Nowa Kia Sorento będzie wyposażona w system zdalnego parkowania

19 sierpnia 2020
1
Nowa Kia Sorento będzie mogła wjechać w miejsce parkingowe i z niego wyjechać bez kierowcy na pokładzie. Wszystko dzięki systemowi zdalnego parkowania – Remote Smart Parking Assist. System ten, zdalnie za pomocą pilota, pomaga wjechać samochodem w ciasne miejsce parkingowe i wyjechać z niego.

Sorento czwartej generacji będzie pierwszą Kią sprzedawaną w Europie z systemem Remote Smart Parking Assist, czyli RSPA, który ułatwia parkowanie w ciasnych miejscach postojowych. Zdalny asystent parkowania sprawi, że wysiadanie z auta i dostęp do kabiny będą bezproblemowe, gdy samochód trzeba będzie zaparkować w wąskiej luce między innymi pojazdami lub gdy inne auta zaparkują bardzo blisko Sorento.

Jak ten system działa? W wypadku korzystania ze zdalnego asystenta parkowania kierowca oraz wszyscy pasażerowie muszą wysiąść z Sorento, aby ostatni etap parkowania wykonało ono automatycznie. 

System RSPA jest sterowany zdalnie za pomocą kluczyka i umożliwia samodzielny wjazd lub wyjazd Sorento zarówno przodem, jak i tyłem z miejsca parkingowego. Przed wjazdem kierowca musi ustawić auto centralnie przed miejscem parkingowym. System kontroluje przyspieszanie, hamowanie i układ kierowniczy, aby wjechać samochodem w wolną przestrzeń lub umożliwić wyjazd z niej, jednocześnie monitorując otoczenie za pomocą czujników ultradźwiękowych.

Jeżeli system wykryje ryzyko potencjalnej kolizji lub zagrożenie w postaci zbliżającego się samochodu, rowerzysty lub pieszego, automatycznie uruchomi hamulce i dokończy parkowanie dopiero wtedy, gdy tor jazdy będzie wolny.

To jednak nie wszystkie technologie zwiększające bezpieczeństwo parkowania. W nowym Sorento system zdalnego parkowania jest oferowany wraz z szeregiem innych udogodnień, które wspomagają kierowcę i zostały opracowane, aby zapewnić maksymalne bezpieczeństwo i komfort zarówno podczas parkowania, jak i opuszczania miejsc parkingowych. Należą do nich asystent unikania kolizji podczas parkowania (Parking Collision-Avoidance Assist Reverse – PCA-R) i asystent unikania kolizji podczas cofania (Rear Cross-Traffic Collision-Avoidance Assist – RCCA).

System PCA-R, który zapobiega kolizji z pieszymi i przeszkodami podczas parkowania, działa przy prędkości poniżej 10 km/h i wykorzystuje kamerę cofania oraz czujniki ultradźwiękowe.

Z kolei, system RCCA sprawia, że bezpieczniejszy jest wyjazd tyłem z garażu na drogę czy cofanie z miejsc parkingowych, usytuowanych prostopadle do drogi. System korzysta z radaru do kontrolowania martwych punktów z boku i z tyłu Sorento, aby monitorować ruch pojazdów, które podczas cofania mogłyby przejeżdżać za nim.

W wypadku obydwu systemów w pierwszej fazie ostrzegania kierowcy uruchamia się ostrzegawczy sygnał dźwiękowy, w drugiej – aby uniknąć kolizji – aktywowane są hamulce.

Sprzedaż nowego Sorento rozpocznie się tuż po zakończeniu tegorocznych wakacji. 

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!