Opel Adam – nowy model dla kobiet? Filmy

Zbudowany na platformie Opla Corsy nowy model niemieckiej marki narobi zamieszania w segmencie A. Czy będzie na tyle atrakcyjny, że zainteresują się nim kobiety, tak jak Fiatem 500 czy Mini? Zdradzamy kilka ciekawostek o atrakcyjnym Adamie.    

Wprawne oko wychwyci kilka podobieństw Adama do innego modelu – Audi A1 – linia dachu jest praktycznie identyczna. Czy jednak opieranie się na dobrych wzorcach jest czymś niestosownym? Ależ skąd! My wróżymy Adamowi zainteresowanie wśród kobiet. Dlaczego? Nie jest aż tak bardzo „retro” jak 500-tka, tak „lanserski” jak Mini, ani tak ascetyczno-niemiecki jak Audi A1. Producent zapowiada mnóstwo modyfikacji wnętrza i stylistyki zewnętrzej przez co auto można zamówić wedle własnego uznania nieco inne niż standarowa propozycja.

Co więcej, Opel wychodzi o krok dalej niż konkurencja – po kilku latach eksploatacji samochodu można wymienić elementy „wystroju” wnętrza – np. panele boczne w drzwiach, czy elementy ozdobne przy desce rozdzielczej i uzyskać świeży, a czasem zupełnie inny styl samochodu niż jego pierwotny wygląd. Wniosek: gdy mamusi znudzi się już Adam, którego zaprojektowała sobie w stylizacji eleganckiej, może przekazać córce, która wrzuci do niego np. mnóstwo różowych, młodzieżowych detali. Gdyby trafiło na zadziorną potomkinię, zastosowala by zapewne mnóstwo sportowych wykończeń, np. aluminiowych nakładek, czy nadających wyścigowego wyglądu felgom, dodatkowych nakładek między ramionami obręczy. Czyż nie fajny pomysł?

Jaki więc będzie Opel Adam? To trzydrzwiowy samochód o długości prawie 3,70 metra i szerokości (bez lusterek) 1,72 metra. We wnętrzu znajdują się siedzenia dla maksymalnie czterech pasażerów. O ile wcześniej firma Opel oferowała w segmencie A pięciomiejscowy model Agila, o tyle Adam z czterema miejscami stworzono przede wszystkim  z myślą o klientach z dużych miast.

Początkowo Adam będzie dostępny z trzema silnikami benzynowymi (1,2 litra 70 KM; 1,4 litra 87 KM oraz 1,4 litra 100 KM) wraz z pięciobiegową manualną skrzynią biegów. Wszystkie układy napędowe obejmują pakiet ecoFLEX, wyposażony w system Start/Stop. W późniejszym okresie zostanie zaprezentowany również mały silnik benzynowy nowej generacji, umożliwiający turbodoładowanie z bezpośrednim wtryskiem paliwa oraz systemem Start/Stop. Nowy silnik będzie dostępny z sześciobiegową manualną skrzynią biegów nowej generacji.

Na rynek Adam wjedzie w trzech różnych wersjach: JAM, GLAM i SLAM. To tylko punkt wyjścia do tworzenia ogromnej liczby kombinacji. Opel oferuje w tym zakresie duży wybór kolorów nadwozia, trzy kolory dachu, różne kolory wnętrza i rodzaje wystroju, w tym wykończenie dachu diodami LED (typu „rozgwieżdżone niebo”).

Opel Adam.
fot. Opel

Dach został wizualnie odłączony od reszty nadwozia, co zapewnia połączenie dwóch kolorów. Tabliczka z nazwą modelu jest umieszczona na końcu chromowanych listew podokiennych na tylnym słupku, a szeroka osłona chłodnicy zawiera nową chromowaną listwę w kształcie skrzydła, z emblematem firmy Opel (podobnie jak w nowej wersji modelu Astra). Po bokach umieszczono detale projektowe, takie jak elementy o kształcie ostrza w dolnej części drzwi oraz przetłoczenia w kształcie fali uderzeniowej wokół klamek drzwi, znane z modelu Astra GTC. Zespół świateł przednich w kształcie skrzydeł obejmuje typowe dla pojazdów firmy Opel światła do jazdy dziennej (DRL). Po raz pierwszy w pojeździe z segmentu A światła przednie i tylne są dostępne w technologii LED.

Adam to pierwszy samochód firmy Opel z całkowicie nowym systemem informacyjno-rozrywkowym. Nie tylko obsługuje smartfony, ale również zwiększa ich możliwości. Jest kompatybilny z urządzeniami Apple, oraz z systemem operacyjnym Android.

Opel ADAM
fot. Opel

Nowy system informacyjno-rozrywkowy umożliwia łatwy dostęp do treści zawartych w smartfonie (w tym również aplikacji internetowych, np. nawigacji GPS). Pobiera materiały z urządzenia przenośnego i wyświetla je na kolorowym siedmiocalowym (17,78 cm) ekranie dotykowym o wysokiej rozdzielczości.

Dzięki technologii Bluetooth i USB w samochodzie można podłączyć nowe źródła plików multimedialnych, takie jak odtwarzacze MP3, iPod oraz tablety. Adam jest wyposażony także w gniazdo do podłączania urządzeń nieobsługujących technologii USB lub Bluetooth. Podczas postoju samochodu użytkownicy mogą oglądać filmy lub pokazy zdjęć.

Zastosowano tu również zaawansowaną funkcję asystenta parkowania drugiej generacji (Advanced Park Assist — APA II). Kierowca włącza system przyciskiem na tablicy rozdzielczej, po czym otrzymuje stosowną informację, kiedy znajdzie się w pobliżu miejsca odpowiedniego do zaparkowania pojazdu. Następnie system automatycznie obsługuje kierownicę i ustawia samochód na miejscu parkingowym, a kierowca musi tylko obsługiwać hamulec, sprzęgło i biegi. System jest oferowany wraz z układem ostrzegającym o przeszkodach w martwym polu (Side Blind Spot Alert — SBSA), który również korzysta z czujników ultradźwiękowych. Producent oferuje dodatkowo podgrzewane koło kierownicy.

Opel Adam
fot. Opel

Kształt modelu Adam jest dodatkowo podkreślony przez zastosowanie dużego rozstawu kół (przednich: 1485 mm; tylnych: 1478 mm). Do osi przedniej przymocowano kolumny MacPherson z ramą pomocniczą. Tylna oś opiera się na belce skrętnej. Wielkość kół wynosi od 15 do 18 cali (38,1–45,7 cm), przy czym samochody z obręczami o wielkości 17 lub 18 cali są standardowo wyposażone w podwozie sportowe. System wspomagania (Electrical Power Steering — EPS) obejmuje dedykowany tryb miejski (CITY), zwiększający poziom pomocy przy małych prędkościach — jest to opcja szczególnie przydatna podczas manewrowania samochodem. Pełny system ESP najnowszej generacji, również wchodzący w skład standardowego elementu wyposażenia wszystkich wersji modelu Adam jest oferowany z wieloma dodatkowymi funkcjami, np. asystentem ruszania na wzniesieniach (Hill Start Assist).

Adam jest wyposażony w poduszki powietrzne (przednie, boczne oraz kurtyny chroniące głowy) oraz podwójne napinacze pasów bezpieczeństwa przy siedzeniach przednich, które dodatkowo zapewniają ochronę kolan i nóg. Inne funkcje bezpieczeństwa to dwa zestawy punktów ISOFIX oraz mocowania górne, umożliwiające łatwe i bezpieczne zamocowanie fotelików dziecięcych na składanej (50:50) kanapie tylnej.

Opel ADAM będzie dostępny w sprzedaży po oficjalnej premierze podczas Paryskiego Salonu Motoryzacyjnego, który odbędzie się w dniach od 29 września do 14 października 2012 roku. Pierwsze samochody trafią do salonów w styczniu 2013 roku.



Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze