Lewiatan powraca
Konstruktorzy Lewiatana, zdają sobie sprawę że prawidłowy rozwój nowego pojazdu wymaga zbudowania kilku prototypów i zebrania doświadczeń, aby ostatecznie zadowolić użytkownika. Aktualnie zbudowano wersję bezzałogową dodatkowo wprowadzając unikalne zawieszenie hydropneumatyczne...
Lewiatan w wersji bezzałogowej z zawieszeniem hydropneumatucznym |
![]() |
Fot. Hydromega
|
Pierwszy raz Lewiatan został zaprezentowany w 2002 roku w wersji dla wojsk aeromobilnych, których priorytetem było transportowanie pojazdu podwieszonego pod śmigłowcem oraz pokonywanie przeszkód wodnych bez przygotowania, czyli z marszu. Kolejna wersja pojazdu została zaprezentowana w 2005 r. na Salonie Przemysłu Obronnego w Kielcach. Lewiatan Ratowniczy posiadał system zasilania narzędzi hydraulicznych wykorzystywanych w katastrofach drogowych i budowlanych oraz osprzęt do zwalczania zagrożeń ekologicznych na zbiornikach wodnych (pojazd nadal pływał). Niestety polskie konstrukcje, często pozbawione zaplecza marketingowego dużych koncernów z trudnością przebijają się do świadomości decydentów-podobnie było z Lewiatanem. Od czasu poprzednich wersji, producent, firma Hydromega z Gdyni przy współpracy z WB Electronics, WAT oraz Wojskowym Instytutem Techniki Pancernej i Samochodowej, zaprojektowała a następnie wykonała wersje bezzałogową (szerzej o pojazdach bezzałogowych piszemy w artykule „Lądowe roboty”) tego pojazdu do tego z pierwszym, krajowej produkcji, zawieszeniem hydropneumatycznym. Przeznaczeniem Lewiatana jako pojazdu bezzałogowego jest wykonywanie przejazdów w strefach szczególnego zagrożenia życia ludzi, czyli choćby na terenach skażonych chemicznie, czy zaminowanych. Pojazd może w wersji transportowej przewozić ładunki na platformie kadłuba lub wraz ze zintegrowanym modułem strzeleckim Kobuz (zdalnie sterowany karabin maszynowy) zwalczać stanowiska terrorystów w terenie zurbanizowanym. Konstruktorzy pojazdu ze mając na uwadze ciągłe podnoszenie mobilności Lewiatana, zdecydowali się na zastosowanie zawieszenia hydropneumatycznego. W tym celu wykonano pierwsze polskie zawieszenie hydropneumatyczne, dodajmy, że niewielu europejskich producentów motoryzacyjnych wykorzystuje te rozwiązania, mimo ich wielu zalet, najbardziej znanym jest koncern Citroen. W niedługim czasie postaramy się przedstawić najnowszą wersję Lewiatana na łamach portalu.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: