Orlen i Lotos sprzedają stacje i część rafinerii. MOL i saudyjskie Aramco wykupują udziały

Węgierski MOL odkupi od Orlenu część stacji Lotosu po fuzji obu firm, a gigant naftowy Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej przejmie część udziałów w rafinerii.

Orlen poinformował o „zakończeniu prac dotyczących wdrożenia środków zaradczych wynikających z warunkowej decyzji Komisji Europejskiej w sprawie przejęcia przez PKN Orlen S.A. kontroli nad Grupą Lotos S.A.”. ,

Sprzedaż niektórych aktywów Lotosu jest konieczna, jeśli PKN Orlen chce zrealizować swój plan megafuzji paliwowej. Komisja Europejska zgodziła się na to, by Orlen przejął Lotos, ale postawiła kilka warunków. Wśród nich znalazła się między innymi sprzedaż 30% udziałów rafinerii Lotosu i sprzedaż 389 stacji paliw, stanowiących około 80% sieci gdańskiej spółki.

Miejsca Obsługi Podróżnych, fot. materiały prasowe / Lotos

Węgierski MOL odkupi od Orlenu część stacji Lotosu

W zakresie działalności detalicznej warunkiem było zbycie przynajmniej 80% stacji Lotos. W ramach porozumień węgierski MOL odkupi 417 stacji Lotosu. Cenę ustalono na 609,75 miliona dolarów plus „element zmienny, zwiększający lub zmniejszający element stały w zależności od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Paliwa w ostatnim dniu miesiąca poprzedzającym miesiąc, w którym nastąpi podpisanie umowy przyrzeczonej”.

Jednocześnie Orlen Orlen porozumiał się co do kupna od MOL 144 stacji paliw na Węgrzech oraz 41 stacji paliw na Słowacji. Cena wynosi około 259 miliona euro.

MOL to węgierskie przedsiębiorstwo przetwórstwa ropy naftowej i gazu ziemnego, zajmujące się również dystrybucją tych produktów. Jest to obok polskiego PKN Orlen jedno z największych przedsiębiorstw naftowo-gazowniczych w Europie Środkowej. Jest również największą pod względem wartości przychodów spółką na Węgrzech.

Polska będzie dziesiątym rynkiem działalności Grupy MOL. Firma podała, że po przejęciu stacji Lotos łączna liczba jej stacji, funkcjonujących pod pięcioma markami, wzrośnie z 1943 do 2390. Liczba ta obejmuje zakupione niedawno stacje OMV w Słowenii (120 obiektów) oraz 95 nowych stacji paliw na Węgrzech i Słowacji. Jak dowiedział się portal Wirtualnemedia.pl, węgierski koncern jest zdecydowany przeprowadzić rebranding stacji Lotos na własną nazwę. Na mocy umowy z Grupą Lotos pozyskał bowiem jedynie prawa do korzystania z jej marki przez 5 lat.

Ceny paliw przekraczają już 5 zł za litr w całym kraju. Czy jest szansa na tańsze tankowanie?

Saudi Aramco przejmie część udziałów w rafinerii

Orlen podpisał także przedwstępną umowę zbycia 30% udziałów w Lotos Asfalt sp. z o.o. na rzecz Saudi Aramco z Arabii Saudyjskiej. Częścią umowy jest rafineria zlokalizowana w Gdańsku. Cena w przedwstępnej umowie za udziały w Lotos Asfalt, jaką ma zapłacić Aramco, ustalona została na około 1,15 miliarda złotych oraz element zmienny, zależny od wysokości długu oraz kapitału obrotowego Lotos Asfalt w dniu poprzedzającym podpisanie umowy przyrzeczonej.

Częścią umowy z Saudi Aramco jest także ropa naftowa. Firmy podpisały długoterminową umowę na dostawy ropy naftowej w liczbie od 200 do 337 tysięcy baryłek dziennie.

Saudi Aramco to największy na świecie koncern paliwowo-chemiczny prowadzący poszukiwania i wydobycie ropy naftowej. Zaspokaja ponad 10% światowego zapotrzebowania na ten surowiec.

Liczba stacji PKN Orlen po megafuzji paliwowej

Grupa Orlen na koniec września 2021 roku miała w kraju 1,8 tys. stacji, a także 586 w Niemczech, 421 w Czechach, 29 na Litwie i 19 na Słowacji. Na 2 252 stacjach działały sklepy z produktami pozapaliwowymi (w Polsce pod marką Stop Cafe, za granicą jako Star Connect). W Polsce takich punktów było 1 733, w Czechach 319, a w Niemczech 157.

Na koniec września 2021 roku do Grupy Lotos należało w Polsce 516 stacji: 322 własnych i 194 franczyzowe. Po sprzedaży 417 obiektów Grupie MOL, firma zostanie przejęta przez Orlen z ok. 100 stacjami.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze