Magda Wilk i inne zawodniczki w Rajdzie Żubrów – film

W Rajdzie Żubrów nie zabrakło pań, wystartowało ich w sumie 14: 13 pilotek i jedna zawodniczka za kierownicą. Magda Wilk w roli pilotki wspólnie z Arkadiuszem Kulą wywalczyli 3. miejsce w klasie i najwyższe trofeum w grupie aut Alfa Romeo.

47. Rajd Żubrów zakończony. Ten prestiżowy rajd przeznaczony dla byłych zawodników, działaczy, zaproszonych gości, dziennikarzy, posiadaczy pojazdów zabytkowych jest jedną z najstarszych imprez samochodowych w Polsce. Tradycja zawodów sięga listopada 1966 roku. Ich inicjatorem był wówczas pan Sobiesław Zasada, który wtedy zdobył pierwszy ze swoich trzech tytułów rajdowego mistrza Europy i który przez wiele lat był komandorem rajdu, a teraz jest wiernym uczestnikiem imprezy.

W tym roku próby sportowe rozegrane zostały w sobotę, 26.10.2013. Start wyznaczono w Myślenicach, a próby sportowe przeprowadzono w okolicach  Lanckorony z metą w Zakopanem. Do rajdu zgłoszonych było 53 samochody, w tym 30 startowało w grupie klasyków. Większość z nich to w pełni przygotowane do rajdu pojazdy, znane z tras rajdowych sprzed lat, m.in. takie legendy jak np. Fiat Ritmo Abarth.

W rajdzie nie zabrakło pań, wystartowało ich w sumie 14 – 13 pilotek i jedna zawodniczka za kierownicą – w dodatku była to jedyna załoga w pełni kobieca: Grażyna Hołojuch i Elżbieta Guzowska jadące Fiatem 124 Spider wygrały klasę pań.

Kibicowałyśmy wszystkim paniom, ale najmocniej trzymałysmy kciuki za Magdę Wilk, naszą współpracowniczkę. Tak wypowiedziała się jej ekipa po zwycięstwie w swojej klasie.

Magda Wilk i Arkadiusz Kula przy swoim aucie – Alfa Romeo GTV 2000
fot. z archiwum zawodniczki

Magda Wilk
Patrząc z perspektywy moich dotychczasowych startów, Rajd Żubrów przed przyjazdem do Myślenic nie robił na mnie większego wrażenia. Na szczęście pozory mylą. Wydawało mi się, że to amatorska impreza wokół trzepaka, czymś co cieszy oko ale nie do końca jeździ. Na szczęście mocno się pomyliłam. Alfa robi ogromne wrażenie trzymaniem się drogi, przyspieszeniami i dźwiękiem silnika. Jazda tym autem na wyczynowym slicku pokazuje, jaki tkwi w nim potencjał. Niestety, na rajdzie ciężko było ten potencjał wykorzystać. W regulaminie przewidziano 13 odcinków specjalnych, z czego de facto odbyło się tylko 8 (4 odcinki w dwóch pętlach). Dwa z nich rozgrywano na placach, co bardziej przypominało KJS-y niż prawdziwy rajd. Było wprawdzie kilka odcinków specjalnych, ale cała impreza miała bardzo małą liczbę kilometrów. W sumie było ich chyba z… 7! W porównaniu do 80, 90 km w Pucharze Polski czy też 30 km w rajdach 3-ligowych to „kropla w morzu potrzeb”. Najbardziej szkoda mi było jednak mojego kierowcy, który może i tę imprezę traktuje towarzysko, ale po 51 sekundach jazdy na jego twarzy malował się wyraźny niedosyt. Przypominał wręcz dziecko, któremu dano cukierka i od razu go zabrano. Dlatego w przypadku Arka, który jest wielkim miłośnikiem słodkości, ten niedosyt można liczyć podwójnie.  Co więcej, na tak krótkim odcinku, w takich warunkach, ciężko pokazać potencjał kierowcy i samochodu. Auta może są z poprzedniej epoki, ale mają ogromne możliwości. Wiem, że niektórzy moi znajomi ze środowiska rajdowego sceptycznie patrzą na tego typu samochody i rajdy, ale… naprawdę niewiele trzeba, by się do nich przekonać.
Fajnie było spróbować czegoś nowego, i to w tak doborowym towarzystwie. Co ciekawe, w regulaminie czytamy: „Specyfika „Rajdu Żubrów” wymaga wprowadzenia współczynników wyrównawczych, przez które zostaną przeliczone tylko punkty karne z prób sportowych. Przeliczenie dotyczy wieku kierowcy, a wynik dotyczy całej załogi.” W przypadku większości kierowców ten wiek to dwukrotność mojego, ale mogę swobodnie powiedzieć, że wspólna pasja i tym razem połączyła pokolenia – bez problemu znaleźliśmy wspólny język. Tym bardziej że z 47. Rajdu Żubrów nie wróciłam z pustymi rękoma. Nasz dorobek to trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej grupy 3, pierwsze w klasie 2 grupy 3 i pierwsze w klasyfikacji Alfy Romeo.
Na koniec podziękowania dla Arka, szczególnie za pokazanie świetnej „dojazdówki” do Zakopanego i dla niezwykle pozytywnej załogi z żółtego Poloneza – Adam Dowgird i Ala Gnatowska. Mam nadzieję, że wszyscy będą dalej kontynuować swoją pasję i coraz częściej widać będzie ich barwy na krajowych i zagranicznych odcinkach specjalnych. To naprawdę ludzie z ogromną pasją i z „megafajnymi” samochodami.

Załoga Magda Wilk i Arek Kula wywalczyli zasłużone podium w klasie!
fot. z archiwum zawodniczki

Arkadiusz Kula
W tym sezonie dopiero po raz drugi zasiadłem za kierownicą swojej Alfy. Niestety, poprzedni start nie należał do najbardziej udanych, ponieważ zakończył się w polu kukurydzy. Przyczyna? Wybuch przekładni kierowniczej przy dokręconym czwartym biegu. Na szczęście, tutaj obyło się bez takich ekscesów i zaoszczędziłem pilotce podobnych wrażeń. Co do samego rajdu, to aura bardzo nam sprzyjała. Przepiękna pogoda, rajdówki i towarzystwo zakochane w starej motoryzacji – zdecydowanie mój klimat. Szkoda tylko, że próby sportowe były tak krótkie, bo czuję ogromny niedosyt. Na szczęście, oczywiście zgodnie z przepisami ruchu drogowego, zaspokoiłem go na dojazdówkach. Wynik jest dla mnie satysfakcjonujący – trzecie miejsce w klasyfikacji generalnej grupy 3, pierwsze w klasie 2 grupy 3 i pierwsze w klasyfikacji Alfy Romeo. Że apetyt rośnie w miarę… jeżdżenia, plan na najbliższą przyszłość to Rajd Barbórka. Mam jednak nadzieję, że w 2014 roku częściej będę „przepalał” swoją Alfę. Na koniec specjalne podziękowania dla Sebastiana Karbowiaka za serwis i logistykę – bez niego nie było by sukcesu!

Wyniki Rajd Żubrów – wymienione są jedynie załogi, w których startowały kobiety

Klasyfikacja generalna Klasa miejsce w generalce miejsce w klasie
12
Postawka Stanisław
Postawka Anna
Subaru Impreza
2/3 9 3
16
Gajoch Ryszard
Mikoda Beata
BMW 330D
2/3 14 7
Grupa 2
40
Kula Arkadiusz
Wilk Magda
Alfa Romeo GTV 2000
3/2 3
35
Życzyński Piotr Woźnica Karolina BMW 2002 3/2 5
47
Dowgird Adam
Gnatowska Alicja
FSO Polonez
3/2 6
43
Skrzypek Jerzy
Wysocka Małgorzata
Fiat Ritmo
3/2 11
46
Hołojuch Grażyna
Guzowska Elżbieta
Fiat 124 Spider 3/2 19
53
Biedroń Andrzej Gasińska Izabella BMW 850 3/2 21
48 Pamuła Mirosław Pamuła Aleksandra Saab Monte Carlo 3/2 23
50 Chruszcz Tadeusz Kulig Bożena MG B 3/2 24
34 Lenart Filip Lenart Agata Aleksandra Ford Capri 3/3 nu
45 Ćwierz Marek Ćwierz Gabriela Fiat 125p 3/2 nu
Klasa 3 grupa 1 i 2
12 Stanisław Postawka Postawka Anna Subaru Impreza 2/3 9
2 Bazarnik Wojciech Bazarnik Teresa BMW M5 1/3 13
16 Gajoch Ryszard Mikoda Beata BMW 330D 2/3 14
Klasa 3 grupa 3
34 Lenart Filip Lenart Agata Aleksandra Ford Capri 3/3 nu
Klasa 2 grupa 3
40 Kula Arkadiusz Magda Wilk Afla Romeo GTV 2000 3/2 1
35 Piotr Życzyński Woźnica Karolina BMW 2002 3/2 3
47
Dowgird Adam
Gnatowska Alicja
FSO Polonez
3/2 4
43
Skrzypek Jerzy
Wysocka Małgorzata
Fiat Ritmo
3/2 7
53
Biedroń Andrzej Gasińska Izabella BMW 850 3/2 9
46
Hołojuch Grażyna
Guzowska Elżbieta
Fiat 124 Spider 3/2 10
48 Pamuła Mirosław Pamuła Aleksandra Saab Monte Carlo 3/2 14
50 Chruszcz Tadeusz Kulig Bożena MG B 3/2 15
45 Ćwierz Marek Ćwierz Gabriela Fiat 125p 3/2 nu
Klasa gość
17 Michał Kopeć Jagoda Sobiś Porsche 911 gość 3

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze