Katarzyna Frendl

Królowa Elżbieta II i jej samochody – jakimi autami jeździła królowa?

Królowa Elżbieta II - szkoliła mechaników, jeździła karetką, motocyklem, ale też wieloma samochodami, które wolała sama prowadzić. Jakimi autami poruszała się Elżbieta II?

Spis treści

Podczas 70 lat panowania, ale także znacznie wcześniej królowa Elżbieta II dała się poznać jako miłośniczka samochodów. Jej zainteresowania motoryzacją, wiedza oraz umiejętności znacznie wykraczały poza ówczesna normę. Poznajmy historię tej niezwykłej monarchini Wielkiej Brytanii.

Królowa Elżbieta II – motocykl, karteka, ciężarówka

W wieku 18 lat, w 1945 roku, ówczesna księżniczka Elżbieta II, dołączyła do Auxiliary Territorial Service (ATS), wolontaryjnej wojskowej, pomocniczej służby kobiet. Była szkolona w zakresie prowadzenia pojazdów oraz mechaniki, i mimo, że zamiast w koszarach, mieszkała w tym czasie w pałacu, była jedną z wielu dziewcząt, które wówczas odczuwały potrzebę pomocy wojsku. Księżniczka Elżbieta otrzymała stopień młodszego dowódcy. Aby wspomóc brytyjskich żołnierzy jeździła też karetką – teoretycznie mogłaby również ją naprawić, gdyby się zepsuła.

Wojna zakończyła się, zanim ukończyła szkołę jako Honorowy Junior Commander. Pozostali członkowie ATS nazwali jej Princess Auto Mechanic, nie tylko ze względu na unikalne dla kobiet w tamtym czasie umiejętności, ale także dlatego, że nigdy nie miała problemu z brudzeniem sobie rąk, czy paznokci. Była nie tylko pierwszą reprezentantką brytyjskiej rodziny królewskiej – czynnym członkiem służb wojskowych, ale także pierwszą królową w historii, która obsługiwała motocykl podczas szkolenia wojskowego.

Według fotografii, które zachowały się z tamtych czasów, Elżbieta przeszła szkolenie mechaniczne i praktyczne na motocyklu BSA C10 250 cm3. Wiedziała zatem jak prowadzić jednoślad, ale także jak zmieniać opony w ciężarówce, wymienić świece itd.

Istnieje zdjęcie przyszłej królowej Imperium Brytyjskiego, które wykonał dziennikarz i motocyklista Prosper Keating. Dowiedział się o szkoleniu, jakie przechodzi Elżbieta i zrobił fotkę. Negatyw wysłał do księżniczki. Odpisała mu, że jest bardzo wdzięczna za zdjęcie, bo będzie miała co pokazać wnukom. Dość powiedzieć, że wnuk Elżbiety II, książę William, jeździ motocyklem od lat.

Samochody Królowej Elżbiety i jej zwyczaje za kierownicą

W późniejszych latach – już jako królowa Elżbieta II – monarchini wolała prowadzić auta samodzielnie, niż korzystać z szoferów. Podkreślała, że nie lubi zapinać pasów, za co była wielokrotnie krytykowana. Ochroniarza sadzała na tylny fotel. Do jazdy nie potrzebowała dokumentów potwierdzających posiadanie takiego prawa – nawet nie podchodziła do egzaminu. Monarchini mogła nie tylko nie okazywać dokumentów rejestracyjnych samochodu, ale też nie otrzymywała mandatów (chronił ją przed tym immunitet). Jej pojazdy nie musiały mieć także tablic rejestracyjnych.

Królowa Elżbieta II była często widywana za kierownicą samochodów brytyjskich, takich jak różne modele Bentleya, Rolls-Royce’a, Range Rovera, Land Rovera, Vauxhalla, czy Jaguara. To jej powierzono pierwszy egzemplarz nowego SUV-a, Bentleya Bentaygi, którego napędza jednostka W12 o mocy 600 KM. Marka niezwykle ceniła sobie tak znamienitą klientkę i z okazji jej jubileuszu przekazała dwie sztuki modelu Bentley State Limousine z 8-cylindrowym silnikiem benzynowy twin-turbo o mocy 406 KM, wyprodukowanego wyłącznie do celów reprezentacyjnych.

Samochód był pokryty unikatowym lakierem i stał się oficjalnym pojazdem rodziny królewskiej przy pałacu Buckingham. Ze względu na opancerzenie miał sporą masę, przez co prędkość maksymalna wynosiła do 210 km/h. Podczas oficjalnych parad auto bardziej się toczyło w tempie pieszego, niż mogło wykorzystać swój potencjał wynikający z parametrów, ale z pewnością królowa doceniała jego komfort.

Królowa Elżbieta II – samochody – lista

  • Złota Kareta (1762)

Stworzenie pozłacanej karety zlecił Samuelowi Butlerowi w 1760 roku król Jerzy III. Nadwozie jest zawieszone na ramie za pomocą skórzanych pasów, więc z pewnością nie ma tu mowy o komforcie jazdy, zwłaszcza podczas oficjalnych przejażdżek po kostce brukowej. W 1900 król Jerzy VI zarządził założenie na drewniane koła gumowych opon.

  • Land Rover Seria 1 (1953)

Marka Land Rover podarowała ojcu królowej Elżbiety, królowi Jerzemu VI, setny egzemplarz modelu serii 80 off-line w 1948 roku. Pięć lat później królowa sama zaczęła nim jeździć. Auto miało nietypowy, 86-calowy rozstaw osi. Posłużyło królowej do objazdu kraju. Od tego czasu rodzina królewska przeszła przez około 30 samochodów Land Rover Series i Defenderów. Na wielu zdjęciach widzimy królową właśnie za kierownicą lub w pobliżu tych aut, m.in. Defendera z 2002 roku zbudowanego specjalnie dla niej. Obecny Defender 110 posłużył rodzinie królewskiej do przewozu bagaży do zamku Balmoral w ostatnich dniach życia królowej.

  • Rolls-Royce Phantom IV State Landaulette (1954)

Elżbieta II lubiła również Rolls-Royce’a – z wzajemnością. Firma – która wykonała mniej niż 20 egzemplarzy modelu Phantom IV i otrzymywały go jedynie osoby uznane za godne tego auta – zbudowała dla królowej dwa takie modele. Pojazd dostarczono księżnej Edynburga w 1950 roku. Rolls-Royce zbudował jeszcze to auto w wersji Landaulette z otwartym tyłem (1954) i wypożyczył je rodzinie królewskiej. Królowej tak przypadł do gustu, że ostatecznie kupiła go w 1959 roku, aby służył jako pojazd państwowy.

Rodzina królewska użytkowała także:

  • Rolls-Royce Phantom V z wysokim dachem z 1960 r.,
  • Rolls-Royce Phantom V z 1962 r., używany przez królową matkę,
  • Rolls-Royce Phantom VI Limousine z 1977 r. podarowany królowej na srebrny jubileusz,
  • Rolls-Royce’a z 1985 roku, Silver Spur Saloon, którego używała księżna Diana,
  • Rolls-Royce Phantom VI z 1987 roku,
  • Rolls-Royce Phantom IV, który przywiózł księcia Harry’ego i Meghan Markle na ich ślub.

Bonhams sprzedał Landaulette z 1954 roku na aukcji w 2018 roku za 800 000 funtów (927 672 USD).

  • Bentley Arnage

Podczas gdy ostatnie cztery dekady XX wieku wiązały królową z Rolls-Royce’m, w latach dwutysięcznych wybór padł na Bentleya. Firma z Crewe zbudowała przede wszystkim dwie limuzyny Arnage na złoty jubileusz królowej w 2002 roku. Auto z 6,75-litrowym silnikiem V8, pokryte bordowym i czarnym lakierem, poruszało się na nieprzebijalnych oponach. Zostało wyposażone m.in. w niebieskie oświetlenie, miejsce na flagi, okno dachowe z pleksiglasu z chowaną osłoną, tylne siedzenia z satynowej tkaniny wykonanej przy użyciu owczej wełny, skonfigurowane z jasnoszarą skórą. Szacowano, że jeden pojazd kosztował 11 milionów dolarów.

Flota limuzyn w Royal Mews liczyła również trzy Rolls-Royce’y i trzy Daimlery (wówczas brytyjskie).

  • Jaguar Daimler V8 Super LWB (2001)

W 2001 roku Jaguar dostarczył do Pałacu Buckingham model V8 Super LWB ze specjalnymi przełącznikami do sterowania oknami – królowa nie lubiła powietrza z nawiewu na swojej twarzy. Popielniczka została przekształcona w panel włączników niebieskiego oświetlenia zewnętrznego. Reflektory i tylne światła mogły migać. Na pokładzie auta zamontowano też specjalne urządzenie, za pomocą którego można było się bezpośrednio kontaktować np. z premierem na Downing Street.

  • Jaguar X-Type Sportwagon V6 Sovereign (2009)

Królowa wspierała także Jaguara – jeździła X-Typem Sportwagonem, pierwszym seryjnie produkowanym kombi marki z Coventry. Kolejnym, który nabyła, jeździła – m.in. do kościoła – aż siedem lat, czyli do 2017. Miała wtedy 91 lat. Został wyposażony w kratkę dla psów za tylnymi siedzeniami dla psiej floty rasy Corgis, którą uwielbiała królowa.

  • Vauxhall Cresta PA Friary Estate (1961)

Królowa zrezygnowała z prowadzenia Forda Zephyra z 1956 roku, by w 1961 kupić brytyjskiego sedana Vauxhalla Cresta PA z sześciocylindrowym silnikiem o pojemności 2,2 litra i mocy 82,5 KM. Nawiązywał on do amerykańskich trendów projektowych, takich jak delikatne „płetwy” na karoserii, czy opony z białymi bokami. W sedanie nie było wystarczająco dużo miejsca dla rodziny, psów i sprzętu rekreacyjnego, takiego jak strzelby i wędki, więc Elżbieta II zainwestowała w model Friary Coach, który zamienił sedana w kombi. Silnik również został poddany tuningowi i miał 2,65 litra pojemności.

  • Range Rover

Royal Warrant of Nomination jest „przyznawany jako znak uznania osobom lub firmom, które regularnie dostarczają towary lub usługi” do gospodarstw monarchy, a ponad 800 firmom posiadającym Royal Warrants może pokazywać Royal Arms jako dowód ich służba do czasu wygaśnięcia warrantów.

Land Rover jest jedną z czterech brytyjskich firm, które dostarczyły cztery auta dla rodziny królewskiej: po jednym dla królowej matki, królowej Elżbiety, księcia Edynburga i księcia Karola. Jednak to właśnie Range Rover skradł serce królowej, praktycznie od 1979 roku.

Elżbieta lubiła polować na bażanty, więc uwielbiała labradory prawie tak samo jak corgi. Na środku maski Range Rovera trzeciej generacji umieszczono więc labradora z ptakiem w pysku. Odbiło się to szerokim echem w czasie podróży królowej na doroczny Królewski Pokaz Koni Windsor lub jej przejażdżek po posiadłości rodziny królewskiej w Sandringham.

Królowa Elżbieta II

Królowa odebrała m.in. takie ciekawe modele marki Range Rover jak:

  1. Range Rover Autobiography trzeciej generacji w 2002 roku z labradorem na masce;
  2. Range Rover LWB Landaulet czwartej generacji w 2015 roku z platformą z tyłu, która wraz z dachem landaulet, pozwolił Elizabeth stać na podeście i machać tłumom podczas imprez.

W ślady królowej poszedł także syn, król Karol III, który otrzymał od królowej matki w prezencie Astona Martina DB6, lecz polecił go zmodyfikować – obecnie jest zasilany bioetanolem pochodzącym z przetworzenia odpadów z produkcji wina.

Zostaw komentarz:

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wszyskie pola są wymagane do wypełnienia.

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze

Najnowsze