Orientalna Perła

Szanghaj nazywany niegdyś Perłą Orientu i Paryżem Wschodu to dziś największe centrum komercyjne i finansowe Chin. Niegdyś odwiedzali to miasto Einstein, Shaw i Tagore. Od kilku lat gości zespoły Formuły 1.

Shanghai International Circuit
29/F Jiushi Towers
28 Zhongshanng Road (South)
200010 Shanghai
Chiny

Shanghai International Circuit
rys. autorka

 

Piątek, 17 kwietnia 2009
Trening 1 04:00 – 05:30
Trening 2 08:00 – 09:00

Sobota, 18 kwietnia 2009
Trening 05:00 – 06:00
Kwalifikacje 08:00

Niedziela, 19 kwietnia 2009
Wyścig 09:00

Długość toru: 5,451 km
Liczba okrążeń: 56
Dystans wyścigu: 305,066 km
Liczba zakrętów: 16 – 9 prawych i 7 lewych
Najdłuższa prosta: 1175 m
Pierwsze Grand Prix: 2004
Pełne otwarcie przepustnicy: 55%
Największa prędkość: 327 km/h
Średnia prędkość: 205 km/h
Ilość zmian biegów/okrążenie: 52

W tym sezonie po raz pierwszy wyścig odbywa się w kwietniu a nie w październiku. Tor wyścigowy znajdujący się w pobliżu Szanghaju to kolejne dzieło znakomitego niemieckiego projektanta Hermanna Tilke. Prawie pięcio- i pół kilometrowy obiekt ma kształt chińskiej litery „shang” odpowiadającej słowu „wysoko” lub „powyżej”. Pawilony przeznaczone dla zespołów zaprojektowano według wzoru budynków znajdujących się w jednym z najstarszych ogrodów Szanghaju. Główne trybuny mieszczą 29 000 miejsc i umożliwiają obserwację zawodów na 80% toru.

Sam tor charakteryzuje się dużym zróżnicowaniem pod względem wymaganych przyspieszeń i dohamowań. Dwie długie proste, na których bolidy mogą osiągać bardzo duże prędkości zmuszają inżynierów do dopracowania ustawień samochodu na te bardzo szybkie odcinki i jednocześnie zagwarantowania jak najlepszego balansu bolidu w zakrętach. Podobny do Istambul Park tor ma szerokość od 13 do 15 metrów. Kierowcy chwalą bardzo szerokie, bezpieczne i dające pole manewru strefy znajdujące się na zakrętach. Przy zakręcie numer 13 szerokość toru wynosi dwadzieścia metrów. Nie oznacza to jednak, że wyprzedzanie jest tutaj łatwe czy istnieje jakieś szczególne miejsce do tego się nadające. Specjaliści twierdzą, że wyścig o GP Chin stawia średnie wymagania hamulcom i silnikom. Ciekawostką jest analiza dokonana przez zespół Williams dotycząca średniego kąta skrętu. Wartość dla zakrętów na torze pod Szanghajem wynosi 133,69 stopnia. Zdecydowanie więcej niż średnia obliczona ze wszystkich torów. Oznacza to, że balans bolidów narażony jest tutaj bardziej na efekt podsterowności a to wpływać będzie na czasy osiągane podczas jednego okrążenia.

W kwietniu temperatura w Szanghaju jest zwykle o kilka stopni niższa niż w październiku, kiedy to odbywały się zawody w poprzednich latach. Zdecydowanie większe są za to szanse na deszcz. Z powodu niższej temperatury Bridgestone przeznaczył na ten wyścig opony super miękkie i średnie. Stosowane były one także w GP Australii. Stopień ich zużycia powoduje jednak dość trudne rozważania dla strategów zespołów. Użycie opon super miękkich w pierwszej części wyścigu to sposób na jak najszybsze zadośćuczynienie wymaganiom regulaminu i uzyskanie ewentualnej przewagi jeśli na tor wyjedzie samochód bezpieczeństwa. Z drugiej strony pod koniec wyścigu tor będzie znacznie bardziej nagumowany co powinno spowodować mniejsze zużycie super miękkiej mieszanki.

Pozostaje pytanie dotyczące KERS. Ferrari zapowiedziało, że nie będzie go stosować w Chinach, prawdopodobnie z powodu problemów jakie pojawiły się podczas wyścigu w Malezji. Dla odmiany BMW Sauber ze względu na ukształtowanie chińskiego toru zamierza zastosować system nie tylko w bolidzie Nicka Heidfelda jak dotychczas ale także w samochodzie Roberta Kubicy.

GP China to wyścig po pierwszej dwutygodniowej przerwie w sezonie i po decyzji FIA dotyczącej legalności stosowanych przez niektóre zespoły dyfuzorów. Należy chyba więc bacznie obserwować jak będą wyglądać bolidy i czy pojawią się nowe elementy w ich konstrukcji.

  

Najnowsze

Trybunał odrzucił apelację

FIA rozpatrzyła kwestię sporną interpretacji przepisów technicznych dotyczących dyfuzorów w bolidach Formuły 1.

Międzynarodowy Trybunał Apelacyjny odrzucił protesty jakie złożyły zespoły Ferrari, BMW Sauber, Renault i Red Bull w sprawie dyfuzorów zastosowanych przez Brawn GP, Toyotę i Williamsa. W swoim orzeczeniu FIA stwierdza, że nie znajduje w przyjętej interpretacji sprzeczności z obowiązującymi przepisami i decyzja podjęta przez sędziów 26 marca w czasie GP Australii o legalności rozwiązania była właściwa.  

Dyfuzor to część aerodynamiczna znajdująca się z tyłu samochodu. Niektóre auta sportowe takie jak np. Ferrari także są w nie wyposażone, ponieważ tak jak bolidy F1 potrzebują zwiększenia siły docisku, aby uzyskać większą przyczepność. Kiedy powietrze dostaje się pod samochód z dużą prędkością wytwarza się różnica ciśnień. Strumień ulega niestety zawirowaniu kiedy wydostaje się spod tyłu samochodu. Dyfuzory pomagają wyrównać różnicę ciśnień jaka zostaje wytworzona pomiędzy strumieniem wydobywającym się spod bolidu i powietrzem otaczającym go.

Toyota wykorzystała przepis, który umożliwia zastosowanie dodatkowych elementów w obrębie strefy 150 mm  w tylnej części samochodu i stworzyła kształt efektywnie wydłużający i unoszący wyżej centralną sekcję dyfuzora. Williams projektując swój samochód obniżył centralną część dyfuzora w stosunku do jego części zewnętrznej a elementy poniżej tylnego światła tworzą jakby drugą centralną jego część, co umożliwiło wytwarzanie podwójnego strumienia wydostającego się powietrza. Kanały wyprowadzające powietrze w kierunku dyfuzora w bolidach Brawn GP zaczynają się zdecydowanie bardziej z przodu podwozia dzięki mniejszym rozmiarom skrzyni biegów jaką ten bolid dysponuje. Odpowiednia konstrukcja otworu zwiększa prędkość strumienia kiedy zbliża się on do wyższej, tylnej części i wytwarza większą siłę docisku. To właśnie ten dodatkowy otwór – poziomy w

Tył bolidu Williamsa
fot. Williams

przypadku Williamsa i pionowy w bolidach pozostałych dwóch zespołów –  jest przedmiotem sporu.Umiejscowienie go przed samym dyfuzorem powoduje, że wydostające się powietrze rozdzielane jest na dwa kanały zanim osiągnie dyfuzor. Oznacza to, że powietrze przemieszcza się zarówno pod jak i przez dyfuzor. Właściwie skonstruowany kształt może więc efektywnie wytwarzać dodatkowe „skrzydło”  a tym samym większą siłę docisku. Pozostałe zespoły nie posiadają takiej konstrukcji i mądrze zaprojektowanych dyfuzorów i twierdzą, że są one niezgodne z technicznymi przepisami obowiązującymi w tym sezonie.

Decyzja FIA powoduje z pewnością wymuszenie prac nad nowymi rozwiązaniami a tym samym spore nakłady finansowe. Ponadto, należy pamiętać, że zespoły nie będą miały w zasadzie możliwości przeprowadzenia dodatkowych testów, które w trakcie sezonu są zakazane. Z drugiej strony, z pewnością mając na uwadze właśnie taką decyzję Federacji jaka została podjęta wszyscy w miarę swoich możliwości rozpoczęli już prace. Pojawiają się więc dzisiaj tylko pytania kto będzie szybszy i bardziej efektywny. Kiedy pojawią się nowe konstrukcje pozostałych zespołów i czy szybkość bolidów Brawn GP wynika tylko z tego nowatorskiego rozwiązania? Przewaga Jensona Buttona i Rubensa Barrichello nad kierowcami Toyoty i Williamsa zdaje się zaprzeczać tej teorii. Może Ross Brawn trzyma w rękawie jeszcze jakiegoś asa.

 

Najnowsze

Kolejny serwis MAN

Na początku kwietnia  br. Nowy Tomyśl pojawił się na mapie autoryzowanych stacji serwisowych MAN. To już czwarty serwis MAN w Wielkopolsce, który jeszcze bardziej usprawni dokonywanie wszelkich napraw i przeglądów pojazdów. Otwarcie odbyło się w firmie Redos Pojazdy Użytkowe.

biurowiec
fot. MAN

Nowa autoryzowana stacja obsługi pojazdów MAN posiada, przeznaczone do obsługi pojazdów użytkowych, hale warsztatowe o powierzchni ok. 650 mkw. z 15 stanowiskami naprawczymi, w których trzy stanowiska wyposażone są w kanały obsługowe. Specjalistyczna komora lakiernicza Blowtherm, stanowisko napraw blacharskich oraz myjnia są dodatkowymi atutami.

Stacja wyposażona jest również w magazyn o powierzchni 700 mkw., co pozwala utrzymywać wysokie stany magazynowe, umożliwiając szybką i sprawną obsługę serwisową.

Biuro nawiązuje do stylistyki MAN, posiada zaplecze biurowo-konferencyjne wraz z poczekalnią dla kierowców i kącikiem kuchennym.

MAN
fot. MAN

Najnowsze

Lancia Ypsilon Versus i inne pomysły designerów

Lancia Ypsilon Oro Moda Milano i Versus - to dwie nowe, limitowane wersje najmniejszego modelu włoskiej marki, które trafią na polski rynek. Obie odmiany mają odzwierciedlać najnowsze trendy w modzie. Wcześniej Donatella Versace projektowała samochody innych marek: Lamborghini i Mini.

Lancia Ypsilon Versus w kolorze Bronzino (w opcji B-colore) prezentuje się nadzwyczaj elegancko
fot. Lancia

Lancię Ypsilon Versus po raz pierwszy zaprezentowano na ubiegłorocznym salonie samochodowym w Paryżu. Została wyprodukowana w limitowanej liczbie 1000 sztuk, z czego połowa trafiła na rynek włoski. Dla Polski przeznaczono jedyne 30 egzemplarzy Lancii Ypsilon Versus w cenie 52 900 zł (benzyna) i 59 900 zł (diesel). Zatem z zakupem należy się spieszyć!

Łechtanie próżności
Nie bez powodu do prac przy projektowaniu linii Versus zaproszono słynną firmę odzieżową Versace; chodzi o zwrócenie uwagi eleganckiej płci pięknej. Auto nawiązuje do młodzieżowej stylizacji; prezentuje się wyjątkowo ciekawie w kolorze Bronzino (w opcji B-colore). Matowy dach i lusterka boczne, chromowane i oksydowane elementy tylnego zderzaka, czy klamki bagażnika  z logo Versus nadają mu luksusowego charakteru. Logo zdobi również zagłówki siedzeń. Wnętrze Ypsilon Versus wykończone jest brązową, szytą ręcznie skórą, a deska rozdzielcza i drążek skrzyni biegów chromowanymi elementami. Ypsilon Versus osadzono na 16-calowych felgach i zaoferowano wybór jednego z dwóch silników: 1,4-litrowej benzyny o mocy 95 KM lub 1,3-litrowego, 90-konnego turbodiesla.
 

Lancia Ypsilon Oro Moda Milano
fot. Lancia 

Lancia Ypsilon Oro Moda Milano również nie umknie kobiecemu oku, wrażliwemu na styl, czy wyrafinowany design. We wnętrzu zastosowano materiały świetnej jakości: siedzenia zostały pokryte alcantarą, a wszystkie łączenia skórzanych elementów obszyto srebrną nicią. Auto wyposażono seryjnie w 15-calowe felgi aluminiowe oraz przyciemnane tylne szyby, dwustrefową klimatyzację automatyczną i system głośnomówiący z Bluetooth – w koncernie Fiata zwany Blue&Me, który umożliwia dostęp do wszystkich funkcji telefonu bez odrywania rąk od kierownicy. A dla mniej pewnych swego wyczucia (bynajmniej nie stylu) zamontowano w standardzie tylne czujniki parkowania. Wartość dodatkowego pakietu, oferowanego dodatkowo do ceny podstawowej wersji Lancia Ypsilon Oro – to 10 600 zł, czyli za serię specjalną Moda Milano dostępną jedynie z silnikiem benzynowym 1.4 o mocy 77 KM trzeba zapłacić 49 900 zł.

Lambo Versace Edition ma niesamowite czarne felgi. Na zdjęciu wersja „standardowa” Murcielago LP640
fot. Lamborghini

Lamborhini Versace Edition – czyli czego się nie robi, żeby błyszczeć…
Szyty na miarę projekt pozwala zaspokoić potrzebę indywidualizmu. To nie pierwszy przypadek współpracy domu modowego Versace z firmą motoryzacyjną. W 2006 r. także na paryskich targach motoryzacyjnych, zaprezentowano Lamborghini Murcielago LP640, w limitowanej wersji Versace Edition. Tę superbrykę dostępną wyłącznie w białym malowaniu, z czarnymi felgami o nietypowym wzorze i wnętrzu sygnowanym logo Versace, wyprodukowano w liczbie zaledwie 10 egzemplarzy!
Typowe skojarzenie to odrobina próżności dla niej – w postaci Lancia Ypsilon Versus – i trochę większa dla niego, zaparkowane obok w garażu. To tradycyjny obrazek, a może by tak odwrotnie?

Mini Cooper projektowany przez Donatelle Versace
fot. Mini

Mini Cooper projektowany przez Donatelle Versace przeznaczony na cele charytatywne
Pomysł projektowania aut wespół ze znanymi projektantami zapoczątkował koncern BMW zapraszając Donatellę Versace do stworzenia ekskluzywnego MINI, które zadebiututowało na balu charytatywnym na rzecz walki z AIDS w 2005 r. Czarny kabriolet MINI Cooper polakierowany został w słynny „barokowy” wzór Versace. Siedzenia pokryto czarną, zszytą złotym szwem skórą. Stanowiący główny element kokpitu drążek zmiany biegów został ozdobiony srebrnym symbolem meduzy Versace. Ponadto okalały go dwa oryginalne kryształy Swarovskiego.  Auto osiągnęło na aukcji internetowej rekordową cenę 125 049 Euro. Suma taka padła po zaledwie 40 godzinach od rozpoczęcia transakcji, przy cenie wywoławczej 1 Euro. Rynkowa wartość MINI wówczas wynosiła około 25 000 Euro. Dochód ze sprzedaży MINI Versace został przekazany organizatorom balu charytatywnego Life Ball, wspierającego kampanię na rzecz walki z AIDS. 

Mini Clubman w wersji Agent Provocateur
fot. Mini

Bielizna Agent Provocateur eksponowana za pośrednictwem Mini Clubman
W zeszłym roku tradycyjnie już Life Ball MINI został stworzony przez projektanta mody, któremu dedykowana była cała uroczystość otwarcia balu, czyli Agent Provocateur – za bazę posłużył tym razem MINI Clubman. Auto kształtem przypominało starą angielską furgonetkę policyjną. Na zewnątrz zostało pomalowane na różowo i ozdobione światełkami, a wewnątrz stało się celą więzienną z zaciemnionymi szybami i żelaznymi kratami! Dodatkowo wyposażono go w całkowicie rozkładające się tylne siedzenia i kajdanki na kostki.

Policyjny MINI van Agent Provocateur ze skórzanymi siedzeniami, szwami jak przy siodle oraz specjalnym miejscem przeznaczonym na długopis i notatnik policyjny, skojarzono z – uznawaną w środowiskach feministycznych za kontrowersyjną – sesją zdjęciową z ubranymi w seksowną bieliznę modelkami.

MINI po raz ósmy z rzędu wsparło majowy Life Ball – największy w Europie bal charytatywny poświęcony walce z AIDS. Wcześniej samochody te projektowały Missoni, Ferre i wspomniana Versace, dzięki którym na konto Life Ball wpłynęły dotacje wysokości 260 000 Euro.

Najnowsze

Baby on Volvo (Board) – nowe bezpieczne foteliki dla dzieci

Volvo wprowadza na rynek trzy nowe rodzaje fotelików dla dzieci w wieku od 0 do 10 lat. Zgodnie z zaleceniami są montowane tyłem do kierunku jazdy. Będą dostępne u autoryzowanych dealerów w Europie latem 2009.

 Wszystkie trzy rodzaje fotelików wyróżniają się ciemną, elegancką stylistyką oraz symbolem Volvo na zagłówku.

Fotelik dla niemowlaków
fot. Volvo

Wygodny fotelik dla niemowlaka
Foteliki dla niemowląt wyposażono w wygodny uchwyt, łatwo je przenosić z i do samochodu. Foteliki są przeznaczone dla dzieci do 1 roku życia (o wadze do 13 kg). Mają głębokie, miękkie boki i skutecznie chronią maluchy w przypadku uderzeń bocznych. Zagłówek ma siedem stopni regulacji wysokości, a szelki dostosowują się automatycznie do wysokości, na której znajdują się ramiona dziecka. Dziecko zabezpieczone jest pięciopunktowymi pasami ochronnymi spinanymi w centralnym zamku. Fotelik dla niemowląt mocowany jest za pomocą mocowań ISOFIX lub tradycyjnego pasa bezpieczeństwa.

Odwracalny fotelik dla dzieci dla dzieci do 6 roku życia montowany tyłem do kierunku jazdy
Odwracalny fotelik dla dzieci może być obecnie stosowany dłużej niż dotychczas – przeznaczony jest dla dzieci w wieku od 9 miesięcy do 6 lat. Szkraby mogą w nim wygodnie siedzieć i spać. Boki fotelika są głębokie i można je odpowiednio ustawić; zapewniają dobrą ochronę przed uderzeniami bocznymi i jednocześnie umożliwiają odpowiednie położenie pasa w poprzek barku dziecka. Centralnie umiejscowiona regulacja pasów pozwala na łatwą konfigurację fotelika dla potomstwa o różnym wzroście. Fotelik wyposażony jest w podpórkę stosowaną do mocowania we wszystkich fotelach pasażerskich samochodu. Można go zamontować przodem, jeśli dziecko waży przynajmniej 15 kg i wyrosło z ustawienia tyłem do kierunku jazdy. Następnie można go przekształcić w wygodną podstawkę podwyższającą z oparciem. Zarówno dziecko, jak i sam fotel, zabezpieczeni są zintegrowanym pasem bezpieczeństwa samochodu.

Odwracalny fotelik dla dzieci do 6 roku życia
fot. Volvo

Podstawka podwyższająca z oparciem
Dla dzieci w wieku od ok. 4 do 10 lat Volvo oferuje praktyczną podstawkę podwyższającą z oparciem, która zapewnia odpowiednią pozycję pasa bezpieczeństwa samochodu na udach i barkach dziecka. Zintegrowany samochodowy pas bezpieczeństwa zabezpiecza podstawkę oraz dziecko w pozycji przodem do kierunku jazdy. Podstawka podwyższająca pozwala przyjąć wygodną pozycję siedzącą, a głębokie miękkie boki umożliwiają komfort podczas snu dziecka. Oparcie można dowolnie regulować wraz z rozwojem dziecka, wykorzystując do 11 różnych ustawień. Podstawka ma trzy różne konfiguracje szerokości, co umożliwia wygodną podróż dzieciom w różnym wieku.

Wybierz się do fachowca
Międzynarodowe badania dotyczące wypadków wskazują, że jedną z najczęstszych przyczyn urazów lub wypadków śmiertelnych wśród dzieci jest nieodpowiednie zamocowanie fotelika lub niewłaściwe zabezpieczenie dziecka w foteliku. Foteliki dla dzieci wyposażono we wszystkie niezbędne mocowania, jak zaczepy i inne mocowania ułatwiające instalację, a także szczegółową instrukcję dotyczącą montowania fotelika. Warto skorzystać z porad montażowych specjalisty zajmującego się sprzedażą fotelików u dealera Volvo.

Podstawka podwyższająca z oparciem
fot. Volvo

Standardy bezpieczeństwa
Współpraca szwedzkiem marki z firmą Britax Römer, światowym liderem w dziedzinie sprzętu zapewniającego bezpieczeństwo dzieci zaowocowała szczegółowymi testami ruchomych części fotelików i ich mechanicznych właściwości. Przeprowadzono także testy wypadkowe, by sprawdzić, czy spełniają najwyższe wymogi bezpieczeństwa. Wszystkie tkaniny zastosowane w produkcji fotelików są zgodne ze standardem Oeko-Tex Standard 100, gwarantującym brak określonych substancji alergogennych. Wszystkie tapicerki można zdejmować i prać w temperaturze 40 stopni.

Dzieci powinny podróżować tyłem do kierunku jazdy jak najdłużej
Volvo zaleca, by dzieci jak najdłużej podróżowały tyłem do kierunku jazdy przynamniej do ukończenia 3-4 roku życia, a jeśli to możliwe jeszcze dłużej. Szyja małego dziecka jest słaba i nadal się rozwija, zaś głowa jest proporcjonalnie większa niż u osoby dorosłej. Jeśli dziecko podróżuje tyłem do kierunku jazdy, siły działające w przypadku kolizji rozkładają się na plecach i głowie, redukując obciążenie szyi w przypadku najczęściej spotykanego i najbardziej niebezpiecznego uderzenia frontalnego. W przypadku starszych dzieci istotne jest stosowanie podstawki podwyższającej, która chroni nie rozwinięte w pełni biodra dziecka i wrażliwy brzuch dzięki odpowiedniemu umiejscowieniu pasa w okolicy ud.

Chcesz dowiedzieć się więcej o fotelikach montowanych tyłem do kierunku jazdy kliknij tu. 

Najnowsze