Pierwsza jazda – Ford S-max i Ford Galaxy

Odnowione Fordy S-MAX i Galaxy nadają świeżości gamie modelowej Forda w Europie poprzez zmienioną linię nadwozia, w której zastosowano najnowszą interpretację stylistyki Kinetic Design. Czego więcej można się spodziewać po nowych modelach?

Ford S-Max 2010
fot. Motocaina.pl

Nowej szacie zewnętrznej towarzyszą nowe materiały wykończeniowe we wnętrzu, nowa paleta bardziej dynamicznych i oszczędniejszych silników, a także długa lista rozwiązań ułatwiających zadanie kierowcy i wpływających na zwiększenie bezpieczeństwa i poprawę komfortu jazdy.

Są to także pierwsze samochody, które będzie można zamówić z zupełnie nowym benzynowym silnikiem Ford EcoBoost w wersji o pojemności 2,0 litrów. Jednostka ta dysponuje mocą 203 KM i będzie oferowana obok 2,0-litrowego silnika Diesel Duratorq TDCi, który z kolei będzie dostępny w dwóch odmianach o mocy 140 KM i nowej – o mocy 163 KM. Oprócz tego, w ofercie pojawia się dwusprzęgłowa przekładnia Ford PowerShift. Będzie ona standardowo współpracowała z silnikiem benzynowym EcoBoost. Natomiast w wersjach napędzanych jednym z dwóch silników Diesel Duratorq przekładnia Ford PowerShift jest oferowana jako opcja na życzenie nabywcy.

Na uwagę zasługuje przede wszystkim system ostrzegający o pojawieniu się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy (Blind Spot Information System), oraz uruchamiana elektrycznie, blokada zamków tylnych drzwi zabezpieczająca przed ich otwarciem przez dzieci.

Już niedługo po premierze w 2006 roku Ford S-MAX zdobył serca użytkowników mając zalety komfortowego minivana (test S-maxa z 2009 roku przeczytasz tu).

Ford Galaxy 2010
fot. Motocaina.pl

Najnowsze wydanie tego modelu zdecydowanie kontynuuje tę tradycję. Zmiany zewnętrznej szaty nadwozia obejmują między innymi bardziej wydatne kontury maski silnika i całkowicie zmieniony pas przedni, dodatkowo zaakcentowane przez lepiej widoczną i wykończoną na wysoki połysk czarną dolną kratę wlotu powietrza w kształcie trapezu. Sylwetkę nowego minivana dodatkowo podkreśla nowy, niżej umieszczony przedni zderzak, na którym w wersjach z bogatszym wyposażeniem są umieszczone charakterystyczne diodowe światła do jazdy dziennej (światła LED są dostępne jako opcja w wersji Trend). Zmienił się także kształt tylnej części nadwozia: unoszone drzwi tyłu nadwozia zostały wyprofilowane w sposób bardziej dynamiczny, pas tylny biegnie nieco niżej, zaś tylne diodowe światła zespolone zachodzą daleko na boki nadwozia, akcentując bardziej „atletyczny” wizerunek samochodu. 

Również odnowiony Ford Galaxy ma zmieniony przód nadwozia, który teraz jeszcze bardziej podkreśla wizerunek tego modelu jako pojazdu oferującego możliwość „podróżowania pierwszą klasą”, pełnowymiarowego siedmioosobowego minivana. Dodatkowym elementem odróżniającym optycznie wersje Ghia i Titanium są stylowe chromowane poprzeczki umieszczone na górnej kracie wlotu powietrza do silnika.

Bardziej luksusowo wyposażone wnętrze
W ślad za restylingiem nadwozia w obu modelach bardzo dużo uwagi poświęcono zmianom stylistycznym i poprawie jakości wykończenia wnętrza. Pojawiły się nowe tkaniny i materiały wykończeniowe.

W obu modelach w standardowym wyposażeniu przewidziano uniwersalny system FoldFlatSystem, umożliwiający przesuwanie i całkowite złożenie na płasko drugiego, a także trzeciego (jeżeli jest w wyposażeniu danego samochodu) rzędu foteli.

W bogatszych wersjach Forda S-MAX pojawia się nowa wersja uniwersalnej konsoli nad przednią szybą z obszernymi schowkami, miejscem na okulary i lusterkiem pozwalającym obserwować dzieci jadące z tyłu. Dużym udogodnieniem jest panoramiczny dach z elektrycznie sterowanymi roletami przeciwsłonecznymi. Bogatsze wersje Forda S-MAX oraz wszystkie pozostałe wersje mające panoramiczny dach otrzymują oświetlenie wnętrza, w którym po raz pierwszy źródłem światła są diody LED.

Ford Galaxy 2010
fot. Motocaina.pl

Koneserzy muzyki z pewnością docenią najwyższej jakości system audio z ulepszonym nagłośnieniem, który w odnowionych Fordach S-MAX i Galaxy będzie dostępny jako opcja. System został zaprojektowany wokół 8-kanałowego wzmacniacza o mocy całkowitej 265 W i głośników o podwyższonych parametrach, łącznie z głośnikami w centralnej części deski rozdzielczej i dużym subwooferem umieszczonym tuż za lewym przednim fotelem.

Łatwiejsze stało się także ładowanie bagażu z tyłu dzięki nowej lampce umieszczonej po wewnętrznej stronie unoszonych drzwi tyłu nadwozia, która zaczyna się świecić w chwili ich otwarcia.

Silniki EcoBoost i Duratorq TDCi z przekładnią PowerShift
W obu modelach po raz pierwszy pojawia się zupełnie nowy silnik benzynowy Ford EcoBoost o pojemności 2,0 litrów, oparty na lekkiej konstrukcji ze stopów aluminium. Wykorzystano w niej układ bezpośredniego wysokociśnieniowego wtrysku paliwa najnowszej generacji, turbosprężarkę o obniżonej bezwładności oraz układ zmiennych faz rozrządu regulowanych niezależnie dla obu wałków. 2,0-litrowy silnik EcoBoost otrzymał także zaawansowane technicznie komory spalania, których efektywna praca zapewnia uzyskanie lepszych parametrów spalania paliwa i lepszych osiągów w porównaniu z innymi silnikami benzynowymi w tym zakresie mocy.

2,0-litrowy silnik EcoBoost rozwija maksymalną moc 203 KM przy 6000 obr/min oraz maksymalny moment obrotowy 300 Nm, który jest dostępny w bardzo szerokim paśmie obrotów od 1750 do 4500 obr/min. Dzięki tej jednostce napędowej odnowiony Ford S-MAX rozpędza się od zera do 100 km/h w 8,5 sekundy (8,8 sekundy w przypadku Forda Galaxy). Prędkość maksymalna Forda S-MAX z tym silnikiem wynosi 221 km/h, zaś Forda Galaxy – 217 km/h.

Unowocześniona rodzina silników Diesel Ford Duratorq TDCi o pojemności 2,0 litrów spełnia obecnie wymogi normy ekologicznej Euro 5 i po raz pierwszy pozwala na wybór jednej z trzech wersji o mocy 115, 140 oraz 163 KM.

Uzupełnieniem zarówno dla silnika benzynowego z bezpośrednim wtryskiem paliwa, jak i dla nowoczesnego silnika wysokoprężnego z wtryskiem common rail jest dwusprzęgłowa przekładnia Ford PowerShift znana z komfortowej, płynnej zmiany biegów. Przekładnia ta jest oferowana w wyposażeniu standardowym wersji napędzanych nowym silnikiem EcoBoost , natomiast w wersjach z 2,0-litrowym silnikiem wysokoprężnym Duratorq TDCi o mocy 140 i 163 KM przekładnia Ford PowerShift jest dostępna jako opcja.

Odnowione Forde S-MAX i Galaxy wyposażono w nowy system ostrzegający o pojawieniu się innego pojazdu w martwym polu widzenia kierowcy (Blind Spot Information System). Urządzenie wykorzystuje fale radarowe, które wykrywają pojawienie się innego pojazdu w strefie martwego pola widzenia lusterek wstecznych i odpowiednio wcześnie powiadamia o tym kierowcę. Kolejną innowacją jest nastawny ogranicznik prędkości ASLD (Adjustable Speed Limiter Device), który umożliwia kierowcy zaprogramowanie określonej maksymalnej prędkości pojazdu. Dzięki temu kierowca unika nieumyślnego rozpędzenia samochodu powyżej określonej granicy prędkości – to kolejna nowość w europejskich modelach Forda.

Dzięki wykorzystaniu szerokich możliwości jakie daje instalacja elektryczna Fordów S-MAX i Galaxy oparta na magistrali CAN-bus (Controller Area Network) możliwe stało się poszerzenie wyposażenia o kolejne urządzenia zasilane elektrycznie. W nowych modelach jako opcja dostępna jest uruchamiana elektrycznie, blokada zamków tylnych drzwi zabezpieczająca przed ich otwarciem przez dzieci. W tym przypadku zablokowanie opuszczania szyb w tylnych drzwiach za pomocą przycisku w drzwiach kierowcy powoduje uruchomienie blokady elektrycznej zamków w tylnych drzwiach.

W Fordach S-MAX i Galaxy po raz pierwszy wprowadzono jeszcze inne rozwiązania, które wcześniej były dostępne już w innych modelach Forda. Wśród nich są: kamera cofania pokazująca obraz z tyłu pojazdu, centralny zamek z kluczem elektronicznym Ford Keyless System oraz bardzo pozytywnie oceniany wlew paliwa Ford EasyFuel, w którym zrezygnowano z tradycyjnego korka.

Podobnie jak w przypadku modeli poprzedniej generacji, odnowione Fordy S-MAX i Galaxy będą powstawały na tej samej linii produkcyjnej co Ford Mondeo. Wszystkie trzy największe modele Forda będą montowane w zakładach w Genk w Belgii.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze