Pijany kierowca wyprzedzał na zakazie. Zabił swojego pasażera

Alkohol i brawura to najbardziej niebezpieczne połączenie na drodze. Bardzo łatwo można doprowadzić do takiej tragedii jak ta.

Nie wiemy co dokładnie wydarzyło się tuż przed tym zdarzeniem, więc trudno jednoznacznie wypowiadać się na temat jego przebiegu. Kierujący Nissanem Primerą wyprzedzał auto z kamerą na podwójnej ciągłej, ale w miejscu bezpiecznym. Droga była pusta i prosta, a zakaz wyprzedzania spowodowany jedynie wjazdem na teren jakiegoś zakładu oraz dochodzącą do głównej polną drogą.

Tragiczny wypadek podczas wyprzedzania. Auta roztrzaskały się w drobny mak!

Nie było niczego co mogłoby sprawić, że Primera pojawiła się w kadrze już jadąca w poślizgu. Prawdopodobnie kierowca zbyt ostro zjechał na lewą stronę, złapał pobocze i zaczął tracić kontrolę nad autem, które ostatecznie wypadło z drogi i zaczęło koziołkować.

Tak dochodzi do śmiertelnych wypadków

Jak się później okazało, prowadzący Nissana był pijany. W zdarzeniu zginął jadący z nim pasażer.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Rusza rozbudowa mostu w Sandomierzu. Co się zmieni i kiedy nowym mostem pojadą kierowcy?

Przeprawa przez Wisłę w Sandomierzu niedługo będzie dwujezdniowa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę na rozbudowę mostu w ciągu drogi krajowej nr 77 łączącej województwa świętokrzyskie i podkarpackie.

Przeznaczony do rozbudowy stary most w Sandomierzu jest od kilku lat wyłączony z ruchu ze względu na zły stan techniczny. Aktualnie przeprawa przez Wisłę odbywa się po usytuowanym równolegle obiekcie, który został wybudowany w 2011 roku. Ruch odbywa się jedną jezdnią w obu kierunkach. Docelowo przeprawa przez Wisłę będzie dwujezdniowa, co powinno znacząco zwiększyć komfort podróży zarówno między prawo- i lewobrzeżną częścią miasta, jak i między województwami świętokrzyskim i podkarpackim.

Najważniejsze parametry mostu po rozbudowie: 

  • długość mostu (płyty pomostu): 457,2 m 
  • liczba przęseł: 5
  • rozpiętości teoretyczne przęseł: 84,8 + 3×95,4 + 84,8 [m]
  • szerokość jezdni: 2×3,5 m
  • obustronne opaski: 2×0,8 m
  • jednostronny chodnik: 1,5 m

Inwestycja powinna być zrealizowana w ciągu 34 miesięcy od podpisania umowy z doliczeniem okresów zimowych w czasie robót budowlanych. Oznacza to, że nowym mostem kierowcy pojadą w drugiej połowie 2024 roku.  

Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze

Pracownik stacji uratował dziewczynkę przed śmiertelnym potrąceniem!

Do dramatycznych wydarzeń doszło na stacji benzynowej w centrum Wieprza. Dzięki czujności jej pracownika udało się uniknąć tragedii.

Zdarzenie miało miejsce kilka dni temu na stacji paliw przy ulicy Beskidzkiej w centrum Wieprza (woj. małopolskie). Na nagraniu z monitoringu widać, jak pozostawiona bez opieki dziewczynka, biegnie w stronę ruchliwej ulicy. Truchtem podąża za nią mężczyzna – pracownik stacji.

Pracownik stacji benzynowej uratował życie klienta

Dziecko z nieznanych przyczyn chciało najprawdopodobniej przebiec na drugą stronę ulicy. W ostatniej chwili mężczyzna próbuje je złapać, ostatecznie przewracając się razem z nim na asfalt.

Uważny kierowca uratował motocyklistę

Dokładnie w tym momencie nadjechał tir. Jego kierowca widział co się dzieje, zaczął hamować i zjechał na przeciwległy pas. Gdyby jednak nie interwencja pracownika stacji, dziecko i tak mogłoby wbiec pod 40-tonowy zestaw, co nawet przy niedużej prędkości mogłoby zakończyć się śmiercią.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Elektryk w służbie naturze, czyli co łączy samochody elektryczne i żubry?

Białowieski Park Narodowy chroni najlepiej zachowany fragment Puszczy Białowieskiej – ostatni na niżu Europy las naturalny, o charakterze pierwotnym. Jest także ostoją dla liczącego kilkaset sztuk, największego na świecie wolnego stada żubrów. To oczywiste, że nie można straszyć mieszkających tam zwierząt rykiem silników.

Od maja do grudnia 2021 do dyspozycji służb Białowieskiego Parku Narodowego przekazany został bezemisyjny, nie powodujący hałasu, w pełni elektryczny model Hyundai Kona Electric z akumulatorem 64 kWh i silnikiem o mocy 204 KM oraz zasięgiem wynoszącym 484 kilometrów. Hyundai Motor Poland został Partnerem Technicznym Białowieskiego Parku Narodowego. Partnerstwo jest wyrazem zaangażowania koreańskiej marki w budowanie ekosystemu zrównoważonej mobilności oraz promowanie świadomości ekologicznej.

Elektryk w służbie naturze, czyli co łączy samochody elektryczne i żubry
Elektryk w służbie naturze, czyli co łączy samochody elektryczne i żubry, fot. materiały prasowe / Hyundai

Puszcza Białowieska jest jedynym polskim obiektem przyrodniczym, wpisanym przez UNESCO na listę Światowego Dziedzictwa.

Białowieski Park Narodowy położony jest na terenie Puszczy Białowieskiej i chroni jej najlepiej zachowany fragment – ostatni na niżu Europy las naturalny, o charakterze pierwotnym w strefie lasów liściastych i mieszanych. Park zajmuje powierzchnię ponad 10 tysięcy hektarów, co stanowi 1/6 terenów polskiej części Puszczy Białowieskiej. Większa część Parku znajduje się pod ścisłą ochroną i charakteryzuje się niesamowitą różnorodnością biologiczną. W Parku występuje kilkaset gatunków roślin, a także wiele gatunków grzybów i mchów. Park jest także ostoją dla wielu gatunków ptaków i ssaków, w tym dla liczącego kilkaset sztuk, największego na świecie wolnego stada żubrów. Żubr jest również oficjalnym symbolem Białowieskiego Parku Narodowego.

Elektryk w służbie naturze, czyli co łączy samochody elektryczne i żubry
Elektryk w służbie naturze, czyli co łączy samochody elektryczne i żubry, fot. materiały prasowe / Hyundai

Paulina Tycner z Hyundai Motor Poland, wyznaje:

Bardzo cieszymy się, że Hyundai Kona Electric przez najbliższe miesiące będzie do dyspozycji służb Białowieskiego Parku Narodowego. Ten w 100% elektryczny model, dzięki temu, że jest całkowicie bezemisyjny i porusza się bezszelestnie, w żaden sposób nie będzie zanieczyszczał ani zakłócał delikatnego ekosystemu Parku. Jednocześnie Kona Electric, jako pełnoprawny SUV, doskonale sprawdzi się w leśnych terenowych warunkach w codziennej pracy służb Parku.

Najnowsze

Paula Lazarek

Wyłudzenie ,,na pieszego”. Jak się przed nim ustrzec?

Na kierowców w Polsce czekają zmiany. I nie są one związane tylko z nadchodzącym latem i wysokimi temperaturami. Od 1 czerwca wchodzą w życie zmiany w kodeksie drogowym jak na przykład ujednolicenie obowiązującej prędkości w terenie zabudowanym do 50 kilometrów na godzinę.

Określone zostały nowe zasady zachowania  minimalnego odstępu między pojazdami na autostradach i drogach ekspresowych. Ponadto kierowcy tracą dominującą pozycję na rzecz pieszych. Śmiało można stwierdzić, że teraz to po stronie kierowcy będzie spoczywał obowiązek udowodnienia przebiegu w sytuacji na drodze. Zmiany w prawie mogą doprowadzić do tego, że kierowca, który nie posiada kamery samochodowej będzie na przegranej pozycji.

– Statystyki dotyczące liczby wypadków w Polsce wymuszają zmiany w kodeksie drogowym, by kierowcy jeździli bezpieczniej. Wiele z nich, jak na przykład ograniczenie prędkości w terenie zabudowanym do 50 kilometrów na godzinę, z pewnością odniesie pozytywny skutek –  mniejsza liczba wypadków oraz ograniczenie liczby ofiar na drodze. Istnieje jednak ryzyko, że zmiany, które właśnie weszły w życie mogą przyczynić się do powstania nowego sposobu wyłudzeń odszkodowań na tak zwanego „pieszego”.

Wystarczy tylko przejrzeć internet, by zauważyć, że w krajach, które wprowadziły analogiczne przepisy do tych funkcjonujących od czerwca w Polsce nasiliło się zjawisko wyłudzeń odszkodowań przez pieszych. Przy nadarzającej się okazji fabrykują oni zdarzenia, na przykład poprzez gwałtowne rzucenie się na maskę czekającego na zielone światło samochodu. Czy jest „broń” przeciw takiemu zjawisku? Tak naprawdę jedyną obroną jest posiadanie widoerejestartora, który zarejestruje wiarygodne i rzetelne nagranie – podkreśla Łukasz Tetkowski, Marketing & Communication Head – CEE marki Mio. 

Na co zwrócić uwagę, by nagranie z naszej kamery było realnym wsparciem? 

Jednym z kluczowych parametrów jest sensor optyczny. Można go uznać za serce urządzenia. Ma on wpływ między innymi na to z jaką szczegółowością na nagraniu zostanie odwzorowany przejazd, jak wyraźne będą tablice rejestracyjne innych pojazdów, czy widoczni będą piesi poruszający się nieoświetlonym poboczem. W połączeniu z wysoką rozdzielczością daje to imponujące efekty jak na przykład w urządzeniach z Mio Sensor Ultra, gdzie jest on aż o 50% większy w porównywaniu do tradycyjnych sensorów. Większy sensor jest równoważny z większymi pikselami matrycy, które są w stanie „przyjąć” więcej informacji ze światła, a co za tym idzie, są bardzie czułe przy niedostatecznym oświetleniu i nie wymagają używania bardzo wysokich wartości ISO, wpływających negatywnie na ostrość obrazu.

Rzeczywisty kąt widzenia

Jednym z kluczowych parametrów, na które koniecznie trzeba zwrócić uwagę jest rzeczywisty kąt widza. Informuje nas o tym jak wielki zakres jest w stanie uchwycić oko kamery. Zazwyczaj jest on podany w stopniach, których im jest więcej tym lepiej. Trzeba jednak pamiętać, że tego zakresu nie można rozszerzać w nieskończoność, ponieważ przy rzeczywistym kącie widzenia powyżej 170 stopni obraz staje się nieostry i odrealniony. Dlatego większość renomowanych producentów tego typu produktów w swoich urządzeniach stosuje rzeczywiste kąty widzenia pomiędzy 140 a 150 stopni.

Kamera Tylna

Wiele istotnych sytuacji dla ocenienia w całości bądź w znacznej części kończy się za pojazdem. Dlatego w celu rzetelnej oceny sytuacji warto posiadać możliwość nagrania obrazu zza tylnej maski samochodu. Dodatkowo poza nagraniem z przodu i z tyłu auta w zależności od producent zyskujemy dodatkowe funkcje jak na przykład tryb parkingowy. Tryb ten jest odpowiedzią na problem zniszczeń aut w momencie, kiedy właściciela nie ma w samochodzie. Pozostawiając swój samochód na parkingu nigdy nie mamy pewności, że podczas naszej nieobecności nie pojawi się rysa czy wgniecenie. Zazwyczaj w takich sytuacjach udowodnienie ubezpieczycielowi, że powstałe na parkingu szkody nie są naszą winą było niemożliwe. Przez co nie dość, że tracimy wysokie zniżki to koszty naprawy musimy pokryć z naszej kieszeni. Gdy nasz wideorejstrator posiada funkcję trybu parkingowego w momencie zderzenia kamera zapisuje nagranie uwzględniając czas przed i po zdarzeniu na tyle długi, by łatwo można było zidentyfikować sprawcę. Dodatkowo na nagraniu zapisywane są dane o lokalizacji i godzinie zdarzenia przez to łatwiej udowodnić winę sprawcy i uzyskać odszkodowanie od ubezpieczyciela. 

Cechą urządzeń, które posiadają skuteczny tryb parkingowy jest konieczność posiadania swojego zasilania, np. smartbox, który jest oferowany do produktów największego w Europie producenta wideorejestratorów marki Mio. Jest to gwarantem, że tryb parkingowy nie rozładuje samochodowego akumulatora, a samo auto będzie monitorowane przez 24 godziny na dobę. Kamery przednia i tylna uchwycą wszystkie sytuacje, w których brak nagrania może nas słono kosztować.

Najnowsze