Motorsport odmrożony. Kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji!

Polski Związek Motorowy opublikował nowy kalendarz mistrzostw i pucharów Polski w sporcie samochodowym. Kto i kiedy wraca do rywalizacji?

Kalendarz Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski przeszedł największe zmiany, ale udało się uratować aż cztery weekendy wyścigowe. I to kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji. Zrezygnowano z węgierskiej rundy na Pannónia-Ring. Tor Poznań będzie gospodarzem wszystkich wyścigów. Każdy z czterech weekendów wyścigowych będzie podwójną rundą WSMP. Rywalizację na Torze Poznań wznowią też puchary markowe, czyli Toyota Racing Cup, OMM Super S Cup i 318 IS Cup PL.

Kalendarz WSMP 2020:
3 – 5 lipca – 1. i 2. runda WSMP
28 – 30 sierpnia – 3. i 4. runda WSMP
18 – 20 września – 5. i 6. runda WSMP
9 – 11 października – 7. i 8. runda WSMP

Po wyścigach, ale też w lipcu, zmagania rozpoczną Rajdowe Mistrzostwa Polski Samochodów Terenowych. Tegoroczny sezon będzie powrotem do współpracy w ramach państw Grupy Wyszehradzkiej. Ostatnia polsko-węgierska wymiana imprez terenowych miała miejsce w 2012 roku. Najważniejszym punktem zmagań będzie Baja Poland, która utrzymała status rundy Pucharu Świata FIA w Rajdach Terenowych Baja i będzie imprezą najwyższej rangi sportu samochodowego w Polsce. Sezon rozpocznie się w Polsce, a zakończy na Węgrzech.

Motorsport odmrożony. Kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji!

Kalendarz RMPST 2020:
24-26 lipca – Baja Szczecinek 2020
3-6 września – Baja Poland 2020
9-11 października – Wysoka Grzęda Baja Drawsko Pomorskie 2020
13-15 listopada – Raid of Champions (Węgry)

Motul jest solidnym i stabilnym partnerem Historycznych Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski. To pozwoliło szybko zareagować, gdy sytuacja w związku z pandemią wstrzymała start sezonu. Zawodnicy z aut historycznych jako pierwsi w Polsce przenieśli swoją rywalizację do świata wirtualnego. Do końca maja zorganizowano dwie rundy mistrzostw Motul HRSMP Digital. A już w sierpniu kierowcy i piloci wreszcie zasmakują rywalizacji na prawdziwych drogach. Sezon Motul HRSMP zacznie się od Rajdu Rzeszowskiego, a finał zaplanowano w połowie października na Słowacji.

Motorsport odmrożony. Kierowcy wyścigowi jako pierwsi wrócą do rywalizacji!

Kalendarz Motul HRSMP 2020:
6 – 8 sierpnia – 29. Rajd Rzeszowski
10 – 12 września – Rajd Śląska 2020
2 – 4 października – 48. Rajd Świdnicki-KRAUSE
16 – 18 października – Rally Košice (Słowacja)

Najnowsze

Kto ginie najczęściej w wypadkach z udziałem samochodów ciężarowych?

W 2018 r. w wypadkach z udziałem samochodu ciężarowego o masie powyżej 3,5 t w Unii Europejskiej zginęło 3310 osób. Która grupa kierowców ginie najczęściej w takich wypadkach?

Połowa ofiar takich zdarzeń to osoby podróżujące autami osobowymi, dlatego kierowcy tych aut powinni zachować szczególną ostrożność w pobliżu samochodów ciężarowych.

Wypadki z udziałem samochodów ciężarowych o masie powyżej 3,5 t pochłonęły w 2018 r. 3310 ofiar w Unii Europejskiej. W Polsce takie samochody uczestniczą w dwukrotnie większej liczbie wypadków śmiertelnych w stosunku do przejechanego dystansu niż pojazdy nieprzewożące towarów, np. auta osobowe. 
Na tę statystkę wpływa m.in. masa i rozmiary samochodów ciężarowych. Największą grupą wśród ofiar wypadków z udziałem takich pojazdów nie są kierowcy ciężarówek, lecz osoby podróżujące autami osobowymi. Stanowią one 50% ofiar. Dalsze 28% to niechronieni uczestnicy ruchu – piesi, rowerzyści czy motocykliści.

Nie oznacza to jednak, że winę za wypadki z udziałem samochodów ciężarowych zawsze ponoszą ich kierowcy, ale w razie kolizji z autem osobowym mają oni po prostu większe szanse, by wyjść cało z tego zdarzenia. Biorąc pod uwagę rozmiary i masę samochodów ciężarowych, a także ograniczone pole widzenia ich kierowców, osoby za kierownicą aut osobowych powinny zachować szczególną ostrożność w pobliżu ciężarówek.

Jeżeli chcemy wyprzedzić duży samochód ciężarowy czy wjechać na pas ruchu, którym się on przemieszcza, pamiętajmy, że jego martwe pole obejmuje przestrzeń tuż przed pojazdem i za nim oraz po jego bokach. Planując wyprzedzanie, uwzględnijmy także długość pojazdu oraz ryzyko powstania podmuchu wiatru, który może nawet zepchnąć nas z toru jazdy – mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Bardzo ważne jest również to, by nie zajechać drogi pojazdowi ciężarowemu, ponieważ ze względu na masę jego droga hamowania znacząco się wydłuża. 
Szczególną ostrożność należy też zachować na zakrętach i skrzyżowaniach. Pojazdy takie jak TIR-y potrzebują wiele wolnej przestrzeni by skręcić. Niezależnie od sytuacji podstawą bezpieczeństwa jest więc zachowanie odpowiedniego odstępu.

Najnowsze

Skoda wykorzystuje coraz więcej materiałów z recyklingu

Wykorzystanie w produkcji pojazdów materiałów pochodzących z recyclingu staje się coraz powszechniejsze. Wiele elementów samochodu, takich jak akumulatory może być przetwarzane i wykorzystywane ponownie. Recyklingowi podlegają zarówno używane wcześniej części samochodowe, jak również odpady powstałe w procesie produkcji.

W przypadku starych części, wykorzystuje się tylko niektóre ich elementy, spełniające określone warunki techniczne i uzupełnione o dodatkowe właściwości. Każda wyprodukowana seria odzyskiwanych materiałów jest ściśle nadzorowana. Dlatego materiały z recyklingu są stosowane głównie w miejscach, w których dana część musi spełnić mniej rygorystyczne wymagania. Są one stosowane z dobrymi wynikami na przykład jako element nadkoli lub osłon podwozia. Mogą zostać wykorzystane jednak też do bardziej wymagających zastosowań, jak na przykład osłona kanału odpływowego pod przednią szybą lub w przyszłości jako okładzina bagażnika.

Stosowanie materiałów pochodzących z recyklingu we wnętrzach samochodowych jest bardziej skomplikowanym procesem, ze względu na wysokie wymagania dotyczące emisji zanieczyszczeń i zapachów. Technologie recyklingu butelek PET okazały się skuteczne w produkcji wykładzin podłogowych oraz dna w bagażniku. Tekstylia z recyklingu są używane do wytłumienia podłoża.

Skoda wykorzystuje coraz więcej materiałów z recyklingu

W przypadku polipropylenu stosowanie tworzyw pochodzących z recyklingu jest trudniejsze, ponieważ materiały te ulegają degradacji wraz z ich kolejnym przetwarzaniem. Potrzebne są tworzywa odpowiedniej jakości lub wymagane jest stosowanie dodatkowych metod recyklingowych, np. chemicznych. Nowe wyzwania obejmują opracowywanie sposobów zwiększania udziału tych materiałów w produkcji elementów wnętrz samochodowych – mówi Radka Kubínová, pracownik działu ds. rozwoju technicznego.

Trwają prace nad wykorzystywaniem dodatkowych możliwości recyklingu materiałów, np. włókien pochodzących z niewykorzystanych części surowców naturalnych, takich jak kokos, len, burak czy kawa. Wszystko to odbywa się w celu ochrony zasobów naturalnych i maksymalnego wykorzystania odpadów.

Najnowsze

Znamy zwycięzców konkursu Mercedesa „Eko Gwiazda 2020”!

Mercedes od lat uczy młodych ludzi na temat utylizacji zużytych baterii i akumulatorów. Uczniowie kręcą krótkie filmiki, co należy a czego nie należy robić, by chronić wody gruntowe i generalnie środowisko przed zanieczyszczeniem szkodliwymi substancjami. Najlepsze realizacje otrzymują cenne nagrody. Kto wygrał w tym roku?

W konkursie ekologicznym „Eko Gwiazda 2020”, któremu od 7 lat patronuje Mercedes-Benz Polska, wzięło udział blisko 70 uczniów i nauczycieli z 21 szkół. Zadaniem uczestników było wykonanie krótkiego filmu jak poprawnie utylizować baterie i akumulatory. W sytuacji pandemii i ograniczenia wychodzenia z domu, uczniowie wykazali się zaskakującą kreatywnością. Spośród kilkudziesięciu nadesłanych prac jury wybrało trzy najlepsze realizacje.

Jury w składzie: Ambasador marki EQ, Andrzej Bargiel oraz Dorota Kucharska, Mirosława Rudzka i Ewa Łabno-Falęcka (Mercedes-Benz Polska), pierwsze miejsce przyznało Zuzannie Rucińskiej z II Liceum Ogólnokształcącego im. Jana III Sobieskiego w Legionowie, która pracowała pod opieką pani Anny Gogolewskiej, za film pt. „Bateria ma moc!”.

Znamy zwycięzców konkursu Mercedesa „Eko Gwiazda 2020”!

II miejsce zdobył film Natalii Lorek z XI Liceum im. Mikołaja Reja w Warszawie, pt. „EkoRap”, a III miejsce „Dla nas niewiele, a dla Ziemi przyszłość” autorstwa Gabrieli Maciaszek, uczennicy II Liceum Ogólnokształcące im. Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Koninie. 

Ambasadorami tegorocznej edycji konkursu byli Julia Wizowska – autorka bloga nanowosmieci.pl oraz książki „Nie śmieci”, w której sprawdza dokąd trafiają nasze śmieci i w jaki sposób są przetwarzane oraz Janusz Mizerny redagujący blog green-projects.pl, gdzie porusza tematykę ekologii, zielonej energii, zmian klimatycznych i zrównoważonego transportu. Swoimi działaniami zarówno w internecie, jak i w życiu codziennym starają się żyć w zgodzie z ideą „Zero Waste” oraz propagować troskę o środowisko.

Znamy zwycięzców konkursu Mercedesa „Eko Gwiazda 2020”!

Mercedes-Benz Polska od lat wspiera działania pro środowiskowe, angażuje się w projekty rewitalizacji parków (Parku Miejskiego w Jaworze czy polsko-niemieckie „Ogrody” w Parku Skaryszewskim w Warszawie), a na dachu siedziby w Warszawie działa „Pasieka Mercedes”. Plan koncernu Daimler AG to „Ambition 2039” czyli neutralność całej floty oraz zakładów produkcyjnych pod względem emisji CO2 do 2039 r. W Jaworze na Dolnym Śląsku już powstała nowa „inteligentna i zielona” fabryka silników i baterii elektrycznych, zasilana w całości wiatrową energią odnawialną.

Najnowsze

Wielka wypożyczalnia samochodów bankrutuje! Ale kierownictwo wypłaca sobie ogromne premie

Amerykańska firma Hertz włożyła wniosek o upadłość, lecz dalsze jej losy są trudne do przewidzenia. Ale pomimo masowych zwolnień i wielkiego długu, najważniejsze osoby w firmie otrzymały sowite bonusy.

Hertz to firma założona w 1918 roku i obecnie funkcjonuje niemal w 150 krajach. Wydaje się, że taki gigant powinien dać radę przetrwać kryzys wywołany epidemią koronawirusa, ale rzeczywistość okazała się inna. Firma zmuszona była złożyć wniosek o bankructwo.

Przygnębiająca sytuacja dilerów w Polsce. Wielu z nich nie przetrwa epidemii?

Może wydawać się to zaskakujące, biorąc pod uwagę, że Hertz dysponuje miliardem dolarów w gotówce. Długi sięgają jednak aż 17 miliardów! Firma rozpoczęła już masowe zwolnienia oraz wysyłanie pracowników na przymusowe urlopy. Dotyczy to 20 tys. osób, co stanowi niemal połowę wszystkich zatrudnionych.

Rozbił w krzakach Wranglera z carsharingu! Był pijany?

Kierownictwo Hertza zapowiedziało jednak, że firma nie zawiesza swojej działalności. Nie ma też obecnie planów (przynajmniej oficjalnie) sprzedaży samochodów z floty liczącej 570 tys. pojazdów. Gdyby jednak do tego doszło, miałoby to poważny wpływ na rynek aut używanych w USA.

Niedługo po ogłoszeniu bankructwa pojawiły się kontrowersje, kiedy wyszło na jaw, że zaledwie kilka dni przed złożeniem wniosku, kierownictwo Hertza wypłaciło sobie sowite premie. W sumie przeznaczono na nie 16,2 miliona dolarów! Najwięcej otrzymał oczywiście prezes firmy (700 tys. dolarów), a niewiele mniej dyrektor finansowy (600 tys. dolarów). Dyrektor marketingu musiał zadowolić się zaledwie 190 tys. dolarów. Premie otrzymali wszyscy pracownicy w stopniu dyrektora lub wyższym, a przyznano je za ich pracę i starania w okresie epidemii oraz aby zachęcić ich do pozostania z firmą.

Pomimo ogłoszenia bankructwa Hertz prawdopodobnie nie zniknie z rynku. Przejdzie poważną restrukturyzację i nie można wykluczyć, że jeszcze wiele osób straci pracę, ale wraz z rozmrażaniem gospodarki firmie może udać się zażegnać kryzys.

Najnowsze