Miłośniczka dużych aut – Kayah jakiej nie znacie – wywiad

Nie tak dawno została ambasadorką konkursu Zoom-Zoom Mazda Design - jedna z najlepszych polskich wokalistek - Kayah - w specjalnym wywiadzie dla Motocainy opowiada o jej motoryzacyjnych marzeniach i doświadczeniach.

Kayah kreatorka zapachu Zoom- Zoom.
fot. Mazda

Zacznę od nieco niedyskretnego pytania, jak długo masz prawo jazdy?
Hmm myślę, że już będzie jakieś 20 lat, ale szczerze przyznam, że miałam długi przestój w prowadzeniu, ponieważ dawno temu spowodowałam wypadek. Na szczęście nic nikomu się nie stało. Był to ogromny samochód, który skasował drugie auto, tracąc jedynie gumkę od zderzaka.

Rozumiem, że mówisz o słynnym Mercedesie 280 SE?

Tak, to był  oldtimer  z 1969 roku. Bardzo wyjątkowy dla mnie samochód, ponieważ można by stwierdzić, że odziedziczyłam go po słynnej Violeccie Villas, która była jego poprzednią właścicielką. Niestety od dawna nie jest już moją własnością. Ale na zawsze pozostanie w mojej pamięci.

Ale nawet miłość do ogromnych aut nie powodowała u Ciebie chęci  powrotu za kółko?Uwielbiam duże auta i polecam je wszystkim, którzy nie są wprawnymi kierowcami. Jednak tamto zdarzenie okupione było przeze mnie tak ogromnym stresem, że przez dobrych kilka lat nie siadałam za kółkiem.

Jak jest teraz?
Szczerze przyznam, że ze względu na natłok obowiązków, jestem w tym szczęśliwym położeniu, że  mam własnego kierowcę. Staram się unikać prowadzenia auta w dużych miastach takich jak Warszawa. Natomiast w wolnej chwili bardzo dużo jeżdżę w okolicach swojego domu, a że mieszkam na prowincji, więc nie straszę w centrum.

Masz jakieś niezrealizowane marzenie motoryzacyjne?
Bardzo chciałabym dobrze prowadzić samochód. Ci, którzy ze mną jeździli powtarzają mi, że mam do tego dryg. Z drugiej strony ja bardzo długo śmiałam się, że skręcam tylko w prawo, bo skręty w lewo na skrzyżowaniach po prostu mnie przerażały. Obecnie mogę się pochwalić, że już tę sztukę opanowałam i nawet wielopasmowe ronda nie stanowią dla mnie problemu. Natomiast nadal mam takie uczucie, że chciałabym jeździć pewniej. Jest to dla mnie szczególnie ważne, aby nie bać się wsadzić dziecko do samochodu i wyruszyć w trasę.

Jeśli już nabierzesz tej pewności, to czy jest jakieś szczególne auto, które chciałabyś mieć w swoim posiadaniu?
Oczywiście są auta, które budzą u mnie drżenie serca. Głównie oldtimery i przyznam się, że w przeciwieństwie do większości Panów nie szczególnie śledzę nowinki techniczne oraz coraz to nowe pojawiające się na rynku modele. Najbardziej odpowiadają mi auta z lat 70-tych. Nie jeden raz wyobrażałam sobie, że prowadzę jedno z aut Jamesa Bonda. Zdaje sobie jednak sprawę z tego ile trzeba poświęcić czasu oraz pieniędzy do utrzymania takiego samochodu, dlatego wybierając auto do codziennego użytku kieruję się przede wszystkim jego funkcjonalnością.

fot. Mazda

 Nowa Mazda spełnia Twoje oczekiwania?
To jest ciekawa historia, ponieważ ja nigdy nie byłam fanką sportowych aut. Może to głupie, ale zawsze widząc sportowy samochód, na myśl przychodzili mi mężczyźni, którzy za wszelką cenę chcą podnieść swoje ego poprzez taki właśnie samochód. Jednak nowa sylwetka Mazdy bardzo mnie uwiodła, więc kto wie może będzie to mój kolejny nabytek.

Ale z tego co wiem, obecnie jednak stawiasz na terenowe auta?
Tak jeżdżę Toyotą 4Runner i Jeepem Cherokee, uwielbiam takie auta, a zwłaszcza to że siedzę w nich wyżej.

Mam rozumieć, że w wolnej chwili uprawiasz offroad wokół domu?
Zdecydowanie nie. Bardzo szanuję naturę, więc nie mam ochoty straszyć zwierząt. Poza tym nie chce stanowić zagrożenia dla ludzi spacerujących po lesie. Dla mnie las jest miejscem, którego spokoju nie powinno się naruszać, więc jeśli jazda po lesie to tylko na rowerze.

Sama dosyć surowo oceniasz siebie jako kierowcę, a jakie masz zdanie ogólnie o kierujących kobietach?
To zależy. Kobieta kobiecie nie równa. Jeśli na przykład pomyślę o mojej wieloletniej przyjaciółce Edycie Bartosiewicz, to jest ona po prostu fenomenalnym kierowcą i z pewnością jeździ lepiej niż niejeden facet. To co u niej cenię najbardziej to pewność i wyobraźnia w trakcie prowadzenia samochodu….Ogólnie nie ma na to recepty, moim zdaniem trzeba zachować rozsądek, używać wyobraźni przestrzennej. Poza tym to jest tak jak z grą w szachy, nie jest to zajęcie w żaden sposób dedykowane do konkretnej płci. I o ile zgadzam się, że stwierdzeniem że dużo kobiet ma tendencję do skręcania w lewo mówiąc jednocześnie, że skręcają w prawo, to jednocześnie mam wrażenie, że są bardziej ostrożne i rozważne za kółkiem, jako matki.

W teledysku do piosenki „Jak Skała” jeździłaś Seatem Leonem, jak wspominasz współpracę z Seatem?




Przy tworzeniu teledysku zaangażowanych jest wiele osób, Seat był naszym sponsorem i bardzo dobrze wspominam tą współpracę. Poza tym Leon to bardzo kobiecy samochód – o łagodnej linii, ale bardzo dynamiczny. Poza tym ma ogromny bagażnik, co moim zdaniem właśnie dla Pań nie jest bez znaczenia, bo chociaż dysponują one mniejszą siłą fizyczną, to jednak nie wątpliwie to one robią więcej zakupów. Jeździło mi się nim naprawdę przyjemnie.

Warsztaty komponowania zapachów.
fot. Mazda

Wracając jednak do Mazdy, powiedz co spowodowało, że zgodziłaś się wziąć udział w projekcie Zoom-Zoom Mazda Design?
To była propozycja, której właściwie nie można było odrzucić. Takie projekty należy wspierać. Pomysł stworzenia linii perfum, które odzwierciadlą wizerunek marki, jest czymś unikalnym na Polską skalę i cieszę się, że mogę wziąć w nim udział. Możliwe, że zdecydowali się na mnie ze względu na moje zamiłowanie do zapachów, o którym nie raz wspominałam, możliwe też że jestem dla nich wiarygodną artystką. Poza tym jak możesz odmówić komuś kto kojarzy Cię z młodością ducha i zoom zoom.

Najnowsze

Kia Picanto od 30 tysięcy złotych

Projekt Kia Lotos Race trwa, a jego uczestnicy pilnie czekają na ceny Picanto, którym zwycięzca będzie się ścigać w 2012 roku. Kia właśnie ogłosiła cennik seryjnej odmiany auta - w podstawowej wersji au będzie kosztować poniżej 30 tys. złotych.

Nowa Kia Picanto już za 30 tysięcy!
fot. Kia

Kia ogłosiła właśnie ofertę cenowo-specyfikacyjną dla długo oczekiwanego modelu Picanto drugiej generacji. Picanto, oferowane po raz pierwszy w dwóch wersjach, 3- i 5-drzwiowej, ma za zadanie zyskać całkowicie nową pozycję jednego z najbardziej atrakcyjnych pojazdów w miejskim segmencie A – takie cele przed tym modelem stawia Kia Motors Polska.

O Kii Picanto pisałyśmy wcześniej tutaj.

Picanto w odmianie trzydrzwiowej, które pojawi się w polskich salonach pod koniec wakacji, zostało wycenione na 29 900 złotych. Druga para drzwi wymaga dopłaty 1 500 złotych i ta wersja jest już dostępna u dealerów.

Subtelne, uporządkowane wnętrze Kia Picanto.
fot. Kia

Nowe Picanto dostępne jest w 3 wersjach wyposażenia M/L/XL. W wersji podstawowej otrzymamy między innymi: 6 poduszek powietrznych, elektryczne wspomaganie kierownicy, ABS/BAS, światła do jazdy dziennej, zdalnie sterowany centralny zamek z alarmem i funkcją ryglowania zamków, komputer pokładowy, lakierowane zderzaki, 14″ koła stalowe oraz przygotowanie do montażu radia wraz z 4 głośnikami. Klimatyzacja manualna wymaga dopłaty 3 000 zł (standard dla wersji XL), a automatyczna skrzynia biegów (dostępna tylko w wersji 1.2) 4 000 zł. 

Więcej o Kia Lotos Race przeczytasz tutaj.

fot. Kia

Ciekawą na naszym rynku propozycją, która z pewnością odniesie  duży sukces rynkowy, jest Picanto z fabryczną instalacją LPG. Ten model wyceniony został na 34 490 zł w wersji 3-drzwiowej lub o 1 500 zł więcej w wersji 5-drzwiowej. Wersja LPG wyposażona jest w zbiornik na gaz o pojemności 35 litrów oraz dodatkowo zbiornik na benzynę o pojemności 10 litrów, co umożliwia przejechanie do 150 km po zużyciu całego gazu 

Dodatkowo klienci mają możliwość tworzenia indywidualnej specyfikacji. Kia oferuje aż 11 opcji wyposażenia, 9 kolorów nadwozia oraz 2 kolory wnętrza. Na długiej liście ppcji znalazły się światła LED, system „inteligentny kluczyk” czy bluetooth z systemem komend głosowych. 

W złotym kolorze nadwozia nowa Kia Picanto prezentuje się wyjatkowo.
fot. Kia

W Picanto dostępne będą trzy wersje benzynowego silnika Kappa. Jednostka czterocylindrowa o pojemności skokowej 1248 cm3 oferująca moc 85 KM i moment obrotowy 121 Nm to najmocniejsza z nich. Do wyboru są jeszcze dwie jednostki trzycylindrowe o pojemności skokowej 998 cm3 – z silnikiem benzynowym oraz jednostka z fabryczną instalacją LPG. Wersja benzynowa osiąga moc 69 KM i moment obrotowy 95 Nm, a wersja z LPG moc 82 KM i moment obrotowy 94 Nm. 

Zobacz co nowego w Kia Lotos Race na:

http://kialotosrace.pl/s/4/relacje

Najnowsze

Najszybsza Alfa wszech czasów Alfa Romeo 8C Spider Novitec

Najmocniejsza i najszybsza Alfa Romeo wszech czasów, a w dodatku dopuszczona do użytku drogowego wyjechała właśnie z warsztatu firmy Novitec - światowego lidera w tuningu samochodów marki Alfa Romeo, Fiat i Lancia.

Mimo, że z zewnątrz samochód nie otrzymał żadnych zmian aerodynamicznych, to co dzieje się pod maską może zaskoczyć niejednego miłośnika szybkich aut. Dzięki zastosowaniu zaawansowanej technologii systemu doładowania, moc wyjściowa stuningowanego Alfa Romeo 8C Spider dochodzi do 600 KM, a prędkość maksymalna do 305 km/h.

Poprzez wykorzystanie niewielkiej sprężarki o ciśnieniu doładowania 0,37 bara oraz intercoolera, a także większych wtryskiwaczy oraz nowego kolektora dolotowego maksymalny moment obrotowy wynosić ma 588 Nm przy 5400 obr/min. Doładowany silnik V8 o pojemności 4,7 litra został zmodyfikowany, aby w ogóle mógł sie zmieścić pod maską Alfy Romeo 8C – wszystko dzięki współpracy Novitec’a z siostrzaną firmą Novitec Tridente, która specjalizuje się w tuningowaniu samochodów marki Maserati.

fot. Novitec

Wnętrze auta nie uległo zmianie. Na specjalne życzenie firma gotowa jest obić tapicerkę alcantarą w dowolnym kolorze.

Ponadto tuner oferuje układ wydechowy z wysokiej jakości stali nierdzewnej, „szyte na miarę” koła o średnicy 21′ i 22 cali oraz możliwość regulacji wysokości zawieszenia typu sport. 

Chętni za przeróbkę Alfa Romeo 8C Spider będą musieli zapłacić 19 900 euro.

fot. Novitec

Trzeba przyznać, że tuning w wykonaniu Noviteca robi wrażenie. Szkoda tylko, że nie przybywa dróg, na których można by cieszyć się z osiągów tego auta.

Najnowsze

Prawo jazdy na skuter?!

Dzięki wzrostowi skuterów na drogach, polskie miasta zaczęły przypominać włoskie metropolie. Lecz może się to zmienić, bo od 2013 rok zaczną obowiązywać nowe przepisy: zamiast karty motorowerowej, będzie wydawane prawo jazdy kategorii AM.

fot. Vespa

O taki dokument będzie mógł się ubiegać każdy kto ukończył 14 lat i zdał stosowny egzamin. Prawo jazdy AM upoważni młode osoby do poruszania się motorowerami oraz lekkimi pojazdami czterokołowymi do poj. 50 ccm. Jak tłumaczy ustawodawca, zmiany mają na celu zmuszenie młodych osób do uzyskania wiedzy z zakresu ruchu drogowego.

– Ustawa była przedstawiona na posiedzeniu Sejmu RP w dniu 04 stycznia 2011 roku po poprawkach wniesionych przez Senat RP. Wchodzi w życie w dwa lata od dnia jej ogłoszenia – twierdzi asp. szt. Jarosław Gnatowski z Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.

A kto uniknie nowych regulacji? Każda osoba, która przed 2013 rokiem ukończy 18 lat, bądź zdobędzie kartę motorowerową, która automatycznie zostanie wymieniona na prawo jazdy kategorii AM bez potrzeby ponownego zdawania egzaminu. 

Miejmy nadzieję, że nowe przepisy naprawdę poprawią bezpieczeństwo na polskich drogach, a nie staną się kolejnym biurokratycznym pomysłem na wpływy do budżetu państwa.

Najnowsze

Kobiety kupują małe, a mężczyźni sportowe auta?

Czym kierują się kobiety przy wyborze samochodu? Czy stereotyp związany z męską płcią - „mój wizerunek w aucie a jego praktyczność" - jest wciąż aktualny? Czy panie w większości wybierają samochody brzydsze, tańsze, ale bardziej funkcjonalne?

fot. Motocaina

Firma TrueCar.com starała się znaleźć odpowiedź na te pytania i okazało sie, że ponad połowa klientów zakupujących nowe samochody to kobiety. Mężczyźni najczęściej wybierali sportowe oraz ekskluzywne auta takie jak: Maserati, Ferrari, Porsche, Lotus, Lamborghini, Maybach czy Rolls-Royce. Co ciekawe mniej niż 10% kobiet wybrało w/w marki. Płeć piękna decydowała się częściej na MINI, Kia, Hondę, Nissana czy Subaru, marki które znane są z atrybutów związanych z praktycznością, za relatywnie niską cenę.

Co ciekawe z badań wynika, że kobiety o wiele ciężej jest przekonać do zakupu samochodu, gdyż skupiają się na większej ilości czynników, gdy dla przykładu, mężczyznom wystarczy tylko kilka znaczących atrybutów.

A jakie samochody są najczęściej wybierane ze względu na płeć za oceanem? Kobiety znacznie częściej decydują się na Volkswagena New Beetle, Volvo S40, Hondę CR-V czy Hyundaia Tucson, natomiast mężczyzn częściej zobaczymy za kierownicą w Porsche 911, Chevrolecie Corvette czy Fordzie F-Series (pick-up).

A jakimi samochodami poruszają się nasze czytelniczki? Prosimy o komentarze pod artykułem.

Najnowsze