Ktoś porzucił w rowie Lamborghini Aventadora!

Niektórzy właściciele aut za grosze śmieją się, że w razie gdyby wjechali w drzewo, będą mogli porzucić auto bez żalu i kupić sobie kolejne. Tutaj kaliber sprawy jest nieco poważniejszy.

Policja w holenderskiej miejscowości Heemskerk natknęła się na niezwykły widok – w przydrożnym rowie znajdowało się Lamborghini Aventador Roadster. Biały supersamochód z uszkodzonym przodem stał w płytkiej wodzie z otwartymi drzwiami pasażera. W okolicy nie było nikogo, kto mógłby być jego właścicielem.

Z ustaleń policji wynika, że kierowca stracił panowanie nad samochodem i uderzył w dwa inne pojazdy, zanim znalazł się w rowie. Sprawca kolizji miał uciec innym autem. Władze podejrzewają, że Lamborghini, mające niemieckie eksportowe tablice, mogło być wypożyczone na ślub.

Aventador został wyciągnięty z rowu przy pomocy dźwigu i na lawecie pojechał na policyjny parking.

Najnowsze

Czy bezpieczeństwo na drodze ma płeć?

Odwieczny spór pomiędzy kobietami a mężczyznami o umiejętności w prowadzeniu pojazdów i zachowanie na drodze ma w dużej mierze podłoże fizjologiczne i psychologiczne. Badania dowodzą, że o stylu jazdy decydują również hormony.

Z danych Komendy Głównej Policji wynika, że najczęściej sprawcami wypadków są mężczyźni. Tylko w 2019 roku spowodowali 73,2 proc., zaś kobiety 22,9 proc. z nich. Statystycznie 66,3 proc. wypadków spowodowanych przez pieszych było zawinionych przez mężczyzn, kobiety piesze spowodowały 31,6 proc. takich zdarzeń.

Dane te sugerują, iż do czynników mających wpływ na zdarzenia drogowe należy również płeć. Specjaliści w dziedzinie bezpieczeństwa ruchu często podnoszą argument, że tego rodzaju statystyki wynikają z faktu, iż kobiet aktywnie kierujących jest zdecydowanie mniej w ruchu drogowym. Inni badacze argumentują, że mężczyźni nie jeżdżą gorzej od kobiet, tylko szybciej. A szybsza jazda, to większe ryzyko wypadku, stąd takie statystyki.

– Dane Instytutu Transportu Samochodowego wskazują, że kobiety powodują jeden wypadek na 6,7 mln przejechanych kilometrów, a mężczyźni – raz na 4,7 mln km. Oznacza to, że mężczyźni są sprawcami wypadków 1,5 razy częściej niż kobiety – mówi Anna Zielińska z Polskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS.

Naukowcy od dawna próbują ustalić różnice i podobieństwa pomiędzy kobietami a mężczyznami w zakresie umiejętności prowadzenia pojazdu i zachowania na drodze. Przysłowiowa „kobieta za kierownicą” mężczyznom zazwyczaj kojarzy się pejoratywnie, choć zdarzają się też kobiety, które dość stanowczo reagują na zbyt pasywną jazdę swoich koleżanek.

Prawdą jest, że wrodzone odmienności w strukturze mózgu sprawiają, że kobiety i mężczyźni w odmienny sposób przetwarzają informacje, co w efekcie daje inne zdolności, spostrzeżenia i prowadzi do różnorodnych zachowań.    

– Wiele analiz pokazuje, wbrew obiegowym opiniom, że to kobiety mają wszelkie predyspozycje, by być lepszymi kierowcami niż mężczyźni. Testy oceniające cechy dobrego kierowcy, przeprowadzone m.in. przez angielskich naukowców, którzy przebadali pod tym kątem kilkudziesięcioosobową grupę kobiet i mężczyzn potwierdzają, że dzięki wyższemu poziomowi estrogenu, który gwarantuje lepsze funkcjonowanie czołowych płatów mózgu, kobiety wypadają lepiej w testach pamięci przestrzennej, koncentracji, podzielności uwagi, a także – co istotne – znajomości przepisów. Kobiety jeżdżą bardziej zachowawczo, ostrożnie i są spokojniejsze oraz częściej stosują się do kodeksu drogowego – wylicza dr Ewa Odachowska, psycholog z Instytutu Transportu Samochodowego.

Z kolei testosteron sprawia, że mężczyźni mają lepsze wyczucie perspektywy i lepiej czytają np. mapy. Z drugiej strony męski hormon może przyczyniać się do częstego przekraczania dozwolonej prędkości i szybkiej jazdy. Nie dziwi zatem fakt, iż to przedstawiciele tej płci są częściej uczestnikami kursów zmniejszających liczbę punktów karnych. Mężczyźni wykazują również wysoką tendencje wrogości do innych kierowców. W ich przypadku agresja przybiera najczęściej formę fizyczną, w przeciwieństwie do kobiet, którym towarzyszy zwykle agresja werbalna. Tego rodzaju tendencje dotyczą częściej kobiet androgynicznych, tzn. takich, które w repertuarze swoich zachowań często stosują męskie strategie.

– To, że kobiety mogą być lepszymi kierowcami, niż mężczyźni wynika z faktu, że nie poszukują one zachowań wywołujących silne doznania i nie mają tendencji do podejmowania ryzykownych działań. Zdając sobie sprawę z tego, iż zachowanie takie wymaga dużej odporności i niższej wrażliwości, nie podejmują decyzji, które narażałyby je i innych uczestników ruchu na tak znaczne koszty emocjonalne – argumentuje dr Ewa Odachowska z ITS.

Niestety wraz ze wzrostem aktywności kobiet rośnie również ich udział w wypadkach drogowych. Co gorsza istnieją wyniki badań, które wskazują na to, że kobiety, szczególnie te młode, energiczne zmieniają swój sposób jazdy. Coraz częściej pojawiają się w ryzykownych sytuacjach, jeżdżą agresywniej, częściej sięgają też po alkohol. Tymczasem organizm kobiety produkuje mniej enzymu rozkładającego cząsteczki alkoholu w żołądku, a zatem upijają się one szybciej, a skutki zdrowotne są często w ich przypadku poważniejsze.

– Wydaje się, że często krytykowane kobiety pragną dorównać mężczyznom przyjmując tzw. męski styl jazdy, ze wszystkimi jego negatywnymi konsekwencjami. Wciąż jednak większość kobiet siadając za kierownicą wykazuje więcej rozwagi i odpowiedzialności niż mężczyźni – twierdzi Anna Zielińska z POBR ITS.

Powszechnie wiadomo, że sprawne prowadzenie pojazdu tożsame jest z techniką jazdy, w czym mężczyźni w większości są zdecydowanie lepsi. Jednak o bezpieczeństwie na drodze nie decyduje sama technika kierowania, tylko świadomość ryzyka, szacunek dla innych użytkowników ruchu, również pieszych czy rowerzystów.

Źródło:

Odachowska, E., Ścigała, D. (2014). Kobieta i mężczyzna za kierownicą. Psychologiczne aspektu różnic płciowych w zachowaniu na drodze. Transport Samochodowy 2/14. Warszawa: Wydawnictwo Instytutu Transportu Samochodowego;

Zielińska A. (2006). Kobieta i biznes

Dane o wypadkach: Komenda Główna Policji/Polskie Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego ITS

Najnowsze

Nowy Fiat 500 w pełni elektryczny właśnie zadebiutował. Zasięg do 320 km!

Wczoraj w Mediolanie zaprezentowano nową 500, pierwszy w pełni elektryczny model FCA. Akumulatory litowo-jonowe o pojemności 42 kWh zapewniają nowej 500 zasięg do 320 km!

Nowa 500 jest wyposażona w szybką ładowarkę (fast charger) o mocy 85 kW, która w bardzo krótkim czasie ładuje akumulator. Przykładowo, potrzeba zaledwie 5 minut, aby zgromadzić rezerwę energii wystarczającą na pokonanie 50 km, czyli więcej niż to potrzebne do przeciętnego codziennego użytkowania samochodu. Dzięki szybkiej ładowarce można również naładować akumulator do 80% w zaledwie 35 minut. Gniazdo Combo 2 umieszczone z tyłu po prawej stronie samochodu zasila szybką ładowarkę, umożliwiając ładowanie zarówno prądem zmiennym, jak i stałym.

Nowa 500 oferuje trzy tryby jazdy: Normal, Range i Sherpa, które można wybrać w zależności od stylu jazdy.Silnik generuje moc 87 kW, zapewniając maksymalną prędkość 150 km/h (samoograniczenie) i przyspiesza  od 0-100 km/h w 9,0 sekund a od 0 do 50 km/h w 3,1 sekundy.

Przednia kamera dzięki zaawansowanej technologii monitoruje wszystkie obszary samochodu, zarówno wzdłużnie, jak i bocznie. Inteligentny adaptacyjny tempomat (iACC) hamuje lub przyspiesza, reagując na wszystkich uczestników ruchu drogowego: samochody, rowerzystów, pieszych. System kontroli toru jazdy utrzymuje pojazd na środku pasa, gdy oznaczenia są poprawnie umieszczone na drodze.

500 trzeciej generacji to pierwszy samochód FCA wyposażony w nowy system multimedialny UConnect 5.Zapewnia bezproblemową integrację ze smartfonem, oferując ekran dotykowy o wysokiej rozdzielczości i przekątnej aż 10,25”, który idealnie wpasowuje się w deskę rozdzielczą samochodu.

Wersja premierowa wyposażona jest również w interfejs użytkownika w języku naturalnym z zaawansowaną funkcją rozpoznawania głosu, dzięki czemu można rozmawiać z autem i sterować nim za pomocą aplikacji, aby kontrolować parametry, ustawić klimatyzację czy wybrać ulubioną muzykę.

Nowy model oferuje znacznie więcej miejsca na nogi, a pod płaskiej podłodze swobodnie mieszczą  się akumulatory litowe bez uszczerbku dla pojemności bagażnika, która pozostaje bez zmian.  Zastosowanie nowej platformy w trzeciej generacji 500 widać już na pierwszy rzut oka: model jest o 6 cm szerszy i o 6 cm dłuższy, rozstaw osi został przedłużony o 2 cm.

Najnowsze

Nissan promuje swoje elektryki z ekologiczną surferką

Michelle des Bouillons jest zawodową surferką i młodym przedsiębiorcą. Jej firma oferuje wykonane wyłącznie z ekologicznych materiałów deski surfingowe, akcesoria oraz odzież kąpielową.

Nissan nawiązuje współpracę z przedstawicielami nowej, obiecującej generacji przedsiębiorców. Firma wyposaża ich w bezemisyjne pojazdy, które usprawniają prowadzenie działalności gospodarczej przy jednoczesnym ograniczeniu jej oddziaływania na środowisko.

Hasło Nissana „Electrify the World” [Elektryfikujemy świat] widnieje teraz także na deskach surfingowych i strojach kąpielowych Michelle, która ma nadzieję, że uda jej się przekonać więcej osób do idei zrównoważonego rozwoju i przechodzenia na elektryczność.

W pełni elektryczny Nissan e‑NV200 jest objęty 5-letnią gwarancją (oraz 8‑letnią na pojemność akumulatora), a z zasięgiem przekraczającym nieznacznie 300 km w mieście z łatwością zaspokaja potrzeby większości firm. Na ponad 30 000 Nissanów e‑NV200 sprzedanych w Europie prawie 10 000 wydano klientom tylko w 2019 roku.

e‑NV200 40 kWh oferuje zasięg 301 km w miejskim cyklu światowej zharmonizowanej procedury badania pojazdów lekkich (WLTP), dzięki czemu jest doskonałym rozwiązaniem dla przedsiębiorców chcących korzystać ze zelektryfikowanej i zrównoważonej mobilności.

Najnowsze

Garmin Zūmo XT – nawigacja z czytelnym w słońcu wyświetlaczem HD

Przystosowany do używania w rękawicach ekran dotykowy zūmo XT ma jasny i wyraźny 5,5-calowy wyświetlacz o rozdzielczości HD. Za pomocą jednego przycisku można łatwo przełączać widok trasy pomiędzy się pomiędzy mapami ulicznymi i topograficznymi oraz zdjęciami satelitarnymi BirdsEye.

Zūmo XT ma wiele przydatnych funkcji, począwszy od nowych opcji Garmin Adventurous RoutingTM, które wyszukują najciekawsze i najbardziej malownicze trasy w okolicy. Nawigacja oferuje nie tylko wskazówki głosowe, ale też dostęp do map topograficznych, które pomagają odkrywać nowe miejsca. Garmin ExploreTM 2 pomaga natomiast w łatwym planowaniu podróży, wraz z trasami dojazdowymi, ścieżkami i punktami orientacyjnymi – trasę można ustawić zarówno z poziomu zūmo XT, jak i telefonu3 lub komputera. Dodatkowo, podgląd trasy można uzupełnić o wysokiej jakości obrazy satelitarne Birdseye, dostępne do pobrania bez wymaganej subskrypcji.


     
Zūmo XT, oferuje także dostęp od informacji o atrakcjach w okolicy z serwisu iOverlander, rankingów TripAdvisorTM i treści FoursquareTM.

Zūmo XT oferuje szereg funkcji bezpieczeństwa m.in. rozmowy w trybie głośnomówiącym via BluetoothTM, alarmy o potencjalnych zagrożeniach6 oraz automatyczne wiadomości o nagłych zdarzeniach wysyłane do bliskich osób. Urządzenie można sparować także z komunikatorem satelitarnym7 Garmin inReach, który umożliwia dwukierunkową wymianę wiadomości tekstowych, udostępnianie lokalizacji i nadanie sygnału SOS z dowolnego miejsca na świecie. Łączność z Bluetooth umożliwia także odtwarzanie plików MP3 zapisanych w nawigacji lub sterowanie muzyką stremowaną z telefonu.

Najnowsze