Legendarne rajdówki Toyoty w San Marino

Rally Legend już po raz 17. przyciągnęło entuzjastów rajdowych klasyków do miejscowości San Marino we Włoszech. Emocje wśród fanów wzbudzały Toyoty ze złotych czasów rajdowej rywalizacji jak Corolla WRC czy Celica ST 165.

Rally Legend to niesamowite i niecodzienne spotkanie rajdowej przeszłości z teraźniejszością. W jednej imprezie startują samochody, które przed laty rywalizowały na trasach mistrzostw świata, Europy i w krajowych czempionatach, można też zobaczyć najnowsze konstrukcje rajdowe, a także repliki najbardziej legendarnych aut. Za kierownicami samochodów widzimy zarówno topowych kierowców, jak i amatorów, dla których to po prostu przygoda życia. Wśród kultowych aut nie brakuje rajdowych Toyot.

Tysiące kibiców koczują przy trasie, by podziwiać auta, które od lat trafiają na plakaty. Wśród najmocniejszych rajdówek kibice mogli podziwiać Toyotę Corollę WRC w malowaniu fabrycznego zespołu, który w latach 1997-1999 rywalizował w mistrzostwach świata. Auto ma dwulitrowy silnik o mocy 300 KM, napęd na cztery koła i sekwencyjną, sześciobiegową skrzynię. To jedna z ikon przełomu wieków. Takim autem w 1998 roku Carlos Sainz i Luis Moya bili się o tytuł mistrzów świata do ostatnich metrów Rajdu Wielkiej Brytanii, a Toyota Team Europe zdobyła tytuł wśród producentów.

Corolla WRC w rękach Sainza oraz Didier Auriola wygrała cztery rundy WRC, a trzydzieści razy dojeżdżała na podium. W imprezie w San Marino nie zabrakło też innej rajdówki, którą z sukcesami ścigał się Sainz – Toyoty Celiki ST 165. Takim autem Hiszpan wyjeździł swoje pierwsze mistrzostwo świata w 1990, wygrywając cztery z 12 rajdów. A sama Celika na pierwszym miejscu stawała w 13 rajdach mistrzostw świata. Za kierownicą auta zasiadały prawdziwe legendy jak Juha Kankkunen czy Bjorn Waldegard. Ale potwory ze złotych rajdowych czasów to nie jedyne klasyczne Toyoty, które można było zobaczyć podczas Rally Legend. Na przełom lat 70. i 80. można było się przenieść dzięki przejazdom Toyoty Starlet i Toyoty Celiki 1600.

Rajdowe święto w San Marino przyciąga też kierowców z Polski. Wśród aut sprzed 1982 roku i z rajdową przeszłością nie zabrakło Saaba 96 V4 Rally Pawła Hoffmana, który od lat rywalizuje w Motul HRSMP. Ten wyjątkowy samochód jest jedyną rajdówką na polskich trasach, która w przeszłości rywalizowała w mistrzostwach świata i Europy. W imprezie w San Marino pojechali też Grzegorz Olchawski (Audi Quattro S1) oraz Jan Chmielewski (Citroen C2 S1600).

Najnowsze

Przeładowana ciężarówka z bardzo długą listą usterek

O ponad 5 ton za dużo ważyła ciężarówka przewożąca ziemię, którą zebrano w trakcie prac związanych z utrzymaniem dróg. Wywrotkę skontrolował patrol dolnośląskiej Inspekcji Transportu Drogowego i ujawnił poważne usterki stanu technicznego.

Na terenie powiatu legnickiego inspektorzy dolnośląskiej ITD zauważyli ciężarówkę przewożącą ziemię zebraną z pobocza jednej z dróg. Kierowca nie zabezpieczył ładunku sypkiego plandeką, a jego ilość wskazywała na możliwość przeładowania pojazdu.

Ciężarówka została zatrzymana i skierowana do punktu kontrolnego w Legnicy. Tam została zważona i poddana szczegółowej kontroli. Dopuszczalna masa całkowita została przekroczona o ponad 5 ton. Oprócz tego okazało się, że zapis określający DMC w dowodzie rejestracyjnym pojazdu jest niezgodny z przepisami – zamiast 26 ton został określony na 34,5 tony.

Stan techniczny samochodu też wzbudzał poważne zastrzeżenia inspektorów ITD. Stwierdzono nieszczelność układu pneumatycznego i układu wydechowego, wycieki płynów eksploatacyjnych oraz niesprawność oświetlenia. Inspektorzy skierowali ciężarówkę do najbliższej stacji kontroli pojazdów.  Oprócz wcześniej wykrytych usterek stwierdzono rozbieżności sił hamowania pomiędzy kołami na drugiej i trzeciej osi pojazdu o ponad 70%. Miało to istotny wpływ na stabilność pojazdu podczas hamowania. Stwierdzono też nadmierny luz na połączeniach sworzniowych dwóch podłużnych drążków kierowniczych. Sworzeń mocujący ucho resoru do elementu podwozia był wysunięty ze swojego gniazda, co stwarzało zagrożenie utraty stabilność przedniej osi pojazdu.

Stwierdzone nieprawidłowości zagrażały nie tylko bezpieczeństwu kierowcy ciężarówki, ale również innym użytkownikom dróg. Za szereg ujawnionych naruszeń inspektorzy dolnośląskiej ITD wszczęli postępowanie administracyjne w sprawie nałożenia kary wobec przewoźnika. Ponadto zatrzymali dowód rejestracyjny niesprawnego pojazdu i wydali zakaz dalszej jazdy. Kierowcę ukarano dwoma mandatami.

Najnowsze

Makabryczny wypadek na przejściu dla pieszych

Do zdarzenia doszło w potencjalnie niebezpiecznym miejscu, a samochód prawdopodobnie poruszał się z dużą prędkością.

Sytuacja miała miejsce w Izabelinie Dziekanówku (powiat nowodworski) na drodze krajowej numer siedem. Tam przechodzącego przez przejście dla pieszych obywatela Ukrainy, potrąciła kobieta jadąca BMW. Siła uderzenia była na tyle duża, że ciało ofiary zostało rozczłonkowane i mężczyzna zmarł na miejscu. Ranna została kierująca samochodem oraz jej 4-letnie dziecko. Oboje trafili do szpitala.

Przyczyny wypadku bada obecnie policja pod nadzorem prokuratora. Prawdopodobnie jednym z czynników była późna godzina (do zdarzenia doszło około 21), przez co kierująca BMW mogła mieć trudność z dostrzeżeniem pieszego nawet na oznakowanym przejściu. Z kolei analizując przebieg DK7 w miejscowości Izabelin Dziekanówek nie widać nigdzie ograniczeń prędkości, nawet przed przejściami. Wiele wskazuje więc na to, że w miejscu wypadku obowiązuje prędkość 100 km/h (dwa pasy w każdym kierunku oddzielone barierami). Kierująca BMW mogła zatem wcale nie przekroczyć prędkości, żeby efekt wypadku był tak tragiczny. Czy tak faktycznie było będą dopiero ustalać biegli.

Najnowsze

Przybij piątkę z zawodniczkami i miłośniczkami motoryzacji! Strefa Kobiet na Warsaw Motor Show

Wielkimi krokami zbliża się najbardziej wyczekiwana impreza motoryzacyjna - Warsaw Motor Show! Warto zajrzeć do tegorocznej Strefy Kobiet, gdzie spotkacie, aż 14 zawodniczek i miłośniczek motoryzacji wraz z ich maszynami.

W tegorocznej Stefie Kobiet na Warsaw Motor Show nie braknie prawdziwych pasjonatek motoryzacji, będziecie mogli nie tylko z nimi przybić sobie piątkę, ale także dowiedzieć się o ich planach na kolejny sezon oraz zobaczyć ich samochody z bliska. W Strefie swoją obecność potwierdziły: 

Każda z nich jest na swój sposób wyjątkowa, kocha motoryzację i wyraża siebie, czy to w zawodach, czy to na zlotach i eventach motoryzacyjnych. Są również bardzo aktywne w social mediach. To wyjątkowa okazja, aby porozmawiać z kobietami o samochodach szczerze i z pasją. 

Każda z nich kocha w samochodach co innego. Turbosztos, Blanka, Sylwia, Kamila, Yuki, Aneta, Karolina kochają za to, że podczas driftu oddziałują na nie przeciążenia, kiedy jadą bokiem. Anna, Zuzanna, Julia za to, że mogą badać granice prędkości i swojej psychiki. Aleksandra, Marta, Małgorzata i Aleksandra kochają je dlatego, że są piękne, szybkie, wygodne i że są po prostu ich. – czytamy w opisie wydarzenia. 

Link do wydarzenia na Facebooku: https://www.facebook.com/events/1346251495531699/

Najnowsze

Toyota LQ Concept nie emituje spalin i oczyszcza powietrze

Na tegorocznym Salonie Motoryzacyjnym w Tokio Toyota zaprezentuje samochód koncepcyjny LQ, który za pomocą zaawansowanej technologii wchodzi w interakcję z kierowcą na wzór relacji międzyludzkich. LQ to nowa generacja Toyoty Concept-i!

Jako firma koncentrująca się na różnych aspektach mobilności, Toyota uważa, że dla ludzi niezwykle ważna jest swoboda poruszania się, bez względu na wiek czy poziom sprawności bądź umiejętności prowadzenia. Jednocześnie pojęcie mobilności wykracza poza fizyczne przemieszczanie się – liczą się także emocje związane z podróżą.

LQ to odpowiedź na oba te aspekty za sprawą spersonalizowanego awatara sztucznej inteligencji Yui oraz systemu zautomatyzowanej jazdy. Oba systemy – opracowane wspólnie z Toyota Research Institute (TRI) – sprawiają, że jazda samochodem staje się unikalnym doświadczeniem, opartym na relacji między pojazdem a kierowcą. Udało się to osiągnąć dzięki zdolności samochodu do uczenia się od człowieka i odpowiadania na jego indywidualne preferencje.

Awatar sztucznej inteligencji Yui to wirtualny towarzysz podróży, który rozmawia z kierowcą i pomaga mu w prowadzeniu. Sztuczna inteligencja nawiązuje kontakt z kierowcą poprzez interaktywną komunikację głosową, system sygnałów, ostrzeżeń i innych funkcji, które w zależności od potrzeby wzmagają czujność kierowcy lub łagodzą stres. Służą do tego m.in. oświetlenie wnętrza, ustawienia klimatyzacji czy zapach w kabinie. Yui może także wybrać muzykę dostosowaną do otoczenia samochodu oraz dostarczyć informacje na tematy, które w tym momencie interesują kierowcę. W dalszym rozwoju Toyota przystosuje Yui do współpracy ze smartfonami i innymi urządzeniami.

Wyświetlacz Head-Up Display z rozszerzoną rzeczywistością (Augmented Reality) to nowa technologia powiększająca zasięg wyświetlacza HUD, która jeszcze skuteczniej pomaga skupić się na drodze. Informacje takie jak ostrzeżenia systemów bezpieczeństwa czynnego o opuszczeniu z pasa ruchu czy znakach drogowych oraz wskazówki nawigacji mogą być wyświetlone w trzech wymiarach na tle widoku przed przednią szybą. Wyświetlacz ma przekątną aż 230 cali i głębię od 7 do 41 metrów przed samochodem. System został opracowany we współpracy z Panasonic Corporation.

Do komunikacji z kierowcą Toyota wykorzystała także podsufitkę i podłogę. Wbudowane w nie światła przyjmują różne kolory, by zasygnalizować, czy włączony jest tryb zautomatyzowanej czy też manualnej jazdy. Jednocześnie, w zależności od tego, do kogo zwraca się Yui, system podświetla miejsce na nogi kierowcy lub pasażera.

LQ przekazuje także informacje o jakości nawierzchni przy pomocy specjalnego urządzenia o nazwie Digital Micromirror Device (DMD) zainstalowanego w przednich światłach. System wykorzystuje milion drobnych lusterek do wyświetlenia kierowcy struktury nawierzchni na drodze.

Kabina LQ ma futurystyczny kształt z minimalną liczbą widocznych elementów, a jej linie płynnie przechodzą z wnętrza na karoserię. Interfejs Yui jest umieszczony na środku tablicy przyrządów, a nawiewy klimatyzacji są niewidoczne. Wyprodukowana w druku 3D konsola centralna została zaprojektowana w najbardziej korzystny sposób pod względem odporności i masy za pomocą optymalizacji topologicznej. To ułatwiło stworzenie nowoczesnego wnętrza z minimalną liczbą widocznych dla pasażerów konstrukcji wspierających. Szklana pokrywa zewnętrznych drzwi gładko łączy się z wewnętrzną stroną, tworząc zintegrowaną, elegancką całość.

Najnowsze