Najszybsza Finka Anita Mäkelä – wywiad
Finlandia słynie z wielu znakomitych kierowców, w tym licznych mistrzów rajdowych i Formuły 1. Anita Mäkelä, startująca w drag racingu, jest tego kolejnym przykładem. Oto co nam opowiedziała.
| Zawsze uśmiechnięta Anita Mäkelä. |
![]() |
|
fot. z archiwum zawodniczki
|
Skąd pomysł na start w serii drag racingu?
– Amerykańskie auta interesowały mnie odkąd pamiętam. Zawsze marzyłam o białym Pontiacu Trans Am. Jeździłam na wystawy samochodów, a drag racing był ich częścią i od tego się zaczęło.
Co na początku sprawiało Ci największe problemy?
– Nic. Po porostu kupiłam auto i byłam z tego niezwykle zadowolona. Gorzej odebrali to moi rodzice, którzy trochę się martwili, co to dalej będzie.
Jakie masz plany na najbliższy sezon?
– Chce uczestniczyć w każdej imprezie drag racingu FIA. Życzę sobie, aby przejść kwalifikacje i zawalczyć o kolejny tytuł w klasie top fuel.
Oprócz zespołu wyścigowego, Ty i Twój mąż macie także własne przedsiębiorstwa. Znajdujecie trochę czasu wolnego dla siebie?
| A tak Anita spędza wolny czas z mężem. |
![]() |
|
fot. z archiwum zawodniczki
|
– Hmmm, wyścigi to nasze hobby, a tym samym nasza pasja, którą wykonujemy wspólnie w wolnym czasie, zamiast siedzieć na kanapie
No dobrze, w takim razie opowiedz, jak wygląda typowy dzień na torze ?
– Bardzo prosto. Po sprawdzeniu auta, uzupełnieniu poziomu paliwa i rozgrzaniu silnika, większość czasu poświęcam na przebywanie z kolegami z zespołu lub na czacie, rozmawiając z fanami.
A z czego jesteś najbardziej dumna?
– Za każdym razem, kiedy uda nam się znaleźć na podium, jestem bardzo dumna z mojego zespołu, bo bez nich nie było by to możliwe.
Ile czasu poświęcasz pracy nad samochodem między poszczególnymi wyścigami?
| Anita w trakcie jednego z wyścigów. |
![]() |
|
fot. z archiwum zawodniczki
|
– Tym właśnie zajmuje się mój zespół, któremu jestem niezwykle wdzięczna. Moja rola ogranicza się do kwestii organizacyjnych, takich jak dbanie o to, aby każdy miał co robić i żeby to środowisko pracy było uporządkowane. Poza tym zajmuję się kwestią logistyczną, płacę rachunki, jak również od czasu do czasu udzielam wywiadów dla prasy czy telewizji. W efekcie zajmuje to więcej czasu, niż przygotowanie auta.
Masz już na koncie liczne osiągnięcia, co tak naprawdę powoduje, że nadal chcesz startować w drag racingu ?
– Emocje, jakie towarzyszą mi w momencie, kiedy wiem, że wygrałam. Nic nie może równać się z tym
uczuciem. Poza tym lubię szybko jeździć.
| To oni odpowiedzialni są za sprawne funkcjonowanie pojazdu Anity. |
![]() |
|
fot. z archiwum zawodniczki
|
A masz momenty, że już Ci się nie chce?
– Absolutnie nie, może nie przepadam za wyścigami kiedy pada, ale taka drobna niedogodność nie jest w stanie zmienić mojego podejścia do tego sportu.
Większość zawodników ma jakieś zasłyszane motto, którym się kieruje, jak brzmi ono w Twoim przypadku ?
– Gaz do dechy.
To samo poradziłabyś innym, na przykład początkującym w sporcie motorowym ?
– Pewnie tak, ale przede wszystkim powiedziałabym im, żeby wierzyli w to, że się uda i że każdy cent jest warty zainwestowania w swoje marzenia.
| Anita z rodziną sprawdzają, jak idą prace nad pojazdem. |
![]() |
| fot. z archiwum zawodniczki |
A kto dla Ciebie jest największym wsparciem ?
– Na pewno mój mąż, ale także moje dzieci Hanna i Heikki, którzy głęboko wierzą we mnie i to jest niesamowite.
Anita posiada własny zespół wyścigowy z mężem Tommi Haapanen. Jako pierwszy europejski kierowca w drag racingu zdobyła zarówno tytuł w klasie Top Alcohol (w 1994 i 1996 roku), jak i FIA Top Fuel (2000 roku).
Najnowsze
-
-10°C i niemy diesel na parkingu. Winne są nie świece, a ten zapomniany element
Gdy słupek rtęci spada poniżej -10°C, twój diesel może przestać być samochodem, a stać się drogą bryłą lodu. Okazuje się, że za 9 na 10 porannych koszmarów odpowiada ten sam, lekceważony przez kierowców element. -
Opony to za mało. Te 2 płyny w aucie decydują o bezpieczeństwie zimą. Sprawdź przed wyjazdem!
-
Niebezpieczne „mikołajki” pod maską: na 8 z 10 płynów do spryskiwaczy nie można polegać
-
Świąteczny prezent od Forda: hybrydowy van, który ratuje zwierzęta. Zobacz, jak działa „112 dla zwierząt
-
Renault 5 o włos od wygranej! Jak Fiat Panda odniósł zwycięstwo w najważniejszym polskim konkursie Car of the Year?





Zostaw komentarz: