Nowe skutery BMW C 650 Sport i BMW C 650 GT

Upłynęło już trzy lata odkąd BMW Motorrad z sukcesem wszedł ze swoją nową linią modelową maxiskuterów. Nowości na rok 2016 - nowe C 650 Sport i C 650 GT - są więcej niż tylko poprawionymi wersjami protoplastów.

Maszyny mają zmieniony wygląd, nowe zawieszenie kół, ABS i ASC w standardzie, automatyczne światła do jazdy dziennej oraz Side View Assist ­- całkowicie nowego asystenta martwego pola widzenia (dla C 650 GT), nowe malowania i dużo więcej. Ale po kolei.

Różnice koncepcyjne, różnice w akcentach koncepcyjnych między tymi dwoma maxi scooterami pozwalają na adresowanie tych pojazdów do znacznie szerszych grup docelowych niż przedtem: C 650 Sport kierowany jest do kierowców o sportowych inklinacjach, podczas gdy C 650 GT to oferta dla tych, którzy wyżej cenią sobie komfort i możliwości turystyczne.

Jednoślady osadzono na zmodyfikowanym układzie jezdnym o bardziej komfortowym resorowaniu, a modelowi C 650 Sport nadano też kompletnie przedefiniowaną stylistykę.

Dwucylindrowy, rzędowy silnik o pojemności 650 cm3 napędza zarówno nowe C 650 Sport i C 650 GT. Homologacyjna moc obu modeli wynosi 60 KM, rozwijana przy 7500 obr./min, ale dostępny jest też wariant o mocy 48 KM/7000 obr./min. Przedefiniowano mapowanie silnika, który napędza oba skutery tak, by spełniał wymogi klasy czystości spalin Euro 4. Ponadto nowy tłumik nadaje skuterom dynamiczny wygląd i zapewnia bardzo ciekawe brzmienie, spełniając przy tym wymogi regulacji dotyczących hałaśliwości (ECE R41-04).

Nowa bezstopniowa skrzynia biegów CVT w połączeniu z nowym oprogramowaniem sprzęgła ma zapewniać optymalne zasprzęglanie, a tym samym wyraźnie bardziej dynamiczne reakcje podczas ruszania. Taką charakterystykę uzyskano na drodze zmiany rozrzutu przełożeniowego skrzyni CVT oraz starannemu dopracowaniu masy i położenia odśrodkowych ciężarków.

Konstrukcja zawieszenia nowego C 650 Sport i nowego C 650 GT nadal opiera się na sztywnej skrętnie, hybrydowej strukturze kompozytowej, na którą składają się rurowa rama stalowa mostkowa oraz centralny element z odlewu aluminiowego obok ułożyskowania wahacza. Utrzymano dotychczasowy skok sprężyny (115 mm w obu przypadkach), ale stworzono bardziej komfortowe nastawy resorowania.

Maszyny mają seryjnie montowany systemem BMW Motorrad ABS Bosch 9.1MB oraz ASC (automatyczna kontrola stabilności). W opcji znalazł się układ po raz pierwszy zastosowany w jednośladzie na świecie systemu SVA (asystent martwego pola) dla modelu C 650 GT. Wspiera on kierowcę podczas zmiany pasa ruchu, monitorując niewidoczny w lusterku fragment przestrzeni obok i z tyłu pojazdu, co jest niezwykle użyteczne w ruchu miejskim.

Nowa edycja obu skuterów to także nowy design, co jest szczególnie zauważalne w modelu C 650 Sport z jego nową, futurystyczną stylistyką. Natomiast C 650 GT – pozycjonowany w subsegmencie komfortowym – otrzymał nowe panele boczne w tylnej części karoserii oraz nową tylną lampę zespoloną. Oba modele wyposażono także w świeżo zaprojektowane zestawy zegarów oraz nowe wykończenie gripów. Inne nowości obejmują przekonstruowaną kinematykę centralnej podstawki oraz funkcję automatycznego światła dziennego.

Oba skutery występują w trzech wariantach kolorystycznych. C 650 Sport oferowany jest w lakierze Valencia Orange metallic matt, który doskonale komponuje się z kontrastowymi powierzchniami, tworząc nowoczesny obraz, w niemetalizowanym, sprawiającym surowe, technokratyczne wrażenie lakierze Lightwhite, oraz w kierowanym do bardziej klasycznie oceniającej motocykle klienteli, Blackstorm metallic. Natomiast C 650 GT – poza klasycznym eleganckim Blackstorm metallic, wykorzystuje jeszcze Frozen Bronze metallic, który współgra z kontrastowymi akcentami. Także ten skuter dostępny jest w niemetalizowanym lakierze Lightwhite.

Więcej o tych dwu maxiskuterach opowie nam menedżer produktu Peter Maier.

Minęło parę lat odkąd byliśmy świadkami premiery nowej linii maxiskuterów BMW Motorrad. Czy wejście w ten ważny segment rynku odbyło się z powodzeniem?

Wejście BMW w ten segment było prawdziwym sukcesem. Przez te trzy lata na rynku sprzedaliśmy około 27000 sztuk, a więc blisko tego, co zaplanowaliśmy. Biorąc pod uwagę trudne okoliczności, gdyż był to czas zmian zmian na rynku, tym większe to osiągnięcie.

Jakie najważniejsze ulepszenia znalazły się w najnowszych wersjach?

Wprowadziliśmy ulepszenia głównie w zespole napędowym. Sprzęgło i skrzynia biegów CVT (Continuously Variable Transmission – o bezstopniowej zmianie przełożenia) została przeprojektowana i efektem są wyższe osiągi, gdy chcemy odjechać spod świateł. Dodaliśmy do tego nowy tłumik, by uczynić dźwięk silnika pełniejszym, a C 650 Sport otrzymał zupełnie nowy wygląd. W dodatku, obok tych głównych punktów, wprowadziliśmy wiele zmian podwyższających bezpieczeństwo, jakość i komfort.

Jakie są największe różnice we wrażeniach, które czerpiemy z jazdy tymi dwoma maxiskuterami, w porównaniu do ich poprzedników?

Proces ruszania jest dużo łagodniejszy, mimo że pełen dynamiki, od razu można usłyszeć inny dźwięk z nowego wydechu. Wyraźnie widać doskonałą jakość wykończenia nowych części na przodzie, no i oczywiście nowy układ kolorów. Biorąc pod uwagę to wszystko – oba modele odbierane są bardziej jak nowe skutery niż tylko ulepszone wersje poprzednich modeli!

Jak myślisz, co odróżnia maxiskutery BMW od innych maxiskuterów?

Moim zdaniem chodzi o to w jaki sposób nasze maxiskutery oferują doskonałą kombinację wszystkich walorów, które mają nasze motocykle z dodatkowymi zaletami, które wiążą się po prostu z tym co daje jazda skuterem.

Standardowe urządzenia bezpieczeństwa czynnego, takie jak ABS i ASC, są bardzo mile widziane w nowych modelach. Side View Assist jest za to całkiem nowa i – pierwsza na świecie. Czy mógłbyś wytłumaczyć jak to działa, z punktu widzenia jeźdźca?

Side View Assist (SVA), czyli asystent martwego pola, jest komfortowo działającym urządzeniem wspierającym kierowcę, choć oczywiście to jeździec odpowiada za śledzenie ruchu drogowego wokół skutera. Side View Assist działa jak „wykrywacz pojazdów” znajdujących się w martwym polu – poza obszarem widzenia jeźdźca i lusterek skutera. Gdy poruszamy się po drodze, jeśli jakiś samochód – albo cokolwiek – zbliży się do nas, włącza się sygnał ostrzegawczy na odpowiednim lusterku i zaraz gdy pojazd opuści martwe pole widzenia – sygnał znika. BMW Motorrad oferuje taki system na motocyklowym rynku jako pierwszy, jesteśmy więc pionierami. W dodatku system wspiera jeźdźca także w przypadku gdy podejmie decyzję zmiany pasa ruchu.

Czy sądzisz, że to urządzenie trafi z czasem do kolejnych modeli BMW Motorrad?

W zasadzie jest to możliwe, ale w tej chwili nie mamy żadnych konkretnych planów z tym związanych.

Oczywiście większość maxiskuterów używana jest do dojazdów w mieście, ale czy myślisz, że na którymś z tych skuterów można więcej – np. pojechać w długą podróż?

Oczywiście, szczególnie C 650 GT jest modelem, który zdecydowanie nadaje się do długodystansowej turystyki. Dzięki naszym badaniom rynku wiemy, że około 40% skuterzystów w klasie ponad 500 cm3 używa swojego skutera do weekendowych wyjazdów i długodystansowych wycieczek.

Gdy motocyklista spróbuje po raz pierwszy jazdy na maxiskuterze BMW – jak zazwyczaj na to reaguje?

Opierając się na moich doświadczeniach – najczęściej na jego twarzy pojawia się uśmiech i komentuje to w rodzaju: „Nie spodziewałem się tego, to jeździ jak motocykl, a prowadzi się jak skuter. Jestem naprawdę pod wrażeniem”.

Zatłoczenie miast na całym świecie nadal rośnie. Jak możemy przekonać więcej ludzi do pozostawienia ich samochodów w domu i odkryć korzyści – oraz radość – jazdy na dwóch kołach?

To proste, powinniśmy nadal oferować atrakcyjne produkty, takie jak te dwa nowe maxiskutery. Tylko musi upłynąć trochę czasu zanim ludzie zrozumieją i zobaczą w tym dla siebie korzyści.

Dziękuję Peter.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze