 
	Płyn chłodniczy – do czego służy i kiedy go wymienić?
Płyn chłodniczy jest jednym z najważniejszych płynów eksploatacyjnych. W połączeniu z innymi elementami odpowiada za idealne warunki pracy silnika. Czym on właściwie jest, jakie są jego rodzaje i jak często się go wymienia?
Teoretycznie najlepszym płynem chłodzącym jest woda, która jest skuteczniejsza od jakichkolwiek płynów chłodzących, olejów i powietrza. W dodatku jest tania, ale jest coś, co sprawia, że nie nadaje się do eksploatacji auta i w dzisiejszych czasach już się z niej nie korzysta. Mianowicie latem, przy wysokich temperaturach, woda może się zagotować i uniemożlić dalszą podróż. Zimą woda w układzie chłodzenia może zamarznąć i doprowadzić do usterek.
Do czego służy płyn chłodniczy?
Płyn chłodniczy odpowiada za utrzymanie odpowiedniej temperatury silnika. Podczas spalania mieszanki paliwowo-powietrznej wytwarza się ciepło, które jest „odbierane” przez płyn chłodniczy i „oddawane” do chłodnicy. Tam płyn chłodniczy się schładza, aby ponownie odprowadzić nadmiar energii cieplnej.
W odróżnieniu od wcześniej wspomnianej wody, płyn chłodniczy nie powoduje korozji. Ponadto zamarza w bardzo niskich temperaturach, czyli -35 stopni Celsjusza. Wytrzymałość na tak niskie temperatury jest możliwa dzięki dodaniu do niego glikolu etylowego lub propylenowego.
Jaki płyn chłodniczy wybrać? Co ile wymieniać płyn chłodniczy?
Wyróżnia się trzy typy płynu chłodniczego, które różnią się od siebie dodanym środkiem antykorozyjnym.
Płyn typu IAT (Inorganic Additive Technology) jest produkowany najstarszą technologią. Głównym składnikiem takiego płynu są krzemiany. To one odpowiadają za zapobieganie korozji, poprzez osadzanie się na metalowych częściach. Jednak z czasem krzemiany z elementów odpadają i mogą doprowadzić do zatkania przewodów. W dodatku ich gruba warstwa ogranicza odprowadzanie ciepła, dlatego roztwór tego typu należy wymieniać co 2 lata.
Płyn typu OAT (Organic Acid Technology) nie ma zawartych w sobie krzemianów. Jego głównymi składnikami są kwasy organiczne, które zapobiegają korozji. Warstwa ochronna wytworzona przez kwasy jest cieńsza niż warstwa stworzona z krzemianów, dzięki czemu charakteryzuje się lepszą wymianą ciepła. Płyn tego typu jest trwalszy i należy go wymieniać co 5 lat. Jednak nie zaleca się go w przypadku starszych aut, ponieważ może on uszkodzić luty z ołowiu, które zazwyczaj występują w starszych modelach.
Płyn typu HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) jest wytwarzany technologią hybrydową. Zawarte są w nim zarówno kwasy organiczne, jak i krzemiany, które tworzą warstwę ochronną. W jego przypadku trwałość również wynosi 5 lat – może być używany we wszystkich typach pojazdów.
Ile kosztuje płyn chłodniczy?
Cena płynu chłodniczego zależy od tego na jakiego producenta się zdecydujemy. Na rynku znajdziemy płyn o wartości 20 złotych za 5 litrów, ale również za tę samą ilość u innego producenta możemy zapłacić ponad 100 złotych.
Należy pamiętać, że nie powinno mieszać się płynów pochodzących od różnych producentów, ponieważ producenci mogą dodawać różne dodatki, które mogą się wzajemnie eliminować. Informację jaki płyn chłodniczy powinniśmy użyć znajdziemy w instrukcji obsługi, ale również możemy udać się do mechanika, który na pewno nam pomoże w doborze odpowiedniego płynu chłodniczego.
Najnowsze
- 
                                                
                                                      Co obejmuje 145 punktów kontroli technicznej w Toyota Pewne Auto?Lśniące nadwozie, posprzątane wnętrze i nabłyszczone opony - na rynku samochodów używanych prawdziwy stan techniczny potrafi być zamaskowany naprawdę starannie. Nie wszystko da się ocenić podczas krótkiej przejażdżki i powierzchownych oględzinach. Przy odrobinie pecha, zamiast radości od pierwszych kilometrów czeka nas długa lista ukrytych wad i pilne naprawy do wykonania. Właśnie dlatego kluczowe znaczenie przy takim zakupie ma rzetelna i szczegółowa kontrola, która daje wiarygodną odpowiedź na pytanie o kondycję samochodu.
- 
                                                
                                                      Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
- 
                                                
                                                      Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
- 
                                                
                                                      Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
- 
                                                
                                                      Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	 
	
Zostaw komentarz: