Nocny wyścig w Azji
14 runda Mistrzostw Świata Formuły 1 odbędzie się w Singapurze. Marina Bay Circuit powita kierowców na pierwszym treningu o godzinie 18-tej. Podczas całego weekendu bolidy będą rywalizować przy sztucznym świetle.
Marina Bay Street Circuit
SingTel Singapore Grand Prix
Singapore
Długość toru: 5,073 km
Liczba okrążeń: 61
Dystans wyścigu: 309,316 km
Liczba zakrętów: 23 – 9 prawych i 14 lewych
Pełne otwarcie przepustnicy: 44 %
Największa prędkość: 297 km/h
Zużycie hamulców: bardzo wysokie
Liczba zmian biegów na okrążenie: 40
Garść informacji o Singapurze
Manuskrypty mówią o bujnie rozkwitającej, kosmopolitycznej wyspie zwanej Temasek, Morskim Mieście z początków XIV wieku; miejscu, które stało się centrum handlu dla kupców w różnych stron świata – Arabów, Chińczyków, Europejczyków, mieszkańców Indii i Malezji.
Kroniki opowiadają także o księciach panujących tutaj od VIII wieku. Jednym z nich był Sri Tri Buana (znany także jako Sang Nila Utama), który przybył na wyspę i zobaczył lwa. Odtąd Temasek nazywany był Singa Pura, co w traskrycie oznacza Miasto Lwa. Przez wiele lat nowe królestwo cieszyło się rozwijającą się wymianą handlową i relacjami dyplomatycznymi z wieloma krajami, po czym z niewyjaśnionych zaczęło upadać.
Dziesięć wieków później na wyspę przybył, aby – jak sam to określał „przywrócić temu miejscu dawną świetność” – Sir Stamford Raffles i zbudował siedzibę handlową dla British East India Company. Anglik stworzył na wyspie dzielnicę handlową – dzisiejsze Boat Quay, nazywane także Wall Street Singapuru. Dzięki swojej wizji i determinacji Raffles przywrócił blask i świetność temu miejscu.
GP Singapuru
Inauguracyjny wyścig Formuły 1 miał miejsce na Marina Bay Street Circuit 28 września 2008. Jest to wyjątkowy wyścig w kalendarzu F1, ponieważ odbywa się przy sztucznym oświetleniu.
Valerio Maioli S.p.a. z Ravenny we Włoszech zaprojektowali specjane oświetlenie zapewniające optymalną widoczność dla wyścigu odbywającego się w warunkach nocnych. Stworzenie odpowiedniego systemu wymagało użycia 108 423 m kabla, 240 stalowych pylonów i 1 485 lamp projekcyjnych o mocy 2000 wat każda, ustawionych co 4 m, które wymagają zasilania 3 180 000 W dostarczanego z 12 generatorów. Oświetlenie na poziomie 3000 luxów jest czterokrotnie jaśniejsze niż używane na stadionach sportowych. Poza budowanym ponad 2 miesiące systemem Marina Bay Circuit wyposażony jest w „Digiflags” – zamiast typowych flag używanych na innych torach – 35 tablic LED przekazywać będzie kierowcom potrzebne informacje.
Kierowcy uważają tor w Singapurze za taki, na którym trudno jest wyprzedzać. Zmiany wprowadzone na nim w tym sezonie z pewnością nie poprawią sytuacji. Zakręty pierwszy i piąty mają w tym roku wyższe krawężniki i położono nową nawierzchnię pomiędzy numerami 5 i 7. Szykana 10 oraz 13 i 14 zostały zwężone i przerobione, co będzie wymagało dodatkowego zmniejszenia prędkości przez kierowców. Dobrą wiadomością jest wprowadzenie zmian na wjeździe i wyjeździe z pitlane, na co narzekali zawodnicy. Obecnie wjazd znajduje się przed zakrętem 22, a wyjazd za zakrętem numer 1.
Wyścig odbywa się w przeciwnym kierunku do ruchu wskazówek zegara, a tor przebiega po dwóch mostach i pod główną trybuną. Poźnowieczorne i nocne godziny sprawiają, że temperatura nawierzchni jest oczywiście niższa niż temperatura powietrza. Może to powodować pojawienie się większej śliskości, a tym samym potrzebę użycia większej siły docisku. Zespoły przygotowują oczywiście zmiany w pakietach aerodynamicznych, a Bridgestone dostarcza miękkie i super miękkie opony.
Singapur w nocy |
fot. z archiwum autorki
|
Dzisiejszy Singapur jest połączeniem wielu kultur. Współgrają tutaj wpływy azjatyckie i zachodnie wartości i styl życia. Nie ma chyba drugiego podobnego miejsca na świecie. To właśnie tutaj, w rezerwacie Bukit Tomah Nature znajdującym się w obrębie miasta można oglądać niesamowitą różnorodność przyrody – z większą liczbą odmian drzew niż w całej Ameryce Południowej! Największy park ptaków w południowo-wschodniej Azji – The Jurong Bird Park znajduje się na wyciągnięcie ręki. W Singapurze miłośnicy zwierząt mogą wybrać się także na nocne safari, wędrując poprzez mangrowy szlak w otoczeniu niezliczonych nietoperzy i lemurów.
Dla wielbicieli historii gratką będzie wizyta w Buddha Tooth Relic Temple & Museum stanowiącym kulturalny pomnik tego rejonu. To tutaj w stupie zbudowanej z 420 kg podarowanego przez wiernych złota, znajduje się podobno ząb Buddy.
Jeśli będziemy chcieli bardziej zagłębić się w dzieje Azji, to o 5 tysiącach latach jej historii z pewnością dowiemy się wiele w Asian Civilisations Museum. Zarówno dorośli jak i dzieci zachwyceni będą wizytą w Mint Museum for Toys. Powrót do lat dzieciństwa przypomną nam tutaj eksponaty zabawek z 25 krajów. Także tutaj 120-letnie National Museum of Singapore prezentuje historię za pomocą innowacyjnych technologii medialnych, przenosząc nas w świat tutejszej kultury poprzez opowieści o architekturze, modzie, potrawach, filmie i fotografi.
Po zwiedzaniu warto udać się na Sentosa Island, aby odwiedzić Butterfly Park and Insects Kingdom z 1500 żywych motyli w 50 gatunkach albo zajrzeć do Dolphin Lagoon, aby poobserwować nadzwyczaj inteligentne delfiny w trakcie sesji treningowych pokazujących ich naturalne zdolności wodnych spacerów na ogonach.
Turyści mają w Singapurze do dyspozycji bardzo rozwinięty, szybki system komunikacyjny, co umożliwia błyskawiczne przemieszczanie się od jednej do drugiej atrakcji. A jest tutaj co oglądać i z pewnością warto wracać, gdy ma się wrażenie, że jeszcze wielu miejsc nie zobaczyliśmy.
Marina Bay Circuit |
fot. BMW
|
Najnowsze
-
MotoMikołajki.pl 2024 edycja XVI
7 grudnia już po raz XVI odbędą się warszawskie MotoMikołajki.pl -
Nowa Toyota Hilux Mild-hybrid 48V od 170 900 zł netto
-
DACIA DUSTER ZDOBYWA TYTUŁ CAR OF THE YEAR POLSKA 2025
-
LEXUS RC SKOŃCZYŁ 10 LAT. PIERWSZE COUPE Z NAPĘDEM HYBRYDOWYM I WERSJA RC F Z SILNIKIEM V8
-
Test Skoda Enyaq Coupe RS Maxx. Ile warta jest najdroższa Skoda w historii?
Zostaw komentarz: