Nie wycieraj talerzy podczas jazdy!
Prawidłowe ułożenie i praca rąk na kierownicy mają zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Przestrzegamy przed złymi nawykami, które mogą być bardzo niebezpieczne w skutkach.
![]() |
fot. Renault |
– Poprzez kierownicę prowadzący bezpośrednio wyczuwa, co się dzieje z przednią osią pojazdu – mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. – Jeśli ułożenie i praca rąk na kierownicy są prawidłowe, kierowca może szybko i skutecznie zareagować w obliczu zagrożenia. Dlatego tak ważne jest, aby kierowcy pamiętali o podstawowej zasadzie i zawsze, oprócz chwil przeznaczonych na zmianę biegów, trzymali obie ręce na kierownicy. Porównując kierownicę do tarczy zegara dłonie powinny znajdować się na godzinie dziewiątej i piętnastej. Kciuki nie mogą obejmować koła kierownicy, gdyż w momencie wystrzelenia poduszki, może nastąpić ich uszkodzenie. Takie ułożenie dłoni na kierownicy sprawia, że auto prowadzi się stabilniej i pozwala jednocześnie na optymalne działanie poduszki powietrznej w przypadku bezpośredniego zagrożenia. W przypadku, gdy dłonie kierowcy oparte są nieprawidłowo na szczycie kierownicy, głowa opadając na poduszkę wcześniej uderza o ręce, co może stwarzać ryzyko poważnych obrażeń.
![]() |
fot. Motocaina |
Niebezpieczne nawyki
Tymczasem u kierowców można zaobserwować szereg niebezpiecznych nawyków. Często prowadzą auto, trzymając kierownicę tylko jedną ręką, a do tego przy skręcaniu wykonują ruch przypominający wycieranie talerzy, czyli zamaszyście manewrują, trzymając otwartą dłoń na kierownicy. Podczas takich manewrów wjechanie nawet w niewielką dziurę może być przyczyną zupełnej utraty kontroli nad samochodem.
Innym często popełnianym błędem jest chwytanie koła kierownicy od środka. Taki ruch trwa dłużej, niż ten wykonywany po zewnętrznej części koła kierownicy. Ponadto w sytuacji zagrożenia, kiedy należy bardzo szybko zareagować, można odruchowo natrafić na łączenie środka kierownicy z jej zewnętrznym wieńcem, co może skutkować np. wybiciem palca. Jeśli w takiej sytuacji dodatkowo wystrzeli poduszka powietrzna, kierowca może odnieść poważne obrażenia nadgarstka i stawu łokciowego.
![]() |
fot. Anna Majewska |
Szybka praca
Nie tylko ułożenie, ale też odpowiednia praca rąk na kierownicy ma zasadniczy wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Szybkość i precyzja są nieodzowne szczególnie w przypadku uślizgu tylnej osi, czyli tzw. nadsterowności. Aby skutecznie wprowadzić auto z powrotem na pożądany tor jazdy, należy skierować koła przedniej osi w tę stronę, w którą „uciekł” tył samochodu, a taki manewr ma szanse na powodzenie tylko w przypadku szybkiego i sprawnego operowania kołem kierownicy.
Dobre nawyki związane z operowaniem kierownicą
– trzymanie obu rąk na kierownicy
– ułożenie rąk na godzinie dziewiątej i piętnastej
– przeplatanie rąk podczas zawracania, manewrowania
Złe nawyki związane z operowaniem kierownicą
– trzymanie kierownicy jedną ręką
– niepoprawne ułożenie rąk, np. na szczycie kierownicy
– chwytanie kierownicy od środka
– zaginanie kciuków do wewnątrz kierownicy
– kręcenie otwartą dłonią
Najnowsze
-
Pojazd uprzywilejowany jedzie poniżej limitu prędkości – możesz go wyprzedzić, czy nie? Błąd to 2000 zł
Pojazdy uprzywilejowane budzą respekt wśród innych użytkowników dróg, którzy na ich widok robią się czasami do przesady ostrożni. Tego przepisy od nich nie wymagają, ale co z kierowcami, którzy żadnego respektu nie czują i mogliby chcieć na przykład wyprzedzić pojazdu uprzywilejowany. Czy mogą to zrobić? -
Pijany znalazł kluczyki do Porsche, więc postanowił się przejechać. Połamał nogi rowerzyście i rozbił trzy auta
-
Czarne skrzynki w samochodach już działają i to nie od dziś! Co zapisują i czy można dostać przez nie mandat?
-
Jest decyzja w sprawie nowego odcinka autostrady A2. Wiemy, gdzie powstanie
-
Motocyklista omija stojące na światłach pojazdy – może to zrobić, jeśli przed sygnalizatorem nie ma miejsca?
Zostaw komentarz: