Lamborghini, motocykl którego pożądał świat
Absolutnie pożądany i niedostępny motocykl Lamborghini został opracowany wspólnie z francuskim konstruktorem motocykli wyścigowych Boxer-Bikes.
Boxer-Bikes słynął w latach 70. z konstrukcji zaawansowanych technologicznie motocykli sportowych, wyróżniających się również dość specyficznym designem. Ręczne wykonanie jednoślady produkowane były z zastosowaniem inżynierii rodem z lotnictwa, aeronautyki. Ramy tych motocykli były wyjątkowo lekkie, a niewielka masa jednośladu gwarantowała również świetne parametry pojazdu.
W 1986 roku Lamborghini zdecydowało, że tego typu motocykl może mieć nazwę ich marki. Firma Boxer została wybrana jako jedyny partner projektu wszechczasów – jak zwykło się mówić o tym jednośladzie: motocyklu Lamborghini Design 90. Sercem maszyny był 4-cylindrowy silnik rzędowy o pojemności 1000 cm3 z 4 zaworami na cylinder, dysponujący mocą 130 KM, sygnowany marką Kawasaki. Motocykl rozpędzał się do maksymalnej prędkości 258 km/h. Jego masa wynosiła jedynie 170 kilogramów.
Motocykl Lamborghini Design 90. |
![]() |
Fot. Autodrome
|
Decyzja władz Lamborghini o nadaniu nazwy swej marki jednośladom była spowodowana kryzysem paliwowym, który panował w końcu lat 70. Najpierw postanowiono montować silniki V12 do łodzi motorowych, a potem podjęto właśnie współpracę z Boxer-Bikes, co zaowocowało powstaniem Lamborghini Design 90.
Motocykl to o tyle „międzynarodowy”, że jego projekt zainicjowali Szwajcarzy, nadwozie zaprojektowali Włosi, technologię dali Francuzi, a podzespoły Japończycy.
Zaplanowano wyprodukowanie łącznie 25 egzemplarzy, jednak po złożeniu 6 sztuk zrezygnowano z dalszej pracy nad tym projektem. Niektóre źródła podają, że istnieje na świecie jedynie 5 takich motocykli.
Lamborghini Design 90 wyceniono na dwukrotnie większą kwotę, niż najdroższy dostępny w tamtych czasach jednoślad – model ten nie osiagnął przez to sukcesu sprzedażowego. Zainteresowali się nim jednak kolekcjonerzy i do dziś maszyna ta stanowi gratkę dla inwestorów w zabytkową motoryzację.
Połączenie zawrotnej ceny maszyny z małą dostępnością limitowanej serii motocykla przyczyniło się do powstania legendy „motocykla Lamborghini”.
Najnowsze
-
Elektryk czy hybryda – co bardziej opłaca się w leasingu?
Coraz więcej firm i osób prywatnych zwraca uwagę na ekologię i koszty użytkowania aut. Rosnąca popularność napędów alternatywnych wypiera tradycyjne rozwiązania, ale rodzi pytanie: co w leasingu bardziej się opłaca – hybryda czy elektryk? -
Nocleg pod namiotem czy w kamperze? Porównanie opcji dla fanów motoryzacji
-
Test Peugeot 408 GT: masaż na trasie i pazury na ulicy
-
Test Ford Bronco Badlands – powrót legendy na bezdroża
-
Mercedes Vision V: gdzie podziała się motoryzacja, a pojawił się… 65-calowy telewizor?
Zostaw komentarz: