Ewa Kania

Opony zimowe czy całoroczne? Które lepiej wybrać w Polsce?

Pierwsze opady śniegu już za nami, ale prawdziwa zima dopiero nadejdzie. Kierowcy wymieniają teraz opony letnie na zimowe, ale wielu z nich zadaje sobie pytanie, czy nie lepiej jednak zdecydować się na opony całoroczne, zwane też wielosezonowymi.

Kiedy powinno się zakładać opony zimowe?

Na to pytanie trudno o jednoznaczną odpowiedź, ponieważ wszystko zależy od panujących warunków atmosferycznych oraz od tego, jakich można spodziewać się w najbliższym czasie. Zimówki najlepiej sprawdzają się przy niskich temperaturach i na śniegu oraz lodzie. Nie jest jednak prawdą, że gdy asfalt jest suchy, zawsze lepiej mieć opony letnie.

To dlatego, że im niższe temperatura, tym letnia guma bardziej twardnieje i traci swoje właściwości. Nie bez powodu eksperci zalecają zmianę opon na zimowe, gdy  średnia temperatura spada do 7 st. C. To duże uproszczenie, ale w przypadku na przykład ciepłych jesiennych dni oraz nocnych przymrozków, trudno ocenić w jakiej części doby lepiej byłoby jeździć na zimówkach, a w jakiej na letnich.

Opony zimowe i całoroczne – czym się różnią?

Niektórzy kierowcy postanowili zerwać z podobnymi dylematami i decydują się na opony wielosezonowe, które cieszą się w Polsce coraz większym zainteresowaniem. Stanowią one pośrednie rozwiązanie między gumami letnimi oraz zimowymi, pod każdym właściwie aspektem.

Podatek za radio w samochodzie w 2024 roku. Poznaliśmy stawki i wysokość kar

Pierwsze kwestia to rodzaj mieszanki. Opony zimowe mają ją bardzo miękką, dzięki czemu zachowują swoje parametry przy niskich temperaturach, ale przy wysokich robią się zbyt miękkie i szybko się niszczą. Natomiast opony letnie dobre w wysokich temperaturach, zimą twardnieją i nie zapewniają właściwych parametrów.

Opony całoroczne stoją gdzieś pośrodku, więc dobrze sprawdzają się w jednych i drugich warunkach, zakładając że nie mamy wyjątkowo mroźnej zimy lub bardzo upalnego lata. Podobnie sprawa ma się z bieżnikiem. W oponie zimowej znajdują się charakterystyczne lamelki, poprawiające trakcję na śniegu. Guma wielosezonowa także je ma, ale w mniejszej ilości. Producenci coraz częściej stosują bieżnik mieszany, tak aby część opony poprawiała przyczepność zimą, a druga jej część latem.

Lepiej w Polsce wybrać opony zimowe czy całoroczne?

Chociaż opony całoroczne z roku na rok są coraz bardziej dopracowane, na powyższe pytanie nadal niełatwo odpowiedzieć. Trzeba przede wszystkim zastanowić się, ile jeździmy i w jakich warunkach. Użytkując samochód głównie w mieście, gdzie drogi są na bieżąco odśnieżane, możemy z powodzeniem przejść na opony całoroczne.

Jeśli jednak mieszkamy w mniejszej miejscowości, pokonujemy większe dystanse albo lubimy czasem skoczyć na narty, to powinniśmy pozostać jednak przy oponach zimowych.

Pamiętajmy również, że opony całoroczne gorzej sprawdzą się przy bardzo niskich temperaturach i na śniegu, podobnie jak przy bardzo wysokich temperaturach oraz w czasie deszczu. W ostatnich latach producenci opon poczynili spore postępy w ich produkcji, ale nadal trzeba być świadomym pewnych kompromisów.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze