Niezbędnik podczas dalekich podróży

Gdy już wiesz, że samochód jest gotowy do jazdy, a bagaż schowany w bezpiecznym miejscu i wszyscy są zapięci pasami, jesteś gotowa do drogi. Nawet gdy masz przed sobą perspektywę wakacji, długa jazda może być męcząca i wykańczająca nerwowo. Uwzględnij rady, które sprawią, że dojedziesz na miejsce bezpiecznie i będziesz mniej zmęczona.

Weź to na chłodno. Jazda będzie bardziej relaksująca dla Ciebie i Twojego dziecka dzięki osłonom przeciwsłonecznym i klimatyzacji
fot. Chevrolet

Dobrze jest gdy nawet długa podróż kończy się bezpiecznie i w dobrym nastroju. Przecież tak naprawdę nie chodzi o to, by dojechać najszybciej jak to możliwe, a dalekie dystanse wymagają częstych postojów na odpoczynek. Zmęczenie wpływa na złą koncentrację, opóźnia refleks i właściwą ocenę sytuacji, a w konsekwencji zwiększa ryzyko wystąpienia wypadku.
Warto więc strzec się ogólnego dyskomfortu, który przejawia się m.in. w napięciu w karku, mięśniach rąk i ramion oraz niewyraźnego obrazu przed oczami. W ten sposób ciało oznajmia, że czas na przerwę. Zrobienie głośniej muzyki, kilka łyków kawy, czy krótki spacer wystarczy na krótką chwilę, ale nie zlikwiduje zmęczenia. Jeśli zaczniesz być śpiący, zamień się miejscami z innym pasażerem-kierowcą lub zjedź na pobocze i zdrzemnij się chwilkę. Wystarczy nawet 15 minutowa drzemka, by organizm nabrał werwy.

Troska o pasażerów
Pasażerowie, szczególnie dzieci, są bardziej podatni na chorobę lokomocyjną. Leki na nią sprzedawane są bez recepty; większość z nich trzeba wziąć przed podróżą. Przed podaniem dziecku nowego leku skonsultuj się z lekarzem. Zawrotom głowy czy nudnościom można chwilowo zapobiec otwierając okno lub wysiadając na chwilę z samochodu, by zaczerpnąć świeżego powietrza. Zachęć swoje dziecko by patrzyło na zewnątrz i nie skupiało wzroku na punktach w środku samochodu.

„Posiłki na kółkach”
Załaduj przenośną lodówkę sporą liczbą zdrowych przekąsek (suszone lub świeże owoce, batoniki z płatkami zbożowymi, pełnoziarniste krakersy itd.); mogą okazać się bardzo pomocne szczególnie w momencie, gdy utkniesz w korku i będziesz musiał spędzić kilka godzin w gorącym samochodzie.
Unikaj ciężkich posiłków w trakcie podróży. Gdy spędzasz kilka godzin siedząc, ciężkostrawne potrawy sprawią, ze będziesz czuła się ospała i zmęczona.

Podróżowanie z dziećmi 
W czasie długich podróży, ważne jest by dziecko było zapięte pasem oraz, w zależności od wieku, by siedziało w foteliku lub na podwyższeniu.
W słoneczne dni warto zapewnić dziecku cień; światło słoneczne operujące non stop nawet przez szybę zwiększa ryzyko udaru, a z opuszczoną szybą nawet poparzenia. Umieść na oknach nakładki chroniące przed promieniami słonecznymi. Ochłodę umożliwia także właściwe, przewiewne ubranie pociechy, podawanie jej chłodnych napojów, a w dużym upale uruchomienie klimatyzacji (jeśli jest), lub wietrzenie wnętrza pojazdu poprzez otworzenie odpowiednich szyb. Przy tej ostatniej czynności należy uważać na groźbę „przewiania” dziecka, zatem należy przewiewe organizować z rozmysłem. Ponadto, upewnij się, że robisz regularne przystanki, tak by każdy, a zwłaszcza mały pasażer, mógł rozprostować nogi i się rozruszać.

Ważne: znudzone, marudne dzieci mogą stanowić zagrożenie rozpraszając kierowcę! Można uniknąć napadów złości i nudy grając w kilka samochodowych gier. Przeczytaj nasze propozycje, klikając tu.

Najnowsze

Korki a ekologia

Jak wynika z badań przygotowanych przez Pentor na zlecenie Michelin Polska coraz więcej czasu spędzamy w korkach, a mimo to uważamy się za eko-świadomych kierowców. Najczęściej stosowanym sposobem na zmniejszenie zużycia paliwa nie jest jednak unikanie korków, ale ekonomiczna jazda (ecodriving), której zasady stosuje już 41 proc. kierowców.

Aż trzy czwarte polskich kierowców stoi w korku przynajmniej raz w miesiącu, a 44 proc. co tydzień lub częściej. W tej sytuacji nie dziwi, że korki są wskazywane jako druga, po dynamicznej jeździe przyczyna zwiększonego zużycia paliwa. W porównaniu z 2008 r. aż o 15 proc. wzrosła liczba ankietowanych wskazujących korki jako najważniejszą przyczynę wzrostu zużycia paliwa. Tylko 10 proc. badanych aby zmniejszyć swój wpływ na środowisko stosuje radykalne kroki – odstawia samochód do garażu i wybiera rower, komunikację publiczną lub spacer.

Nie wszyscy chcą pojechać na wakacje rowerem, kajakiem lub konno, ale prawie każdy może zrezygnować z samochodu, żeby kupić gazetę czy zwiedzić okolicę. Życie w zgodzie z naturą nie oznacza skreślenia samochodu tylko wybór takich rozwiązań, które pozwolą nam cieszyć się życiem, a roślinom i zwierzętom czystszym powietrzem – mówi Małgorzata Łuszczek z Fundacji Partnerstwo dla Środowiska.

63 proc. Polaków ma pozytywne skojarzenia z ekologią, w tej grupie więcej jest kobiet (71 proc.) i wytrawnych kierowców przejeżdżających rocznie ponad 25 tys. km. Jak kierowcy dbają o środowisko naturalne? Najczęściej wymienianą metodą jest energooszczędna jazda, czyli ecodriving, którego zasady stosuje już 41 proc. kierowców. Na kolejnych miejscach uplasowało się dbanie o techniczny stan pojazdu (33 proc.) i wybór paliwa dobrej jakości (26 proc.).

Trafnym podsumowaniem badania jest opinia kierowców, że zawsze chętniej wybieraliby produkty oraz usługi proekologiczne, o ile ich cena byłaby konkurencyjna w stosunku do normalnych produktów i usług. Jesteśmy przekonani, że ekologia będzie stawała się coraz bardziej popularna wśród konsumentów. To dlatego, że niższy koszt eksploatacji energooszczędnych produktów rekompensuje ich nieco wyższą cenę – mówi Sławomir Brzózek z Fundacji Nasza Ziemia.

Badanie zostało przeprowadzone metodą CAPI na grupie 385 kierowców.

Najnowsze

Szwedzki transporter opancerzony

Kolejny z krajów dołącza do grona użytkowników AMV 8x8. Tym razem na zakup pojazdu zdecydowali się Szwedzi.

Fot. Frendl

Szwedzka agencja zakupów uzbrojenia ogłosiła, że wybrała ofertę fińskiego koncernu Patria oferującego transportery opancerzone AMV. Szwedzi chcą zakupić 113 pojazdów wraz z pakietem logistycznym, który ma ich kosztować około 240 mln €. Dostawy mają trwać w latach 2011-13.

Decyzja Szwedów jest kolejnym sukcesem fińskiej konstrukcji – jak dotychczas została ona wybrana przez siły zbrojne Finlandii, Polski, Chorwacji, Macedonii, Słowenii, RPA oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Spośród tych państw tylko Polska (jak na razie) wykorzystuje je w działaniach operacyjnych (Czad oraz Afganistan).

Najnowsze

Kobiece wzory tapicerki w Twingo

Nudzi Cię monotonna kolorystyka tapicerki w Twoim aucie? Renault oferuje już od 15 czerwca limitowaną serię 800 sztuk Twingo. Francuski maluch wjeżdża na rynek z oryginalnym wzorem foteli. Propozycja jest adresowana głównie do kobiet-kierowców.

fot. Renault

Renault chwali się, że jest pierwszym europejskim producentem samochodów, który zastosował atramentową technikę nadruku na materiale foteli samochodowych. Mimo, że technologia niewiele różni się od tej jaką wykorzystują nasze domowe drukarki, to według zapewnień producenta efekt będzie bardzo trwały.  Tapicerka została zaprojektowana przez Szwedkę Christinę Drejenstam.

Projektantka wzorów dostępnych w tej limitowanej serii zatytułowała ją „Faces” i według niej przedstawiają one kwintesencję kobiecej natury. Niestety, Renault swoją awangardową propozycję jest w stanie dostarczyć klientom tylko w połączeniu z perłowym czarnym lakierem nadwozia. Trochę szkoda, że wielbicielki tego małego miejskiego autka nie mają możliwości wyboru. Jeśli wnętrze ma być odzwierciedleniem duszy nowoczesnej kobiety, to  skąd pomysł, że czerń jest jej ulubionym kolorem?

Pierwsze egzemplarze Twingo z drukowaną tapicerką można już oglądać w salonie Renault przy Champs-Elysées, w Paryżu.

Najnowsze

FIA poszła na ustępstwa

Po wielu tygodniach korespondencji pomiędzy zespołami F1 i FIA wydaje się, że strony doszły do porozumienia. Wczoraj Federacja opublikowała oświadczenie kończące spór.

Max Mosley i Flavio Briatore
fot. BMW

W środę 24 czerwca Światowa Rada Sportów Motorowych wydała oświadczenie dotyczące przyszłości Mistrzostw Świata Formuły 1. Rada podkreśla, że wszystkie zespoły dotychczas uczestniczące w zawodach będą brały udział w mistrzostwach w przyszłym sezonie. Jednocześnie w oświadczeniu stwierdzono, że nie powstanie alternatywna dla Formuły 1 seria wyścigów i będą się one odbywać według regulacji obowiązujących w tym roku. Dodatkowo, zespoły zgodziły się w ciągu najbliższych dwóch lat zredukować wydatki do poziomu kosztów sprzed kilkunastu lat.

Umowa teamów z FIA, dotycząca jej praw komercyjnych obowiązuje do 2012 roku i zostanie renegocjowana na następne sezony. Federacja zobowiązała się również do nowelizacji Concorde Agreement.

Fabryczne zespoły wyraziły natomiast zgodę na udzielanie wsparcia technicznego wkraczającym na tory F1 nowicjuszom i jednocześnie uznają FIA jako nadrzędną organizację Formuły 1.
Ulegając naciskom FOTA Federacja potwierdziła, że Max Mosley nie będzie ubiegał się o powtórny wybór na stanowisko Prezesa FIA.

Zespoły, które uzyskały akceptację FIA na sezon 2010:

SCUDERIA FERRARI MARLBORO
VODAFONE McLAREN MERCEDES
BMW SAUBER F1 TEAM
RENAULT F1 TEAM
PANASONIC TOYOTA RACING
SCUDERIA TORO ROSSO
RED BULL RACING
AT&T WILLIAMS
FORCE INDIA F1 TEAM
BRAWN GP FORMULA ONE TEAM
CAMPOS META TEAM
MANOR GRAND PRIX
TEAM US F1

Najnowsze