Nowy włoski skuter – Vespa Sprint. Galeria i film

Nowy skuter Vespa Sprint jest naturalnym spadkobiercą żywotności, stylu i witalności pamiętnych jednośladów włoskiej marki. Co nowego pojawi się w Sprincie?

Vespa Sprint – z kobietą mu do twarzy
fot. Vespa
Vespa Sprint
fot. Vespa

Nowy skuter Vespa Sprint jest naturalnym spadkobiercą żywotności, stylu i witalności pamietnych jednośladów włoskiej marki. Zaprojektowana na bazie nadwozia najnowszego modelu Vespa Primavera, jest dostępna z silnikami o pojemności 50 cm3 i 125 cm3 i kierowana do młodych ludzi.

Galeria zdjęć Vespa Sprint tutaj.

Tak jak Vespa Primavera zastąpiła cenioną i popularną wersję LX, tak Vespa Sprint zastępuje Vespa S (sportową wersję Vespa LX).

Ciekawy w nowej Vespie Sprint jest projekt siodełka, w kolorze głębokiej czerni, na tle której wyróżnia się biała lamówka – to ewidentne nawiązanie do sportowych modeli Vespa. Z przodu siodełka zamontowany jest wygodny haczyk na torbę. Schowek pod siodełkiem o pojemności 16,6 litra pomieści kask fulljet – więcej miejsca uzyskano dzięki zamontowaniu akumulatora w centralnym tunelu podestu. Nowa jest także kwadratowa forma uchwytu dla pasażera, który w połączeniu ze zmodyfikowanym kształtem podestu ma zapewniać dużo przestrzeni oraz pozwalać na przyjęcie komfortowej i bezpiecznej pozycji w czasie jazdy.

Wysokość siodła obniżono – teraz znajduje się na 790 mm od podłoża.

Tablica instrumentów, otoczona zgrabną osłonką, zyskała nowe czarne tło na prędkościomierzu, natomiast wielofunkcyjny wyświetlacz cyfrowy ma teraz czerwone podświetlenie. Ta sama kolorystyka została użyta na przednim krawacie.

Przednie światła pozycyjne są typu LED, tak jak tylne światło stopu. Vespa Sprint została osadzona na aluminiowych felgach o średnicy 12 cali i ogumienie, podobne do montowanego w Vespach serii GTS.

Nowa Vespa Sprint jest dostępna w dwóch pojemnościach i trzech wersjach silnikowych: dwóch o pojemności 50 cm3 (dwusuwowy i czterosuwowy) i jeden o pojemności 125 cm3 – z trzyzaworowym rozrządem.

Do trzech klasycznych kolorów Montebianco (biały), Rosso Dragon (czerwony) i Nero Lucido (czarny) dołączyły dwie nowe silne barwy Blu Gaiola (niebieski) i Giallo Positano (żółty).

Cena modelu Vespa Sprint
Sprint 50 2T  13 100 złotych
Sprint 50 4T 4V  14 000 złotych
Sprint 125 3V  17 700 złotych
Sprint 125 3V ABS  19 490 złotych
Vespa Sprint
fot. Vespa

Vespa Sprint 125 cm3 – dane techniczne

Silnik – jednocylindrowy, czterosuwowy z elektronicznym wtryskiem paliwa
Rozrząd – pojedynczy wałek rozrządu w głowicy SOHC, 3 zawory
Zasilanie – elektroniczny wtrysk PFI (Port Fuel Injection)
Chłodzenie – powietrzem
Smarowanie – mokra miska olejowa
Rozrusznik – elektryczny
Sprzęgło – automatyczne odśrodkowe suche z podkładkami tłumiącymi
Skrzynia biegów – automatyczna przekładnia pasowa CVT z regulatorem momentu
Rama – samonośne nadwozie z blachy tłoczonej ze spawanymi wzmocnieniami
Zawieszenie przód – wahacz ze spiralną sprężyną i amortyzatorem o podwójnym działaniu i skoku 78 mm
Zawieszenie tył – amortyzator hydrauliczny o podwójnym działaniu z regulacją napięcia sprężyny w 4 pozycjach, skok amortyzatora 70 mm
Obręcz przedniego koła – z ciśnieniowo odlewanego aluminium 2,50×12”
Obręcz tylnego koła – z ciśnieniowo odlewanego aluminium 2,75×12”
Opona przód – bezdętkowa 110/70-12”
Opona tył – bezdętkowa 120/70-12”
Hamulec przód  – stalowa tarcza ø 200 mm ze sterowaniem hydraulicznym
Hamulec tył – bębnowy ø 140 mm ze sterowaniem mechanicznym
Długość/szerokość 1.860/735 mm
Wysokość kanapy 790 mm
Rozstaw osi 1.340 mm
Pojemność zbiornika paliwa 8 litrów
Emisja spalin i hałasu Euro3

Vespa Sprint 50 cm3 2T i 4T

Vespa w pigułce
Od połowy lat 60-tych po wprowadzeniu modelu Vespa 50, nowa generacja sportowych skuterów Vespa wyjechała na ulice Europy. Były małe, szybkie, zwinne i nowoczesne. Pokolenia poszukujące wolności rozwijały skrzydła w pogoni za pędem nowych idei, które w tamtych latach zmieniały świat. Te małe „błyskawice” zostały zbudowane na bazie nadwozia modelu Vespa 50, który od czasu wprowadzenia na rynek w 1963 roku podzielił świat najpopularniejszego skutera na małe Vespino i duże Vesponi, pozostawiając dużą wersję tego modelu starszym użytkownikom.

Energiczny silnik w mniejszym i lżejszym nadwoziu – tak powstał w 1966 roku jeden z legendarnych modeli w historii marki – Vespa Super Sprint 90, prawdziwa wersja specjalna wywodząca się z modeli Vespa 50 cm3 oraz „nowej 125”. Sylwetka nie pozostawiła wątpliwości co do sportowego charakteru, wyróżniając się pionowo zamocowanym na podeście kołem zapasowym ze schowkiem pokrytym materiałem, który ułatwiał jazdę w pochylonej pozycji motocyklowej, typowej dla wyścigów motocyklowych w tamtych czasach. Kierownica była wąska i niska, ujawniająca ambicje „wyścigowe” Super Sprinta. Całkowicie nowy był też błotnik i zwężająca się ku przodowi przednia osłona, zaprojektowana, aby znaleźć najlepszą wydajność aerodynamiczną. Długi chromowany tłumik, przełamał tradycyjny wygląd i miał wpływ na kształt wydechów projektowanych w przyszłości. Przy pojemności silnika 98 cm3 Super Sprint osiągał prędkość 93 km/h. Obecnie jest jednym z najbardziej cenionych i poszukiwanych modeli przez kolekcjonerów na całym świecie, który nadal ma przewagę w wyścigach oraz zawodach gymkhana zabytkowych pojazdów. Następnie pojawiły się modele Primavera ET3 w 1976 i PK 125 w 1983 potwierdzające legendę sportowej wersji Vespa.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze