
323 tys. ton soli już gotowe. W tym roku to drogowcy zaskoczą zimę?
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad przygotowuje się już do zimowego utrzymania dróg. Poinformowano właśnie jakimi zasobami dysponuje GDDKiA, ile dróg będzie miała do odśnieżenia i w jakim standardzie będą one odśnieżane.
Setki tysięcy ton soli zostaną wysypane na drogi tej zimy
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad utrzymuje blisko 18 500 km dróg krajowych, a z uwzględnieniem dodatkowych jezdni, np. dróg serwisowych, to już ponad 21 000 km. Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg , w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym 7 dni w tygodniu. Realizowane są, co do zasady, przez wykonawców wyłonionych w drodze przetargów, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.
Ceny paliw w Polsce po wyborach. Eksperci nie mają wątpliwości „to koniec”
Zapasy zrobione przez instytucję, powstały na bazie średniego zapotrzebowania z ostatnich 10 lat. GDDKiA przewiduje, że w ciągu nadchodzącej zimy zużyje:
- 323 tys. ton soli drogowej
- 2,6 tys. ton chlorku wapnia
- 26 tys. ton materiałów uszorstniających
Jakie są standardy zimowego utrzymania dróg?
Cała sieć dróg krajowych w sezonie 2023/2024 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach:
- standard I – około 5,4 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi i nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
- standard II – około 11,4 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śniegu, śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
- standard III – około 1,6 tys. km
Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc., na przystankach autobusowych oraz innych miejscach ustalonych przez zarządcę drogi. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu.
- standard V – około 2,9 tys. km
Jezdnia odśnieżona w miejscach zasp (co najmniej jeden pas ruchu z wykonaniem mijanek) i posypana na odcinkach decydujących o możliwości ruchu ustalonych przez zarząd drogi.
Najnowsze
-
Chińskie samochody dominują w Car of the Year Polska 2026. Niemcy daleko w tyle
Oto zapowiedź kolejnej edycji najważniejszego konkursu motoryzacyjnego w kraju - Car of the Year Polska 2026. Organizatorzy opublikowali oficjalną listę pretendentów do tytułu, która bije wszelkie rekordy pod względem skali. W tegorocznej rywalizacji wezmą udział 52 modele. Skąd pochodzą te auta? -
Lexus LBX – test: elegancja kontra kompromis. Czy to najlepszy crossover w swojej klasie, czy tylko najładniejszy?
-
Chiński szturm na polski rynek. Te marki zyskują na popularności najszybciej
-
Dlaczego regularny serwis auta to podstawa bezpiecznej jazdy?
-
Test Jeep Avenger BEV – najmniejszy z gamy, ale z dużym charakterem
Zostaw komentarz: