Konrad Maruszczak

Nowe Porsche Panamera – bardziej cyfrowo, ale pod maską to wciąż Porsche

To już trzecia odmiana Porsche Panamera, choć z zewnątrz wygląda to raczej na mocny facelifting. Tak czy owak, sprawdzamy to, co zmieniło się w trzeciej odmianie Panamery.

Trzecia generacja sportowej limuzyny, czyli Porsche Panamera charakteryzuje się szerszą gamą cyfrowych funkcji i odświeżonym designem, a auto ma jeszcze lepiej łączyć sportowe i komfortowe właściwości jezdne. To co ważne – tradycyjne silniki pozostały wciąż na miejscu.

Nowe Porsche Panamera wygląda zadziorniej

Sportowa limuzyna od Porsche jest bardziej agresywna i ma więcej przetłoczeń na masce i w przednim zderzaku. Dodatkowy wlot powietrza nad tablicą rejestracyjną z przodu ma zapewnić więcej „świeżego powietrza” dla jednostki napędowej. Boczna linia pozostała praktycznie bez zmian (choć Porsche twierdzi inaczej). Tył nowej Panamery to także dobrze znana nam już limuzyna ze Stuttgartu, więc z zewnątrz śmiało możemy mówić bardziej o liftingu niż i nowym modelu. Ale więcej zmian czeka nas w środku.

Główną zmianą w nowej Panamerze jest więcej technologii

Postępującą cyfryzację widać w nowym Porsche Panamera. Do nowości należy nowy układ zawieszenia Porsche Active Ride, który ma łączyć „znacznie wyższy poziom komfortu ze sportowymi właściwościami jezdnymi, z których słynie Porsche.” W skład nowego zawieszenia wchodzą aktywne amortyzatory, których działanie reguluje osobna, elektrycznie sterowana pompa hydrauliczna. Nowa Panamera standardowo jest wyposażona w zawieszenie pneumatyczne z systemem Porsche Active Suspension Management (PASM). Zastosowana tutaj technika dwuzaworowa pozwala rozdzielić etapy odbicia i ugięcia w regulacji amortyzatora. To oczywiście ma znacznie poprawić komfort jazdy Panamerą. Dodatkowo, samochód można doposażyć w tylną oś skrętną.

Porsche chwali się, że dzięki tym rozwiązaniom nadwozie nowej Panamery ma być przez cały czas ustawione w tej samej równoległej pozycji do jezdni – nawet w trakcie dynamicznych manewrów hamowania, skrętu czy przyspieszania. Podczas łagodnej jazdy Porsche Active Ride niemal całkowicie pochłania nierówności, a w dynamicznych sytuacjach drogowych zapewnia doskonałe połączenie z drogą dzięki równomiernemu rozkładowi obciążeń kół. Co ciekawe, na postoju zawieszenie Porsche Active Ride podnosi się, co ułatwia wsiadanie i wysiadanie.

Wnętrze Panamery mocno zbliżyło się do Taycana czy nowego Cayenne’a, a to za sprawą cyfroweych zegarów, dodatkowego 10,9-calowego ekranu dla pasażera, czy gałki zmiany biegów, która w zasadzie zniknęła i zastąpił ją przełącznik znany z innych aut koncernu VW.

Samochód obsługuje aplikacje Apple CarPlay lub Android Auto, które można połączyć z aplikacją My Porsche. To umożliwia obsługę np. klimatyzacji, masażu siedzeń czy ambientowe oświetlenie. Można to też ustawiać głosowo.

W nowym Porsche Panamera niewiele zmieniły się silniki

W nowym Porsche Panamera niewiele zmieniły się silniki i w momencie sprzedaży dostępne będą trzy warianty.

Porsche Panamera i Panamera 4

Bazowym motorem jest 2,9-litrowy silnik V6 biturbo. Modyfikacje ciśnienia doładowania, natężenia przepływu wtrysku paliwa i czasu zapłonu pozwoliły zoptymalizować jego parametry i generuje on teraz 260 kW (353 KM) i 500 Nm momentu obrotowego, co oznacza przyrost względem poprzednika, odpowiednio, o 17 kW (23 KM) i 50 Nm. W przypadku wariantu Panamera skraca to sprint do 100 km/h do 5,2 s i zwiększa jego prędkość maksymalną do 272 km/h. Odmiana Panamera 4 z napędem na wszystkie koła rozpędza się do 100 km/h w 4,8 sekundy i osiąga 270 km/h.

Porsche Panamera E-Hybrid

Sercem układu Porsche Panamera E-Hybrid jest zmodernizowany 4,0-litrowy silnik V8 biturbo. Moc nowo opracowanej jednostki elektrycznej wynosi 140 kW (190 KM). Wspólnie duet ten generuje moc systemową 500 kW (680 KM). Moment obrotowy osiąga imponujące 930 Nm. Porsche integruje silnik elektryczny z obudową kompleksowo przeprojektowanej 8-biegowej przekładni dwusprzęgłowej PDK.

Panamera Turbo E-Hybrid przyspiesza od 0 do 100 km/h w 3,2 s i rozwija prędkość maksymalną 315 km/h. Pojemność akumulatora wynosi obecnie 25,9 kWh. Zapewnia to do 91 km zasięgu w trybie elektrycznym w cyklu mieszanym WLTP lub 83–93 km w cyklu miejskim. Nowa pokładowa ładowarka AC o mocy 11 kW skraca czas ładowania w odpowiednich punktach do 2 godzin i 39 minut.

Warto dodać, że wkrótce zapewne pojawi się mocniejsza odmiana Turbo S.

Nowe Porsche Panamera – ceny w Polsce

Nowe Porsche Panamera można już zamawiać. W porównaniu do poprzednika model oferuje rozszerzone wyposażenie standardowe, w tym nowe zawieszenie pneumatyczne, reflektory matrycowe LED Matrix, wspomaganie parkowania ParkAssist, czy chłodzony schowek na smartfon z funkcją ładowania indukcyjnego.

  • Porsche Panamera od 499 000 zł
  • Porsche Panamera 4 od 518 000 zł
  • Porsche Panamera Turbo E-Hybrid od 932 000 zł

Pierwsze samochody trafią do klientów w marcu 2024 r.

Komentarze:

Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze