Karolina Chojnacka

McLaren Artura – hybrydowy supersamochód o mocy 680 KM i najbardziej „paliwooszczędny” McLaren w historii

Zupełnie nowy, pod każdym względem, McLaren Artura wyznacza początek nowej ery dla pionierskiej brytyjskiej firmy. McLaren Artura to pierwszy supersamochód z serii High-Performance Hybrid.

McLaren Artura powstał dzięki połączeniu wiedzy McLarena w zakresie inżynierii samochodów drogowych i wyścigowych w jednym przełomowym hybrydowym supersamochodzie nowej generacji.

McLaren Artura, hybrydowy supersamochód nowej generacji, ma pod maską układ napędowy o mocy 680 KM, którego maksymalny moment obrotowy wynosi 720 Nm.Silnik elektryczny o mocy 95 KM wytwarza chwilowy moment obrotowy do 225 Nm, zapewniając rewelacyjną, godną supersamochodu McLarena reakcję przepustnicy i drapieżne przyspieszenie.

Od 0 do 100 km/h samochód przyspiesza w 3 sekundy, a do 200 km/h w 8,3 sekundy. Do 300 km/h McLaren Arutra rozpędzi się w 21,5 sekundy. Jego prędkość maksymalna to 330 km/h. 

{{ image(34404) }}

Artura to najbardziej paliwooszczędny i energooszczędny McLaren, jaki kiedykolwiek wyprodukowano (50+mpg, 129g/km CO2 według norm WLTP). Akumulator 7,4 kWh zapewnia zasięg 30 km wyłącznie na napędzie elektrycznym.

{{ image(34402) }}

Inżynierowie McLarena stworzyli Arturę, opierając się na doświadczeniu w elektryfikacji, zaprezentowanym po raz pierwszy w hybrydowym hipersamochodzie McLaren P1, a ostatnio także w Speedtail Hyper-GT, który wszedł do produkcji w 2020 roku jako najszybszy samochód McLarena z maksymalną prędkością 403 km/h.

Lekkie nadwozie o konstrukcji opartej na superformowanym aluminium i włóknie węglowym zapewnia nowemu modelowi McLarena idealne proporcje supersamochodu; dzięki filozofii projektowania zgodnej z założeniem „najpierw funkcjonalność, potem forma” osiągnięto połączenie funkcjonalności z czystością opływowych kształtów. Nowa koncepcja tylnego zawieszenia, unowocześniony elektro-hydrauliczny układ kierowniczy i proaktywny system tłumienia drgań (Proactive Damping Control) zwiększają zwinność, stabilność i dynamikę samochodu.

{{ image(34403) }}

Przeczytaj też: McLaren Artura został przetestowany przez Daniela Ricciardo. Jakie wrażenie zrobił na kierowcy F1?

Samochód zasilany jest całkowicie nowym hybrydowym napędem, w tym nowym silnikiem V6 z podwójnym turbodoładowaniem, zaprojektowanym do połączenia z silnikiem elektrycznym w nowym lekkim hybrydowym układzie napędowym o wysokich osiągach, który zachowuje zalety silników V8 o większej pojemności. Artura może być również zasilana samą energię elektryczną, na przykład podczas codziennych, bezemisyjnych przejazdów miejskich.

https://www.youtube.com/watch?v=41d9fTcY2LI

Jako pierwszy samochód zbudowany na całkowicie nowej, platformowej architekturze zoptymalizowanej pod kątem elektryfikacji, zaprojektowanej i wyprodukowanej w McLaren Composites Technology Center, Artura wspiera zaangażowanie McLarena w superlekką konstrukcję, która ma swoje korzenie w motorsporcie.

Dodatkowa masa systemu High-Performance Hybrid została w dużej mierze zniwelowana przez zastosowanie technologii zmniejszających masę w całym podwoziu, nadwoziu i układzie napędowym. Dodatkowo karbonowa, lekka architektura McLarena (MCLA) w sercu Artury nie tylko zapewnia wiodącą w swojej klasie przewagę wagową, ale jest również podstawą dynamicznej doskonałości nieodłącznej dla  każdego McLarena.

{{ gallery(3228) }}

W części krajów można już składać zamówienia; do wyboru cztery specyfikacje. Cena na rynku brytyjskim zaczyna się od 185 500 funtów, czyli około 960 777 złotych.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze