Płyny, płyny i… akumulator
Proponujemy kilka czynności obsługowych, które uczynią wasze 4 kółka bardziej niezawodnymi. Z powodzeniem możecie je wykonać samodzielnie na parkingu, praktycznie bez użycia narzędzi.
O sprawności samochodu decydują w znacznej mierze proste czynności obsługowe. Warto dowiedzieć się jak wykonać samodzielnie niekóre z nich, a staniemy się… bardziej niezależne.
Wymiana płynu chłodzącego
Układ chłodzenia jest wypełniony cieczą chłodzącą zawierającą glikol etylenowy. Płyn ten o właściwym stężeniu stanowi doskonałą ochronę elementów układu chłodzenia przed korozją i nie ulega zamarzaniu. Cieczy takiej nie należy wymieniać na wodę.
Poziom cieczy chłodzącej powinien znajdować się między znakami „MIN” i „MAX” widocznymi na ściance zbiornika wyrównawczego. Sprawdzaj ilość płynu tylko przy zimnym silniku. |
Fot. E. Milcar
|
Poziom cieczy chłodzącej zaleca się sprawdzać przy każdym napełnianiu zbiornika paliwem. Zbiornik płynu znajduje się na ogół w tylnej części przedziału silnika.
Poziom cieczy chłodzącej powinien znajdować się między znakami „MIN” i „MAX” widocznymi na ściance zbiornika wyrównawczego przy zimnym silniku. Stan ten nieznacznie podnosi się przy nagrzanym silniku i opada ponownie, kiedy temperatura silnika się obniża.
Jeżeli poziom cieczy chłodzącej znajduje się poniżej znaku „MIN”, należy uzupełnić układ takim samym rodzajem mieszaniny, jaka znajduje się do tej pory w układzie.
Aby uzupełnić ciecz w układzie chłodzenia należy wykonać następujące czynności: odczekać, aż silnik ostygnie (pamiętaj, nigdy nie odkręcaj korka gdy silnik jest gorący). Następnie odkręcamy korek zbiornika wyrównawczego i dolewamy odpowiednią ilość cieczy chłodzącej, tak by jej poziom zawierał się pomiędzy „MIN” i „MAX”. Później trzeba dokładnie dokręcić korek zbiornika wyrównawczego;
Jeżeli układ chłodzenia naszego samochodu wymaga częstego dolewania cieczy, należy sprawdzić go w autoryzowanej stacji obsługi. Ciecz chłodzącą należy wymieniać nie rzadziej niż co dwa lata, gdyż po tym okresie staje się ona znacznie mniej odporna na zamarzanie.
Zbiornik płynu hamulcowego znajdziemy w pobliżu pompy hamulcowej |
Fot. E. Milcar
|
Kolejną cieczą eksploatacyjną w silniku – bardzo istotną dla bezpieczeństwa – którą możemy sprawdzić same, jest płyn hamulcowy. Pamiętajmy jednak, że jest to ciecz trująca i żrąca, która może uszkodzić lakier, dlatego przy dolewaniu zachowajmy ostrożność. Zbiornik płynu hamulcowego znajduje się najczęściej w tylnej części przedziału silnika.
Poziom płynu w zbiorniku powinien znajdować się między znakami „MIN” i „MAX” umieszczonymi na bocznej ścianie zbiornika. Zbyt niski poziom płynu hamulcowego jest sygnalizowany w wielu modelach samochodów świeceniem się lampki kontrolnej w zestawie wskaźników.
Do uzupełniania poziomu płynu hamulcowego należy stosować tylko płyn zalecany przez producenta pojazdu. W przypadku konieczności uzupełnienia płynu hamulcowego w zbiorniku należy odkręcić korek, dolać płynu do poziomu oznaczonego „MAX”, a następnie dokładnie dokręcić korek zbiornika.
Niski poziom płynu w zbiorniku może wskazywać na występowanie nieszczelności w układzie hamulcowym. W miarę zużywania się okładzin ciernych hamulców następuje nieznaczne obniżanie się poziomu płynu hamulcowego w zbiorniku.
Płyn hamulcowy jest higroskopijny, a więc absorbuje wilgoć. Nadmierna ilość wilgoci w płynie hamulcowym wpływa ujemnie na działanie układu, dlatego zaleca się wymieniać go przynajmniej raz na 2 lata, lub przy każdej wymianie klocków hamulcowych.
W podobny sposób z „dolewkami” i wizualną kontrolą poradzimy sobie z olejem do wspomagania układu kierowniczego i płynem w układzie sterowania sprzęgła, jeśli posiadamy sprzęgło wspomagane hydraulicznie.
Zielone… można jechać |
Fot. E. Milcar
|
Jeśli nie chcemy być zaskakiwane, szczególnie zimą, że nasz samochód nie odpala, a wiemy jak może to być frustrujące, dbajmy o akumulator zamontowany w naszym samochodzie.
Jeśli samochód jest wyposażony w akumulator bezobsługowy, czyli nie mający korków, posiada wówczas wskaźnik, umieszczony w górnej pokrywie akumulatora, który informuje o stanie jego naładowania:
– okienko wskaźnika zielone – stan naładowania 65% lub więcej;
– okienko wskaźnika czarne – stan naładowania poniżej 65% (należy doładować akumulator); – okienko wskaźnika żółte – zbyt niski poziom elektrolitu (akumulator należy wymienić i sprawdzić obwód ładowania).
W akumulatorze obłsugowym same możemy poradzić sobie ze sprawdzeniem napięcia na jego elektrodach |
Fot. E. Milcar
|
Jeśli samochód jest wyposażony w akumulator obsługowy to sprawdzenia dokonujemy poprzez pomiar napięcia na jego zaciskach. W tym celu potrzebny będzie miernik, może to być miernik uniwersalny jaki możemy kupić w markecie lub na stacji benzynowej (cena do 20 zł). Na mierniku wybieramy odpowiedni zakres, czyli napięcie stałe do 20 V i elektrody przykładamy do zacisków akumulatora. Wynik odczytujemy na wyświetlaczu, skonfrontujmy go z tabelą poniżej, która powie nam co dalej z naszą baterią.
Napięcie na zaciskach akumulatora |
Stan naładowania |
Uwaga |
> 12,6 V |
100% |
Ok. |
12,4 – 12,59 V |
75% |
Ok. |
12,24 – 12,39 V |
50% |
Natychmiast doładować |
11,88 -12,23 |
25% |
Można podjąć próbę doładowania |
< 11,88 V |
0% |
Akumulator uszkodzony |
O sprawdzaniu poziomu oleju przeczytasz tutaj.
Najnowsze
-
DACIA DUSTER ZDOBYWA TYTUŁ CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
Właśnie zakończyła się tegoroczna edycja konkursu Car of the Year Polska. W tym roku zwycięzcą została Dacia Duster, zdobywając 69 punktów i najwyższe uznanie ośmiu jurorów. -
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
-
Finał trzeciego sezonu TOYOTA GR CUP
-
Dynamiczne i wszechstronne: Audi Q5 Sportback drugiej generacji
-
Gosia Rdest z kolejnym podium w tym roku!
Zostaw komentarz: