„Piekło Dakaru”, czyli o obsesji Krzysztofa Hołowczyca
Dakar to najcięższy rajd samochodowy na świecie. Krzysztof Hołowczyc w książce „Piekło Dakaru” pisze, jak bardzo momentami go nienawidził. I jak bardzo w gruncie rzeczy kochał.
![]() |
fot. biuro prasowe Krzysztofa Hołowczyca |
„Piekło Dakaru” to opowieść o zmaganiach – z techniką, z pustynią, z własnymi emocjami i słabościami. Historia o tym, jak boli, jak jest trudno i ciężko, i jak bardzo chce się zwyciężyć. Krzysztof Hołowczyc dobrze o tym wie – na starcie stawał już ośmiokrotnie, a jego życiową ambicją jest zwycięstwo.
Wysłuchania tej historii podjął się Julian Obrocki, dziennikarz motoryzacyjny, który sam jest również pilotem rajdowym. W 1988 stanął na mecie Dakaru w ciężarówce Star.
Dakar to potężna impreza i wielki biznes. Przebieg rajdu śledzą w mediach miliony widzów. O prestiż i pieniądze rywalizują teamy fabryczne największych marek motoryzacyjnych. A kierowcy? Co roku jest ich blisko tysiąc. Tracą zdrowie, nerwy i marzenia, mierząc się, tak jak niegdyś z Saharą, z pustynią Atacama i Andami. Większość odpada, pokonana przez zmęczenie albo usterki pojazdu. Zazwyczaj jednak za rok wracają znowu. Miłość i szaleństwo często idą w parze.
Fragment książki:
Za kolejną górką nowość w tym Dakarze i niechybny koniec Sahary – przejazd przez całkiem poważną rzekę. Tu nie ma żartów, bo sprzęt mamy saharyjski, a nie błotno-przeprawowy. Przed rzeką stoimy chwileczkę, starannie wybierając miejsce, schładzamy hamulce, bo tarcze mogą w wodzie popękać i powolutku, żeby nie zrobić fali i nie zalać filtra powietrza, wjeżdżamy w wodę. Bacznie wypatruję krokodyli, chociaż duża ilość motocyklistów w rzece raczej wskazuje, że to niepotrzebna obawa. Nigdy tym autem nie jechałem przez wodę i nie znam jego talentów pływackich. Na szczęście dno jest w miarę twarde, nie grzęźniemy i bez sensacji osiągamy drugi brzeg. Radość, gaz do dechy i ciężkie ratowanie na najbliższym zakręcie. Mokre hamulce zupełnie nie zadziałały. Wstyd, w tej euforii o tym zapomniałem. Wreszcie meta odcinka – mamy 12. Czas.
Najnowsze
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Volkswagen Touareg R to nowość w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten łączy w sobie sportowe osiągi z ekologicznym napędem hybrydowym typu plug-in. Zaawansowana technologia pozwala na osiągnięcie imponującej mocy przy jednoczesnym zachowaniu ekonomicznej eksploatacji. Ten flagowy SUV reprezentuje nową erę motoryzacji, gdzie wydajność spotyka się z odpowiedzialnością ekologiczną. -
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
-
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
Zostaw komentarz: