Pierwsza jazda Skoda Rapid Spaceback

Škoda Rapid Spaceback, powiększa gamę modeli czeskiej marki w obszernym segmencie kompaktów, plasując się między Fabią a Octavią. Wygląda świetnie, ale jak jeździ?

W pierwszej kolejności moją uwagę zwraca ogromny (opcjonalny) dach panoramiczny, ciągnący się od przedniej szyby aż do tylnej; wygląda bardzo atrakcyjnie w połączeniu z wydłużoną tylną szybą. Powierzchnia przeszklona sięga wtedy od szyby przedniej, poprzez dach panoramiczny aż do pokrywy bagażnika. Przyciemniona, wydłużona szyba z tyłu jest prawie o dziesięć centymetrów dłuższa niż zwykła. Taka wersja jest ciekawsza i ładniejsza.

Polskie Radio Kierowców

Pozostając z tyłu nadwozia podobają mi się też czarne wstawki i reflektory w zderzaku, a także szerokie światła tylne w charakterystycznym dla marki kształcie litery „C”.  Z przodu z kolei wydatną atrapę chłodnicy z pionowymi listewkami i reflektory główne oraz przeciwmgłowe rozmieszczono na planie liścia koniczyny; na życzenie dostępny jest pakietem ksenonowy ze światłami przeciwmgłowymi z funkcją doświetlania zakrętów.

W najbogatszej wersji Elegance można spodziewać się 15-calowych kół ze stopu metali lekkich oraz pakiet chromów, w którego skład wchodzą chromowane elementy na kierownicy, wylotach powietrza, gałce zmiany biegów i uchwycie hamulca ręcznego. W skład tego wyposażenia wchodzi też mały pakiet skórzany, schowek w przednim podłokietniku, dywaniki podłogowe, elektrycznie sterowane i ogrzewane lusterka boczne, elektrycznie sterowane szyby przednie i tylne, radioodbiornik Blues.

Praktyczność przez duże P
Rapid Spaceback ma tyle samo miejsca dla pasażerów jak „starszy brat”, pomimo, że jest z zewnątrz krótszy o 18 centymetrów od Rapida sedana: tył Rapida Spacebacka oferuje bardzo dużo miejsca na nogi (64 milimetry) i przestrzeni w linii głowy (980 milimetrów). Bagażnik o pojemności 415 litrów lub 1.380 litrów po złożeniu kanapy jest jednym z największych w segmencie.

Nowa Skoda ma podwójną podłogę w bagażniku, która umożliwia podzielenie bagażnika na dwa poziomy. Ponadto ma wszystkie praktyczne rozwiązania znane z Rapida sedana (nasza pierwsza jazda Rapidem tutaj), w tym: skrobaczkę do szyb po wewnętrznej stronie pokrywy wlewu paliwa z centralnym zamkiem, kieszeń na kamizelkę odblaskową pod fotelem kierowcy, dwustronną matę w bagażniku i pojemnik na odpadki w drzwiach, uchwyt na kwit parkingowy, uchwyt na urządzenia multimedialne, uchwyty na kubki z przodu i z tyłu oraz półka bagażnika, którą można schować za kanapą. Wymieniać dalej? Inne praktyczne rozwiązania to schowki i haki. Bagażnik ma dwa haki do zawieszenia siatek, schowki (po obu stronach za nadkolami) i podświetlenie. Do bagażnika dostępny jest też specjalny pakiet, w skład którego wchodzi elastyczny schowek oraz zestaw siatek.

Auto z tak dużym rozstawem osi (2602 milimetrów) musi być wygodne. W kabinie pasażerskiej nie jest zmarnowany żaden milimetr. Co mi się spodobało? Wyglądająca na sportową, trójramienna kierownica, przydatny schowek na urządzenia multimedialne znajdujący się w uchwycie na kubek w konsoli środkowej – można w nim umieścić telefon komórkowy, iPod lub inne urządzenie przenośne. Duże schowki w obu przednich drzwiach mają uchwyty na napoje, z których każdy może pomieścić 1,5 litrową butelkę. Z tyłu konsoli centralnej też znajduje się uchwyt na 1,5-litrową butelkę (podobnie w drzwiach tylnych). Podłokietnika w kanapie można używać jako schowka lub jako bezpieczny uchwyt na napoje. Od wersji Ambition w górę można także zamówić siatki mocujące znajdujące się po wewnętrznej stronie oparć foteli, a także kieszenie z tyłu foteli (w standardzie od wersji Ambition).

Niespieszna jazda
To ma być samochód, którym ekonomicznie, w miarę dynamicznie i komfortowo można jeździć w mieście i poza nim. I w tym kontekście auto spisuje się świetnie. Nie jest zbyt ociężałe. Co więcej, z najmocniejszy silnikiem wysokoprężnym daje niezłego czadu podczas przyspieszania z wciśniętym do oporu pedałem gazu. Taka wiedza może się przydać kierowcy podczas wyprzedzania, czy sytuacji awaryjnych, bo na co dzień będzie raczej lekko zawieszał stopę na pedale przeznaczonym do wzbudzania emocji… Bez urazy. Skoda uwzględniła fakt, że „skodziarze” też mają prawo do radości z jazdy. W wydobyciu charakteru z auta pomaga również dwusprzęgłowa skrzynia biegów DSG przenosząca napęd na przednie koła i zmieniająca przełożenia szybciej niż natychmiast. Samochód dobrze trzyma się drogi, nie chwiejąc się na zakrętach, co znużonym zieloną jazdą kierowcom pozwala na „chwileczkę zapomnienia”…

Wróćmy jednak po rozum do głowy; jedziemy ekologiczno-ekonomicznie. Teraz można dostrzec starania inżynierów, aby podróż Spacebackiem upływała w pełnym komforcie akustycznym – to naprawdę przyjemne w świecie, gdzie rozjuszone decybele atakują nas zewsząd.

Audi Q8 TFSI e quattro

Z ciekawostek Rapid Spaceback jest wyposażony w zależne od prędkości elektromechaniczne wspomaganie kierownicy C-EPS (Column-Electric Power Steering) – wcześniej było to elektrohydrauliczne wspomaganie. Efekt? W C-EPS ruchy kierownicą są wspomagane przez sterowany programowo silnik elektryczny osadzony na kolumnie kierownicy, co daje lepszą sterowność, mniejszą masę podzespołu i mniej miejsca potrzebnego na zabudowę.

A co z bezpieczeństwem – ano jest – a jakże! Mamy tu bowiem czołowe i boczne poduszki bezpieczeństwa, kurtyny gazowe, trójstopniowe pasy bezpieczeństwa z regulacją wysokości zaczepienia i napinaczami z przodu i zagłówki z regulacją wysokości, mocowania Isofix. W standardzie znajdują się układy ABS i ESC (Electronic Stability Control, stabilizacja toru jazdy). Innymi opcjonalnymi funkcjami są nadzór ciśnienia w oponach i wspomaganie ruszania pod górę.

Gama silników
Skoda Rapid Spaceback jest dostępna z czterema silnikami benzynowymi i dwoma wysokoprężnymi o mocach od 55 kW do 90 kW. Silnik 1,6 TDI/66 kW rozszerza ofertę silnika wysokoprężnego 1,6 TDI/77 KW. W wersji GreenLine tego silnika Spaceback zużywa wg producenta 3,8 l oleju napędowego na setkę (można go zamówić w połączeniu z automatyczną siedmiostopniową skrzynią biegów DSG). Wszystkie silniki TDI i TSI są też dostępne w ekonomicznych wersjach Green tec.

Wśród silników benzynowych są dostępne cztery jednostki napędowe. Trzycylindrowy silnik 1,2 MPI 55 kW i dwa czterocylindrowe TSI (63 kW i 77 kW) są dostępne z ręczną skrzynią biegów. Najmocniejszy silnik benzynowy, 1,4 TSI o mocy 90 kW, jest oferowany z siedmiostopniową automatyczną skrzynią biegów DSG.

Rapid Spaceback jest dostępny w trzech wersjach wyposażenia: Active, Ambition i Elegance. Oprócz tego dostępne są trzy kombinacje kolorów paneli drzwiowych i deski rozdzielczej: czarny/czarny, czarny/szary i czarny/beżowy.

Dane techniczne Skoda Rapid Spaceback – silniki wysokoprężne {{ download(25) }}

Dane techniczne Skoda Rapid Spaceback – silniki benzynowe {{ download(26) }}

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze