Agnieszka Serafinowicz

Nuda czy adrenalina? Polacy wybierają to drugie

Nuda czy adrenalina? Z jednej strony Polacy chcą adrenaliny i pozytywnych emocji, z drugiej są bardziej zachowawczy od niektórych nacji.

Spis treści

Nuda czy adrenalina? Co wybieramy? Jak bardzo jesteśmy skłonni do danego wyboru? Samochody i motoryzacja to emocje. Truizm? Na pewno, ale też fakt. Gdybyśmy kierowali się przy wyborze auta, czy podejmowaniu jakichkolwiek innych decyzji życiowych wyłącznie obiektywizmem i pragmatyzmem na ulicach panowałaby nuda. Czy często Polki i Polacy decydują się na coś, czego wcześniej się bali? Są na to badania.

Nuda czy adrenalina – badania Cupry i instytutu badawczego Neurhom

Hiszpańska marka Cupra znana z produkowania aut, które mają wywołać emocje i dostarczyć adrenaliny postanowiła sprawdzić, jak intensywne emocje wpływają na życie i decyzje Polaków. Badanie zostało przeprowadzone na reprezentatywnej próbie 1042 osób, w tym 560 kobietach i 482 mężczyznach.

Nuda czy adrenalina – co wyszło z badań?

Badanie wykazało, że większość Polaków jest przekonanych, że żyliby pełniej, gdyby zdecydowali się przełamywać swoje bariery (62%), zrobili coś, czego się wcześniej bali (59%) i przesuwali granice swoich możliwości (58%).

Mimo wysokiego odsetka deklaracji, stwierdzenia mówiące o łapaniu okazji do próbowania nowych rzeczy (89%) i dążeniu do celu mimo przeciwności losu (92%) wzbudzały wśród respondentów wahanie. W rzeczywistości tylko ok. 30% badanych jest przekonanych, że takie wartości faktycznie wpłynęłyby na ich własne poczucie pełni życia. Równie duże wątpliwości wzbudziło stwierdzenie, że Polacy traktują wyzwania jako szansę – mimo wysokiego odsetka odpowiedzi twierdzących (86%), jest to deklaracja, przy której wykazano najniższy poziom pewności (28%).

W badaniu zapytano także Polaków o to, kto im imponuje. Dla 70% są to osoby, które decydują się na przesuwanie własnych granic możliwości. Co ciekawe, 44% osób badanych z wysoką pewnością zadeklarowało, że żyliby pełniej, gdyby zrobili coś pozytywnie szalonego, ale tylko 38% respondentów jest przekonanych o tym, że imponuje im to u innych. Wynik ten może wskazywać na tendencję do większego usprawiedliwiania szalonych zachowań u siebie niż u innych.

Nuda czy adrenalina – infografika

Wyniki badań prezentuje poniższa infografika:

nuda czy adrenalina - badania Cupry

Emocje są stereotypowo postrzegane jako stan, który osłabia racjonalność naszego działania, rozhamowuje nas – a więc w pewien sposób pozbawia poczucia kontroli nad tym, co robimy. Z drugiej jednak strony życie, w którym jest ich niewiele, wydaje się mniej pełne, choć może bardziej przewidywalne. Wielu z nas przeżywa więc swego rodzaju dysonans: czy warto dać się im uwieść i żyć pełnią życia? Czy może starać się ograniczyć ich wpływ na nas i zachować większą kontrolę nad sobą? To rozdarcie jest mocniej widoczne w Polakach niż np. w Hiszpanach czy Włochach, ze względu na naszą kulturę, którą cechuje powściągliwość w manifestowaniu silnych uczuć – komentuje wyniki dr hab. Beata Pająk-Patkowska.

Na koniec obejrzyjcie nasz wideo test modelu Cupra Ateca:

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze