Agnieszka Serafinowicz

LPG, benzyna, diesel, a może elektryk? Które zasilanie jest teraz najtańsze w eksploatacji?

Jakie paliwo i jaki napęd są najtańsze w eksploatacji? Benzyna? LPG? Prąd? Uczciwa odpowiedź brzmi: to zależy. Zobaczcie nasze wyliczenia.

Ceny paliw w ostatnich tygodniach trudno uznać za rozpieszczające kierowców. Dotyczy to wszystkich ich rodzajów, zarówno LPG, benzyna czy olej napędowy osiągają ostatnio na stacjach ceny nie widziane w historii motoryzacji w naszym kraju. Nie tanieje również energia elektryczna. Postanowiłyśmy sprawdzić, jaki rodzaj zasilania samochodu jest dziś najtańsze w eksploatacji.

Które zasilanie jest najtańsze w eksploatacji? Założenia wstępne

Chcąc porównać ze sobą jakiekolwiek wartości, trzeba przyjąć pewne założenia dotyczące parametrów, które mają wpływ na dane porównanie. W kontekście zużycia paliwa i energii trzeba założyć realne poziomy zużycia określonych rodzajów paliwa/energii i porównywać ze sobą pojazd o podobnych parametrach eksploatacyjnych: podobnej mocy, z tego samego segmentu itp. Na rynku istnieje kilka modeli, które dostępne są w wersjach z silnikami spalinowymi (zarówno benzynowymi, jak i wysokoprężnymi), a także w odmianach napędzanych wyłącznie za pomocą elektrycznego układu napędowego. Przykładem tu niech będzie np. najpopularniejszy aktualnie miejskich hatchback w Europie, czyli Peugeot 208. Samochód ten jest aktualnie dostępny zarówno w wersji z silnikiem benzynowym, dieslem, jak i napędem wyłącznie elektrycznym.

Porównujemy koszty paliwa/energii na przykładzie konkretnego modelu: Peugeot 208/e-208. Co jest najtańsze w eksploatacji?

Porównując zużycie w takim samym modelu, różniący się wyłącznie układem napędowym wzięłyśmy pod uwagę wymienione poniżej warianty napędowe francuskiego hatchbacka. Co więcej, obok nazwy modelu podajemy średnie zużycie paliwa/energii dla danej wersji zgodne z homologacyjną procedurą określaną jako cykl mieszany WLTP. Ponieważ interesujący nas tu model nie jest oferowany w wersji z fabryczną instalacją LPG, przyjęłyśmy, że wariant z instalacją LPG będzie zużywać o 30 proc. LPG więcej niż ten sam silnik pracujący tylko na zasilaniu benzyną. To jak najbardziej realne założenie. Mamy zatem następujące informacje:

  • Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 (wersja benzynowa) – średnie zużycie: 5,7 l/100 km
  • Peugeot 208 GT BlueHDI 100 S&S (wersja wysokoprężna) – średnie zużycie: 4,2 l/100 km
  • Peugeot e-208 GT (wersja elektryczna) – średnie zużycie: 13,8 kWh/100 km
  • Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 + LPG – średnie zużycie: 7,4 l/100 km

Porównujemy koszty paliwa/energii – aktualne ceny paliw/energii

Kolejna niezbędna nam wartość do policzenia kosztów eksploatacji (dokładniej: skupiamy się tylko na samym zużyciu paliwa/energii). Do wyliczeń wzięliśmy średnie ceny paliw w województwie mazowieckim z dn. 9.11.2022 wg danych publikowanych przez Reflex. Ceny te kształtują się następująco:

  • Średnia cena Pb95: 6,66 zł/litr
  • Średnia cena Pb98: 7,59 zł/litr
  • Średnia cena ON: 7,89 zł/litr
  • Średnia cena LPG: 3,04 zł/litr

Z energią jest trochę inaczej, bo jej cena będzie zależeć od miejsca, w którym będziemy ładować auto. Najtańszy w takim przypadku będzie prąd „domowy”, ale wzięłyśmy pod uwagę również ceny prądu na stacjonarnych ładowarkach DC. Ponadto na rynku energii elektrycznej mamy teraz zamieszanie i inną cenę energii w zależności od tego, czy przekroczyliśmy, czy też nie próg zużycia 2000 kWh. Mamy zatem następujące wartości:

  • Średnia cena 1 kWh w taryfie G11 w Polsce przy zachowaniu limitu 2000 kWh: 0,66 zł
  • Średnia cena 1 kWh w taryfie G11 w Polsce po przekroczeniu limitu 2000 kWh: 0,99 zł

W przypadku ładowania ze stacjonarnych ładowarek DC, za bazę posłużył nam aktualny cennik sieci Greenway, przy czym założyłyśmy korzystanie z bezpłatnego planu „Energia Standard” (po prostu nie widzimy sensu, by ktoś miał płacić więcej za tzw. ładowanie jednorazowe, skoro rejestracja w usłudze operatora jest bezpłatna). Mamy zatem następujące ceny:

  • Cena 1 kWh na ładowarce o mocy do 100 kW: 2,95 zł
  • Cena 1 kWh na ładowarce o mocy powyżej 100 kW: 3,25 zł

Ile kosztuje przejechanie 100 km? Co jest najtańsze w eksploatacji?

Dysponując wszystkimi niezbędnymi wartościami, możemy pokusić się o wyliczenie kosztu przejechania (zatankowania/ładowania) 100 km dla każdego z rozważanych tu rodzajów zasilania napędu.

  • Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 tankowanie Pb95: 37,96 zł;
  • Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 tankowanie Pb98: 43,26 zł;
  • Peugeot 208 GT BlueHDI 100 S&S, tankowanie ON: 33,14 zł;
  • Peugeot 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 + LPG: 22,50 zł;
  • Peugeot e-208 GT ładowany w taryfie G11 przed przekroczeniem progu 2000 kWh: 9,10 zł;
  • Peugeot e-208 GT ładowany w taryfie G11 po przekroczeniu progu 2000 kWh: 13,66 zł;
  • Peugeot e-208 GT ładowany z ładowarki DC GreenWay o mocy do 100 kW: 40,71 zł;
  • Peugeot e-208 GT ładowany z ładowarki DC GreenWay o mocy > 100 kW: 44,85 zł;

Jak widać popularne wśród elektromobilnych hasło „Elektryk jest najtańszy w eksploatacji” jest tylko częściowo prawdą. Tak będzie tylko w przypadku, gdy auto ładujemy w domu. Co ciekawe będzie to najtańsza energia również w przypadku, gdy przekroczymy próg zużycia 2000 kWh. Jednak, gdy auto elektryczne jest ładowane na najszybszych ładowarkach DC (powyżej 100 kW mocy), wówczas koszt przejechania 100 km będzie nawet wyższy niż w przypadku najdroższego paliwa: benzyny Pb98 i oleju napędowego.

Cena zakupu zżera potencjalne oszczędności elektromobilnych

Oczywiście, gdy weźmiemy pod uwagę ceny zakupu aut, duża różnica w cenie nabycia tego samego modelu z napędem spalinowym i elektrycznym, oznacza, że trzeba naprawdę sporo przejechać, by faktycznie elektryk stał się autem realnie tańszym, nawet gdy jest ładowany wyłącznie z „domowego” prądu. Energia elektryczna to „paliwo” najtańsze w eksploatacji tylko w wybranych przypadkach.

Cena benzynowego Peugeota 208 GT PureTech 130 S&S EAT8 to 115 500 zł. Ten sam model, w tej samej wersji wyposażenia (GT), ale z napędem elektrycznym kosztuje 167 400 zł. To 51 900 zł różnicy. Suma, która przy dzisiejszych cenach paliwa wystarczyłaby na 7 792,8 litrów paliwa (Pb95). To ilość paliwa pozwalająca – przy założeniu, że utrzymujemy średnie zużycie 5,7 l/100 km – pokonać benzynową 208-ką dystans 136 716 km. Dopiero po przejechaniu takiego dystansu cena+koszt eksploatacji (paliwa) benzynowej wersji dorównuje samej tylko cenie zakupu wersji elektrycznej. Wnioski? Każdy może je wyciągnąć.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze