Karolina Chojnacka

Nowa Kia Sorento w wersji Plug-in Hybrid zaprezentowana! Wiemy, kiedy ruszy sprzedaż!

Kia Motors zaprezentowała nowe Sorento w wersji Plug-in Hybrid, czyli SUV-a z zespołem napędowym o bardzo niskiej emisji dwutlenku węgla. Nowe Sorento Plug-in Hybrid to już drugi model ze zelektryfikowanym zespołem napędowym – obok Sorento Hybrid – w gamie Sorento czwartej generacji. Do napędu nowej odmiany służy mocna benzynowa jednostka napędowa z turbodoładowaniem, akumulator o sporej pojemności i silnik elektryczny o dużej mocy. Na krótkich dystansach Sorento Plug-in Hybrid może być więc wykorzystywane jako bezemisyjne auto elektryczne.

Sorento czwartej generacji zostało skonstruowane na nowej platformie, która zapewnia nie tylko maksymalną przestronność wnętrza i funkcjonalność, ale również miejsce na dodatkowe elementy hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in. Ponadto Sorento Plug-in Hybrid oferuje zarówno obszerny bagażnik, jak i aż siedem miejsc siedzących – podobnie, jak pozostałe wersje silnikowe w gamie flagowego SUV-a marki Kia.

Nowa Kia Sorento w wersji Plug-in Hybrid zaprezentowana! Wiemy, kiedy ruszy sprzedaż!

Sorento Plug-in Hybrid to nie tylko model o najniższej emisji dwutlenku węgla w gamie SUV-ów marki Kia w Europie, ale także najmocniejszy. Sercem hybrydowego zespołu napędowego jest benzynowy, turbodoładowany, 1,6-litrowy silnik T-GDi z bezpośrednim wtryskiem paliwa, który generuje maksymalną moc wynoszącą 180 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 265 Nm.

Spalinowa jednostka napędowa jest wyposażona w najnowsze innowacje zastosowane w silnikach z rodziny Smartstream, w tym w układ zmiennego w sposób ciągły czasu otwarcia i zamknięcia zaworów dolotowych (Continuously Variable Valve Duration), który steruje ich pracą w zależności od obciążenia silnika. Umożliwia mu to pracę w różnych cyklach spalania, co wpływa na poprawę jego osiągów i na obniżenie zużycia paliwa.

Spalinową jednostkę napędową wspierają akumulator litowo-jonowy o pojemności energetycznej 13,8 kWh oraz silnik elektryczny, który wytwarza maksymalną moc 66,9 kW i maksymalny moment obrotowy wynoszący 304 Nm.

Moc zespołu napędowego Sorento Plug-in Hybrid wynosi 265 KM, a maksymalny moment obrotowy – 350 Nm.

Zasięg na energii elektrycznej Sorento Plug-in Hybrid zgodnie ze słowami producenta ma wystarczać, aby wykonać większość codziennych  podróży z wykorzystaniem wyłącznie napędu elektrycznego. Wielkość zasięgu na energii elektrycznej oraz emisja dwutlenku węgla jeszcze oczekują na homologację i mają zostać podane do wiadomości przed wprowadzeniem samochodu do sprzedaży.

Moment obrotowy jest przekazywany na cztery koła za pośrednictwem sześciostopniowej przekładni automatycznej. Umożliwia ona równoległe przenoszenie momentu obrotowego spalinowej jednostki napędowej i silnika elektrycznego, przy minimalnych stratach energii.  Dzięki temu reakcja zespołu napędowego na przyspieszenie przy dowolnej prędkości ma być natychmiastowa, a dostęp przy wyższych prędkościach do mocy zgromadzonej w akumulatorze – bezpośredni.

Szereg innowacji technologicznych zastosowanych w układzie napędowym Sorento Plug-in Hybrid sprawia, że jest ono najbardziej zaawansowanym i wydajnym samochodem tego typu w historii marki Kia. W modelu tym po raz pierwszy zastosowano niezależny układ chłodzenia cieczą wysokonapięciowego akumulatora, który zapewnia optymalne zarządzanie jego temperaturą oraz wydajność. W wirniku silnika elektrycznego o mocy 66,9 kW zastosowano nowy dwustopniowy proces laminowania, który ma za zadanie zmniejszać hałas i wibracje.

Nowa Kia Sorento w wersji Plug-in Hybrid zaprezentowana! Wiemy, kiedy ruszy sprzedaż!

Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in – podobnie, jak jego odmiany z napędem hybrydowym i z silnikiem Diesla –  oferuje miejsca dla nawet siedmiu pasażerów.

Nowa platforma podwoziowa – zaprojektowana na potrzeby średniej wielkości SUV-ów – stanowi podstawę konstrukcyjną Sorento Plug-in Hybrid i sprawia, że czwarta generacja flagowego SUV-a marki Kia oferuje bardzo przestronne wnętrze i obszerny bagażnik, mimo akumulatora, który jest umieszczony pod podłogą kabiny. Sorento Plug-in Hybrid w wersji 7-osobowej ma bagażnik o pojemności do 809 litrów. 

Nowa Kia Sorento w wersji Plug-in Hybrid zaprezentowana! Wiemy, kiedy ruszy sprzedaż!

Dwie subtelne różnice, które z wyglądu odróżniają Sorento Plug-in Hybrid od pozostałych wersji, to oznaczenie „eco plug-in” i port ładowania z tyłu na błotniku.

Z wyjątkiem nowej grafiki 12,3-calowego, cyfrowego zestawu wskaźników, która umożliwia kontrolę pracy hybrydowego zespołu napędowego typu plug-in, wnętrze topowego SUV-a marki Kia również pozostało niezmienione. Zestaw wskaźników zapewnia możliwość sprawdzenia stanu naładowania akumulatora i przepływu energii elektrycznej oraz obserwowanie pracy układu napędowego. System multimedialny z ekranem dotykowym o przekątnej 10,25 cala również oferuje nowe funkcje, np. lokalizację punktów ładowania.

System multimedialny z ekranem dotykowym umożliwia połączenie smartfona za pośrednictwem Apple CarPlay lub Android Auto. Do Sorento są oferowane 12-głośnikowy system audio renomowanej formy BOSE, który zapewnia przestrzenny dźwięk i znakomite brzmienie wszystkim pasażerom, a także system oświetlenia kabiny Mood Lighting z 64 kolorami światła do wyboru.

Sorento Plug-in Hybrid jest również wyposażone w system łączności ze światem zewnętrznym – UVO Connect, który zapewnia dostęp do informacji za pośrednictwem zarówno ekranu dotykowego w samochodzie, jak i smartfona. Usługi Kia Live dostarczają informacji na temat ruchu drogowego, prognozy pogody, interesujących miejsc, parkingów (włącznie z ceną, lokalizacją i dostępnością) oraz, oczywiście, o lokalizacji najbliższych punktów ładowania. System UVO Connect umożliwia również wysłanie trasy przygotowanej w domu do samochodu i sprawdzanie jego położenia.

Nowa Kia Sorento w wersji Plug-in Hybrid zaprezentowana! Wiemy, kiedy ruszy sprzedaż!

Sorento Plug-in Hybrid jest wyposażone w liczne zaawansowane systemy asystujące, które pomagają uniknąć kolizji lub, przynajmniej, zminimalizować jej skutki. Należą do nich system autonomicznego hamowania z funkcją wykrywania: pojazdów, przechodniów, rowerzystów oraz asystentem skrętu w lewo (Forward Collision-Avoidance Assist – FCA); asystent martwego pola rozszerzony o funkcję wyświetlania obrazu z kamer bocznych na wyświetlaczu centralnym (Blind-Spot View Monitor – BVM), system monitorowania otoczenia pojazdu z kamerą 360O (Surround View Monitor – SVM) i system automatycznie zmieniający tor jazdy w przypadku braku reakcji kierowcy na możliwość wystąpienia kolizji podczas zmiany pasa (Blind-spot Collision-Avoidance Assist – BCA); system rozpoznawania znaków ograniczeń prędkości i automatycznego dostosowywania prędkości do obowiązujących ograniczeń (Intelligent Speed Limit Assist – ISLA); aktywny tempomat z automatyczną regulacją odległości i funkcją stop&go (Smart Cruise Control with Stop&Go – SCC) wraz z dostosowaniem prędkości do danych z nawigacji (Navigation-based SCC – NSCC); asystent jazdy utrzymujący pojazd na pasie ruchu (Lane Following Assist – LFA); system ostrzegania o zmęczeniu kierowcy (Driver Attention Warning – DAW); asystent jazdy po autostradzie (Highway Driving Assist – HDA). Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in oferuje również system monitorujący za pomocą kamery i czujników przestrzeń za pojazdem podczas cofania (Rear View Monitor – RVM) i mogący aktywować hamulce w celu uniknięcia kolizji z pieszym lub z przeszkodą (Rear Cross-traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA). Funkcja bezpiecznego wysiadania z Sorento (Safe Exit Assist – SAE) zapobiega otwarciu tylnych drzwi, jeśli zostanie wykryty pojazd zbliżający się z tyłu (samochód lub rowerzysta).

Przeczytaj też: Nowa Kia Sorento będzie wyposażona w system zdalnego parkowania

W nowym Sorento po raz pierwszy zastosowano też system automatycznego hamowania po kolizji (Multi-Collision Brake), który łagodzi skutki ewentualnych wtórnych zderzeń. System  automatycznie uruchamia hamulce, gdy poduszki powietrzne zostaną aktywowane po pierwszym zderzeniu, aby chronić pasażerów przed skutkami kolejnych zderzeń czołowych lub bocznych.

Nowa Kia Sorento w wersji Plug-in Hybrid zaprezentowana! Wiemy, kiedy ruszy sprzedaż!

Sprzedaż nowego Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in rozpocznie się w 2021 roku z 7-letnią gwarancją lub do przebiegu 150.000 km, która obejmuje zarówno akumulator, jak i silnik elektryczny.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Polski zespół wystartuje w 24-godzinnym wyścigu na torze Le Mans! Cel: pierwsza dziesiątka

Motocykliści polskiego zespołu LRP Poland zmierzą się w najbliższy weekend w trzeciej rundzie mistrzostw świata FIM EWC, 24-godzinnym wyścigu na francuskim torze Le Mans. Za sterami BMW S1000RR z numerem 90 zmieniać się będą Bartłomiej Lewandowski, Dominik Vincon i Kamil Krzemień.

Cała trójka zawodników LRP Poland testowała już w Le Mans przez dwa dni w połowie lipca, prezentując rekordowe tempo, przygotowując świetne ustawienia swojego BMW S1000RR i dobierając odpowiednie mieszanki opon Pirelli.

Kamil Krzemień zdążył w ekspresowym tempie wrócić do zdrowia po lipcowym wypadku podczas europejskich mistrzostw Alpe Adria klasy Superbike na węgierskim Pannonia-Ringu. 19-latek z Katowic upadł tam nie z własnej winy, doznając kontuzji stopy i barku, ale dzięki intensywniej rehabilitacji będzie w stanie wrócić na motocykl już w najbliższy weekend:

Jesteśmy gotowi. Ostatnie tygodnie spędziłem na bardzo intensywnej rehabilitacji pod okiem profesjonalnego zespołu lekarzy i fizjoterapeutów, którym bardzo dziękuję za pomoc. Naszym celem był powrót do formy na poziomie przynajmniej 90% i plan został wykonany. Ostatni tydzień przed wylotem do Francji spędziłem na bardzo intensywnych treningach na siłowni i motocyklu, które moja stopa i bark zniosły bez problemu, dlatego jestem spokojny i bardzo zmotywowany. Podczas testów pokazaliśmy bardzo dobre tempo, więc liczymy na udany wyścig. Zobaczymy, co zafunduje nam pogoda, ale Le Mans pod tym względem zawsze płatało zawodnikom figle, dlatego jesteśmy na to przygotowani. Z mojej perspektywy pozytywem jest to, że nie będzie upalnie, a to pomoże jeśli chodzi o moją stopę i bark. Zawsze dobrze czułem się w trudnych i zmiennych warunkach, dlatego jesteśmy gotowi do walki niezależnie od pogody. Liczę, że ten weekend odmieni na lepsze mój dość pechowy do tej pory sezon 2020.

Przeczytaj też: Blechmann R 18 – nowy custom bike od BMW Motorrad

Po punktowanych finiszach w dwóch pierwszych rundach sezonu 2019-2020, 24h Bol d’Or i 8h Sepang, polski zespół zajmuje 17. pozycję w klasyfikacji generalnej mistrzostw świata. Rok temu ekipa Bartłomieja Lewandowskiego ukończyła zmagania w Le Mans na 25. miejscu w klasyfikacji generalnej i 12. w klasie Formula EWC, pokonując 775 okrążeń, czyli 3243 km.

Zmagania w Le Mans, trzecia runda sezonu FIM EWC 2019-2020, rozpoczną się w sobotę w samo południe i potrwają dokładnie dobę. Przed wyścigiem zawodników czekają treningi wolne oraz dwie serie kwalifikacji, które odbędą się w czwartek i piątek.

Bartłomiej Lewandowski, przed startem rywalizacji wyznał:

„Będzie to dla nas, jako teamu LRP Poland, piąty start w tym legendarnym wyścigu. Jesteśmy już na miejscu i przygotowujemy się do weekendu. Po bardzo długiej przerwie cała ekipa jest niesamowicie zmotywowana i gotowa do walki jak nigdy. Mamy za sobą udane testy, a Kamil wrócił już do zdrowia po niedawnej kontuzji, dlatego nasz cel minimum to finisz w pierwszej dziesiątce klasy EWC. Po cichu marzymy co prawda o pierwszej piątce, ale to w końcu najtrudniejszy wyścig na świecie i wszystko może się wydarzyć. Dzisiaj na torze przywitał nas dość silny wiatr i nieco niższe niż w ostatnich dniach temperatury, a prognozy zapowiadają deszcz w piątek i sobotę, więc może być ciekawie. Dla nas nie jest to problemem. Im trudniejsze warunki, tym lepiej.

Przeczytaj też: Akcesoria do motocykli z AliExpress

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Ponad 7 tysięcy samochodów z napędem elektrycznym jeździ po polskich drogach

Według danych z końca lipca 2020 roku, w Polsce było zarejestrowanych łącznie 13 057 samochodów osobowych z napędem elektrycznym oraz hybrydowym typu plug-in. To oznacza, że przez pierwsze siedem miesięcy 2020 roku przybyło ich 4061 sztuk – o 78% więcej niż w analogicznym okresie 2019 roku – wynika z Licznika Elektromobilności, uruchomionego przez PSPA oraz PZPM.

Pod koniec lipca 2020 roku po polskich drogach jeździło 7231 elektrycznych samochodów osobowych oraz 5826 sztuk aut z napędem hybrydowym plug-in.

Park elektrycznych pojazdów ciężarowych i dostawczych w analizowanym okresie zwiększył się do 621 sztuk. W dalszym ciągu rośnie też flota elektrycznych motorowerów i motocykli, która na koniec lipca osiągnęła liczbę 7748 sztuk.

Pod koniec ubiegłego miesiąca park autobusów elektrycznych w Polsce liczył 335 sztuk. Przez pierwsze siedem miesięcy bieżącego roku flota elektrobusów powiększyła się o 106 zeroemisyjnych pojazdów. W porówananiu do analogicznego okresu 2019 roku oznacza to zmianę aż o 172% r/r.

Ponad 13 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym jeździ po polskich drogach

Przeczytaj też: Czy właściciele samochodów elektrycznych i hybrydowych typu plug-in mogą zasilać swoje auta energią elektryczną ze źródeł odnawialnych?

Maciej Mazur, Dyrektor Zarządzający PSPA, wyznał:

Lipiec był – obiektywnie oceniając – miesiącem bez precedensu w historii polskiej elektrombilności. Po pierwsze, wdrożono program dopłat – pilotażowy i wymagający korekt, lecz sam fakt jego uruchomienia jest dla branży niezwykle istotny. Po drugie – Tesla udostępniła konfigurator swoich pojazdów w języku polskim oraz otworzyła oficjalny salon w Warszawie. Tymczasowy, lecz znów to ważny sygnał dla rynku. Po trzecie – zaprezentowano prototypy samochodów elektrycznych polskiej marki Izera. Niezależnie od potencjału biznesowego tego projektu, trzeba docenić jego wagę dla zwiększenia zainteresowania Polaków elektromobilnością. Oprócz tego, odnotowujemy stały rozwój infrastruktury ładowania oraz wzrost liczby rejestracji samochodów zelektryfikowanych – i to wszystko w trudnym okresie trwającej pandemii.

Ponad 13 tysięcy samochodów osobowych z napędem elektrycznym jeździ po polskich drogach

Jakub Faryś, Prezes PZPM dodaje: 

Z perspektywy kilkumiesięcznego spowolnienia w  branży motoryzacyjnej wywołanego okresem pandemii, cieszy rosnące  zainteresowanie pojazdami z alternatywnymi napędami. Pozostaje mieć nadzieję, że ten trend utrzyma się i samochodów elektrycznych  będzie przybywać, choć  dotychczasowa  liczba wniosków o dopłaty w ramach programów:   „Zielony samochód”, „eVAN” i  „Koliber”   pokazuje, że założenia kolejnych programów wsparcia elektromobilności powinny być w znacznym stopniu  zmodyfikowane.  To ważne szczególnie wobec kolejnego programu skierowanego do przedsiębiorców, bo w Polsce rejestracje nowych samochodów osobowych  do firm stanowią ok. 75 proc. rynku. Niezwykle budujący jest tak wysoki wzrost rejestracji nowych elektrycznych autobusów miejskich. Co prawda jest to segment, który z uwagi na planowość zakupów okazał się najmniej wrażliwy na skutki pandemii, to niestety może ucierpieć w efekcie oszczędności wdrażanych obecnie przez samorządy.

Przeczytaj też: Autostrada elektryczna otwarta w Niemczech

Wraz ze wzrostem liczby pojazdów z napędem elektrycznym, rozwija się również infrastruktura ładowania. Pod koniec lipca w Polsce funkcjonowały 1224 ogólnodostępne stacje ładowania pojazdów elektrycznych (2319 punktów). 33% z nich stanowiły szybkie stacje ładowania prądem stałym (DC), a 67% wolne ładowarki prądu przemiennego (AC) o mocy mniejszej lub równej 22 kW. W lipcu uruchomiono 30 nowych, ogólnodostępnych stacji ładowania (61 punktów).

Najnowsze

Karolina Chojnacka

BEZ CHEMII NA DRODZE – rusza nowa kampania społeczna

W ostatnich tygodniach media często donosiły o wypadkach drogowych spowodowanych przez kierowców pod wpływem środków odurzających. W odpowiedzi na ten niestety wciąż narastający problem rusza kampania informacyjno-perswazyjna BEZ CHEMII NA DRODZE finansowana przez Ministerstwo Zdrowia.

Kampania skierowana jest do wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Kampania BEZ CHEMII NA DRODZE ma charakter informacyjno-perswazyjny. W ramach kampanii przewidziane są działania edukacyjne dla różnych grup odbiorców, w tym emisja spotów radiowych i wideo, działania w mediach społecznościowych i w Internecie, a także opracowanie i produkcja niezbędnych materiałów do bezpośrednich działań psychoedukacyjnych. Działania te mają dostarczyć niezbędnej wiedzy o zachowaniach ryzykownych, zagrożeniach i sposobach ich rozpoznania, a także prawnych i finansowych konsekwencjach związanych z jazdą po środkach odurzających i alkoholu. Jednym z narzędzi kampanii jest portal: bezchemiinadrodze.pl

Badania dotyczące skali problemu używania substancji psychoaktywnych w ruchu drogowym, a także przyzwolenia społecznego na to zjawisko, wskazują, że potrzebne jest podejmowanie działań, które poprzez wzmacnianie postaw nieużywania substancji psychoaktywnych pomogłyby zwiększać bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Według badań PBS w 2011 roku 57% Polaków miało styczność z kampaniami dot. prowadzenia pojazdów pod wpływem alkoholu. Równocześnie 65% badanych twierdzi, że kampanie takie mają wpływ na ich zachowania.

Przeczytaj też: Absolutnie bezpieczni – nowa kampania społeczna

Kampania nastawiona jest na rozpowszechnianie informacji na temat ryzyka wypadków związanego z używaniem substancji psychoaktywnych podczas prowadzenia pojazdów. Cele kampanii to przede wszystkim:

• poprawa wiedzy kierowców na temat prawnych konsekwencji i ryzyka wiążącego się z prowadzeniem pojazdów pod wpływem alkoholu, środków odurzających, substancji psychotropowych i nowych substancji psychoaktywnych;

• wzrost liczby uczestników ruchu drogowego deklarujących brak akceptacji dla używania substancji psychoaktywnych;

• wzrost poziomu wiedzy rodziców dzieci i młodzieży szkolnej na temat roli mechanizmu modelowania w kształtowaniu bezpiecznych zachowań dzieci i młodzieży w ruchu drogowym;

• wzrost kompetencji rodziców dotyczących monitorowania zachowań dziecka  oraz wyznaczania i egzekwowania ustalonych zasad.

Inicjatorem kampanii jest Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, a realizatorem Fundacja Poza Schematami. Kampania jest współfinansowana w ramach Narodowego Programu Zdrowia.

Przeczytaj też: Polaku Nie Jedź Na Zderzaku – nowa kampania społeczna

Najnowsze

Przewóz materiałów niebezpiecznych ciężarówką z niesprawnymi hamulcami? A czemu nie

W pełni sprawne hamulce? Kierowca który nie przekracza czasu pracy i jedzie wypoczęty? A po co? Przecież to tylko ważący dziesiątki ton zestaw, przewożący materiały niebezpieczne.

Patrol radomskiej ITD zatrzymał zestaw na odcinku drogi krajowej numer 79 w Sycynie koło Zwolenia. Ciągnik siodłowy jechał z opróżnioną cysterną do przewozu asfaltu, czyli produktu podlegającemu szczegółowym przepisom umowy o przewozie materiałów niebezpiecznych (ADR).

Mając sądowy zakaz, prowadził niesprawną ciężarówkę z przyczepą. A to nie wszystko

W trakcie analizy czasu pracy kierowcy funkcjonariuszka ITD nabrała podejrzeń, że instalacja tachografu ciężarówki mogła zostać przerobiona w celu fałszowania zapisów czasu pracy kierowcy. Zestaw skierowano do uprawnionego serwisu tachografów w Radomiu. Tam potwierdziły się wstępne przypuszczenia. W tachografie pojazdu był zamontowany i ukryty dodatkowy impulsator ruchu. Za pomocą pilota kierowca mógł zdalnie zmieniać w każdej chwili aktywności w tachografie cyfrowym. Urządzenie umożliwiało więc rejestrowanie rzekomego odpoczynku podczas jazdy, co służy ukryciu popełnionych naruszeń norm czasu pracy.

To nie była jedyna, poważna nieprawidłowość ujawniona w trakcie tej kontroli. Stan techniczny ciężarówki również pozostawiał wiele do życzenia. Dwie tarcze hamulcowe na pierwszej osi ciągnika siodłowego były mocno popękane na całej szerokości.

Pojazdu z oponami w tak fatalnym stanie jeszcze nie widzieliście

Inspektorzy zatrzymali dowód rejestracyjny niesprawnego pojazdu i zakazali jego dalszej jazdy do czasu wymiany tarcz hamulcowych. Kierujący został ukarany mandatem. Zdecydowanie dotkliwsze konsekwencje finansowe grożą przewoźnikowi. Wobec przedsiębiorcy wszczęto dwa odrębne postępowania administracyjne, zagrożone karą w wysokości 12 tysięcy złotych. Oprócz tego będzie musiał zapłacić za usługi wykonane w serwisie tachografów, czyli za demontaż wyłącznika i doprowadzenia urządzenia rejestrującego do stanu zgodnego z prawem.

Najnowsze