„Niewinny” przejazd na czerwonym świetle i szybka niespodzianka

Wjechanie na skrzyżowanie na czerwonym świetle to bardzo poważne wykroczenie. Ale są sytuacje, w których kierowcy traktują to w kategoriach „nic się nie stało”.

Nikomu nie trzeba tłumaczyć, dlaczego wjechanie na czerwonym świetle na skrzyżowanie to stwarzanie poważnego zagrożenia. Czasami jednak wygląda to nieco inaczej.

Popatrzcie na poniższe nagranie. Kierowca prawdopodobnie widział zmieniające się sygnały, ale chyba uznał, że zamiast ostro hamować, zdąży przejechać na żółtym. Nie zdążył, choć zabrakło mu dosłownie sekundy. Godzina jednak była późna, ruch niewielki, a nawet gdyby jakieś pojazdy czekały na wjazd na skrzyżowanie, to nie zdążyłyby jeszcze ruszyć. Nie było zagrożenia, więc chyba „nic się nie stało”?

Niestety tego wieczoru kierowca miał pecha, ponieważ auto jadące obok okazało się nieoznakowanym radiowozem. Mamy wątpliwości czy policjanci przychylnie spojrzeli na tłumaczenie, że „przecież nic się nie stało”.

Najnowsze

Goodc

Z kobiecego zamiłowania do „latania bokiem” – Polish Drift Girls

Polish Drift Girls to grupa, która powstała na Facecbook'u. Stworzyły ją kobiety, żeby zintegrować pasjonatki driftu z całej Polski.

fot. Shelby.by Photography

Od kiedy istnieje Polish Drift Girls i w jakiej formie? Kto wpadł na pomysł założenia i w jakim celu?

Basia Łuszcz: Pomysł założenia grupy wziął się w zasadzie z potrzeby. Gdy zaczynałam przygodę z driftem nie znałam żadnej dziewczyny z taką pasją i bardzo mi tego brakowało. Z pomocą przyszedł Facebook, gdzie oglądałam profile innych pasjonatek. Zaczęło się od luźnych rozmów, potem była grupa na messengerze, aż powstał pomysł na stronę. Z czasem dołączyły inne dziewczyny i tak się zaczęło…

Na ile wirtualne jest istnienie grupy, a na ile spotykacie się w realu?

Jesteśmy rozrzucone po całej Polsce, więc ciężko jest się spotykać. Zwykle udaje się to przy okazji wyjazdów na tor lub np. będąc przejazdem w miejscowości którejś z dziewczyn. W planach mamy jakiś grupowy spot w centrum Polski i może w tym roku się uda taki zorganizować.

Od prawej: Adrianna ( Fot. Grzegorz Wielicki Photo Passion), Basia (fot. Natalia Ryba), Kamila ( fot. Mishka S10i Photography)

Czym jeżdżą i skąd pochodzą najbardziej aktywne dziewczyny w grupie?

Ja jestem Basia – mieszkam w okolicach Dębicy i jeżdżę BMW e34 4,0. Oprócz mnie w grupie są jeszcze: Kamila – BMW e30 4,0 (Białystok), Marta – Ford Sierra 2,3 Turbo (Olsztyn), Adrianna – BMW E36 2,5 (Chorzów), Beata – BMW E36 3,0 (Bielsko-Biała) i Kasia – BMW e30 4,0 (Wrocław). Na stronie można zobaczyć również Sylwię, Blanke, Kasię, Dianę, Angelę – trochę nas jest…

Wszystkie są amatorkami, czy mają już na koncie większe sukcesy?

Mamy dziewczyny, które jeżdżą dla siebie i nie chcą rywalizować, ale są też takie, które mają apetyt na bardzo dużo, jednak przeszkodą zwykle są fundusze. Kamila w tym roku wystartowała w Drift Open – zajęła 3. miejsce w klasie Street i 4. w generalce. Sylwia wygrała serię rund Drift Trophy i ostatecznie stanęła na podium klasyfikacji końcowej, a ja  jeżdżę po mniejszych imprezach i zgarniam puchary za debiuty. Plany na ten sezon są jeszcze większe, więc może w przyszłym roku będziemy mogły się pochwalić  się też większą kolekcją pucharów.

Od prawej: Kamila, Sylwia z Basią, Sylwia

Czy drift jest wśród kobiet w Polsce popularny? Jaki jest odzew użytkowniczek facebooka?

Każdego roku przybywa driftujacych dziewczyn, więc  popularność ciągle rośnie. Odzywają się do nas dziewczyny, które chcą zacząć, ale nie wiedzą jak, gdzie itp. Miałyśmy nawet kontakt od dziewczyny z Libanu, która była akurat w Polsce i chciała pogadać o tym, jak to u nas wygląda – spotkała się z nią Adrianna.

To od czego zacząć, gdzie można ćwiczyć umiejętności driftu i czy są jakieś amatorskie zawody?

Miejsc do treningów jest mało w Polsce, więc my korzystamy tylko z torów. Południowa Polska korzysta z Toru Tuczępy – tutaj zdecydowanie najwięcej jeżdżę, dla mniej wymagających, na pierwsze kroki, są tory w Tarnowie i Kielcach. A na północy: tor Białystok, Gdańsk Pszczółki, potem Toruń, Jastrząb, Łódź.

Każda z nas zaczynała od jakiegoś auta – głównie BMW, bo jest najtańsze w eksploatacji. Po podstawowych modyfikacjach można je kupić za parę tysięcy, a spokojnie wystarczy na pierwsze kroki i da masę frajdy.

Od prawej: Basia (fot. Wojciech Zborowski Świat w Obiektywie), Marta, Kamila fot. Mishka S10i Photography)

Jeżeli chodzi o zbiorowe imprezy, to są organizowane driftowe spoty, pojeżdżawki, luźne treningi – dobre na początek, a także amatorskie zawody. Ruszyła Liga Drift Trophy, a dla bardziej wprawionych Drift Open i DMP.

Jak się uczyć driftu? Można być samoukiem, czy do tego potrzebny jest sensowny nauczyciel na prawym fotelu?

Można być samoukiem, bo większość z nas uczyła się sama. Każda według swoich potrzeb i możliwości – z filmów na youtube, onboardów, teorii. Nauczyciel na prawym fotelu na pewno przyspieszy ten proces i pozwoli uniknąć wielu błędów. Rada jest tylko jedna – jeździć, próbować, dostrajać auto. Trening czyni mistrza i nie ma innej drogi…

Od prawej: Beata, Marta, Kasia

Czy środowisko tego sportu jest otwarte na kobiety? Jaka panuje atmosfera na tego typu zlotach, zawodach?

Atmosfera zawsze jest genialna, masa pozytywnie zakręconych osób, które chętnie pomagają i doradzają. Wiadomo, zawsze znajdzie się jakiś przeciwnik i zwolennik powiedzenia: „baby do garów”, jednak większość jest nastawiona bardzo pozytywnie do driftujących kobiet.

Strona grupy: https://www.facebook.com/polishdriftgirls/

 

Najnowsze

Gosia Rdest zwycięża w Dubaju!

Załoga Porsche #989 której częścią była Gosia Rdest wygrała klasę 991 podczas skróconego 24h Dubai. Wyścig został przerwany po ulewnych opadach deszczu. W klasyfikacji generalnej auto Gosi uplasowało się na 18. miejscu.

Polka Z racji na fakt, że kwalifikacje jechała Polka rywalizację jako pierwszy rozpoczął Ollie Hanckock, którego po dwóch godzinach zmieniła Gosia. Wydłużony stint załogi MRS GT Racing pozwolił na wyjście na trzecią pozycję. Dobre tempo dało awans na drugie miejsce. Gosia Rdest wróciła za kierownicę po zapadnięciu zmroku.

Załoga #989 zdołała w międzyczasie wyjść na prowadzenie. Wtedy spełnił się najgorszy scenariusz. Prognozy pogody zapowiadały deszcz w trakcie wyścigu i już w trakcie dnia pojawiły się drobne opady. Później stały się one tak mocne, że większość stawki nie była w stanie osiągnąć prędkości pozwalającej na bezpieczną jazdę.

To przyczyniło się do wywieszenia czerwonej flagi. Sytuacja uległa zdecydowanemu pogorszeniu podtapiając nie tylko fragmenty toru, zakręty ale, także garaże. Po kilku godzinach oczekiwania organizatorzy podjęli ostateczną decyzją o zakończeniu rywalizacji. Gosia tuż po dekoracji:

Ogromnie cieszę się z wygranej. Wyścig w Dubaju to świetna okazja do rozgrzewki przed pełnym sezonem. Jestem zadowolona z naprawdę dobrej pracy zespołu i świetnie przygotowanego samochodu. Oczywiście żałuję, że nie przejechaliśmy całego dystansu ale warunki na torze naprawdę na to nie pozwalały.

Dla Gosi Rdest jest to druga wygrana w klasie podczas 24-godzinnego wyścigu w Dubaju. Poprzednie zwycięstwo odniosła w 2018 roku w klasie GT4. To także czwarta z rzędu wizyta na podium dla Polki w historii jej startów w 24-godzinnym wyścigu w Dubaju.

Najnowsze

Lexus RX 2020 – jaki jest ten hybrydowy SUV? Przegląd najważniejszych funkcji dla kierowcy

Projektanci, inżynierowie i rzemieślnicy Lexusa włożyli mnóstwo wysiłku w stworzenie najnowszej generacji modelu RX. Przyjrzyjmy się zatem najciekawszym funkcjom technologicznym Lexusa!

Ze względu na to, że nocą często dochodzi do wypadków z udziałem pieszych, RX jako pierwszy model w historii marki otrzymał system Adaptacyjnych Świateł Drogowych (AHS – Adaptive High-beam System) rozbudowany o technologię BladeScan. Nowy system świateł drogowych poprawia pole widzenia kierowcy, zapewniając doskonałą widoczność po zmroku i znacznie większy oświetlony obszar w porównaniu z konwencjonalnym oświetleniem. Zapewnia przy tym płynną, precyzyjną kontrolę dystrybucji światła.

BladeScan aktywuje się automatycznie, dzięki wbudowanej wewnątrz reflektora jednostce sterującej. Skanuje ona otoczenie samochodu z wykorzystaniem przedniej kamery, wykrywającej światła nadjeżdżających z przeciwka pojazdów i rejestrującej jasność otoczenia. System przetwarza informacje o prędkości pojazdu i zmianach toru jazdy w celu włączenia lub wyłączenia i dostosowania jasności diod LED, aby zapewnić optymalne oświetlenie.

System Aktywnej Stabilizacji Zawieszenia w nowym RX-ie skupia się na tłumieniu przechyłów nadwozia w zakrętach, bez ograniczania komfortu jazdy. Zmniejszenie przechyłów nadwozia odbywa się zwykle kosztem jakości jazdy – ze względu na wyposażenie i dostrojenie, niezbędne do zarządzania fizyką masy w ruchu – jednak w tym przypadku zastosowano zupełnie nową filozofię, zrealizowaną przez pogodzenie pozornie sprzecznych koncepcji w celu osiągnięcia niemożliwego dawniej efektu.

Nowy system sterowania Roll Skyhook Control posuwa się o krok dalej, ograniczając przechyły nadwozia podczas jazdy po nierównej nawierzchni. To jedyna w swoim rodzaju i pierwsza na świecie forma aktywnej kontroli zawieszenia. 

Wybór trybów jazdy obejmuje cztery podstawowe ustawienia: Normal, Eco, Sport S i Sport S+. W trybie standardowym (Normal) nowy RX utrzymuje idealną równowagę między osiągami a zużyciem paliwa, podczas gdy w trybie Eco priorytetem jest oszczędność paliwa, uzyskiwana poprzez zarządzanie mocą jednostki napędowej i kątem otwarcia przepustnicy dla płynniejszej jazdy. Tryb Sport S zaostrza działanie EPS (elektrycznego wspomagania kierownicy), zapewniając jednocześnie lepszą reakcję na pedał przyspieszenia i wyczucie pojazdu, podczas gdy tryb Sport S+ dostarcza jeszcze więcej sportowych emocji.

Tryb Sport S+ oraz wspomniany wcześniej tryb personalizacji (Customize) są dostępne w wersjach wyposażonych w aktywne zawieszenie AVS. W trybie Sport S+ do trybu Sport S dodawana jest kontrola zawieszenia AVS, a reakcja układu kierowniczego EPS jest dodatkowo zaostrzona, by w pełni wykorzystać potencjał osiągów nowego RX-a. 

By pomóc kierowcy w koncentracji na drodze, nowego RX-a wyposażono w opcjonalny wyświetlacz Heads-Up Display (HUD) na przedniej szybie, umożliwiający monitorowanie szerokiego zakresu informacji, wygodnie rozmieszczonych w polu widzenia. HUD udostępnia takie informacje jak ustawienia systemu audio, prędkość, aktualny bieg czy obroty silnika. W porównaniu ze stosowanymi wcześniej w pojazdach Lexusa systemami HUD, nowa wersja wyświetla ograniczenia prędkości i ma wiele nowych ikon, dynamiczny tempomat oraz ostrzegawczy wskaźnik Master Warning, przekazujący ostrzeżenia o wszelkiego rodzaju awaryjnych sytuacjach.

Benzynowa odmiana nowego RX-a może być wyposażona w napęd na wszystkie koła (AWD), zapewniający optymalną przyczepność poza utwardzonymi szlakami i na śliskich nawierzchniach. Starając się zwalczyć zjawisko hamowania w ciasnych zakrętach – kiedy pojazd z napędem AWD w niezamierzony sposób zwalnia podczas pokonywania ostrych zakrętów na skutek różnic w obrotach kół – inżynierowie Lexusa wdrożyli inteligentną technologię rozdziału momentu obrotowego o nazwie Situation-Specific Control (kontroli zależnie od sytuacji). Dodatkowo (po raz pierwszy w Lexusie) zastosowano funkcję monitorowania działania AWD (AWD Operation Display) na wielofunkcyjnym wyświetlaczu.

Gdy 8-biegowa skrzynia debiutowała w modelu RX w 2016 roku, była pierwszą na świecie tego rodzaju konstrukcją przeznaczoną do pojazdów z silnikiem z przodu i napędem na przednią oś. Inżynierowie Lexusa pod każdym względem udoskonalili to rewolucyjne rozwiązanie. Nowa, 8-biegowa skrzynia zapewnia większą oszczędność paliwa i lepszą dynamikę dzięki szerszemu zakresowi przełożeń. Charakteryzuje się również płynniejszą zmianą biegów dzięki krótszym przełożeniom, zapewniając stabilność zarówno na prostej, jak i podczas pokonywania zakrętów, i dając kierowcy większą kontrolę.

Najnowsze

Nowa Toyota GR Yaris – sportowy hot hatch z napędem na cztery koła

Toyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2020 to drugi globalny model GR Toyoty po GR Suprze. Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM oraz napęd na cztery koła GR-FOUR.

Nowy GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.

W tzw. złotej erze rajdów, czyli pod koniec lat 80. i w latach 90., Toyota Celica GT-FOUR przyczyniła się do największych rajdowych sukcesów Toyoty. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz jeden w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris na tylnej klapie ma logo GR-FOUR.

GR Yaris posłuży też za bazę homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, który od powrotu do rajdowej rywalizacji w 2017 roku zdobył już dla Toyoty tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów w 2018 roku oraz mistrzostwo świata kierowców wywalczone przez Otta Tänaka w 2019 roku.

Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Dzięki temu auto prowadzi się lepiej, jest stabilne i błyskawicznie reaguje na to, co kierowca chce zrobić.

Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego.

Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym.

Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h – takie osiągi GR Yarisa udało się uzyskać dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy. Karoseria samochodu składa się przede wszystkim z lekkich materiałów, w tym nowych, a dach zbudowany jest z nowego polimeru z włókna węglowego. Aluminium wykorzystano na masce, drzwiach i tylnej klapie. W wyniku tego GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę samochodu z segmentu B (1 280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.

Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.

Najnowsze