Od 60 lat Mercedes-Benz naprawdę rozbija samochody!

10 września 1959 r. odbył się pierwszy test zderzeniowy (crash test) w historii producenta ze Stuttgartu. Pojazd testowy uderzył czołowo w stałą przeszkodę. Tak rozpoczęła się nowa era badań nad samochodowym bezpieczeństwem.

Mercedes-Benz systematycznie prowadzi testy zderzeniowe od 1959 r. Do tej pory producent przetestował w ten sposób ponad 14 000 samochodów. Oprócz badania aut osobowych przeprowadza również testy zderzeniowe pojazdów dostawczych i ciężarówek.Wszystkie swoje serie modelowe Mercedes-Benz projektuje się z uwzględnieniem rzeczywistych scenariuszy wypadków. W przypadku testów zderzeniowych oznacza to, że inżynierowie biorą pod uwagę około 40 różnych konfiguracji zderzeń.

Mercedes-Benz przeprowadza więcej testów zderzeniowych niż wymagają tego prawo i rankingi
W porównaniu z oceną samochodu uszkodzonego w czasie wypadku główną zaletą testu zderzeniowego jest możliwość gromadzenia danych w trakcie samego zderzenia. W tym celu pojazdy zostają wyposażone w szereg czujników i szybkich kamer. W testach używane są różne typy manekinów, zaopatrzone w urządzenia pomiarowe zapewniające powtarzalność uzyskanych danych na temat sił, na jakie ludzkie ciało byłoby narażone w prawdziwym wypadku samochodowym. Mercedes-Benz współpracuje z instytutem Towarzystwa Fraunhofera ds. badań dynamiki wysokich prędkości (EMI) nad specjalnym procesem obrazowania zderzeń z użyciem promieni rentgenowskich.to umożliwić ekspertom obejrzenie i analizę deformacji komponentów również od wewnątrz. W rezultacie będą oni mogli szybciej ustalać przyczyny określonych zachowań poszczególnych elementów. Aby stworzyć wysoce dynamiczne symulacje 3D, zarejestrowane dane łączy się z komputerowymi modelami symulacyjnymi.

Zdjęcia rentgenowskie umożliwiłyby też dalszą poprawę (i tak wysokiej) jakości procesów symulacyjnych. W listopadzie 2016 roku Mercedes-Benz otworzył Centrum Techniczne ds. Bezpieczeństwa Pojazdów (Technology Center for Vehicle Safety – TFS),jeden z najnowocześniejszych na świecie ośrodków, gdzie przeprowadzane są testy zderzeniowe. Elastyczna koncepcja jego toru zderzeniowego pozwala nie tylko na realizację klasycznych testów, ale stwarza także warunki dla badań zupełnie nowych konfiguracji: przeprowadzania zderzeń pojazdu z pojazdem (Car2Car) pod każdym kątem oraz wypadków z udziałem ciężarówek, a także oceny skuteczności środków predykcyjnych z rodziny PRE-SAFE® i manewrów jazdy zautomatyzowanej skutkujących wypadkiem.

Nowe testy zderzeniowe wykazały, że tzw. bezpieczne nadwozie opracowane przez inżyniera Daimler-Benz, Bélę Barényiego, sprawdzało się w praktyce: znaczna część energii kinetycznej wyzwolonej podczas wypadku ulegała rozproszeniu. W połączeniu z pasami bezpieczeństwa mogło to ochronić pasażerów przed poważnymi obrażeniami. Przekonująca koncepcja stała się w branży motoryzacyjnej normą. W kolejnych dekadach Mercedes-Benz konsekwentnie ustanawiał międzynarodowe standardy, a tym samym w trwały sposób poprawiał bezpieczeństwo pojazdów w interesie wszystkich użytkowników dróg. I choć początkowo testy zderzeniowe nie były przeprowadzane zbyt często, od lat 60. stawały się coraz bardziej niezawodnym narzędziem do optymalizacji i badania bezpieczeństwa pojazdów.

Najnowsze

Nowa Mazda MX-30 zadba o kierowcę. Ceny startują od 149 tysięcy złotych!

Pierwszy samochód elektryczny w gamie japońskiego producenta, Mazda MX-30 dostępna w ramach rezerwacji po premierze na targach motoryzacyjnych w Tokio, została opracowana z myślą o kierowcach, którzy nie chcą rezygnować z przyjemności prowadzenia.

Mazda stosuje w swoim pierwszym samochodzie elektrycznym rightsizing, który jednak w tym przypadku odnosi się do odpowiedniego dobrania wielkości akumulatora trakcyjnego do rozmiaru i przeznaczenia samochodu z myślą o pozostawieniu jak najmniejszego śladu węglowego w ujęciu „well to wheel”, czyli od wydobycia surowców, poprzez ich przetworzenie, produkcję samochodu, jego eksploatację aż po utylizację.

MX-30 zapewnia bardzo naturalne i responsywne prowadzenie, samochód przyspiesza, skręca i hamuje dokładnie tak, jak oczekujesz tego w codziennych sytuacjach drogowych.W Maździe MX-30 jest to możliwe dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym skumulowanym w pakiecie rozwiązań e-Skyactiv. Dotyczy to baterii, silnika elektrycznego i skrzyni biegów, które są sztywno zintegrowane z konstrukcją pojazdu co zwiększa ogólną sztywność nadwozia.

Stylistyka Mazdy MX-30 jest kontynuacją podejścia projektowego Mazdy, gdzie „mniej znaczy więcej”, zarówno w zakresie designu sylwetki nadwozia, jak i wnętrza samochodów. Kabina, zaprojektowana została z myślą o stworzeniu poczucia jedności, płynącego od góry słupka A ku tyłowi nadwozia. Kontrastowe odcięcie linii dachu sprawia, że wrażenie to jest jeszcze wyraźniejsze.

Podobnie jak pozostałe modele Mazdy, MX-30 zapewnia bardzo naturalne i responsywne prowadzenie, samochód przyspiesza, skręca i hamuje dokładnie tak, jak oczekujesz tego w codziennych sytuacjach drogowych.

W Maździe MX-30 jest to możliwe dzięki innowacyjnym rozwiązaniom technologicznym skumulowanym w pakiecie rozwiązań e-Skyactiv. Dotyczy to baterii, silnika elektrycznego i skrzyni biegów, które są sztywno zintegrowane z konstrukcją pojazdu co zwiększa ogólną sztywność nadwozia i zapewnia doskonałą reakcję na polecenia kierowcy. 

Ponadto, biorąc pod uwagę znaczenie dźwięku w percepcji momentu obrotowego i prędkości przez kierowców, inżynierowie Mazdy stworzyli również wewnątrz modelu MX-30 elektroniczny system nagłośnienia, który jest zsynchronizowany z momentem obrotowym silnika w zakresie częstotliwości akustycznej i ciśnienia akustycznego. Rozwiązanie to skutkuje mniejszą zmiennością prędkości prowadzenia pojazdu, co pozwala na bardziej harmonijną jazdę, wspieraną przez unikalny system G-Vectoring Control (GVC) Mazdy, teraz dodatkowo rozszerzony i wykorzystujący zalety silnika elektrycznego (G-Vectoring Control Plus).

Samochody z serii First Edition wycenione zostały na 149 990 zł i oferują bogate wyposażenie, w skład którego wchodzi m.in.:

  • Matrycowe reflektory LED
  • Cyfrowe zegary
  • System Mazda Connect
  • Nawigacja
  • Sterowanie HMI
  • Automatyczna klimatyzacja z ekranem dotykowym
  • Head-up na szybie
  • Kontrola martwego pola ze wspomaganiem zmiany pasa
  • Przyciemniane szyby
  • Aluminiowe obręcze 18”
  • Elektryczna regulacja fotela kierowcy

Pierwsze samochody trafią do salonów w drugiej połowie 2020 r., a klienci którzy zdecydują się na kupno Mazdy MX-30 First Edition w procesie rezerwacji otrzymają urządzenie wallbox, dzięki któremu pełne ładowanie samochodu od zera z domowego gniazdka zajmie niespełna 5 godzin.

Najnowsze

Jeep Wrangler w limitowanej edycji Night Eagle dostępny w Polsce. Znamy cenę!

Jeep Wrangler Night Eagle bazuje na bogatym standardowym wyposażeniu wersji Sahara. Grill, światła przeciwmgielne oraz obudowy reflektorów mają kolor błyszczącej czerni, a błyszczące czarne emblematy „Jeep" i „4x4" podkreślają ciemną tonację modelu. 18-calowe czarne, błyszczące aluminiowe obręcze kół, podkreślają agresywną estetykę tej wersji.

Także w kabinie odnajdujemy ciemne motywy podkreślone przez czarną tapicerkę i czarne akcenty na kierownicy, zestawie wskaźników, drzwiach, głośnikach i oprawie gałki dźwigni zmiany biegów. Kabina została zaprojektowana z myślą o stylu i komforcie i oferuje w standardzie fotele z czarnej skóry z czarnymi przeszyciami, natomiast system UconnectTM z  8,4-calowym ekranem dotykowym oraz nawigacją z grafiką 3D, funkcjonalnością Apple Car Play i Android Auto pozwalają kierowcy pozostać w bezpiecznej łączności ze światem podczas podróży.

Dodatkowe ekskluzywne wyposażenie obejmuje nowy pakiet bezpieczeństwa Safety Pack, który oferuje system ostrzegający przed najechaniem na poprzedzający pojazd (Forward Collision Warning) i tempomat adaptacyjny zapewniający większe bezpieczeństwo. Seria specjalna Night Eagle jest dostępna w sześciu kolorach nadwozia: czarny Black, biały Bright White, srebrny Billet Silver Metallic, czerwony Firecracker Red, grafitowy Granite Chrystal Metallic i szary Sting Gray, wszystkie dopasowane do trzyczęściowego dachu twardego hard top w kolorze nadwozia.

Nowy Jeep Wrangler Night Eagle, podobnie jak pozostałe modele z gamy, może być wyposazony w jeden z dóch układów napędowych: nowy 2,0-litrowy turbodoładowany silnik benzynowy o mocy 272 KM lub 2,2-litrowy turbodoładowany silnik diesla MultiJet II o mocy 200 KM, oba połączone z ośmiostopniową, automatyczną skrzynią biegów, by zapewnić komfort i dynamikę jazdy w codziennym użytkowaniu. Ceny zaczynają się od 246 800 zł.

Najnowsze

Nowe BMW M340i xDrive Touring – mocne wejście z sześciocylindrowym silnikiem o mocy 374 KM!

Nowe BMW serii 3 prezentuje się tak sportowo jak jeszcze nigdy dotąd – a dodatkowo oferuje dwa absolutnie sportowe modele. Po debiucie BMW M340i xDrive Limuzyna w listopadzie 2019 r. w ofercie pojawi się nowe BMW M340i xDrive Touring z układem napędowym opartym o wyścigowy know-how BMW M GmbH! Zobaczcie, jaki jest ten atletyczny mocarz!

W najnowszej generacji BMW M kładzie jeszcze mocniejszy nacisk na dynamikę jazdy. Sześciocylindrowy silnik rzędowy o mocy 275 kW (374 KM) z technologią M TwinPower Turbo, sportowy mechanizm różnicowy M, sportowy układ jezdny M z adaptacyjnym sportowym układem kierowniczym M oraz specjalne elementy zewnętrzne M o zoptymalizowanej aerodynamice tworzą idealną całość zapewniającą maksymalne osiągi. Nowe BMW M340i xDrive Limuzyna przyspiesza od 0 do 100 km/h w 4,4 s. Nowe BMW M340i xDrive Touring wykonuje sprint do setki w 4,5 s. Oba modele są więc o pół sekundy szybsze niż najmocniejsze wersje BMW serii 3 poprzedniej generacji.

Jednostka o pojemności 3,0 l ma aluminiową skrzynię korbową w zamkniętej konstrukcji i głowicę cylindrów również wykonaną z lekkiego stopu. Tłoki i korbowody o zoptymalizowanej masie oraz kuty stalowy wał korbowy zwiększają stopień sprawności silnika. Honowane gładzie cylindrów ze stalową powłoką w technologii natryskiwania łukowego zmniejszają straty tarcia.W porównaniu z najmocniejszymi wersjami poprzedniej generacji nowy sześciocylindrowy silnik rzędowy generuje o 35 kW (48 KM) większą moc (275 kW / 374 KM) i o 50 Nm większy moment obrotowy (500 Nm). Technologia M TwinPower Turbo obejmuje turbosprężarkę Twin Scroll z pośrednim chłodzeniem powietrza doładowującego zintegrowanym w układzie ssącym, bezpośredni wtrysk benzyny High Precision Injection najnowszej generacji, adaptacyjne sterowanie zaworami VALVETRONIC i zmienną regulację faz rozrządu Double VANOS zaworów ssących i wydechowych. 

Nowy 6-cylindrowy silnik rzędowy oferowany jest standardowo z 8-stopniową sportową skrzynią Steptronic. Charakteryzuje się ona m.in. zoptymalizowanym sterowaniem hydraulicznym, niskim poślizgiem konwertera, skutecznym tłumieniem nierówności obrotów oraz bardzo wysoką dynamiką zmiany biegów. Stopniowanie biegów jest optymalnie dopasowane do charakterystyki mocy silnika, co sprzyja szybkim sprintom, a także zwiększa komfort i wydajność. Ręczny wybór biegu możliwy jest za pomocą dźwigni lub standardowych łopatek przy kierownicy. Do maksymalnie dynamicznych przyspieszeń ze startu zatrzymanego można stosować funkcję Launch Control.

Inteligentny napęd na wszystkie koła nowego BMW M340i xDrive Limuzyna i nowego BMW M340i xDrive Touring z elektronicznie sterowanym sprzęgłem wielopłytkowym w skrzyni rozdzielczej zapewnia w pełni adaptacyjny rozdział napędu na przednią i tylną oś. Układ BMW xDrive powiązany z systemem DSC (Dynamic Stability Control) w ułamkach sekundy precyzyjnie reaguje na zmieniające się sytuacje na drodze, gwarantując maksymalną trakcję, zwinność i stabilność jazdy we wszystkich warunkach pogodowych i drogowych, a także podczas ekstremalnie sportowej jazdy. 

Nowe BMW M340i xDrive Limuzyna i BMW M340i xDrive Touring wyposażone są standardowo również w sportowy mechanizm różnicowy M. Elektronicznie sterowana, w pełni adaptacyjna funkcja blokowania mechanizmu różnicowego w istotnym stopniu przyczynia się do poprawy trakcji i właściwości jezdnych na zakrętach oraz sprzyja stabilności i zwinności. 

Dostępne w standardzie oferowane ekskluzywnie w nowym BMW M340i i BMW M340i xDrive Touring 18-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich wyposażone są w ogumienie mieszane. Z przodu montowane są opony w rozmiarze 225/45 R 18, a z tyłu w rozmiarze 255/40 R 18. Opcjonalnie dostępne są również 19-calowe obręcze kół M ze stopów lekkich w trzech wersjach oraz 19-calowe obręcze kół BMW Individual ze stopów lekkich z ogumieniem mieszanym.

Nowe BMW M340i xDrive Limuzyna ma oprócz tego spojler tylny M w kolorze karoserii. Ekskluzywny wygląd to również zasługa błyszczących elementów BMW Individual Shadow Line oraz utrzymanych w metalizowanym kolorze Cerium Grey lusterek zewnętrznych, wstawek we wlotach powietrza w przednim zderzaku, obramowania i przednich powierzchni listew grilla, osłon końcówek wydechu oraz oznaczenia modelu.

Wyposażenie standardowe obejmuje sportowe fotele przednie z tapicerką M w wersji z sensateku i alcantary z kontrastującym niebieskim pikowaniem, kierownicę skórzaną M z przyciskami wielofunkcyjnymi i łopatkami zmiany biegów, antracytową podsufitkę BMW Individual, pedały M, dywaniki M oraz listwy ozdobne z aluminium Tetragon z listwą akcentową w perłowym chromie. Cyfrowy zestaw wskaźników nosi napis „M340i”. Oznaczenie modelu znajduje się również na listwach progowych przednich drzwi.

Najnowsze

Edyta Klim

Shayna Texter w filmie „Change of Pace”

Shayna Texter to pierwsza kobieta, która w 2011 roku wygrała zawody American Flat Track!

Shayna Texter pasję motocyklową „odziedziczyła”, ponieważ jej rodzina od pokoleń była związana z motocyklami, a jej ojciec i brat brali udział w wyścigach. Dlatego już jako 3-letnie dziecko szlifowała technikę jazdy motocyklem, a swoją karierę sportową rozpoczęła w 2008 roku.

Trzy lata później postawiła sobie warunek, że albo zacznie wygrywać albo odpuści sobie zawody sportowe. Postanowiła kontynuować, wbrew wszelkim przeciwnościom i wtedy zaczęła zwyciężać. Została pierwszą kobietą na najwyższym stopniu podium w wyścigach flat track w klasie GNC Pro Singles, a kolejne sukcesy zapewniły jej miejsce w fabrycznym zespole wyścigowym. Sezon 2017 i 2018 ta zawodniczka ukończyła na 3-cim miejscu podium, a jej marzeniem jest zdobycie mistrzostwa.

Obecnie Shayna jest w zespole Red Bull KTM Factory Flat Track, a w całych zawodach startują jedynie dwie kobiety. Dlatego właśnie ona, zawodniczka z największą ilością zwycięstw na koncie, stara się aktywnie promować tę dyscyplinę wśród kobiet.

Ojczyzną flat track’u jest Ameryka Północna, a dyscyplina ma już blisko 100 lat. Zawody polegają na bezpośredniej rywalizacji na okrągłym lub owalnym torze, gdzie motocykle skręcają tylko w lewo. Wykorzystywane motocykle to mocne maszyny, pozbawione przedniego hamulca i na szutrowych oponach. Cała frajda tego sportu polega na szybkiej jeździe motocyklem w bocznym uślizgu i w bezpośredniej rywalizacji.

Najnowsze