![](https://www.motocaina.pl/thumbor_image/1920/864/1/0/!2F2021!2F02!2Fc5eec010993e2823a800dd3b252a2b50ce264297.jpg)
Lamborghini Urraco – kultowy model ma już 50 lat!
W tym roku mija 50. rocznica zaprezentowania światu Lamborghini Urraco. Model ten od początku swojego istnienia wyróżniał się niezwykle innowacyjnymi, jak na tamte czasy, rozwiązaniami technicznymi.
Lamborghini Urraco to szybkie coupé 2 + 2, z centralnie umieszczonym silnikiem V8 z tyłu i niezależnym zawieszeniem, z kolumnami MacPhersona z przodu i z tyłu, zamontowanymi po raz pierwszy w samochodzie seryjnym.
Początkowo Lamborghini Urraco zaprezentowano z 2,5-litrowym silnikiem V8 o mocy 220 KM przy 7800 obr./min i prędkości maksymalnej 245 km/h. Model Urraco oferował niezwykle innowacyjne, jak na tamte czasy, rozwiązania techniczne, jak np. głowica silnika z płaską częścią wewnętrzną i komorą spalania zawartą w zagłębieniu w górnej części tłoka. Inną nowością były cztery podwójne gaźniki Weber 40 typu IDF1.
Kolejną innowacją był system produkcji samochodu. Urraco zaplanowano od wczesnych etapów projektu jako bardziej seryjny i znacznie mniej rzemieślniczy samochód niż inne modele Lamborghini. Urraco stworzono na wyraźne życzenie Ferruccio Lamborghiniego, który chciał by jego samochody byłby dostępne dla szerszej, choć wciąż ograniczonej publiczności.
Przeczytaj też: Rekordowy wrzesień Lamborghini
Wprowadzony jako P250 Urraco, gdzie litera „P” oznacza tylną pozycję silnika, a 250 oznacza pojemność silnika (2,5 litra), był produkowany od 1970 do 1976 roku. W 1974 roku zaprezentowano wersję P200 o zmniejszonej pojemności (1994 cm3, 182 KM), przeznaczonej na rynek włoski od 1975 do 1977 roku. Wersja P300 (2996 cm3, 265 KM), zaprezentowana również w 1974 roku, była produkowana od 1975 do 1979 roku.
Innowacje i koncepcje pomyślnie przetestowane i wprowadzone na rynek przez Lamborghini Urraco, doprowadziły do powstania kolejnych modeli 8-cylindrowych i nowszych modeli 10-cylindrowych, takich jak Gallardo i obecny Huracán.
Przeczytaj też: Nowa wersja Lamborghini Huracána – czy rozszyfrujesz jej nazwę?
Najnowsze
-
Testuję najmniejsze Volvo EX30 nad jeziorem Como – dlaczego Polacy i Włosi się za nim oglądają?
Dziś zabieram was na wspólną przejażdżkę Volvo EX30 po malowniczych trasach wokół włoskiego jeziora Como. Mają tu swoje rezydencje m.in. Madonna, George Clooney, Brad Pitt i Sylvester Stallone. To limonkowe auto pasuje tutaj idealnie! Samochód na poskręcanych jak loki Jarno Trulliego* serpentynach wokół jeziora, odwraca wzrok włoskich kierowców, tak czułych na wysublimowany, motoryzacyjny design. Także […] -
Policja testuje najbardziej wyjątkowy radiowóz w Polsce. 400 tys. zł to mało
-
Parkujesz samochód pod prąd? W tym przepisie jest pułapka na kierowców
-
Czy motocyklista może omijać korek, jadąc między samochodami? Tych przepisów wielu nie rozumie
-
Wyprzedzam inny pojazd. Czy mogę na moment przekroczyć prędkość?
Zostaw komentarz: