Karolina Chojnacka

Nowe etykiety na opony. Co się zmienia i czy wpłynie to na kierowców?

Od 1 maja 2021 roku wchodzą nowe wymogi europejskie dotyczące etykiet i oznaczeń na oponach . Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon – co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.

Jakie są zmiany w porównaniu do poprzednich etykiet?

Nowa etykieta zawiera te same trzy klasyfikacje co poprzednio – dotyczące efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomu hałasu. Jednak ikony klas w przyczepności na mokrej nawierzchni i efektywności paliwowej zostały przeprojektowane tak, by upodobnić je do etykiet urządzeń gospodarstwa domowego. Puste klasy zostały usunięte, a skala oznaczona jest literami od A do E. Ponadto, klasę hałasu zależną od poziomu decybeli podano w nowy sposób, przy użyciu liter od A do C.

Na nowej etykiecie wprowadzono dodatkowe piktogramy informujące o zwiększonej przyczepności opon na śniegu i/lub na lodzie (uwaga: piktogram dotyczący przyczepności na lodzie dotyczy tylko opon do samochodów osobowych). Pokazują one dopuszczalność użycia opony w określonych warunkach zimowych. Na etykietach, w zależności od modeli opon, może wystąpić sytuacja braku tych oznaczeń, tylko oznaczenia przyczepności na śniegu, tylko oznaczenia przyczepności na lodzie lub obu tych oznaczeń.

Nowe etykiety na opony

Przeczytaj też: Szukasz nowych opon? Pamiętaj o zasadzie 3P!

Do nowych etykiet dodano także kod QR, który można zeskanować – aby uzyskać łatwy dostęp do europejskiej bazy danych o produktach (EPREL), gdzie dostępna jest karta informacyjna produktu, którą można pobrać oraz etykieta opony. Zakres stosowania etykiety oznaczenia opon zostanie rozszerzony i obejmie również opony do samochodów ciężarowych i autobusów, w przypadku których do tej pory wymagane było jedynie przedstawianie klas etykiet w materiałach marketingowych i technicznych materiałach promocyjnych.

Celem zmian jest zwiększenie bezpieczeństwa, ochrony zdrowia oraz efektywności ekonomicznej i środowiskowej transportu drogowego przez dostarczanie użytkownikom końcowym obiektywnych, wiarygodnych i porównywalnych informacji na temat opon – co pozwoli im na wybór opon o wyższej efektywności paliwowej, większe bezpieczeństwo na drodze i niższą emisję hałasu.

Odnowiona etykieta to także mniejszy, negatywny  wpływ na środowisko. Ma na celu pomoc użytkownikowi końcowemu w wyborze bardziej paliwooszczędnych opon – a w konsekwencji zmniejszenie emisji CO2 przez pojazd do środowiska. Informacja odnośnie poziomu hałasu pomoże w redukcji zanieczyszczenia hałasem związanym ruchem drogowym. Wybierając opony należące do najwyższej klasy pod względem energooszczędności zużycie energii będzie nawet o 45 TWh rocznie niższe. Odpowiada to oszczędności około 15 milionów ton emisji CO2 rocznie.

Jakie kategorie opon są objęte przepisami o nowych etykietach?

Opony do samochodów osobowych, z napędem 4×4, SUV-ów, van-ów, lekkich ciężarówek, ciężarówek i autobusów.

Na jakich materiałach muszą być umieszczane etykiety?

W papierowych ofertach sprzedaży na odległość, we wszelkich reklamach wizualnych dotyczących konkretnego typu opony, we wszelkich technicznych materiałach promocyjnych dotyczących konkretnego typu opony. W materiałach na temat kilku typów opon etykiety mogą nie być umieszczane.

Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach stacjonarnych i salonach samochodowych?

Naklejone na każdej z opon bądź przekazywane w formie drukowanej, jeśli dotyczy partii (więcej niż jednej liczby) identycznych opon. W sytuacji, gdy opony oferowane do sprzedaży nie są̨ widoczne dla użytkownika końcowego w momencie sprzedaży, dystrybutorzy zapewniają̨ dostarczenie egzemplarza etykiety opony przed sprzedażą̨.

W przypadku salonów samochodowych, przed sprzedażą, klientowi dostarczana jest etykieta odnośnie opon sprzedawanych wraz z pojazdem lub montowanych w sprzedawanym pojeździe oraz dostęp do karty informacyjnej produktu.

Nowe etykiety na opony

Przeczytaj też: Opony całoroczne – wiemy, dlaczego europejscy kierowcy coraz chętniej je wybierają!

Gdzie będzie można znaleźć nowe etykiety w sklepach internetowych?

Grafika etykiety opony musi być umieszczona w pobliżu podanej ceny za oponę oraz musi być dostęp do karty informacyjnej produktu. Etykietę można udostępniać́ dla konkretnego typu opony za pomocą̨ wyświetlania rozwijanego.

Gdzie będzie można uzyskać dostęp do etykiety każdej opony na rynku UE?

W bazie EPREL (europejska baza danych o produktach). Będzie można sprawdzić prawdziwość danej etykiety wchodząc poprzez jej kod QR albo wchodząc na stronę internetową producenta, gdzie będą umieszczone linki do bazy EPREL przy danych oponach. Dane w bazie EPREL, które muszą być zgodne z etykietą wprowadzającą.

 

Źródło informacji: Polski Związek Przemysłu Oponiarskiego (PZPO), opracowanie własne

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Opel Manta GSe ElektroMOD – bezemisyjny neo-klasyk. Jego nowe oblicze wyświetla grafikę i komunikaty tekstowe!

Opel Manta przechodzi transformację w bezemisyjnego ElektroMODa z nowoczesnym obliczem. Nowe oblicze Opla z Pixel-Vizorem wyświetla grafikę i komunikaty tekstowe! Elektryzuje?

Oryginalna Manta z geometrycznym układem reflektorów, charakterystycznym grillem i znakiem błyskawicy „Blitz” była już inspiracją dla nowego oblicza Opla zwanego Vizor i wdrożonego w modelach Mokka i Crossland. Teraz w samochodzie Opel Manta GSe ElektroMOD pomysł ten zrealizowano w jeszcze bardziej innowacyjnym wydaniu, jako wyrazisty Pixel-Vizor.

Opel Manta GSe ElektroMOD

Przeczytaj też: Opel Mokka-e – pierwsza jazda. Ekscentrycznie wyglądający mieszczuch

Opel Pixel-Vizor rozciągający się przez całą szerokość przodu jest nie tylko elementem ochronnym, ale służy także do prezentacji cyfrowych efektów specjalnych. Za jego pośrednictwem Manta GSe potrafi komunikować się z otoczeniem. „Moje niemieckie serce zostało zELEKTRyfikowane” — można przeczytać na nowym przodzie. „Jestem bezemisyjna”, „Jestem ElektroMODem” — dodaje GSe i wyświetla sylwetkę manty płynącej przez Pixel-Vizor.

Manta GSe ElektroMOD nawiązuje do Opla Manty A z 1970 roku. Jednocześnie samochód jest ukłonem w stronę coraz liczniejszej społeczności fanów, którzy przebudowują takie klasyki jak Manta w tzw. restomody, wyposażając je w nowoczesne rozwiązania techniczne i stylistyczne. Zasilana wyłącznie z akumulatorów Manta GSe ElektroMOD ma w pełni cyfrowy kokpit . Jak każdy sportowy i oryginalny Opel GSe prezentuje swoje ambicje wyrażone w nazwie. MOD oznacza zmianę — techniczne i stylistyczne MODyfikacje, a także MODernizację zgodną ze zrównoważonym stylem życia.

Przeczytaj też: Nowy Opel Crossland – pierwsza jazda. Wszechstronny, funkcjonalny, idealny dla rodziny

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Ford Mustang Mach1 o numerze VIN 001 sprzedany za rekordową kwotę!

Mach1 to jedna z najbardziej znanych nazw, jakie towarzyszą Mustangowi w jego ponad 55-letniej historii produkcji. Ford przywrócił go do produkcji na rok modelowy 2021, co spotkało się z entuzjastycznym przyjęciem. Ford Mustang Mach1 o numerze VIN 001 został właśnie sprzedany za rekordową kwotę!

Ford sprzedał na aukcji charytatywnej w Scottsdale powracającego na rynek po 17 latach przerwy Mustanga Mach1. Pod młotek trafił unikatowy egzemplarz z numerem VIN 001, który został sprzedany za kwotę 500 tysięcy dolarów.

Ford Mustang Mach1 o numerze VIN 001

500 tysięcy dolarów pozyskane ze sprzedaży samochodu na aukcji zostanie w całości przekazane Juvenile Diabetes Research Foundation – organizacji non-profit, która wspiera badania nad leczeniem i profilaktyką cukrzycy typu 1. Ford wspołpracuje z nią już od 38 lat. 

Ford Mustang Mach1 o numerze VIN 001

Przeczytaj też: Ford Mustang najpopularniejszy na świecie

Samochód o numerze VIN 001 wyposażony jest w 5-litrowy silnik Coyote V8 o mocy 460 KM i 6-biegową manualną skrzynię biegów Tremec. Ten Mach1 został pomalowany na unikatowy dla modelu kolor Fighter Jet Gray i został wyposażony w specjalny pakiet, który zawiera m.in. 19-calowe felgi aluminiowe, opony Michelin Pilot Sport Cup 2 czy tylny spojler z klapą Gurneya.

Ford Mustang Mach1 o numerze VIN 001

Mustanga Mach1 w standardowej sprzedaży można zamawiać także w Europie. Polskie ceny rozpoczynają się od 283 710 złotych, a do wyboru są dwie wersje z 5-litrowym silnikiem V8 – z 6-biegową manualną skrzynią biegów oraz 10-stopniową przekładnią automatyczną.

Przeczytaj też: Test Ford Mustang GT 5.0 V8 Fastback – „nie było Ciebie tyle lat…”

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Samochód przyszłości powstanie… dzięki grze komputerowej?

Przy opracowywaniu i testowaniu inteligentnego, skomunikowanego ze światem samochodu jutra pomaga szeroka gama rozwiązań technicznych. Poza sztuczną inteligencją kluczową rolę odgrywają tu silniki gier komputerowych.

Rozwiązania z branży gier sprawdzają się w rozwoju motoryzacji. Porsche Engineering realizuje projekt inteligentnego pojazdu przyszłości z pomocą silników gier komputerowych. Pozwalają one generować fotorealistyczne obrazy i uzyskiwać fizycznie poprawne zachowanie obiektów w grach wideo.

Porsche wykorzystuje pakiety oprogramowania między innymi do wirtualnego opracowywania oraz testowania funkcji jazdy wysoce zautomatyzowanej. Producent ze Stuttgartu zapewnia, że skraca to czas projektowania, ogranicza koszty i zwiększa bezpieczeństwo mobilności. 

Porsche Engineering opracowuje inteligentny pojazd przyszłości z pomocą silników gier komputerowych

Przeczytaj też: Jechał 210 km/h za kierownicą Porsche. Auto zostało skonfiskowane i trafi na licytację!

Algorytmy systemów wspomagających wymagają licznych szkoleń i walidacji – a jednak nie każde zdarzenie wymagające sprawdzenia ma miejsce podczas „prawdziwych” jazd próbnych. Jazdy symulowane za pomocą silników gier komputerowych mają tę zaletę, że można je powtarzać tak często, jak potrzeba, oraz modyfikować w najdrobniejszych szczegółach. Oprócz rzeczywistych i wirtualnych testów Porsche Engineering korzysta także z form mieszanych, gdy prawdziwy samochód może reagować na wirtualne obiekty.

Dirk Lappe, dyrektor Porsche Engineering ds. technicznych, powiedział:

Przy opracowywaniu i testowaniu inteligentnego, skomunikowanego ze światem samochodu jutra pomaga szeroka gama rozwiązań technicznych. Poza sztuczną inteligencją kluczową rolę odgrywają tu silniki gier komputerowych – z pomocą syntetycznych danych z czujników „szkolą” systemy wspomagające kierowcę. Dzięki temu można szczegółowo przeanalizować każdy scenariusz i każdą ewentualność.

Zastosowanie silników gier komputerowych sprowadza się nie tylko do „szkolenia” systemów wspomagających. Pomaga też w ograniczeniu liczby rzeczywistych prototypów podczas testowania samochodów, a tym samym pozwala oszczędzać pieniądze. Porsche Engineering korzysta w tym zakresie z samodzielnie opracowanego narzędzia Visual Engineering Tool, które może służyć między innymi do szybkiego i efektywnego kosztowo ustalenia optymalnego rozmieszczenia komponentów – na bazie danych CAD i rozszerzonej rzeczywistości (AR) lub przy pomocy gogli wirtualnej rzeczywistości (VR).

Porsche Engineering opracowuje inteligentny pojazd przyszłości z pomocą silników gier komputerowych

Przeczytaj też: Porsche 911 jako terenówka? Musicie to zobaczyć!

W przyszłości silniki gier komputerowych mogą też poprawić komfort zakupów. Porsche testuje obecnie tzw. konfigurator samochodów z wykorzystaniem wirtualnej rzeczywistości – klienci Porsche Centrów po założeniu gogli VR zobaczą niemal fotorealistyczną, trójwymiarową symulację skonfigurowanego pojazdu.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Nissan X-Trail w przyszłym roku trafi do Europy. Na razie zadebiutował w Chinach

Latem przyszłego roku do gamy crossoverów Nissana w Europie dołączy X-Trail.

Nowy Nissan X-Trail to czwarta generacja popularnego rodzinnego SUV-a, która zachowuje sprawdzone rozwiązania poprzednich generacji i oferuje kierowcom uniwersalne wnętrze z licznymi możliwościami konfiguracji oraz najnowsze technologie.

Nissan X-Trail

Przeczytaj też: Nissan Ariya – opinia, dane techniczne, cena. Zobacz nasz film z prezentacji statycznej

Wymiary samochodu to 4,65 m długości i 2,71 m rozstawu osi. Nowy model jest więc o ok. 4 cm krótszy przy rozstawie osi wydłużonym o 5 mm. Od poprzednika odróżnia go nowa, bardziej kanciasta stylistyka.

Wewnątrz wzrok przykuwa deska rozdzielcza z zabudowanym wysoko 9-calowym ekranem centralnym, 12,3-calowym wyświetlaczem wskaźników za dopłatą i 10,8-calowym, kolorowym wyświetlaczem head-up.

Nissan X-Trail

Samochód został zbudowany na nowej platformie CMF-C, wspólnej z nowym Qashqaiem, zaprojektowanej z myślą o zastosowaniu zespołu napędowego e-POWER. Cechą systemu e-POWER jest wykorzystanie silnika benzynowego tylko do wytwarzania energii elektrycznej, natomiast koła napędzane są wyłącznie przez silnik elektryczny. Oznacza to, że jednostka benzynowa może zawsze działać w optymalnym zakresie obrotów, co zapewnia niższe zużycie paliwa oraz obniżenie emisji CO2 w porównaniu z tradycyjnym silnikiem spalinowym.

Nissan X-Trail

Dzięki wersji z napędem na obie osie, nowy X-Trail ma być idealny dla żądnych przygód rodzin, którym spodoba się jego wytrzymałość, uniwersalność oraz zaawansowany system napędu na wszystkie koła z możliwością konfiguracji na śnieg, szuter lub błoto, który daje pewność prowadzenia w trudnych warunkach – zarówno na drodze, jak i poza nią.

Przeczytaj też: Nissan, czyli dzieło słońca. Zobaczcie, jak zmieniał się logotyp marki na przestrzeni

Najnowsze