Nissan GT-R NISMO oficjalnie zaprezentowany. Znamy cenę!

11 lipca 2019
Oficjalna prezentacja odbyła się w Niemczech, gdzie każdy kierowca znajdzie zarówno szybkie autostrady, jak i tory wyścigowe, na których może doświadczyć „w pełni wyścigowych osiągów” Nissana GT‑R NISMO. Zobaczcie, jak Nissan mocno poprawił swoje osiągi!

Nissan GT‑R NISMO 2020 to kulminacja możliwości dwóch najważniejszych symboli marki Nissan: GT‑R – reprezentującego 50 lat chlubnej historii, rodowodu i wyścigowych sukcesów śledzonych przez rzeszę fanów na całym świecie – oraz NISMO, czyli NISsan MOtorsports International Co., wewnętrznego działu tuningowego Nissana, który z maniakalną wręcz perfekcją dopracowuje najdrobniejsze szczegóły. 

W GT‑R NISMO 2020 najważniejsza jest pełna równowaga. Nowe, sprawdzone w wyścigach turbosprężarki, ulepszone sterowanie zmianą biegów, lżejsze podzespoły, obniżona całkowita masa oraz zmodernizowane hamulce, koła i opony – to rozwiązania, które przyczyniły się do skrócenia czasu okrążenia toru testowego Nissana o 2,5 sekundy, nie wspominając o poprawie stabilności przy typowych dla modelu GT‑R wysokich prędkościach, dochodzących do 300 km/h. Oto jak Nissan uzyskał tę znaczącą poprawę osiągów.

Każdy silnik VR38DETT jest od początku do końca montowany ręcznie w specjalnym, sterylnym pomieszczeniu przez najwyższej klasy mechaników zwanych takumi. Owa ścisła elita mająca prawo używania tego tytułu pracuje z zaangażowaniem i precyzją godnymi rzemieślnika-artysty. Jak każdy artysta, takumi podpisuje swoje dzieło, umieszczając na silniku specjalną aluminiową tabliczkę ze swoim nazwiskiem na dowód, że jednostka spełnia wyznaczony standard.

Nowe turbosprężarki zastosowane w samochodzie są takie same, jak podzespoły w GT3, czyli wyścigowej wersji GT‑R. Koło turbiny ma 10 łopatek (o jedną mniej w porównaniu z aktualnym modelem), a same łopatki są o 0,3 mm cieńsze. Przekłada się to na obniżenie masy aż o 14,5%, a tym samym na zmniejszenie bezwładności (o 24%), a więc na większą dynamikę reakcji. 

Zmodyfikowany tytanowy tłumik charakteryzuje się bardziej wyrazistym, ale nie natarczywym tonem rozbrzmiewającym w kabinie. Z zewnątrz lżejszy układ wydechowy można rozpoznać po ręcznie polerowanych końcówkach.

W trybie R udoskonalona 6‑biegowa przekładnia dwusprzęgłowa zmienia biegi bardziej agresywnie i intuicyjnie dzięki nowemu algorytmowi adaptacyjnego sterowana przełożeniami (ASC). Wybiera on optymalne przełożenia w każdej sytuacji drogowej, co można zauważyć zwłaszcza przy hamowaniu i zbliżaniu się do zakrętu, kiedy to zespół napędowy działa jeszcze precyzyjniej, a redukcja następuje szybciej, aby ograniczyć podsterowność przy wchodzeniu w zakręt.

Najmocniejszy i najbardziej ekskluzywny GT‑R wyróżnia się na tle pozostałych wersji ilością włókna węglowego zastosowanego w całym samochodzie. Większość komponentów jest lżejsza w porównaniu z dotychczasowym modelem. Dotyczy to obu zderzaków, przednich błotników (‑4,5 kg), pokrywy przedziału silnika (-2 kg), dachu (-4 kg), spojlerów progowych, bagażnika i tylnego spojlera.

Stylistyka nowych przednich błotników jest silnie inspirowana wyścigowym GT‑R GT3. Znajdujące się w nich żaluzjowe szczeliny zwiększają siłę dociskającą o 7 kG, nie tworząc dodatkowego oporu aerodynamicznego. Nissan GT‑R NISMO 2020 jest dostępny w kolorze czerwonym, czarnym perłowym (Jet Black Pearl), srebrnym (Super Silver, lakier czterowarstwowy) oraz białym perłowym (Pearl White, lakier trójwarstwowy). Niezależnie od koloru nadwozia lusterka boczne są zawsze czarne, co także odróżnia NISMO od innych wersji modelu GT‑R.

Zupełnie nowy układ hamulcowy do GT‑R NISMO 2020 jest efektem współpracy Nissana z włoskim producentem hamulców Brembo. Specjalnym dużym zaciskom towarzyszą karbonowo-ceramiczne tarcze – największe, jakie dotychczas montowano w japońskich samochodach wyczynowych: 410 mm z przodu i 390 mm z tyłu.

Kierowca może szybciej i skuteczniej zmniejszać prędkość, a wydajność hamulców nie spada nawet po ich rozgrzaniu.

Jest to zasługą przede wszystkim karbonowo-karborundowej struktury tarcz. Ich zastosowanie pozwoliło także obniżyć masę nieresorowaną o 16,3 kilograma. Oprócz tarcz osadzonych na pływających aluminiowych flanszach i powiększonych zacisków nowością są też specjalnie opracowane klocki hamulcowe generujące większe tarcie w całym zakresie pracy. 

Specjalnie dostrojone zawieszenie GT‑R NISMO 2020 poprawia stabilność w zakrętach (przeciążenie boczne), sterowność kierunkową oraz komfort jazdy. Układ kierowniczy działa jeszcze bardziej liniowo i precyzyjnie. Nawet przy prędkościach dochodzących do 300 km/h wymagane są tylko minimalne korekty.

20‑calowe obręcze kół RAYS z kutego aluminium, przeznaczone specjalnie do GT‑R NISMO 2020, są lżejsze łącznie o 100 gramów, a nowy 9‑ramienny wzór zwiększa ich sztywność mimo obniżonej masy. Biało-czerwone logo NISMO wycięte szlifem diamentowym na obręczach podkreśla ich wyjątkowość.

Zaprojektowane przez Recaro przednie fotele GT‑R NISMO zostały ulepszone na potrzeby modelu na 2020 rok. Uzupełnienie włókna węglowego wewnętrznym stelażem poprawiło sztywność skrętną foteli (o ok. 20%), przeciwdziałając odkształceniom konstrukcji przy dynamicznym pokonywaniu zakrętów, a także zapewniając lepsze ogólne podparcie przy hamowaniu. Nie spowodowało to jednak wzrostu masy – przeciwnie: każdy fotel jest teraz lżejszy o 1,4 kilograma.

Nissan rozpoczął właśnie przyjmowanie zamówień na GT-R NISMO z roku modelowego 2020. Jego cena na rynek polski wynosi 915 000 zł.

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze komentarzy. Twój może być pierwszy!
Podobne artykuły

Motocaina na Youtube

Najnowsze artykuły

Motocaina na Instagramie

Gorące dyskusje