LAZAR – serbski transporter opancerzony

Na rynku uzbrojenia pojawił się nowy pojazd. Kilkuletnie prace rozwojowe zostały zwieńczone zbudowaniem prototypu transportera opancerzonego LAZAR. Tym samym Serbia dołącza do ekskluzywnego grona producentów transporterów opancerzonych.

Lazar to imię serbskiego księcia, lokalnego bohatera narodowego. Właśnie z tą osobą ma kojarzyć się nowy transporter serbskiej firmy Yugoimport.

LAZAR 8×8 to jedna z najnowszych konstrukcji na firnamencie pojazdów opancerzonych.
Fot. Yugoimport

LAZAR BTR-DR-8808 8×8 został zbudowany jako uniwersalny pojazd opancerzony. Sam przymiotnik uniwersalny nie wróży nic dobrego, ale jak wiadomo są pewne sformułowania marketingowe używane przez producentów. Jak podaje Yugoimport, a także nasza krajowa prasa militarna, LAZAR został zaprojektowany z uwzględnieniem nowoczesnych światowych tendencji w dziedzinie kołowych transporterów opancerzonych, oraz pojazdów przeznaczonych do wykonywania wielu zadań taktycznych w różnych konfliktach zbrojnych. Ma łączyć funkcje pojazdu klasy MRAP (Mine Resistant Ambush Protected) z cechami charakterystycznymi dla pojazdu MRAV (Multi Role Armored Vehicle) takie jak wysoka mobilność i siła ognia. Wysoki poziom ochrony na poziomie III (zgodnie ze Stanag 4569) został osiągnięty poprzez zastosowanie klasycznego opancerzenia ze stali pancernej oraz szkła pancernego. Wspominany poziom ochrony dotyczy tylko płyty przedniej; pozostałe płyty to ochrona na poziomie II. Producent przewiduje opancerzenie dodatkowe na poziomie IV i V, także z użyciem kompozytów oraz pancerza reaktywnego.

Prototyp został zaprezentowany z automatycznym wkm 12,7 mm
Fot. Yugoimport

Lazara charekteryzuje wysokiej mobilności podwozie w konfiguracji 8 x 8 oraz silnik o mocy silnika 440 KM, w połączeniu z mechaniczną zsynchronizowana skrzynią biegów. Zawieszenie jest zależne i składa się z resorów piórowych zastosowanych w układzie dwóch osi tandemowych – 2 x 2.

Obserwując LAZARA można odnieść nieodparte wrażenie, że jest to koncepcja bardzo bliska konstrukcji SKOTA. Sam pojazd wizualnie prezentuje się bardzo dobrze. Wątpliwości budzi ochrona przeciwminowa, której poziomu producent nie podaje, a jak wiadomo testy niszczące do tanich nie należą. Na dzień dzisiejszy pojazd waży 16500 kg, jego poziom ochrony balistycznej jest znacznie niższy niż pojazdów MRAP, a sugerowane jego zwiększenie nie obędzie się bez radykalnego wzrostu masy. Biorąc pod uwagę klasyczny układ napędowy tzn. zawieszenie oraz mechaniczną skrzynię biegów (brak przetwornika hydraulicznego w układzie napędowym niezbyt dobrze świadczy o nowoczesności konstrukcji), nie wpłynie dobrze na mobilność. Można przewidywać, że zapach palonego sprzęgła będzie często odczuwalny…

Proponowane uzbrojenie, czyli wkm 12,7 mm oraz działka kalibru 20 mm nie dorównuje sile ognia stosowanych w KTO systemach wieżowych 30 mm, poza tym zwiększy masę pojazdu.

Spieszanie i desant piechoty wymaga pewnego treningu ze względu na wysokość tylnych drzwi
Fot. Yugoimport

Reasumując, pojazd ten trudno jest zaliczyć do nowoczesnych kołowych transporterów opancerzonych ze względu na rozwiązania konstrukcyjne wykorzystane w jego układach. Pojazd także odbiega poziomem ochrony od wozów MRAP. Jednak pozostawiając LAZARA w tej klasie może on się wyróżniać mobilnością (jego przewagą będzie układ 8×8) i objętością użytkową. Warunkiem jest zachowanie powściągliwości w dodawaniu masy, czyli osiągnięcie co najwyżej poziomu III w opancerzeniu.

Jednego na pewno można pozazdrościć Serbom, że opracowali swój własny transporter.

Planowane jest zbudowanie wersji: 4×4, medycznej oraz mobilnej haubicy.

Komentarze:

Anonymous - 5 marca 2021

A my opracowaliśmy transporter opancerzony Kubuś!

Odpowiedz

Anonymous - 5 marca 2021

A my opracowaliśmy transporter opancerzony Kubuś!

Odpowiedz
Pokaż więcej komentarzy
Pokaż Mniej komentarzy
Schowaj wszystkie

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze