Najlepsze zdjęcia z Rajdu Polski 2016 – zobacz galerię

Zachęcamy do obejrzenia fotoreportażu Marcina Hennka z Rajdu Polski. To wybór najlepszych ujęć, które udało mu się zrobić podczas zawodów.

Zobacz też galerię Kobiety w Rajdzie Polski 2016 – tu.

Najnowsze

Kobiety w Rajdzie Polski 2016 – niezwykła galeria Marcina Hennka

Rajdy to nie tylko zawodnicy - zwykle panowie. To nie tylko zawodniczki - jeśli się pojawiają. To także obsługa, kierowniczki Puntów Kontroli Czasu, czy po prostu - kibice.

Rzadko się zdarza, aby obiektywy aparatów były skierowane na wysokiej rangi zawodach kobiety. Bo zawodniczek w nich jest zwykle niestety mało, no i nie zajmują miejsc na czołowych pozycjach. Czasem jednak zdarza się, że miła aparycja, czy jakaś wyjątkowa sytuacja uzasadnia, aby fotograf skierował swój aparat nie na liderów rajdu, a inne osoby.

W naszej nietypowej galerii Marcin Hennek uwzględnił nie tylko zawodniczki, ale i partnerkę jednego z czołowych zawodników, reporterkę WRC, kibickę, czy kierowniczkę PKC. Każde zdjęcie zostało opisane. Zachęcamy do zapoznania się z rajdowymi kadrami od nieco innej strony…

O wynikach wszystkich pań, które startowały w Rajdzie Polski dowiesz się tu.

Najnowsze

Wpływ substancji psychoaktywnych na prowadzenie samochodu

Kierowcy powinni zwracać uwagę na przyjmowane substancje psychoaktywne. Zaliczamy do nich alkohol, narkotyki, leki przeciwbólowe i nasenne oraz sterydy anaboliczne. Ich wspólną cechą jest oddziaływanie na mózg, wywołujące zmianę nastroju, procesów myślowych czy zachowania.

Informacje na temat zagrożenia, jakie niesie jazda pod wpływem alkoholu, są powszechnie znane. Statystyki prezentują mało optymistyczny obraz kierowców jeżdżących po alkoholu, ale kierowców świadomych zagrożeń i niewsiadających za kółko po spożyciu alkoholu jest coraz więcej. Trudna do zdiagnozowania natomiast jest liczba kierowców podróżujących pod wpływem narkotyków. Podstawową przyczyną jest brak powszechnie stosowanych narkotestów, które pozwoliłyby na szybkie ustalenie, czy kierowca zażywał narkotyk. 

W latach 2008-2010 Instytut Transportu Samochodowego, Instytut Ekspertyz Sądowych i Komenda Główna Policji przeprowadziły szeroko zakrojone badania pod nazwą DRUID. Na terenie całego kraju sprawdzono alkomatami i narkotestami ponad 4 000 kierowców. U 44 osób wykazano niedozwolone prawem stężenie alkoholu. U 102 kierujących wykryto natomiast inne substancje psychoaktywne.

Kierowcy powinni wiedzieć, że każdy stosowany narkotyk wpłynie na ich zachowanie za kierownicą. Siła reakcji zależy od rodzaju i ilości zażytej substancji.

Trzeba mieć świadomość, że substancje psychoaktywne powodują szereg zaburzeń. Mogą być one związane z funkcjami poznawczymi, spowolnieniem czasu reakcji, zaburzeniami koncentracji uwagi, koordynacji ruchów, równowagi i wyczucia odległości. U wielu kierowców po zażyciu takich substancji pojawia się nadmierne poczucie pewności siebie, bądź ataki nieuzasadnionego lęku, przyśpieszona akcja serca, zwiększona skłonność do ryzykownych i agresywnych zachowań na drodze. Wiele substancji powoduje też trudną do opanowania dla kierowcy senność, obniżenie refleksu i zdolności szybkiej oceny sytuacji. Należy również pamiętać, że wiele z powyższych objawów to efekty uboczne przyjmowania niektórych leków. Dlatego tak ważne jest czytanie ulotek zażywanych medykamentów.

Jazda pod wpływem narkotyków zwiększa ryzyko wypadku, dodatkowo, kierujący ponosi surowe konsekwencje karne nawet jeśli do żadnego zdarzenia drogowego nie dojdzie. Tę sytuację regulują przepisy kodeksu karnego. Jazda pod wpływem narkotyków zagrożona jest sankcją, od kary grzywny, przez karę ograniczenia wolności po pozbawienie wolności do lat 3.   

W przypadku spowodowania wypadku drogowego ze skutkiem śmiertelnym, kierujący zagrożony jest karą pozbawienia wolności do lat 12. Dodatkowo kierowca może być pozbawiony prawa do kierowania pojazdami tymczasowo lub na zawsze.

Najnowsze

Magda Wilk 3. w Clio Cup!

Start w 8. Wyścigu Górskim Limanowa – Przełęcz pod Ostrą Magda Wilk może uznać za udany. Podczas 7. i 8. Rundy Górskich Samochodowych Mistrzostw Polski, która stanowiła również eliminację Mistrzostw Europy FIA w Wyścigach Górskich, zawodniczka zarówno w sobotę jak i niedzielę zdobyła 3. Miejsce w Clio Cup i 4. miejsce w klasie A-2000.

– „Limanowa” jest niesamowita pod wieloma względami! Wyścig przyciągnął na trasę tysiące kibiców i czołówkę zawodników Mistrzostw Europy w Wyścigach Górskich. Super uczucie znaleźć się w gronie tylu kierowców i przybić „piątkę” z najlepszymi! Sama trasa wyścigu była  szybka, techniczna, długa, kręta – frajdy z jazdy aż na 5,5 kilometra! Z całego weekendu jestem bardzo zadowolona co potwierdza podwójnie zdobyte 3. miejsce w Clio Cup i 4. w klasie A-2000. Dzięki wskazówkom Jacka Spentanego i Kacpra Wróblewskiego widać po czasach ogromny progres.

Każdy podjazd wyścigowy kończył się urwaniem kilku sekund. Fajnie byłoby też wyposażyć moje Clio w szperę i krótszą skrzynię biegów.  Jeśli dorzucimy do tego pracę nad niuansami dotyczącymi stylu jazdy to wtedy cała ta układanka złoży się w jedną całość i pozwoli mi kręcić jeszcze lepsze czasy. Do pełni szczęścia brakuje już tak niewiele. Ale i tak razem z  całym zespołem jesteśmy zdania, że po przesiadce na Załużu do nowego auta i po przejechanych całych dwóch weekendach wyścigowych zbliżamy się do konkurencji.
Plan na ten weekend był taki, żeby zejść poniżej pewnego czasu – zabrakło zaledwie 0,025 sek ale to już właśnie jest ta praca nad detalami. Za kilka tygodni kolejne rundy – tym razem w Banovcach. Mam nadzieję, że pokaże się tam z jak najlepszej strony. Na koniec tylko dodam, że jeśli ktoś powie, że wyścigi górskie są nudne to niech chociaż raz przyjedzie, wystartuje a dopiero potem oceni. Na takich trasach jak ta  adrenalina jest ogromna!

Podziękowania dla moich partnerów i patronów: Automobilklub Polski w tym Koło Młodych Automobilklubu Polski, RallyAddict, motocaina.pl oraz WrOOOOm TV.  Gratulacje dla całego teamu za super weekend oraz dla organizatorów i wszystkich kibiców, dzięki którym te zawody były na prawdę wyjątkowe – podsumowuje zawodniczka.

8. Wyścig Górski Limanowa – Przełęcz pod Ostrą rozpoczął drugą połowę sezonu Górskich Samochodowych Mistrzostwa Polski. Kolejne rundy już 29-31 lipca w Banovcach. Dla zawodniczki Automobilklubu Polski będzie do pierwszy start na słowackiej trasie.

Najnowsze

Upał w samochodzie? Nie włączaj od razu klimy!

W lecie temperatura w środku samochodu potrafi dochodzić nawet do 50-60°C, co nie jest bez znaczenia dla działania klimatyzacji. Po wejściu do pojazdu nie włączajmy od razu chłodzenia - jest to jeden z wielu błędów jakie robimy korzystając z klimatyzacji.

– Jeśli najpierw wywietrzymy wnętrze samochodu to klimatyzacja schłodzi nam powietrze z 30, a nie 60°C. Będzie działała szybciej i pewniej – mówi Zenon Rudak, kierownik działu technicznego Hella Polska.

Duszące i gorące powietrze we wnętrzu samochodu jest przyczyną stresu i utraty koncentracji podczas jego prowadzania, czego wynikiem jest podwyższone ryzyko wypadku. Dlatego pamiętać musimy o tym, że sprawnie działająca klimatyzacja zwiększa nie tylko komfort naszej jazdy, ale i jej bezpieczeństwo.

Dodatkową kwestią są wszelkiego rodzaju zanieczyszczenia –  pył, kurz i różnego rodzaju alergeny które osadzają się również na częściach układu klimatyzacji, głównie na filtrze, którego zadaniem jest oczyszczenie powietrza, które trafia do systemu.

 – Od filtra kabinowego zależy jakość powietrza którym oddychamy w samochodzie, co również ma bezpośrednie przełożenie na komfort jazdy. Filtr powinniśmy sprawdzać i wymieniać raz w roku, gdy poruszamy się głównie po drogach gruntowych lub prowadzących przez pola lub lasy – nawet dwa razy do roku. Pamiętać o tym muszą szczególnie alergicy – dodaje Zenon Rudak

Kolejnym czynnikiem mającym wpływ na zdrowie wszystkich osób podróżujących samochodem jest osadzania się bakterii i grzybów, które często pojawią się w miejscach ciemnych i wilgotnych – nic więc dziwnego, że układ klimatyzacji lub ogólnie systemy przewietrzania pojazdu są idealne do zasiedlania i rozmnażania się mikroorganizmów.

Po włączeniu wentylacji/klimatyzacji zostają one rozproszone po wnętrzu pojazdu, co nie tylko może być nieprzyjemne, ale również niebezpieczne dla zdrowia.

Oznaką pojawienia się grzybów będzie przede wszystkim nieprzyjemny zapach wydobywający się z wentylacji – w takim wypadku powinniśmy udać się do serwisu w celu dezynfekcji toru przepływu powietrza w naszym pojeździe.

Instalacja klimatyzacyjna może tracić od 10 do 15% czynnika chłodniczego w ciągu roku. Wynikiem tych strat jest pogorszenie się chłodzenia wnętrza.

Aby zapobiegać awariom i nie ponosić z ich powodu wysokich kosztów, serwis klimatyzacji wykonujemy co rok. Takie postępowanie gwarantuje utrzymanie całego układu w pełnej sprawności, regularną wymianę filtrów, właściwy poziom czynnika chłodniczego i usuwanie zawczasu drobnych usterek, które mogą unieruchomić układ kiedy będzie najbardziej potrzebny – mówi Zenon Rudak

Dodatkowo pamiętajmy również, że układ chłodzenia silnika i klimatyzacji to dwa oddzielone od siebie układy, które wywierają na siebie wpływ. Używanie klimatyzacji obciąża układ chłodzenia silnika, który chroni silnik przed przegrzaniem. Niesprawności w jednym z tych układów, szczególnie przy długich przejazdach w czasie upałów, mogą doprowadzić do przerwania podróży i kosztownej naprawy. Dlatego przy okazji kontroli klimatyzacji, sprawdźmy również układ chłodzenia silnika.

Najnowsze