Nasze top 10 systemów bezpieczeństwa w samochodzie

Zamieszczamy nasze redakcyjne top 10 systemów, które wpływają na bezpieczeństwo poruszania się samochodem - kobiety zwracają na nie wyjątkową uwagę. Kupując auto upewnijmy się zatem, czy posiada już takie rozwiązanie wspomagające, a jeśli nie, to być może warto w nie zainwestować.

Żyjemy coraz dłużej. To z pewnością zasługa rozwoju medycyny. Warto jednak pamiętać, że dzięki najnowszym technologiom także jazda samochodem i poruszanie się pieszo po drogach stają się coraz bezpieczniejsze. Wiele rozwiązań stosowanych w autach produkowanych obecnie jest wyposażeniem standardowym, nawet modeli klasy średniej. Zobaczmy co proponują nam firmy motoryzacyjne.

Kąt padania światła reflektorów
fot. BMW

1.     Reflektory adaptacyjne i „Night vision”
Reflektory adaptacyjne podążają za kierunkiem jazdy samochodu. Ich ustawienie zmienia się w zależności od prędkości jazdy, skrętu kierownicy oraz przyspieszenia. Reflektory pomagają doświetlić drogę zmieniając długość lub wysokość wiązki światła. Z pewnością funkcja ta jest bardzo przydatna w czasie jazdy po krętych drogach.

Dzięki 'night vision” widzimy obiekty poza zasięgiem światła reflektorów
fot. BMW

Opcja „Night vision” przedstawiona przez Hondę w 2004 roku proponowana jest w dwóch technologiach. Stosowane są lampy podczerwieni lub kamery termowizyjne. Niezależnie od rozwiązania celem jest możliwość wcześniejszego dostrzegania ludzi, zwierząt czy innych przeszkód na drodze. Obraz generowany jest na ekranie wewnątrz samochodu. Urządzenia te pozwalają na identyfikację obiektów oddalonych o 300 metrów. Ludzkie oko nie byłoby w stanie ich zauważyć zanim obiekt pojawi się w zasięgu reflektorów. 

Więcej o Night Vision przeczytasz klikając tu.

2.     Asystent hamowania i system unikania kolizji
Asystent hamowania to nie to samo, co ABS czyli system zapobiegania blokowaniu się hamulców czy EBD – elektroniczna dystrybucja siły hamowania. Jest to system reagujący na nagłe („paniczne”) hamowanie i aplikujący dodatkową siłę, aby skrócić dystans hamowania. Dodatkowo rozwiązanie to może współdziałać z tempomatem i systemem kontroli stabilizacji pojazdu jeśli „wyczuwa” potencjalną możliwość kolizji. 
Na pomysł zastosowania systemu unikania kolizji (CMS) wpadła w 2003 roku Honda. Oparte na radarach niewielkiego zasięgu rozwiązanie monitoruje sytuację przed pojazdem i aktywuje wspomaganie hamowania lub automatyczne hamowanie w przypadku kiedy kierowca nie reaguje na ostrzeżenie w postaci sygnału dźwiękowego lub świetlnego. Powoduje ono także napięcie pasów bezpieczeństwa. Systemy tego rodzaju proponują Mercedes, Toyota, Honda, Volvo i Ford. 

 

 

Wibracje ostrzegające o obiekcie w „ślepym punkcie” lub opuszczeniu pasa ruchu
fot. BMW

3.  System wykrywania „martwego polaepego punktu”
Technologia stworzona, aby ostrzegać kierowcę w momencie pojawienia się samochodu lub przedmiotu w tzw. „ślepym punkcie”. Uaktywniana jest ona zwykle w momencie włączenia kierunkowskazu i powoduje wibracje fotela lub kierownicy albo włączenie alarmu dźwiękowego czy świetlnego na lusterku wstecznym, jeśli w pobliżu znajduje się przeszkoda.

4.     Funkcja rozpoznawania pasa ruchu
System podobny do technologii dotyczącej „ślepego punktu”, z tym że bardziej rozbudowany. Kamera za lusterkiem wstecznym ocenia prędkość i dystans zbliżającego się pojazdu ostrzegając o potencjalnym zagrożeniu jeśli zmienimy pas ruchu. System może także reagować, jeśli stwierdzi, że samochód zachowuje się w dziwny sposób na drodze, co bywa wynikiem zasypiania kierowcy. Ostrzeżenie pojawia się w formie wibracji kierownicy lub siedzenia albo włączenia alarmu (jako pobudka!). Funkcja wyłącza się oczywiście po włączeniu kierunkowskazu. Trwają prace nad rozwiązaniami reagującymi na niewłaściwą pozycję za kierownicą i aktywność gałek ocznych wskazującą na proces zasypiania. System mógłby wtedy powodować zmniejszenie prędkości samochodu i włączenie kontroli stabilizacji pojazdu.

Wskaźnik ciśnienia w oponach
fot. Mercedes

5.  System monitorowania ciśnienia w oponach
Jednym z najbardziej popularnych już dziś systemów bezpieczeństwa są systemy monitorowania ciśnienia w oponach. Czujniki na kołach ostrzegają kierowcę jeśli ciśnienie jest za niskie. Informacja jest wyświetlana lub aktywowany jest sygnał dźwiękowy. Coraz więcej samochodów wyposażanych jest także w opony typu run-flat. Dzięki wzmocnionym ściankom, nawet po przebiciu mogą one przejechać do 150 km z prędkością do 80 km/h.

6.     System zabezpieczający przed przewracaniem
Większość producentów oferuje elektroniczne systemy kontroli stabilności i . Bardziej zaawansowany system w momencie wykrycia zagrożenia dachowaniem (np. podczas za szybkiego wchodzenia w zakręt), uaktywni proces hamowania i przymknie przepustnicę aby pomóc zachować kontrolę nad pojazdem. Systemy takie zaproponowane zostały przez Forda, Volvo, Chryslera, Range Rovera i GM.

7.     System poduszek i pasów bezpieczeństwa
Ludzie nie są jednakowi. Pojawiło się więc rozwiązanie, dzięki któremu oparty na sensorach system, optymalnie do wagi i wzrostu kierowcy lub pasażera i w zależności od kierunku i siły uderzenia dwustopniowo napełnia poduszki. Pasy bezpieczeństwa napinane są z odpowiednią siłą reagując na niewłaściwą pozycję za kierownicą, ułożenie ciała kiedy sięgamy po coś znajdującego się na podłodze, zamontowanie tyłem do kierunku jazdy dziecięcego fotelika a także prędkość z jaką porusza się samochód. W razie potrzeby niektóre zintegrowane systemy wyłączają pompę paliwa i odłączają akumulator.

Widok ze wstecznej kamery
fot. BMW

8.     Kamera wsteczna
Kamera taka nie tylko chroni samochód przed uszkodzeniem w sytuacjach ograniczonej widoczności ale przede wszystkim zabezpiecza przed potrąceniem dziecka, zwierzęcia czy przedmiotu, który znajdując się za samochodem nie jest widoczny dla kierowcy. Połączona z ekranem w samochodzie zapewnia szerokie pole widzenia tego co dzieje się za pojazdem.

9.     Aktywne zagłówki
Nie na darmo każda pojawiająca się pomoc medyczna nakłada na szyję ofiary wypadku kołnierz stabilizujący. W przypadku zderzenia największe ryzyko urazu wynika z gwałtownego ruchu głowy i szyi. Aktywny system zagłówków potrzebuje 20 milisekund na aktywację w momencie najechania samochodu z tyłu przez inny pojazd. Zagłówki pochylają się do przodu co powoduje redukcję ryzyka niekontrolowanych ruchów głowy i ochronę odcinka szyjnego kręgosłupa przed urazem.

10.  Układ dynamicznej kontroli stabilności (DSC)
Jest to elektroniczny system regulacji układu jezdnego. W jego skład wchodzi DTC – czyli system dynamicznej kontroli trakcji, dopuszczający zwiększony poślizg kół dla doświadczenia przyjemności z bardziej sportowej jazdy. W obliczu utraty przyczepności, w przypadku nad – lub podsterowności samochodu układ dynamicznej kontroli stabilności zmniejsza moment obrotowy i wyhamowuje poszczególne koła stabilizując pojazd. 

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze