
McLaren 720S GT3X – wyścigówka, która łamie wszystkie zasady motorsportu
720S GT3X został stworzony wyłącznie do jazdy po torze, bez ograniczeń zasadami motorsportu. Po bułki do sklepu nim nie pojedziemy, ale i tak da nam sporo frajdy. Ręcznie budowany, podwójnie doładowany 4-litrowy silnik V8 wytwarza do 750KM. To samochód, w którym przede wszystkim liczą się osiągi, aerodynamika i bezpieczeństwo kierowcy.
McLaren 720S GT3X został zaprojektowany i stworzony przez dedykowany motorsportowi oddział firmy McLaren Automotive. Tym samochodem można jeździć wyłącznie po torze, ale jednocześnie nie posiada homologacji w żadnej z klas wyścigowych czy do udziału mistrzostwach. Dzięki brakowi potrzeby zgodności z regulaminami zawodów, zwiększony poziom mocy i osiągów umożliwiły zespołowi McLaren Customer Racing na lepsze wykorzystanie podwozia i cech aerodynamicznych ostatnio wyspecyfikowanego, wygrywającego wyścigi 720S GT3 na rzecz optymalizacji radości z okrążeni po torze.
Przeczytaj też: McLaren 765LT jeździ już po polskich drogach. Trzy pierwsze egzemplarze dotarły do klientów. Nie zgadniesz, ile kosztują…
Wyścigowe osiągi są dziełem ręcznie budowanego 4-litrowego, podwójnie doładowanego silnika, zoptymalizowanego tak, by połączyć cechy samochodu drogowego 720S i wyścigowego 720S GT3. Sprzężona do 6-biegowej, sekwencyjnej skrzyni biegów, unikalna wersja silnika M840T zawiera wzorcową głowicę cylindra, wzmocnione tłoki, pokrywę „Diamond Like Carbon” (DLC) oraz ultralekki układ wydechowy. Elementy i układy stworzone z myślą o jeździe torowej zapewniają moc 720 KM, tak samo jak wersja drogowa, ale funkcja zwiększenia jej o 30 KM jest dostępna kierowcy przy pomocy przycisku na kierownicy „push-to-pass”.
720S GT3X jest wyjątkowo lekki. Z masą 1210 kg jest pokazem ekstremalnych wysiłków na rzecz minimalizowania wagi, które wzięto pod uwagę i usunięto wszystkie nie-niezbędne lub luksusowe elementy, pozostawiając kierowcę wyłącznie z tym, co pozwala na „wyciśnięcie” z samochodu najlepszych osiągów.
Podczas procesu tworzenia samochodu skupiano się na inżynierii, innowacyjnej aerodynamice oraz efektywnego wzornictwa testowanych na tysiącach kilometrów przejechanych na torach w Europie i Bliskim Wschodzie. Pozostając niezależnym od wymogów sportowych, 720S GT3X jest zoptymalizowaną pod względem osiągów wersją samochodu wyścigowego GT3 z liniami karoserii wypracowanymi przy wykorzystaniu „Computational Fluid Dynamics” (CFD) oraz technologii tunelu aerodynamicznego Formuły 1. Aerodynamiczny kształt samochodu jest ręcznie wykończony metalicznym lakierem MSO Carbon Black. Elegancki pasek w ikonicznym dla marki kolorze McLaren Orange – hołd dla zwycięskich samochodów Formuły 1 McLarena z lat 60. – akcentuje niższe krawędzie obniżonego kształtu karoserii i zewnętrznej krawędzi środka felg w błyszczącej czerni, podczas gdy grafika „X” rozciąga się wzdłuż górnej części osłony kabiny.
W „nagiej” kabinie, której projekt koncentrował się wokół pełni osiągów na torze i funkcjonalności, widać w jak szerokim stopniu wykorzystano ultralekkie włókno węglowe. Fotele wyścigowe z włókna węglowego i Kevlaru, zaakceptowane przez FIA, obejmują kierowcę, zaś położenie pedałów i kierownicy można dopasować, aby zapewnić kierowcy idealną pozycję do prowadzenia. Ergonomiczna kierownica wyścigowa jest wyposażona w kluczowe funkcje sterowane przy pomocy intuicyjnych obrotowych przełączników i przycisków, co oznacza, że wszystko znajduje się w zasięgu palców kierowcy. Poszukujący wrażeń znajomi mogą również doświadczyć prędkości i przyspieszenia na torze, jako że wnętrze 720S GT3X zostało zaprojektowane tak, aby pomieścić w pełni bezpieczny fotel wyścigowy również po stronie pasażera z sześciopunktowymi wyścigowymi pasami bezpieczeństwa. W porównaniu z samochodem wyścigowym modyfikacji uległa klatka – tu skorygowana tak, aby pomieścić pasażera bez uszczerbku na bezpieczeństwie, a także struktury zgniotu wokół strefy przebywania osób – te zostały wzmocnione.
Przeczytaj też: Rozbił cudzego McLarena. Sąd orzekł, że jest niewinny
McLaren Customer Racing potwierdza, że nie poddaną żadnym regulacjom wersję samochodu wyścigowego 720S GT3 – model 720S GT3X – można już zamawiać poprzez sieć 11 oficjalnych retailerów McLaren Motorsport na całym świecie. Każdy z salonów jest w stanie zaproponować wsparcie techniczne i serwisowe dla modelu na tor.
Najnowsze
-
Nowy Volkswagen Touareg R – flagowy SUV z wtyczką i sportowym zacięciem
Volkswagen Touareg R to nowość w segmencie luksusowych SUV-ów. Model ten łączy w sobie sportowe osiągi z ekologicznym napędem hybrydowym typu plug-in. Zaawansowana technologia pozwala na osiągnięcie imponującej mocy przy jednoczesnym zachowaniu ekonomicznej eksploatacji. Ten flagowy SUV reprezentuje nową erę motoryzacji, gdzie wydajność spotyka się z odpowiedzialnością ekologiczną. -
Foteliki samochodowe na każdą kieszeń: jak znaleźć bezpieczny model w dobrej cenie?
-
Parking w Warszawie: bezkarność na „kopertach” uderza w najsłabszych – kto na tym zarabia? Cena kopert i fałszywych kart
-
Zapomnij o HIMARS-ie? Oto polscy producenci sprzętu wojskowego, których nie uznają rodzimi „patrioci”
-
Od Couriera do Transita – kompletny przegląd modeli Ford Pro i zabudów. Który wariant wybrać dla swojej firmy?
Zostaw komentarz: