Kuba Przygoński i jego rajdowa maszyna do wygrywania. Co kryje pod maską?

Rajdowa maszyna do wygrywania Kuby Przygońskiego ze swoim cywilnym odpowiednikiem związana jest dość luźno,ale wygląd nie pozostawia jednak złudzeń – to jest nadal mocarna Toyota Hilux.

Reflektory i grill sprawiają, że wiemy od razu, co to za auto. Co kryje pod spodem? Rurowa klatka bezpieczeństwa obłożona jest nadwoziem z włókna węglowego. Pod maską kryje się 5-litrowy, wolnossący silnik V8 o mocy dochodzącej do blisko 400 KM. Motor zamontowano nie nad przednią osią, ale za nią, między kierowcą i pilotem – wszystko po to, by jak najlepiej rozłożyć masę. Chłodnica została przeniesiona na tył. Do tego podwójne sprężyny, które pomagają wylądować po dalekich skokach na wydmie, osłony chroniące podwozie i podzespoły. I napęd na cztery koła. To istny potwór rajdowy. I skuteczna maszyna do wygrywania.

Kuba Przygoński i jego rajdowa maszyna do wygrywania. Co kryje pod maską?

We wnętrzu próżno szukać systemu multimedialnego z Apple CarPlay i Android Auto, który jest dostępny w najnowszej odmianie cywilnego Hiluxa. Podobnie możemy zapomnieć o elektrycznie regulowanych czy podgrzewanych fotelach. Rajdowy Hilux został stworzony tak, by załoga była bezpieczna w środku, docierały do niej tylko najpotrzebniejsze informacje o aucie i by można było wykorzystać jego pełny potencjał. Fotele są kubełkowe i dopasowane do zawodników. Pasy trzymają ciało w ryzach. Przed kierowcą tylko najważniejsze wskaźniki, a przed pilotem aparatura, która służy do nawigacji na wydmach.

Kuba Przygoński i jego rajdowa maszyna do wygrywania. Co kryje pod maską?

Na szczęście kubełkowe fotele w naszym dakarowym Hiluxie są komfortowe. Ich kształt jest ergonomiczny, choć nie mają żadnej regulacji, a fotele są na sztywno przymocowane do nadwozia. Nie jest źle, choć po etapie nie jest łatwo rozprostować plecy. Dakarowy Hilux jest względnie wygodny, choć jest to samochód, w którym liczy się szybkość i wytrzymałość. Ograniczamy masę we wszystkich elementach, w których jest to możliwe. Mamy za to klimatyzację, która pomaga w momentach, gdy jest gorąco. Temperatura potrafi przecież dochodzić do 50 stopni Celsjusza, więc taka klimatyzacja pomaga utrzymać koncentrację. – mówi Przygoński.

Najnowsze

Kia Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in – jaki ma zasięg i ile kosztuje w Polsce?

Kia Motors ujawniła dziś dane na temat zasięgu w trybie elektrycznym oraz emisji dwutlenku węgla nowego Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in. Sprawdzamy, ile kosztuje!

Wraz z debiutem Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in w cenniku flagowego SUV-a marki Kia wprowadzono szereg zamian, które dotyczą samochodów z roku produkcji 2021. Oprócz Sorento Plug-in Hybrid AWD, które wyceniono na 195.900 zł, czyli o 27.000 zł więcej niż porównywalną odmianę hybrydową, w ofercie debiutuje nowa topowa wersja wyposażenia – Prestige Line.

O 2.000 zł wzrosła również cena podstawowego hybrydowego Sorento (wersja wyposażenia M) i wynosi teraz 159.900 zł. Nie zmieniła się cena Sorento napędzanego silnikiem Diesla, które wciąż kosztuje 189.900 zł.

Kia Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in - jaki ma zasięg i ile kosztuje w Polsce?

Kia Sorento Plug-in Hybrid może przejechać w mieście do 70 km na energii elektrycznej Na jednym pełnym ładowaniu akumulatora, którego pojemność energetyczna wynosi 13,8 kWh, przestronny i siedmioosobowy SUV zapewnia zasięg w trybie elektrycznym do 57 kilometrów w cyklu mieszanym (wg WLTP*). W ruchu miejskim na energii elektrycznej Sorento Plug-in Hybrid jest w stanie przejechać do 70 kilometrów na w pełni naładowanym akumulatorze zanim uruchomi się jego turbodoładowany silnik benzynowy.

Kia Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in - jaki ma zasięg i ile kosztuje w Polsce?

Nabywcy Kia Sorento w wersji PHEV mogą korzystać z nowej usługi KiaCharge, która zapewnia dostęp do ogólnoeuropejskiej publicznej sieci stacji ładowania, która już teraz obejmuje około 160.000 punktów ładowania.

Kia Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in - jaki ma zasięg i ile kosztuje w Polsce?

Kia Sorento Plug-in Hybrid jest wyposażona w mocny 1,6-litrowy silnik T-GDI (turbodoładowany z bezpośrednim wtryskiem benzyny), który osiąga maksymalną moc 180 KM i generuje maksymalny moment obrotowy o wartości 265 Nm. W połączeniu z silnikiem elektrycznym o mocy 67 kW (91 KM), który wytwarza moment obrotowy wynoszący 304 Nm.

Zbiornik paliwa umieszczony pod drugim rzędem siedzeń ma, niezmienioną w stosunku do pozostałych wersji, pojemność 67 l. W praktyce oznacza to duży zasięg bez konieczności częstych wizyt na stacji benzynowej. Pokładowa ładowarka o mocy 3,3 kW znajduje się pod podłogą bagażnika.

Kia Sorento w wersji hybrydowej typu plug-in - jaki ma zasięg i ile kosztuje w Polsce?

Najnowsze

Porsche 911 GT3 Cup – zobaczcie zdjęcia tego spektakularnego samochodu wyścigowego!

Porsche zaprezentowało najnowszą generację najlepiej sprzedającego się samochodu wyścigowego na świecie: oto nowe 911 GT3 Cup.

Pierwsze prace nad nowym modelem ruszyły jeszcze w 2018 r., a konkretne działania rozpoczęły się na początku 2019 r. Główne cele rozwojowe zespołu kierowanego przez szefa projektu Jana Feldmanna obejmowały dalszą poprawę osiągów, opracowanie „agresywniejszego” designu, ułatwienie prowadzenia oraz zapewnienie większej trwałości przy mniejszych nakładach czasowych i ograniczeniu prac eksploatacyjnych. Efekty tych działań mają odzwierciedlenie w wielu cechach nowej maszyny, która – podobnie jak poprzednik – wspólnie z modelami 911 zjeżdża z linii produkcyjnej w Stuttgarcie-Zuffenhausen.

Już na pierwszy rzut oka samochód wygląda jeszcze bardziej imponująco niż poprzednik. Po części to zasługa szerokiego, lekkiego nadwozia w specyfikacji Turbo, które po raz pierwszy zastosowano w samochodzie Cup. Z tyłu jego karoseria mierzy 1902 mm szerokości (o 28 mm więcej niż poprzednika) i wyróżnia się dodatkowymi wlotami powietrza chłodzącego przed kołami. Co więcej, również przednia oś generacji 992 jest znacznie szersza niż w poprzedniku. Dzięki dodatkowo poszerzanym błotnikom z przodu nowe 911 GT3 Cup mierzy teraz aż 1920 mm szerokości.

Porsche 911 GT3 Cup - zobaczcie zdjęcia tego spektakularnego samochodu wyścigowego!

Nowy fotel wyścigowy oferuje teraz dwie opcje ustawienia wysokości. W połączeniu z regulowaną kolumną kierownicy pozwala to na idealne dobranie pozycji kierowcom dowolnego wzrostu. Szeroki wybór grubości obicia umożliwia dopasowanie fotela do indywidualnych potrzeb. Przeprojektowana, wielofunkcyjna wyścigowa kierownica ma otwarty kształt i została wykonana z włókna węglowego – to kolejny element pochodzący z 911 GT3 R. Pod wpływem opinii kierowców przeorganizowany został układ rozmieszczonych na niej podświetlanych przycisków. Tak zwany panel gumowych przełączników (RSP) z dziesięcioma dużymi przyciskami po prawej stronie przypomina element obsługi stosowany w Porsche 919 Hybrid.

Porsche 911 GT3 Cup - zobaczcie zdjęcia tego spektakularnego samochodu wyścigowego!

Jeśli chodzi o silnik, 911 GT3 Cup pozostaje wierne jednostce wolnossącej. W wersji wyścigowej 4-litrowy, chłodzony cieczą 6-cylindrowy bokser rozwija moc510 KM. Wysokoobrotowy silnik z układem smarowania z suchą miską olejową osiąga swoją maksymalną moc przy 8400 obr./min (wcześniej: 7500 obr./min), „kręci się” do 8750 obr./min, a maksymalny moment obrotowy 470 Nm generuje przy 6150 obr./min.

Porsche 911 GT3 Cup - zobaczcie zdjęcia tego spektakularnego samochodu wyścigowego!

Dane techniczne: 

Masa/wymiary
• Masa całkowita: ok. 1260 kg
• Długość: 4585 mm
• Szerokość: 1920 mm (oś przednia)/1902 mm (oś tylna)
• Rozstaw osi: 2459 mm

Silnik
• Chłodzony cieczą 6-cylindrowy silnik typu bokser umieszczony z tyłu; pojemność 3996 cm3; skok tłoka 81,5 mm; średnica cylindra 102 mm; moc maks. 375 kW (510 KM) przy 8400 obr./min; maks. moment obrotowy 470 Nm przy 6150 obr./min; maks. prędkość obrotowa 8750 obr./min; technika czterozaworowa; pojedyncza przepustnica motylowa; kolektor dolotowy z dwiema klapami rezonansowymi; sterownik silnika Bosch MS 6.6; smarowanie z suchą miską olejową; jednomasowe koło zamachowe; wyścigowy układ wydechowy z katalizatorem z certyfikatem DMSB; jakość paliwa: benzyna bezołowiowa, do E20 (min. 98 oktanów).

Przekładnia
• 6-stopniowa sekwencyjna kłowa skrzynia biegów Porsche; łopatka zmiany biegów z elektronicznym siłownikiem zmiany biegów; mechaniczny dyferencjał o ograniczonym poślizgu; trójpłytkowe sprzęgło wyścigowe, spiekowe.

Nadwozie
• Lekkie nadwozie o inteligentnej konstrukcji kompozytowej (aluminiowo-stalowej); punkty mocowania podnośnika; zdejmowany luk ratunkowy w dachu; wspawana klatka bezpieczeństwa, zatwierdzona do jazdy z pilotem na torach; fotel zgodny z normą FIA 8862/2009, bezstopniowa regulacja wzdłużna, dwie pozycje wysokości i nachylenia; sześciopunktowa wyścigowa uprząż bezpieczeństwa do użytku z systemem HANS®, regulowana kolumna kierownicy z czujnikiem kąta skrętu; przednia pokrywa ze zintegrowanymi szybkozłączkami, kanałem wylotowym powietrza i centralnym wlotem powietrza w celu wentylacji kokpitu; poszerzony przedni zderzak ze spojlerem; błotniki z poszerzeniami; tył nadwozia ze zintegrowanym światłem przeciwdeszczowym (zgodnie z przepisami FIA); drzwi, tylna pokrywa i tylne skrzydło z CFRP; tylne skrzydło z mocowaniem typu „łabędzia szyja”, regulowane w 11 pozycjach; okna z poliwęglanu z twardą powłoką; system podnośnika pneumatycznego; punkty mocowania zaworów po obu stronach samochodu; bezpieczny zbiornik paliwa FT3 o pojemności 110 litrów, umieszczony z przodu.
• Panele wykończenia wnętrza z CFRP, wielofunkcyjna wyścigowa kierownica z CFRP z szybkozłączem, manetkami zmiany biegów i podświetlanymi przyciskami; ergonomiczny cyfrowy panel dotykowy z wielokolorowym podświetleniem; siatki bezpieczeństwa (środkowa i po stronie kierowcy) zgodne z najnowszymi wymogami bezpieczeństwa FIA; przygotowanie do wentylacji siedzenia; system gaśniczy z elektronicznym wyzwalaczem.

Zawieszenie
• Drążki i górne mocowania z kutego aluminium, zoptymalizowane pod kątem sztywności; wytrzymałe łożyska przegubowe z ochroną przed pyłem; piasty kół z centralnym mocowaniem felgi; amortyzatory z charakterystyką zaworów przystosowaną do warunków wyścigowych; regulowane stabilizatory (dwuczłonowe); system monitorowania ciśnienia w oponach.

Oś przednia
• Przednie zawieszenie z podwójnymi wahaczami poprzecznymi, regulowana wysokość, pochylenie i zbieżność;
• Elektromechaniczne wspomaganie kierownicy z funkcją manewrowania.

Tylna oś
• Zawieszenie wielowahaczowe z regulacją wysokości, pochylenia i zbieżności;
• Wyścigowe wały napędowe zoptymalizowane pod kątem niezawodności i trwałości.

Układ hamulcowy
• Dwa niezależne obwody z czujnikami ciśnienia hamowania przedniej i tylnej osi, rozkład siły hamowania regulowany przez kierowcę (regulacja balansu siły hamowania); wyścigowe klocki hamulcowe; zoptymalizowane przewody hamulcowe; ergonomiczne ustawienie pedału hamulca.
• Oś przednia: sześciotłoczkowe aluminiowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski ze sprężynami zapobiegającemu „odbiciu” klocków; wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o wymiarach 380 mm x 32 mm z aluminiowymi mocowaniami i komorami.
• Oś tylna: czterotłoczkowe aluminiowe, wyścigowe, jednoczęściowe zaciski ze sprężynami zapobiegającemu „odbiciu” klocków; wentylowane stalowe tarcze hamulcowe o wymiarach 380 mm x 32 mm z aluminiowymi mocowaniami i komorami.

Koła/opony
• Oś przednia: jednoczęściowe felgi z lekkich stopów z centralnym mocowaniem, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 12 J x 18; rozmiar opon 30/65-18;
• Oś tylna: jednoczęściowe felgi z lekkich stopów z centralnym mocowaniem, zgodne ze specyfikacją i designem Porsche, 13 J x 18; rozmiar opon 31/71-18.

Instalacja elektryczna
• Rejestrator Porsche; Power Box Porsche, kolorowy wyświetlacz Porsche 10,3”; lekki, szczelny akumulator LiFePO4 12V (60 Ah) w przestrzeni na nogi pasażera; alternator 175 A; cyfrowy panel dotykowy z wielokolorowym podświetleniem; jednoramienna wycieraczka przedniej szyby z napędem bezpośrednim (praca przerywana i ciągła); trzy dodatkowe przełączniki w konsoli środkowej dla dodatkowych odbiorników energii; połączenie danych (rejestrator danych, system wideo).
• Reflektory i światła do jazdy dziennej w technice LED; tylne lampy i światło przeciwdeszczowe w technice LED

Najnowsze

Kierownica BMW M4 GT3 – sprawdzi się jednocześnie do samochodu wyścigowego i symulatora

BMW Motorsport jako pierwszy producent opracowało we współpracy z firmą Fanatec kierownicę stosowaną zarówno w samochodzie wyścigowym, jak i w symulatorze wyścigowym.

BMW Motorsport SIM Racing prezentuje w ramach cyfrowego wydarzenia BMW SIM Live Event trzy spektakularne światowe premiery. BMW M4 GT3, które od roku 2022 będzie nowym flagowym pojazdem BMW M Customer Racing, zadebiutowało jeszcze przed pierwszym prawdziwym wyścigiem jako prototyp na platformie simracingowej iRacing.

Kierownica BMW M4 GT3 – pierwsza jednocześnie do samochodu wyścigowego i symulatora

Kierownica BMW M4 GT3 została opracowana we współpracy z firmą Fanatec i jest pierwszą tego rodzaju kierownicą stosowaną zarówno w samochodzie wyścigowym, jak i w symulatorze. Trzecią światową nowością jest studium koncepcyjne zestawu Sim Lounge „Fusion SL”, który w prosty sposób można przekształcić z designerskiego stołu w pełnoprawny symulator wyścigowy.

Kierownica jest karbonową konstrukcją z motorsportu z podświetlanymi przyciskami i magnetycznymi dwukierunkowymi łopatkami z karbonu.

Kierownica BMW M4 GT3 – pierwsza jednocześnie do samochodu wyścigowego i symulatora

Kierowca fabryczny BMW Philipp Eng (AUT) pokazał w ramach BMW SIM Live, że hybrydowa kierownica doskonale sprawdza się w obu zadaniach. Najpierw wjechał prawdziwym BMW M4 GT3 na scenę, potem wysiadł, biorąc kierownicę ze sobą, podłączył ją do symulatora i jeździł wirtualnym odpowiednikiem swojej wyścigówki. Trwałość kierownicy w rzeczywistym użytkowaniu w wyścigach jest stale sprawdzana przez inżynierów BMW Motorsport w ramach szeroko zakrojonych testów. Kierownica będzie oferowana przez firmę Fanatec w pierwszej połowie 2021 roku.

Najnowsze

Jerry i Janice Huot przejechali 666 000 km modelem Mitsubishi Space Star!

Jerry i Janice Huot przejechali 666 000 km w ciągu sześciu nierzadko mroźnych zim w farmerskich rejonach Minnesoty swoim Mitsubishi Space Star z 2014 roku. Dlaczego nim już nie jeżdżą nadal?

Jedynym powodem, dla którego nie jeżdżą nim nadal, była zbyt dobra oferta, jaką otrzymali od szefa salonu Mitsubishi, dotycząca pozostawienia samochodu w kolorze Plasma Purple w rozliczeniu przy zakupie nowego modelu Space Star 2020 na początku tego roku. Licznik przebiegu wyzerował się już cztery razy mimo chłodnych zim w Minnesocie, wożenia kamieni i ściółki, a dealer i tak musiał namawiać właścicieli do sprzedania samochodu.

Państwo Huot nazwali swojego Mitsubishi Space Star „Purple Won” i wyposażyli go w spersonalizowaną tablicę rejestracyjną, która nawiązywała do koloru samochodu i przydomku legendy rocka – Prince’a, pochodzącego z Minnesoty. Kolor samochodu odpowiadał również barwom ulubionej drużyny NFL państwa Huot, Minnesota Vikings, co w pewnym momencie skłoniło Jerry’ego do przyozdobienia auta w grafiki z rogami Wikingów.

Jerry i Janice Huot przejechali 666 000 km modelem Mitsubishi Space Star!

Zanim stuknęło mu 666 000 km, Purple Won był nawet komercyjnym pojazdem dostawczym, przewoził kamienie i ściółkę na potrzeby projektu zagospodarowania ogrodu i nie wymagał niczego poza standardową obsługą serwisową.

Przedstawiciel Mitsubishi Motors North America, Inc. (MMNA) rozmawiał z Jerrym i Janice o ich doświadczeniach z modelem Space Star, a historia, którą usłyszał jest rzeczywiście wyjątkowa.

MMNA: Kiedy, gdzie i dlaczego kupiliście Purple Won?
Janice: Pojechaliśmy do White Bear Mitsubishi, blisko naszego domu, z myślą o zamianie mojego Cadillaca na samochód o mniejszym apetycie na paliwo. Na samym środku salonu stał ten mały fioletowy Space Star, który pali 5,4 l/100km *. Wcześniej miałam Mitsubishi ASX i Pajero Sport i kochałam te samochody, więc wydawało mi się, że to będzie dobry wybór. Tego samego dnia wróciliśmy do domu nowym Space Star, prosto z salonu.

MMNA: Jak udało się wam przejechać tak wielki dystans w tak krótkim czasie?
Jerry: Janice jeździła nim głównie przez pierwsze 12 000 km, ale kiedy nadeszła zima, chciała mieć napęd na wszystkie koła, więc przesiadła się do Mitsubishi ASX z 2015 roku. Wtedy zacząłem używać modelu Space Star do mojej pracy. Jestem kurierem. Dostarczam próbki z różnych gabinetów lekarskich do laboratoriów, więc cały czas jeżdżę po stanie Minnesota i w rejonie Minneapolis. Space Star nigdy mnie nie zawiódł. Wyjeżdżał z naszego szutrowego podjazdu, nawet w środku zimy, gdy sąsiedzi grzęźli w śniegu.

Jerry i Janice Huot przejechali 666 000 km modelem Mitsubishi Space Star!

MMNA: Więc traktowałeś samochód jak ulubioną maskotkę?
Jerry: Nic z tych rzeczy! Parkowałem go pod chmurką przez cały czas. Woziłem nim kamienie i ściółkę do naszego ogrodu. Wszystko, czego wymagał, to rutynowe przeglądy. Musieliśmy wymienić łożyska kół po 242 000 km, a rozrusznik został wymieniony gdzieś pomiędzy 320 000 a 480 000 km, ale to wszystko było objęte gwarancją. W sumie regularna wymiana oleju wydaje się być dobrym rozwiązaniem.

MMNA: Dlaczego nazwaliście tak ten samochód?
Janice: Cóż, nadawaliśmy imiona już naszym poprzednim samochodom, więc ludzie z salonu podrzucili nam kilka pomysłów na spersonalizowaną tablicę rejestracyjną, gdy kupowaliśmy samochód. Próbowaliśmy kilku pomysłów, ale najlepszym, który nie został jeszcze wykorzystany był „Purple Won”, co pasował do koloru nadwozia, Prince’a i barw Wikingów.

Jakie jest wasze najlepsze wspomnienie związane z Purple Won?
Jerry: Zawsze lubiłem komentarze na stacjach benzynowych i w sklepach oraz pozdrowienia przechodniów, gdy przejeżdżałem obok. Dzieciaki zawsze zatrzymywały się i wskazywały nasz samochód. Wydawało się, że wszyscy kochają ten mały pojazd, skoro sprawiał, że uśmiechali się na jego widok.

Jerry i Janice Huot przejechali 666 000 km modelem Mitsubishi Space Star!

Janice: Ja mam wiele wspaniałych wspomnień, ale jednym z najlepszych jest to, gdy Jerry ubrał samochód na moje urodziny tak, aby wyglądał jak kask futbolisty Minnesota Vikings. Zdobył zestaw magnetycznych grafik przeznaczonych dla fanów Wikingów I zamocował je na nadwoziu – pozostawiliśmy je na drzwiach do końca sezonu rozgrywek.

MMNA: Więc dlaczego sprzedaliście Purple Won?
Jerry: Nie planowałem tego. Pojechałem nim do dealera na rutynowy przegląd i witałem się ze wszystkimi ludźmi, których tam poznaliśmy, gdy Richard (szef salonu) podszedł do mnie. Kiedy usłyszał, ile mil mamy na liczniku, stwierdził, że chce wykorzystać ten samochód do reklamy i złożył nam bardzo atrakcyjną propozycję dotyczącą zakupu nowego modelu Space Star model 2020.

Jerry i Janice Huot przejechali 666 000 km modelem Mitsubishi Space Star!

MMNA: Jak wam się podoba nowy Space Star?
Jerry: Ach, uwielbiam go! Jest podobny do poprzedniego samochodu, ale ma ksenonowe reflektory i światła przeciwmgielne, które przydają się, gdy mieszkasz na końcu ślepej uliczki po północnej stronie jeziora w Lindstrom w Minnesocie. Jest naprawdę dynamiczny i wygodny, ma podgrzewane siedzenia i całkiem niezły zestaw stereo. Ale musisz pamiętać, że Purple Won był pierwszym fabrycznie nowym samochodem, jaki kiedykolwiek posiadałem i był to absolutnie najlepszy, całkowicie niezawodny i bardzo ekonomiczny samochód. Nadal za nim tęsknimy. Tak długo, jak Mitsubishi będzie produkować Space Star, ja będę jednym z nich jeździł.

MMNA: A imię nowego Mitsubishi Space Star?
Janice: Nie wiedząc, co będzie dostępne, poprosiliśmy o „MPG King” i „Top MPG,” i „Top MPG” był do wzięcia. Uwielbiamy go!

Najnowsze