
Pieszy wcale nie musi korzystać z przejścia dla pieszych. Ale trzeba spełnić jeden warunek
Przejście dla pieszych to w założeniu najbardziej bezpieczne miejsce do przechodzenia na drugą stronę jezdni. Dlatego zawsze powinno się korzystać z pasów, ale prawo przewiduje wyjątki od tej reguły.
Spis treści
- W jakich sytuacjach pieszy nie musi korzystać z przejścia?
- Jakie są zasady przechodzenia przez ulicę bez przejścia dla pieszych?
- Kiedy pieszy musi zawsze korzystać z przejścia?
- Jaki mandat grozi za przechodzenie przez drogę poza przejściem dla pieszych?
W jakich sytuacjach pieszy nie musi korzystać z przejścia?
Zgodnie z przepisami, pieszy ma obowiązek przechodzenia na drugą stronę jezdni, korzystając z przejścia dla pieszych. Nie musi tego robić, jeśli nie zostało ono wyznaczone w promieniu 100 metrów od miejsca, w którym się znajduje.
Od tej reguły jest jednak wyjątek, zawarty w art. 13 ustawy Prawo o ruchu drogowym:
Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 m. Jeżeli jednak skrzyżowanie znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Jakie są zasady przechodzenia przez ulicę bez przejścia dla pieszych?
Piesi chcący korzystać z prawa przechodzenia przez drogę poza przejściami, muszą pamiętać też o obwiązkach, jakie się z tym wiążą:
Przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych, o którym mowa w ust. 2, jest dozwolone tylko pod warunkiem, że nie spowoduje zagrożenia bezpieczeństwa ruchu lub utrudnienia ruchu pojazdów. Pieszy jest obowiązany ustąpić pierwszeństwa pojazdom i do przeciwległej krawędzi jezdni iść drogą najkrótszą, prostopadle do osi jezdni.
Chociaż wielu „obrońcom praw pieszych” może się to nie spodobać, to pieszy musi w takiej sytuacji uważać na kierowców. Nie może wychodzić na ulicę w przekonaniu, że nikt nie chce mieć na sumieniu człowieka i że go przepuszczą. Kierowcy muszą oczywiście zahamować na widok niefrasobliwego pieszego na drodze, ale jeśli ich do tego zmusi, złamie w ten sposób prawo.
Poczta Polska wydała miliony na chińskie samochody! Skąd taka decyzja?
Kiedy pieszy musi zawsze korzystać z przejścia?
Wbrew temu, co wydaje się wielu pieszym, przepisów ich dotyczących jest wcale niemało. Tak jak od obowiązku korzystania z przejścia dla pieszych są wyjątki, tak i są wyjątki od tego wyjątku. Zgodnie z kolejnymi przepisami:
Na obszarze zabudowanym, na drodze dwujezdniowej lub po której kursują tramwaje po torowisku wyodrębnionym z jezdni, pieszy przechodząc przez jezdnię lub torowisko jest obowiązany korzystać tylko z przejścia dla pieszych.
Przechodzenie przez torowisko wyodrębnione z jezdni jest dozwolone tylko w miejscu do tego przeznaczonym.
W praktyce oznacza to, że przechodzić poza przejściem możemy tylko na drogach jednojezdniowych (które w teorii mogą mieć jednak więcej niż jeden pas w każdą stronę). W przypadku bardziej rozbudowanych ciągów komunikacyjnych piesi muszą skorzystać z pasów, gdyż przechodzenie w dowolnym miejscu byłoby zbyt niebezpieczne.
Jaki mandat grozi za przechodzenie przez drogę poza przejściem dla pieszych?
Taryfikator mandatów dla pieszych jest w dużej mierze dość pobłażliwy, bazując chyba na założeniu, że w większości przypadków stwarzają oni zagrożenie wyłącznie dla siebie. Za przechodzenie przez jezdnię poza przejściem dla pieszych zapłacimy 50 zł, a jeśli wejdziemy w ten sposób pod zbliżający się pojazd, kara wzrośnie do 200 zł. Trzeba też uważać na wychodzenie na ulicę zza przeszkód – to też zagrożone jest mandatem na 200 zł.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: