Nowe BMW C 400 X i C 400 GT – skutery po technicznej kuracji odmładzającej

25 marca 2021
24
Od kiedy w 2017 roku BMW Motorrad zaprezentowało model C 400 X, a rok później C 400 GT, oba skutery wyróżniały się w segmencie mobilności miejskiej zdecydowanie dynamiczną charakterystyką. Teraz BMW Motorrad wyostrza profil obu modeli poprzez kilka istotnych optymalizacji technicznych oraz nowe kolory i stylistykę.

Jednostka napędowa to nadal jednocylindrowy silnik o ulepszonej sprawności i mocy 34 K  przy 7500 obr/min oraz maksymalnym momencie obrotowym 35 Nm przy 5750 obr/min. Za transmisję napędu odpowiada bezstopniowa przekładnia CVT oraz sztywny skrętnie wahacz napędowy z ułożyskowaniem zapewniającym minimalne przenoszenie wibracji i możliwie najwyższy komfort.

W tym celu silnik został wyposażony w tak zwaną „elektroniczną manetkę” (elektroniczny gaz) i elektrycznie sterowaną przepustnicę oraz nowy sterownik. Dalsze optymalizacje to zmodyfikowana matryca i powłoka katalizatora, szerokopasmowa sonda lambda, modyfikacje głowicy cylindra, nowy czujnik na pokrywie alternatora, dostosowana wiązka kablowa i zmodyfikowana regulacja obrotów biegu jałowego. Nie ma już regulatora obrotów biegu jałowego w dolocie powietrza, a regulacja odbywa się za pomocą klapy obejściowej przepustnicy i układu zawirowania powietrza.

Przeczytaj też: Torby motocyklowe - BMW Motorrad prezentuje nową kolekcję tuż przed starem sezonu

Oprócz zgodności z homologacją Euro 5 zmodernizowany silnik ma przekonać do siebie kierowców przede wszystkim jeszcze bardziej płynną i czułą reakcją przepustnicy oraz większą stabilnością biegu jałowego. Oprócz elektronicznego gazu i nowego sterownika, stabilność pracy silnika zwiększają również zoptymalizowane sprężyny sprzęgła odśrodkowego. Zmniejszona została tolerancja siły sprężynowania, a siła została nieznacznie zwiększona, zaś prędkość obrotowa silnika nieco podwyższona przy załączania sprzęgła. Mniejsze tolerancje ograniczają zakres obrotów przy wysprzęglaniu, co eliminuje zbyt późne wysprzęglanie, jakie zdarzało się czasem w poprzednim modelu.

W ramach modernizacji technicznej nowe C 400 X i C 400 GT otrzymały również zoptymalizowany układ ASC. Zamiast dotychczasowej ręcznej rekalibracji – na przykład po zmianie opony – nowy układ ma teraz automatyczną kalibrację promienia. Ponadto nowy układ ASC został przystosowany do znacznie niższych przyczepności niż dotychczas. W trakcie jazdy ma dać się to zauważyć w czulszej reakcji i wyraźnie zwiększonym komforcie sterowania – zwłaszcza na mokrych i śliskich nawierzchniach. Dezaktywacja układu ASC nie jest już konieczna.

Przeczytaj też: Piękna, młoda motocyklistka i gwiazda Twittera to tak naprawdę 50-letni mężczyzna! Już nie tak piękny

Zmodernizowany został również układ hamulcowy nowego BMW C 400 X i C 400 GT. Dzięki nowym zaciskom hamulcowym, dwutarczowy hamulec z przodu ma oferować teraz stabilniejszy i wyraźnie wyczuwalny opór oraz sprawniejsze cofanie tłoczków. Towarzyszy temu wyrównany skok dźwigni hamulca tylnego po lewej i przedniego po prawej stronie, co daje symetryczne odczucie hamowania.

Znacznie większy komfort ma oferować zoptymalizowane oświetlenie schowka (pojemność 31 l, z Flexcase 45 l) pod siedzeniem. Teraz światło nie jest już umieszczone z boku, ale z góry, co zapewnia jeszcze lepsze oświetlenie. Oprócz gniazda 12 V w wyposażeniu znajduje się też gniazdo ładowania USB w prawym przednim schowku.

Wszystkie nowości BMW C 400 X i C 400 GT:

  • Mocny silnik jednocylindrowy z homologacją Euro 5, elektronicznym sterowaniem przepustnicą, nowym sterownikiem silnika i ulepszonym sprzęgłem odśrodkowym.
  • Zoptymalizowane właściwości biegu jałowego.
  • Automatyczna kontrola stabilności (ASC) z automatyczną kalibracją promienia i bardziej dokładną regulacją.
  • Układ hamulcowy z nowymi zaciskami przednimi, wyraźnie wyczuwalnym oporem i wyrównanym skokami dźwigni hamulca przedniego i tylnego.
  • Schowek pod siedzeniem z optymalnym oświetleniem i gniazdem ładowania USB w schowku z przodu po prawej stronie.
  • Dwie nowe atrakcyjne opcje kolorystyczne, a także warianty stylistyczne „Sport” (C 400 X) i „Triple Black” (C 400 GT).

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!