Pierwsza jazda – Opel Adam. Małe rzeczywiście jest piękne?

Nazwano go po męsku - Opel Adam. Czy będzie tworzyć z kobietą zgraną parę? Oto nasze pierwsze wrażenia z jazdy.

Rozgwieżdżone niebo na podsufitce w Oplu Adamie.
fot. Opel

Małe samochody, które uchodzą za damskie, z gruntu mnie denerwują. Z punktu widzenia wielu mężczyzn, ale i projektantów w koncernach motoryzacyjnych, „kobiece auto” (które moim zdaniem nie istnieje) musi być: milusie, uśmiechnięte, przytulne, oraz mieć tak małe wymiary, żeby mieścić się do kieszonki płaszczyka. Ratunku! Sami każcie sobie – drodzy designerzy – jeździć takimi pokrakami! Bez charakteru, krzty funkcjonalności i z wiecznym przekonaniem, że wszystkie pojazdy 4-kołowe na drodze są olbrzymami. Najlepiej jechać więc najbliżej krawędzi prawego pasa, albo w ogóle poboczem. Zapomniałabym – pod maską rzeczonego „kobiecego monstera” musi koniecznie brzmieć jak odkurzacz jakieś trzycylindrowe padło po sterylizacji, którego konie mechaniczne wolą się paść na trawie niż startować spod świateł! I jak tu się dziwić, że niektóre panie bywają niezdecydowane na drodze, jeśli nie mają pewności, czy zdążą swoim quasi pojazdem kogokolwiek wyprzedzić?!

Misz masz w segmencie A
Na szczęście zdarzają się wyjątki od reguły. Gdy na motoryzacyjnym horyzoncie pojawia się auto, które łamie powyższy – i nazwijmy to wreszcie po imieniu – idiotyczny stereotyp, to przyznaję, jestem pod wrażeniem. I tu docieramy do sedna – Opel Adam może stać się wybawieniem!

Nie, nie jest idealny. Wyraźnie po nim widać, że Opel chciał stworzyć mały samochód, który zdecydowanie różni się od Fiata 500, Audi A1, Nissana Micra, czy Volkswagena up! A jakby wrzucić wszystkie te auta do jednego worka, potrząsnąć, dodać odrobinę „oplowskiego sznytu”? I Adam gotowy! Wreszcie to nie jest słodziutkie, ładniutkie autko dedykowane paniom, a pełnowartościowy samochód, którym jednym może się podobać, innym nie, czyli: z konkretnym charakterem. Na szczęście nie jest w ogóle uroczy – za to ma fajny, łobuzerski image; taki miejski urwis z nutą stylizacji rodem z Astry GTC.

Opel Adam na Skwerze Kościuszki w Gdyni.
fot. Motocaina.pl

Osiołkowi w żłoby dano
Co jest więc siłą Adama, ewidentną przewagą nad konkurentami? 600 tysięcy możliwości personalizacji. Jeśli zależy Ci na oryginalności, unikalności samochodu, to Opel oferuje: dwutonową kolorystykę nadwozia i dachu, 12 kolorów nadwozia, 3 kolory dachu, specjalne projekty kół, 6 kolorów wymiennych klipsów na felgi, 4 kolory wnętrza, 15 wersji stylistycznych siedzeń, 19 zestawów dekoracyjnych, z których niektóre są podświetlane, wiele przeróżnych elementów wyposażenia wnętrza, detali dekoracyjnych, 6 rodzajów podsufitki z 3 typami motywów wnętrza, w tym 1 z oświetleniem ambientowym w 8 różnych zestawieniach.

Kobiety docenią bogate możliwości personalizacji Opla Adama.
fot. Opel

To trochę tak, jakby konfigurować swoją nową garderobę oraz wszelkie dodatki mając do wyboru dosłownie wszystko, co tylko Ci przyjdzie do głowy. Zestawienie samochodu może więc zająć równie długo jak wizyta w markowym butiku podczas wyprzedaży.

Jak już to wszystko powybierasz pod ulubioną barwę lakieru na paznokciach, czy kolor przeważający w garderobie, torebkach, butach, to pozostanie jeszcze kwestia nastroju, lub etapu w życiu. Tu też Opel ma patent. Kiedy znudzi Ci się to, co tak mozolnie dobierałaś pod własne preferencje i zechcesz po okresie smutnej zimy zmienić auto na letnio-wesołe lub np. w przyszłości oddać samochód córce, możesz przekazać jej właściwie wersję wyjściową. A to, co ona sobie podobiera do tego samochodu… Cóż, nie koniecznie może Ci odpowiadać. Na przykład gdy zamontuje sobie czadową podsufitkę świecącą gwiazdkami na niebie, wybierze pastelowo różową deskę rozdzielczą z motywami roślinnymi (podobnie na lusterkach zewnętrznych), dorzuci jaskrawo zielone, plastikowe nakładki na ramiona felg (co akurat chroni obręcze przez błędami niedoświadczonego kierowcy) – jej styl, jej samochód. Młoda kobietka na pewno doceni w Adamie pokładowy system multimedialny integrujący pojazd ze smartfonem (z systemem operacyjnym Android lub Apple iOS) i ekran dotykowy, który wyeliminował z konsoli środkowej mnóstwo pokręteł i przycisków. Rozwiązanie idealne?

Podsufitki z nadrukiem to nowość w samochodach. W Oplu Adamie są trzy motywy do wyboru: Sky z nadrukiem chmur, Fly z nadrukiem jesiennych liści lub Go z grafiką w szachownicę. Najbardziej spektakularną nowością jest podsufitka z mapą nocnego rozgwieżdżonego nieba, podświetlana przez 64 diody LED.

 

Bagażnik w Oplu Adamie.
fot. Opel

Mnie w najmniejszym Oplu uraczyła kompatybilność iPhone’ów z iOS 6 – dzięki przyciskowi umieszczonemu na kole kierownicy można wydawać Siri polecenia bez odrywania wzroku od drogi i rąk od kierownicy. To tryb „eyes free”, który umożliwia posługiwanie się iPhone’em wyłącznie za pomocą poleceń głosowych; wystarczy tylko sparować swój telefon przez bluetooth z systemem pokładowym i wszystko jest możliwe: odtwarzanie utworów z iTunes, odsłuchiwanie, wpisywanie i wysyłanie wiadomości SMS, przeglądanie kalendarza i dodawanie terminów spotkań.

Adamie – otwórz się!
Adam ma 3-drzwiowe nadwozie i jest 4-osobowy. Nieco mniejszy od Corsy, mniej więcej wymiarów Agili. Opel montuje w nim silniki benzynowe 1,2 l. 70 KM oraz 1,4 l.w dwóch wariantach mocy: 87 KM i 100 KM – wszystkie jednostki wyposażone są w technologię z systemem start / stop i są skonfigurowane z 5-biegową skrzynią manualną. W ofercie pojawią się w przyszłości także turbodoładowane silniki benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa z nowym sześciostopniowym wariantem skrzyni manualnej. Bardzo tego brakuje.

Z gadżetów dostępnych opcjonalnie jest właściwie wszystko, co kobiecie – kierowcy do szczęścia potrzeba: asystent parkowania, podgrzewana kierownica, zintegrowany z pojazdem tylny bagażnik rowerowy, system ostrzegający o przeszkodach w martwym polu, tryb City układu kierowniczego (manewrowanie praktycznie bez użycia siły).

Do bagażnika wejdą codzienne zakupy (170 litrów), podręczne przedmioty, nieduże walizki – pojemność kufra wystarczy na typową, miejską eksploatację samochodu na niedużych dystansach.

Opel Adam – kokpit
fot. Opel

Poduszkę powietrzną chroniącą pasażera siedzącego na przednim fotelu można wyłączyć, aby zamontować fotelik dziecięcy. Dwa tylne fotele są wyposażone w uchwyty isofix (wszystko o isofix przeczytasz tutaj) oraz kotwiczenia top tether umożliwiające łatwiejsze zamocowanie fotelików dziecięcych.

Miejski lans
Tak naprawdę Opel Adam przeznaczony jest dla dwójki dorosłych osób, ewentualnie z „fotelikowym” dzieckiem. Jednak najlepiej jeździć nim w pojedynkę (świetny dla aktywnych kobiet, singielek) – 100 KM mocy jednostki o pojemności 1,4 l. potrafi wtedy uradować. Zapakowanie na pokład koleżanek, a co gorsza typowego polskiego faceta (minimum 90 kilo żywej wagi) równa się ze spadkiem możliwości auta. Adam sam w sobie niestety ma niezłą nadwagę (1120 kg; Fiat 500 z stukonnym silnikiem 1005 kg) – wpływa to wyraźnie na zużycie paliwa. Jeśli więc nie masz zakusów na kierowcę wyścigowego, ani też nie zamierzasz Adamem jeździć poza miastem, mały Opel jest dla ciebie. Pamiętaj jedynie, że gdy nie będziesz stosować zasad eco drivingu, średnie zużycie nie spadnie raczej poniżej 8 l./100 kilometrów.

W Adamie do wyboru jest 12 kolorów nadwozia, których nazwy nawiązują do tytułów popularnych filmów i przebojów muzycznych, np.: I’ll be Black, Papa don’t Peach, Purple Fiction, James Blond, Saturday White Fever, Buzz Lightgreen. Do każdego koloru dopasowany wizualnie jest także kluczyk. Z każdym kolorem karoserii można połączyć 3 kolory dachu: czarny z połyskiem (I’ll be Black ), jasnokremowy (White my Fire) i soczysty brązowy (Man in Brown).

Adamem jeździ się (jak to brzmi!) w mieście bardzo wygodnie. I nie chodzi tu o pokonywanie dziur i kolein bez chrupania podwozia – jest ono dość twardo zawieszone (przód kolumny MacPhersona, tył – belka skrętna). Dzięki temu jednak, gdy Adam dostaje „wiatru w żagle” nie pochyla się w zakrętach niczym jacht i idealnie trzyma się zadanego toru jazdy. Prowadzi się go równie dobrze jak Mini i przypomina to trochę jazdę gokartem. Krótki rozstaw osi i niskie osadzenie nadwozia umożliwiają szybkie i pewne manewry na drodze, a dobrze zestopniowania skrzynia wespół ze 100-konnym silnikiem dają poczucie podróżowania całkiem energicznym autkiem.

Cena
Opel Adam z silnikiem 1,2 l. o mocy 70 KM – od 42 900 złotych.

Opel proponuje 3 poziomy personalizacji: Jam (zakręcony), Glam (szykowny) i Slam (sportowy).

Na tak
– pakiet OPC Line ze zderzakami i spoilerami o bardziej drapieżnym obliczu
– niezłe audio w standardzie
– zawieszenie i skrzynia biegów

Na nie
– spora masa pojazdu
– wysoka cena wersji z najmocniejszym silnikiem

Opel Adam – dane techniczne

Silniki

1.2 / 1.2 ecoFLEX

1.4 / 1.4 ecoFLEX

1.4 / 1.4 ecoFLEX

Klasa emisji

EURO5

EURO5

EURO5

Paliwo

Super

Super

Super

Liczba cylindrów

4

4

4

Pojemność skokowa w cm3

1229

1398

1398

Średnica cylindra / skok tłoka w mm

73,4/72,6

73,4/82,6

73,4/82,6

Maks. moc w kW (KM) / przy obrotach

51 (70)/5 600

64 (87)/6 000

74 (100)/6 000

Maks. moment obrotowy w Nm / przy obrotach

115/4 000

130/4 000

130/4 000

Kompresja

10,5 : 1

10,5 : 1

10,5 : 1

Przełożenie

3,74

3,94

3,94

Pojemność zbiornika paliwa w l

38

38

38

Ciężar i obciążenia osi w kg

 

 

 

Ciężar własny pojazdu z kierowcą (zgodnie z 70/156/EWG)

1086

1120

1120

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu

1455

1465

1465

Ładowność

369

345

345

Dopuszczalne obciążenie osi przedniej

805

805

805

Dopuszczalne obciążenie osi tylnej

680

690

690

Dopuszczalne obciążenie dachu1)

50

50

50

1) Uwzględniając dopuszczalną masę całkowitą pojazdu. Ze względów bezpieczeństwa zaleca się, aby nie przekraczać prędkości 120 km/h przy obciążeniu dachu.

5-biegowa manualna

Maksymalna prędkość

w km/h

Przyspieszenie

od 0 – 100 km/h w s

Elastyczność 80 – 120 km/h na 5. biegu w s

Zużycie paliwa wg producenta (l/100 km)

Miejski

Pozamiejski

Mieszany

1,2 (51 kW)

165

14,9

26,8

7,1

4,2

5,3

1,2 ecoFLEX (51 kW) z systemem Start/Stop

165

14,9

26,8

6,5

4,2

5,0

1,4 (64 kW)

176

12,5

17,8

7,3

4,4

5,5

1.,4 ecoFLEX (64 kW) z systemem Start/Stop

176

12,5

17,8

6,6

4,2

5,1

1,4 (74 kW)

185

11,5

17,8

7,3

4,4

5,5

1,4 ecoFLEX (74 kW) z systemem Start/Stop

185

11,5

17,8

6,6

4,2

5,1

Najnowsze

Różowe Lambo i Nicki Minaj ze swoją kolekcją ubrań

Krzykliwy róż, blond włosy i tony złota na szyi to znaki rozpoznawcze raperki Nicki Minaj. Ta popularna piosenkarka zaprezentowała kolekcję ubrań sygnowaną swoim nazwiskiem. Zrobiła to oczywiście w wyjątkowym stylu.

Ku uciesze swoich fanów, pochodząca z Trinidadu Nicki Minaj na otwarcie butiku Kmart w Los Angeles w Kalifornii z kolekcją ubrań, które zaprojektowała, podjechała Lamborghini Aventador. Nie byłoby w tym nic szokującego gdyby kolor samochodu nie przypominał barwy różowej gumy do życia. Piosenkarka bardzo chętnie prężyła swoje ciało przy samochodzie, obierając pozycje rodem z „Aniołków Charliego”.

Sama kolekcja ubrań to wyraz ekscentrycznego charakteru Minaj, jaki prezentuje na scenie, czy podczas tras koncertowych. Znalazły sie w niej krótkie sukienki w krzykliwych kolorach, tuniki obszyte złotymi nićmi i bielizna wybita ćwiekami.

Uruchomienie własnej linii odzieżowej dla Kmart stawia Nicki na równi z Seleną Gomez, Adamem  Levine i Sofią Vergara, którzy również sygnują swoim nazwiskiem kolekcje ubrań.

Najnowsze

Jak brzmi silnik Hondy przeznaczony do F1? Usłysz to!

Dziś Honda upubliczniła nagranie dźwięku nowego silnika Formuły 1, który został uruchomiony po raz pierwszy. Silnik przeznaczony będzie do startów w F1 w sezonie 2015, w którym Honda weźmie udział w ramach wspólnego projektu z firmą McLaren.

Honda będzie odpowiedzialna za rozwój, produkcję i dostawę jednostki napędowej, w tym silnika i systemu odzyskiwania energii, podczas gdy do zadań MacLarena będą należały rozwój i produkcja podwozia oraz zarządzanie nowym zespołem McLaren Honda.

O uczestnictwie Hondy w Formule 1 w 2015 roku informowałyśmy wcześniej tutaj.

Nowe przepisy, obowiązujące w F1 od 2014 roku, wymagają wprowadzenia silnika o pojemności 1.6 l z bezpośrednim wtryskiem paliwa, turbodoładowaniem i systemem odzysku energii. Możliwość dalszego rozwoju prac nad tymi rozwiązaniami technicznymi w świetle wyzwania, jakim są wyścigi, to główny powód decyzji Hondy o udziale w F1. W całej swojej historii, Honda z pasją poprawiała sprawność silnika spalinowego, a w ostatnich latach z sukcesem rozwijała układy hybrydowe. Udział w wyścigach Formuły 1, w której obowiązywać będą nowe przepisy, jeszcze bardziej przyczyni się do postępu firmy w obu dziedzinach. Ponadto, kolejne pokolenie inżynierów Hondy może doświadczyć emocji związanych z wyzwaniami towarzyszącymi udziałowi w tych najbardziej prestiżowych wyścigach motoryzacyjnych.

Od czerwca 2014 r. europejska baza dla działań Hondy związanych z wyścigami będzie zlokalizowana w Milton Keynes.

Najnowsze

Kampania Škoda Citigo wygrała w dotarciu do kobiet

Kampania wprowadzająca Škodę Citigo na Polski rynek zdobyła srebrną statuetkę w konkursie Effie, którego celem jest wybór najbardziej efektywnych kampanii reklamowych.

Nagrodzona kampania Škody Citigo skupiała się na kobietach, kupujących swoje pierwsze auto. Podkreślała, że żaden samochód nie rozumie lepiej potrzeb kobiet: jest niezastąpiony na zakupach, parkowanie nie wymaga wysiłku i bezpieczne prowadzi się w miejskiej dżungli.

Nasz test Skody Citygo przeczytasz tutaj.

Poza standardowymi mediami jak telewizja, prasa, Internet czy outdoor, akcja reklamowa przeprowadzona była również w kinach, klubach fitness, sklepach odzieżowych i salonach fryzjerskich. Całości dopełniła współpraca z blogerami i liderami opinii.

Kampanię zrealizowały dom mediowy MediaCom i agencja Change Integrated, we współpracy z Kalicińscy.com i GoldenSubmarine.

Skoda Citygo
fot. Skoda

Najnowsze

Kobieto! Chcesz kariery menedżera w motoryzacji? Renault i Nissan da Ci szansę

Alians Renault-Nissan ponownie chwali się sukcesami w zakresie wyrównywania szans pomiędzy płciami. Firma zatrudnia coraz więcej kobiet.

W ostatnich latach organizacja ta zwiększyła zatrudnienie i promocję kobiet na kluczowych rynkach wzrostu – o tym pisałyśmy tutaj.

Wśród krajów, w których osiągnięto największe postępy w zakresie zatrudniania i promocji kobiet na stanowiska kierownicze, znajdują się Rosja i Brazylia. W Rosji, będącej drugim z kolei największym rynkiem zbytu Renault, kobiety reprezentują 19% ogółu pracowników oraz 25% menedżerów. W 2013 r. 40% osób przyjętych do pracy przez Renault w Rosji stanowiły kobiety, o 5% więcej niż w roku poprzednim.

O niedawnym sukcesie Agaty Szczech z Renault Polska pisałyśmy wcześniej tu.

Na rynku rosyjskim kobiety stanowią 17% ogółu pracowników oraz 27,7% menedżerów Nissana, co stanowi jeden z najwyższych wyników w ramach całego przedsiębiorstwa.

Innym kluczowym rynkiem wzrostu jest Brazylia, gdzie szybkie zatrudnianie pomogło zwiększyć liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych firmy. Nissan niemal potroił liczbę kobiet na szczeblu kierowniczym w tym kraju w przeciągu zaledwie jednego roku. Obecnie kobiety stanowią tam niemal 20% wszystkich menedżerów. Częściowo dzięki sukcesowi odniesionemu w Brazylii liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych wzrosła o 70% w ciągu ostatnich pięciu lat działalności Nissana na terenie obu Ameryk.

Mouna Sepehri, wiceprezes Biura Dyrektora Generalnego Renault oraz członek zarządu Aliansu Renault-Nissan.
fot. Renault

Z uwagi na szybkie tempo wzrostu i zapotrzebowanie na nowe talenty, rynki wschodzące stanowią wyjątkową okazję do globalnego wyrównania szans pomiędzy kobietami i mężczyznami – powiedział prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan, Carlos Ghosn. – Nie zapominajmy jednak, że osiągnięcie równości pomiędzy płciami jest naszym celem na całym świecie, w tym na naszych rynkach rodzimych.

Renault pozostaje światowym liderem, jeśli chodzi o liczbę kobiet wśród przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej. Wśród dziesięciu członków Komitetu Wykonawczego Grupy są dwie kobiety. Podobny jest udział kobiet na wszystkich szczeblach przedsiębiorstwa. Stanowią one 17,4% wszystkich pracowników Renault, 17% kadry zarządzającej oraz zajmują 16% ze 150 kluczowych stanowisk kierowniczych.

We Francji Renault może pochwalić się jednym z najwyższych wskaźników zatrudnienia kobiet na kluczowych stanowiskach wśród spółek indeksu CAC40.

W Japonii kobiety stanowią 6,8% zatrudnionych na szczeblu kierowniczym w Nissanie, ponad dwa razy więcej niż krajowa średnia japońskich producentów. Celem Nissana jest osiągnięcie obecności 10% kobiet na stanowiskach menedżerskich w Japonii do 2017 r.

Co roku Renault i Nissan informują o swoich postępach w ramach wyrównywania szans płci przed Women’s Forum for the Economy and Society (forum kobiet na rzecz gospodarki i społeczeństwa), międzynarodowym sympozjum zachęcającym kobiety do pokonywania historycznych barier i korzystania z możliwości, jakie oferuje gospodarka. W tym roku konferencja ta odbywa się w dniach 16–18 października w Deauville, we Francji.

Alians Renault-Nissan, głównego partnera Forum Kobiet w Deauville, reprezentują trzy mówczynie:
– 16 października: Mouna Sepehri, wiceprezes Biura Dyrektora Generalnego Renault oraz członek zarządu Aliansu Renault-Nissan, wygłosiła na sesji plenarnej wykład zatytułowany Gdzie dziś kończy się współpraca, a zaczyna rywalizacja?
– 16 października: Alians Renault-Nissan zorganizował sesję pt. Innowacja u podstaw piramidy, prowadzoną przez Claire Martin, wiceprezes ds. odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa w Renault oraz dyrektor zarządzającą Fundacji Renault.
– 17 października: Marie-Françoise Damesin, wiceprezes Renault ds. zasobów ludzkich, wygłosi wykład zatytułowany Jak przyciągnąć kobiety do branż zdominowanych przez mężczyzn.

Alians Renault-Nissan to strategiczne partnerstwo między Renault (z siedzibą w Boulogne-Billancourt we Francji) a Nissanem (z siedzibą w Jokohamie w Japonii). Oba koncerny odpowiadają łącznie za 10% całkowitej światowej sprzedaży samochodów. Od 1999 r. Renault i Nissan są partnerami strategicznymi, a w 2012 r. koncerny te sprzedały 8,1 miliona samochodów w niemal 200 krajach. Alians Renault-Nissan prowadzi strategiczną współpracę z wieloma producentami samochodów, w tym z niemieckim Daimlerem i chińskim Dongfengiem, a także z regionalnymi producentami, takimi jak indyjski Ashok Leyland.

Najnowsze