka znajduje się do tej pory w układzie.

Aby uzupełnić ciecz w układzie chłodzenia należy wykonać następujące czynności: odczekać, aż silnik ostygnie (pamiętaj, nigdy nie odkręcaj korka gdy silnik jest gorący). Następnie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego i dolewamy odpowiednią ilość cieczy chłodzącej, tak by jej poziom zawierał się pomiędzy „MIN” i „MAX”. Później trzeba dokładnie dokręcić korek zbiornika wyrównawczego;

Jeżeli układ chłodzenia naszego samochodu wymaga częstego dolewania cieczy, należy sprawdzić go w autoryzowanej stacji obsługi. Ciecz chłodzącą należy wymieniać nie rzadziej niż co dwa lata, gdyż po tym okresie staje się ona znacznie mniej odporna na zamarzanie.

Zbiornik płynu hamulcowego znajdziemy w pobliżu pompy hamulcowej
Fot. E. Milcar

Kolejną cieczą eksploatacyjną w silniku – bardzo istotną dla bezpieczeństwa – którą możemy sprawdzić same, jest płyn hamulcowy. Pamiętajmy jednak, że jest to ciecz trująca i żrąca, która może uszkodzić lakier, dlatego przy dolewaniu zachowajmy ostrożność. Zbiornik płynu hamulcowego znajduje się najczęściej w tylnej części przedziału silnika.

Poziom płynu w zbiorniku powinien znajdować się między znakami „MIN” i „MAX” umieszczonymi na bocznej ścianie zbiornika. Zbyt niski poziom płynu hamulcowego jest sygnalizowany w wielu modelach samochodów świeceniem się lampki kontrolnej w zestawie wskaźników.

Do uzupełniania poziomu płynu hamulcowego należy stosować tylko płyn zalecany przez producenta pojazdu. W przypadku konieczności uzupełnienia płynu hamulcowego w zbiorniku należy odkręcić korek, dolać płynu do poziomu oznaczonego „MAX”, a następnie dokładnie dokręcić korek zbiornika.

Niski poziom płynu w zbiorniku może wskazywać na występowanie nieszczelności w układzie hamulcowym. W miarę zużywania się okładzin ciernych hamulców następuje nieznaczne obniżanie się poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku.

Płyn hamulcowy jest higroskopijny, a więc absorbuje wilgoć. Nadmierna ilość wilgoci w płynie hamulcowym wpływa ujemnie na działanie układu, dlatego zaleca się wymieniać go przynajmniej raz na 2 lata, lub przy każdej wymianie klocków hamulcowych.

W podobny sposób z „dolewkami” i wizualną kontrolą poradzimy sobie z olejem do wspomagania układu kierowniczego i płynem w układzie sterowania sprzęgła, jeśli posiadamy sprzęgło wspomagane hydraulicznie.

Zielone… można jechać
Fot. E. Milcar

Jeśli nie chcemy być zaskakiwane, szczególnie zimą, że nasz samochód nie odpala, a wiemy jak może to być frustrujące, dbajmy o akumulator zamontowany w naszym samochodzie.

Jeśli samochód jest wyposażony w akumulator bezobsługowy, czyli  nie mający korków, posiada wówczas wskaźnik, umieszczony w górnej pokrywie akumulatora, który informuje o stanie jego naładowania:

– okienko wskaźnika zielone – stan naładowania 65% lub więcej;

– okienko wskaźnika czarne – stan naładowania poniżej 65% (należy doładować akumulator); – okienko wskaźnika żółte – zbyt niski poziom elektrolitu (akumulator należy wymienić i sprawdzić obwód ładowania).

W akumulatorze obłsugowym same możemy poradzić sobie ze sprawdzeniem napięcia na jego elektrodach
Fot. E. Milcar

Jeśli samochód jest wyposażony w akumulator obsługowy to sprawdzenia dokonujemy poprzez pomiar napięcia na jego zaciskach. W tym celu potrzebny będzie miernik, może to być miernik uniwersalny jaki możemy kupić w markecie lub na stacji benzynowej (cena do 20 zł). Na mierniku wybieramy odpowiedni zakres, czyli napięcie stałe do 20 V i elektrody przykładamy do zacisków akumulatora. Wynik odczytujemy na wyświetlaczu, skonfrontujmy go z tabelą poniżej, która powie nam co dalej z naszą baterią. 

 

 

 

 

Napięcie na zaciskach akumulatora

Stan naładowania

Uwaga

> 12,6 V

100%

Ok.

12,4 – 12,59 V

75%

Ok.

12,24 – 12,39 V

50%

Natychmiast doładować

11,88 -12,23

25%

Można podjąć próbę doładowania

< 11,88 V

0%

Akumulator uszkodzony

O sprawdzaniu poziomu oleju przeczytasz tutaj.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze