Karolina Chojnacka

Mercedes-AMG SL z zupełnie nowym nadwoziem. Co zapewnia maksymalną sztywność roadstera?

Nowa architektura roadstera składa się z połączenia aluminiowej ramy przestrzennej z konstrukcją samonośną. Podobnie jak w przypadku pierwszego Mercedesa SL-a z 1952 roku, powstała ona dosłownie od czystej kartki papieru: żaden element nie pochodzi z poprzedniej generacji SL-a czy np. z modelu AMG GT Roadster.

Zaczęło się w 1952 roku od filigranowej ramy przestrzennej, która w pierwszym SL-u łączyła niską masę z najwyższą możliwą sztywnością skrętną. Pierwotnie konstrukcja ta powstała z myślą o zastosowaniach w sportach motorowych – i była dalej rozwijana, tak aby zapewnić „bazę” dla późniejszego seryjnego modelu z nadwoziem coupé i roadster.

W tym roku na motoryzacyjnej scenie pojawi się zupełnie nowa odsłona kultowego roadstera, a za jego „kręgosłup” posłuży całkowicie nowa architektura, opracowana przez Mercedes-AMG. Lekkie, kompozytowo-aluminiowe nadwozie stanowi podstawę dla uzyskania precyzyjnego prowadzenia, wysokiego poziomu dynamiki jazdy i komfortu, optymalnego wykorzystania przestrzeni oraz sportowych proporcji karoserii.

Wymagania dotyczące architektury nadwozia nowego luksusowego roadstera były bardzo złożone: specyfikacje zakładały znacznie większą wszechstronność niż w przypadku poprzednika. Podstawowy układ siedzeń 2+2, możliwość zastosowania szerokiej gamy zespołów napędowych czy wprowadzenie licznych systemów po raz pierwszy dostępnych w SL-u postawiło konstruktorów przed zupełnie nowymi wyzwaniami. Ich naczelnym celem było „zaszczepienie” charakterystycznej dla AMG koncepcji osiągów, ze szczególnym uwzględnieniem dynamiki poprzecznej i wzdłużnej, a także spełnienie wysokich oczekiwań w zakresie komfortu oraz bezpieczeństwa.

Mercedes-AMG SL z zupełnie nowym nadwoziem
Mercedes-AMG SL z zupełnie nowym nadwoziem, fot. materiały prasowe / Mercedes

Rama przestrzenna, która prawie 70 lat temu stanowiła jeden z powodów sukcesu SL-a, była niezwykle lekka, a jednocześnie miała bardzo wysoką sztywność skrętną. Zabudowano ją jednak na tyle wysoko, że niemożliwe było zastosowanie „zwykłych” drzwi – w rezultacie samochód otrzymał drzwi unoszone do góry. Konstrukcja ramy, zaprojektowana specjalnie pod kątem radzenia sobie z naprężeniami rozciągającymi i ściskającymi, wykorzystywała rury o małych średnicach. Stabilność zapewniały liczne zamknięte trójkąty, przenoszące występujące siły na rurową piramidę na końcu komory silnika.

W nowym SL-u najwyższą możliwą sztywność w połączeniu z niską masą zapewnia inteligentna mieszanka materiałów: aluminium, stali, magnezu i kompozytów włóknistych. Zoptymalizowane przekroje i odpowiednie kształtowanie komponentów zapewniają warunki, które pozwalają uzyskać wymagany poziom komfortu i bezpieczeństwa oraz zastosować wyrafinowane rozwiązania techniczne i miękkie poszycie dachowe. Inne ukierunkowane środki obejmują aluminiowe panele usztywniające w podwoziu, a także funkcyjnie zintegrowane rozpórki z przodu i z tyłu. Wysiłki inżynierów, jeśli chodzi o jak najlepszy efekt i specyficzne wykorzystanie różnorodnych materiałów, demonstrują też magnezowy wspornik deski rozdzielczej oraz część mostka osłony przedniego modułu wykonana z kompozytów włóknistych z mieszanką włókien szklanych i karbonu. To samo dotyczy ramy przedniej szyby, wyprodukowanej z wysokowytrzymałej, walcowanej na gorąco stali o rurowym przekroju. W ramach ochrony przed skutkami dachowania łączy się ona z systemem za tylnymi siedzeniami, który w razie potrzeby błyskawicznie się wysuwa.

Mercedes-AMG SL z zupełnie nowym nadwoziem
Mercedes-AMG SL z zupełnie nowym nadwoziem, fot. materiały prasowe / Mercedes

W punktach węzłowych, gdzie siły łączą się ze sobą lub gdzie występuje wysoki stopień integracji funkcji (czyli tam, gdzie trzeba przenieść duże siły), stosowane są komponenty z odlewanego aluminium. Elementy odlewane mają tę zaletę, że umożliwiają określone przenoszenie sił i pozwalają na lokalną zmianę grubości ścian w zależności od napotkanych obciążeń. W razie potrzeby można zatem wprowadzać sekcje o większej sztywności, np. na połączeniach podwozia. Ponadto w każdym miejscu elementów konstrukcyjnych ścianka ma jedynie niezbędna grubość – pozwala to na zmniejszenie ciężaru w obszarach, na które działają niewielkie siły.

W porównaniu z poprzednikiem, sztywność skrętna konstrukcji nadwozia wzrosła o 18%. Sztywność poprzeczna jest o 50% większa niż w AMG GT Roadsterze, a sztywność wzdłużna – o 40%. Wzrosła też sztywność wstępna połączenia podwozia, zapewniające warunki dla uzyskania sportowych właściwości jezdnych, precyzyjnego prowadzenia i dużej zwinności. Masa surowego nadwozia bez drzwi, maski i pokrywy bagażnika, a także bez dodatkowych elementów montażowych wynosi około 270 kilogramów.

Cała koncepcja pojazdu jest nastawiona na możliwie najniższe położenie środka ciężkości. Odnosi się to zarówno do dolnych punktów mocowania układu napędowego oraz osi, jak i do jak najniższego rozmieszczenia konstrukcji wpływających na sztywność. Przykładami są tu połączenia pomiędzy przednią i tylną sekcją a kabiną pasażerską, z ich wysoką wytrzymałością na zginanie oraz sztywnością skrętną, realizowane za pomocą możliwie najniżej prowadzonych ścieżek sił.

Pomimo niezwykle wysokich wymagań jakościowych proces rozwoju sfinalizowano w rekordowym tempie: jego wstępny etap trwał zaledwie 3 miesiące. Od chwili, gdy zlecenie trafiło do zespołu rozwojowego, minęły niespełna 3 lata – a początkowo ekipę projektantów tworzyło zaledwie 6 osób. Zastosowanie precyzyjnego oprogramowania pozwoliło na produkcję seryjnych narzędzi bez tworzenia prototypu nadwozia. A tzw. pojazd do weryfikacji strukturalnej, istotny z punktu widzenia koncepcji biernego bezpieczeństwa, już w pierwszym wewnętrznym „prawdziwym” teście zderzeniowym otrzymał najwyższą ocenę.

Produkcja nowego SL-a będzie odbywać się w fabryce w Bremie, gdzie wytwarzano również poprzednika.

Najnowsze

Paula Lazarek

Ford Custom Nugget – kamper, który może być remedium na pandemiczne ograniczenia?

Custom Nugget to kamper, który może zastąpić podczas podróży zamykane w pandemii hotele. Ba! Miłośnicy tego typu aut uważają, że mają one ogromną przewagę nad tradycyjnymi hotelami – wolność. Nic nie stoi na przeszkodzie, aby w ciągu kilkunastu minut spakować się i ruszyć w dalszą podróż, by wieczór spędzić w zupełnie innym miejscu. Oczywiście samochód jest praktyczny, ma niewielkie wymiary, zaś uchylny dach w wybranych wersjach zapewnia przestrzeń dla wszystkich podróżujących. Wentylacja i miejsce na dodatkowe łóżko dachowe sprawiają, że wnętrze można urządzić wedle własnych upodobań.

Custom Nugget posiada typowe cechy samochodu osobowego – jego rozmiary ułatwiają parkowanie i manewrowanie, natomiast wysoki dach zapewnia przestrzeń do spania, którą można zaaranżować na stałe, a do której dostęp ułatwi zdejmowana drabinka.

Przesuwane fotele umożliwiają również przekształcenie ich w podwójne łóżko, a szczelna obudowa zapewnia komfortowe warunki podróżowania przez cały rok. Wyjazd nad morze w środku sezonu? A może święta w górach? Ogrzewanie postojowe z wyłącznikiem czasowym pozwoli spać spokojnie nawet podczas mroźnych nocy.

Poczuj się jak w domu!

Custom Nugget oferuje nie tylko mnóstwo przestrzeni i możliwości aranżacji wnętrza, ale również komfortowe warunki mieszkalne. W aucie wyodrębniono część kuchenną – z tyłu pojazdu znajduje się przestrzeń do gotowania wraz z dwupalnikową płytą gazową, zlewem i miejscem do przygotowywania posiłków lub przechowywania żywności.

Nie zabrakło również licznych szafek w zabudowie, przestronnej lodówki czy stolika, przy którym podróżujący mogą wspólnie zjeść posiłek. W kuchni wydzielono też miejsce do przechowywania butli gazowych.

Nugget posiada także szafę, co sprawi, że podróżujący poczują się jak w domu, bez konieczności przechowywania ubrań w walizce, a oświetlenie LED w przestrzeni mieszkalnej pozwoli na odpoczynek z książką lub wygodne gotowanie. Zewnętrzne gniazda ładowania o mocy 230-240V pozwalają na pobór prądu bez czerpania energii z akumulatorów samochodowych. Custom Nugget posiada również gniazdo do tankowania czystej wody na postoju.

Ford Custom Nugget może być dopasowany do każdych wymagań. Auto jest dostępne w dwóch podstawowych wersjach nadwozia tj. Custom Nugget z uchylnym dachem oraz Custom Nugget z wysokim dachem w wersji ze standardowym lub wydłużonym nadwoziem (o nazwie Plus). Wersja z uchylnym dachem (długość 4972 mm i wysokość 2060/3000 mm) jest najbardziej uniwersalną, bowiem łączy w sobie cechy kompaktowego kampera z możliwością dostosowania do indywidualnych potrzeb na postoju. Auto jest zwinne i praktyczne. Efektywne wykorzystanie przestrzeni wnętrza daje nieograniczone możliwości, gdy chodzi o urlopowe przygody. A po dotarciu do celu podróży, dyskretny uchylny dach zapewnia dodatkową przestrzeń nad głową oraz wentylację, a także wystarczającą ilość miejsca na przestronne łóżko dachowe.

Wersja Custom Nugget z wysokim dachem (długość 4972 mm i wysokość 2800 mm) to auto dla wymagających, którzy chcą mieć mnóstwo przestrzeni przez cały czas, a auto wykorzystują do dalekich wycieczek. Unikatowa budowa wysokiego dachu zapewnia dużo miejsca nad głową, natomiast wysoko zamontowane okna oraz świetlik sprawiają, że wnętrze jest jasne, przytulne i bardziej przestronne.

Dodatkowa przestrzeń uzyskana dzięki wysokiemu dachowi oznacza, że pojazd ma wiele przydatnych schowków, a w pełni uszczelniona zabudowa czyni go idealnym do użytkowania przez cały rok.

Ceny Customa Nuggeta rozpoczynają się od 194.480 zł netto.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

Cupra Born zaprezentowana! Na jednym ładowaniu elektryk przejedzie ponad 530 kilometrów!

Hiszpańska marka zaprezentowała swój pierwszy w pełni elektryczny samochód. Cupra Born ma łączyć sportowe osiągi z bezemisyjną jazdą. Miejski model zapewni ok. 540 km zasięgu, moc nawet 231 KM, a naładowanie akumulatorów do poziomu umożliwiającego przejazd 100 km zajmie jedynie 7 minut. Co jeszcze o nim wiemy?

Cupra Born – pojemność akumulatorów i zasięg

Cupra Born, pierwszy w 100% elektryczny model hiszpańskiego producenta, będzie oferowany w dwóch wersjach silników – o mocy 150 lub 204 KM i maksymalnym momencie obrotowym równym 310 Nm. Born będzie dostępny jedynie z napędem na tylną oś.

Cupra Born
Cupra Born, fot. materiały prasowe / Cupra

Dla osób poszukujących sportowych osiągów przewidziano wprowadzenie od 2022 roku pakietu e-Boost, podwyższającego moc silnika do 231 KM. Pakiet e-Boost będzie oferowany z dwiema wersjami akumulatorów, o pojemności 77 lub 58 kWh. Pierwszy wariant zapewni przyspieszenie od 0 do 100 km/h w 7 sekund i zasięg ok. 540 kilometrów. W przypadku wyboru akumulatorów 58 kWh sprint do 50 km/godz. wyniesie jedyne 2,6 sekundy, od 0 do 100 km/h elektryk rozpędzi się w 6,6 sekundy. W tym wariancie Cupra Born na jednym ładowaniu przejedzie około 420 kilometrów.

Cupra Born – elektryzujący design

Oprócz całkiem niezłych osiągów, miejski elektryk imponuje również swoim designem. Dynamizm sylwetki współgra z kompaktowymi rozmiarami samochodu. Cupra Born, bazująca na koncepcji modułowej MEB, mierzy 4322 mm długości, 1809 szerokości oraz 1537 mm wysokości. Rozstaw osi wynosi zaś 2767 mm. Samochód zapewni również bagażnik o pojemności 385 litrów.

Projektanci postawili na całkowicie nowy kształt przednich reflektorów oraz świetlną linię LED przechodzącą przez całą szerokość tyłu samochodu. Sportowy charakter Borna osiągnięto również poprzez niskie umieszczenie wlotu powietrza o miedzianym obramowaniu, wyrazistą linię progową ciągnącą się przez oba boki samochodu czy ekspresyjny projekt kół.

Cupra Born – ekologicze wnętrze

Wewnątrz Cupry Born pasażerowie siedzący z przodu skorzystają z kubełkowych foteli wykonanych z innowacyjnej tkaniny SEAQUAL. Materiał ten jest wytwarzany z plastiku zebranego z mórz, oceanów i plaż, co potwierdza dążenia Cupry ku bardziej zrównoważonemu procesowi produkcji samochodów. Kierowcy, dla których kwestie ekologiczne są szczególnie bliskie, będą mogli wybrać również opcjonalne wykończenie tapicerki i boczków drzwi materiałem stworzonym z przyjaznych dla środowiska mikrowłókien.

Cupra Born
Cupra Born, fot. materiały prasowe / Cupra

Premiera sprzedażowa elektrycznego modelu Cupra Born w Polsce jest planowana pod koniec 2021 roku.

Najnowsze

Paula Lazarek

„25 lat Porsche Boxster” w Porsche Museum – tę wystawę możecie zobaczyć wirtualnie!

Muzea mają niezmiennie ważną misję – opiekują się cennymi skarbami, wnosząc znaczący wkład w życie kulturalne i społeczne.

Tym razem Porsche Museum zaprasza internautów na cyfrowe zwiedzanie z przewodnikiem specjalnej wystawy „25 lat Porsche Boxster” (w językach angielskim i niemieckim). W ten sposób historia sportowego samochodu z centralnie umieszczonym silnikiem i jego znaczenie dla marki mogą trafić na ekrany komputerów oraz smartfonów internautów z całego świata.

Czasy się zmieniają – i wymagają nowego sposobu myślenia. Już od dawna korzystamy z cyfrowej techniki, pokazując korzenie oraz doświadczenie Porsche w dziedzinie samochodowej inżynierii za pomocą nowoczesnych kanałów komunikacji” – powiedział Achim Stejskal, szef ds. dziedzictwa oraz dyrektor Porsche Museum, który razem ze swoim zespołem zaangażował się w zaplanowaną na najbliższe lata inicjatywę „Mission Future Heritage” (z ang. misja przyszłego dziedzictwa). W ramach projektu historia i przyszłość marki Porsche będą prezentowane także poza murami muzeum.

Cyfrowa wszechstronność pozwala nagłaśniać historyczne prace prowadzone na Porscheplatz w Stuttgarcie-Zuffenhausen. Aby udać się na internetowe zwiedzanie z przewodnikiem, należy zajrzeć na stronę internetową muzeum: www.porsche.com/Museum. Na specjalnej wystawie z okazji 25-lecia modelu Porsche Boxster – w postaci kilkuminutowych filmów – można zobaczyć wiele odmian modelu, a także jego przodków. Goście mogą samodzielnie decydować o tym, który samochód chcą oglądać jako następny – za każdym razem mają do wyboru dwa pojazdy.

Cyfrowa wycieczka z przewodnikiem przybliża wszystkim zainteresowanym historię ćwierćwiecza Porsche Boxster. To także okazja, by poznać ciekawe informacje na temat innych aut z centralnie umieszczonym silnikiem, w tym Porsche 356 „No. 1” Roadster z 1948 r., czyli pierwszego samochodu sportowego wyprodukowanego pod nazwą Porsche. Jedną z najważniejszych atrakcji wystawy jest koncepcyjny Boxster z Detroit, który posłużył za wzór do budowy pierwszej generacji modelu w 1996 r., a tym samym stał się punktem wyjścia dla osiągnięcia globalnego sukcesu roadstera. Widzowie będą mogli zobaczyć również legendarne 550 Spyder – przodka Porsche Boxster o masie zaledwie około 550 kilogramów. To pierwszy pojazd zaprojektowany przez Porsche pod kątem sportu motorowego i pierwszy samochód z umieszczonym pośrodku obrotomierzem. Tak zaczęła się tradycja kontynuowana do dziś. Koncepcja centralnie umieszczonego silnika zostanie tu zaprezentowana poprzez rzut oka pod tylną pokrywę.

Ponadto Porsche Museum pokazuje typ 984 – mały, lekki prototyp, który wyznaczył kierunek koncepcji roadstera Porsche. Jedną z jego wizytówek jest silnik zamontowany pod podłogą (tzw. silnik podpodłogowy). Kolejnym eksponatem jest Porsche 914/4 z 1975 r., jeden z najczęściej produkowanych samochodów dwumiejscowych – doczekał się prawie 120 tysięcy zbudowanych egzemplarzy. Wykorzystując przekrojowy model 986 Boxster S, Porsche Museum prezentuje nowy projekt boksera chłodzonego cieczą. Kolejnym specjalnym gościem wystawy jest prototyp Boxster Bergspyder – jednomiejscowy samochód sportowy trzeciej generacji modelu (wewnętrzne oznaczenie 981). Przypomina on ważący zaledwie 384 kilogramy model 909 Bergspyder z 1968 r. – to najlżejszy pojazd wyścigowy kiedykolwiek zbudowany przez Porsche.

Aby uczcić ćwierćwiecze swojego roadstera, na początku roku Porsche wypuściło na rynek jubileuszową edycję „Boxster 25 Years”, stanowiącą hołd dla koncepcyjnego samochodu z 1993 r. Limitowana do 1250 egzemplarzy seria specjalna również pojawia się na wystawie.

Najnowsze

Karolina Chojnacka

GDDKiA uruchamia specjalny serwis internetowy dla kierowców! Czy ułatwi podróżowanie po polskich drogach?

Nowy serwis dedykowany jest podróżującym po drogach krajowych. Ma on przede wszystkim stanowić pomoc i źródło informacji dla poruszających się po drogach zarządzanych przez GDDKiA.

Planujesz dłuższą podróż samochodem po drogach krajowych i chcesz wiedzieć, jakich utrudnień możesz się spodziewać na trasie? Interesują Cię warunki pogodowe lub obrazy z kamer na drogach krajowych? Zauważyłeś uszkodzony element infrastruktury drogowej lub nawierzchni i chciałbyś to zgłosić do najbliższego oddziału GDDKiA? Te i wiele innych informacji i funkcji już od dzisiaj dostępne są pod jednym adresem – drogi.gddkia.gov.pl.

Nowe narzędzia w rękach kierowcy, czyli jak poprawić bezpieczeństwo na drogach

Zauważyłeś uszkodzony znak, element infrastruktury (bariery, siatki ochronnej) lub ubytek w nawierzchni? Po drodze ekspresowej lub autostradzie porusza się pieszy lub rowerzysta? Zauważyłeś śmieci lub inne przedmioty na drodze, które stanowią niebezpieczeństwo dla użytkowników

Do dyspozycji kierowców GDDKiA oddaje nowe narzędzie, jakim jest formularz zgłoszeń drogowych. Zgłoś wszelkiego rodzaju utrudnienia i zdarzenia mające wpływ na bezpieczeństwo na drogach krajowych. Takie zgłoszenie trafi bezpośrednio do pracowników Punktu Informacji Drogowej GDDKiA. Po wstępnej analizie zgłoszenie będzie weryfikowane przez patrol terenowy GDDKiA. Nowy formularz pomoże kierowcom przyczynić się do poprawy bezpieczeństwa na naszych drogach.

Nowością jest również narzędzie ułatwiające zgłaszanie roszczeń z tytułu szkód poniesionych przez użytkowników dróg zarządzanych przez GDDKiA. Powinno uprościć ono procedurę składania wniosków do ubezpieczyciela i sprawi, że przygotowanie wniosku w oparciu o gotowy formularz będzie wygodniejsze dla użytkowników.

Kolejną nowością jest reaktywacja formularza dedykowanego oznakowaniu na drogach krajowych. Formularz to odpowiedź na liczne sugestie i propozycje zmian, jakie wpływają do GDDKiA od użytkowników dróg. Umożliwi on szybkie i proste przekazywanie opinii i uwag dotyczących organizacji ruchu na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Wystarczy tylko wybrać konkretną drogę krajową, dokładnie określić lokalizację i przekazać uwagę dotyczącą np. uszkodzonego znaku lub konieczności uzupełnienia oznakowania. Wszystkie zgłoszenia będą weryfikowane przez GDDKiA i brane pod uwagę podczas monitorowania stanu organizacji ruchu.

Coś dla najmłodszych podróżujących

Specjalnie z myślą o najmłodszych podróżujących, przygotowano serię filmów animowanych, które w prosty i przystępny sposób pokazują m.in. jak zachować się podczas jazdy samochodem, stworzyć korytarz życia czy być widocznym na drodze w trudnych warunkach pogodowych. Pokazują  też, jak stosować jazdę na suwak oraz jakie mogą być skutki nadmiernej prędkości na drodze czy też rozkojarzenia spowodowanego używaniem telefonu komórkowego.

Wydaje nam się, że nie tylko najmłodsi powinni obejrzeć te nagrania…

W nowym serwisie już teraz udostępniane są  informację na temat zdarzeń mających bezpośredni wpływ na płynność ruchu. W sekcji Komunikaty pojawiają się aktualnie występujące i rozpoznane przez pracowników Punktów Informacji Drogowej zdarzenia, takie jak wypadki, kolizje, blokady i inne poważne incydenty na drogach krajowych. To istotne narzędzie z perspektywy kierowcy. GDDKiA obiecuje, że będzie je rozwijać tak, aby z czasem stanowiło ono jeszcze dokładniejsze źródło informacji.

 Źródło informacji: GDDKiA, opracowanie własne

Najnowsze